Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheimspolitikere sier nei til gratis parkering for elbiler

Startet av tomrh, lørdag 18. juli 2015, klokken 00:25

« forrige - neste »

tomrh

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article11329221.ece

Virker som dagene er talte for dette elbilgodet i Trondheim ihvertfall. Hvor raskt kan P-avgift for elbiler bli innført? Og til hvilke priser?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arnejorg1

Dette beviser bare en ting. Ett rødgrønt styre gir ikke bedre fordeler for elbiler.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

emil

Har ingen ting med rødt eller blått eller gult eller grønt eller whatever...

I Kristisansand reduserte de antall timer man kunne stå parkert en en del av sentrumsgatene og fikk på den måten flyttet mange elbiler over i parkeringshus der de forstsatt kunne stå gratis, og gateparkering var leding for de som skulle ha korte handlestopp uavhengig av drivstoff på bilen.


tomrh

I Trondheim må alle betale i parkeringshus, elbiler inkludert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

timingbeltkiller

Både eierne av elbiler og eierne av fossiler kommer nok i alle kommuner til å merke den relative forverringen av kommuneøkonomien pga kombinasjonen økonomiske nedgangstider og en regjering som prioriterer skattelette for de giga og tera rike framfor behovene til folk flest.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TorC

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 18. juli 2015, klokken 14:24
[...] og en regjering som prioriterer skattelette for de giga og tera rike framfor behovene til folk flest.

Litt misunnelig? Jaja. Det eneste som er fint med sosialisme er at det kan kureres med penger. Så mitt beste råd for de som er så misunnelig på de rike: bli rik sjæl! 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

timingbeltkiller

Well, finansinstitusjonene og Big Business foretrekker den ideale mixen av sosialisme og kapitalisme oppfunnet i USA og eksportert til det meste av verden:
- (spekulasjons)tapene sosialiseres
- profittene privatiseres

Rent eksempelvis: EU (og følgelig skattyterne) overtok (de tyske og franske) bankenes tap på deres uforsvarlige kredittgiving til Hellas.

BTW
Går ut fra du med sosialisme mener venstresidens politikk.
Til det er å si: Vi blir fort enige om denne politikken er ikke mye å skryte av.
Den har kun en eneste bitteliten fordel: Den er hakket bedre enn høyresidens politikk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tomrh

Skal vi anta at P-avgift innføres f.o.m. 1. januar 2016 i Trondheim eller kan det ta lengre tid? Hvis politikerne er enige, er det jo ingen vits hvordan man stemmer i lokalvalget uansett - det er bare et spørsmål om tid.

Rent praktisk kan det løses for pendlere ved at man parkerer gratis litt utenfor byen og tar buss/tog/sykkel den siste lille biten fram til kontoret.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kodalse

Her må vi se nærmere på hva denne artikkelen faktisk er.
Det er Trondheims næringforening som står bak denne "undersøkelsen"
En gruppering som i lengre tid har drevet lobbyvirksomhet for å få elbiler ut av Trondheim sentrum.
Med god hjelp av Adresseavisen, som også har bidratt stort med negativ omtale av elbiler prøver de å lage en sak ut av ingenting.

Hva slags spørsmål har politikerne fått? Hvilke politikere er spurt, hvor mange har svart?

Artikkelen innleder med "67 prosent av de spurte politikerne" Et klassisk grep å bruke "prosent" for å tåkelegge fakta.

Var spørsmålet av typen "Tror du det vil bli betaling for elbilparkering en gang i framtiden?"?
Hvor mange ble spurt? Kanskje tre politikere?

Tror vi skal vente til utløpet av 2017 før vi begynner å tenke på store endringer her.
Ingen bakgrunnsinformasjon ligger til grunn for "undersøkelsen".
Her er det noen som forsøker å bygge en sak ved hjelp av mange artikler med misvisende informasjon.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kodalse

Det slår meg til statidhet hvordan Adressa og næringsforeningen klarer å vri saker i en retning som kun skader en selv.
Hvis problemet er elbiler som tar all parkering dagen lang, gjør som på Heimdal der det ble begrensning i hvor lenge man kan stå parkert. To eller kanskje tre timer bør være lenge nok for de fleste på gateparkeringen. Samtidig parkeringsvakter av den aktive typen.

Selv var jeg aldri på handel i sentrum da jeg kjørte bensin/Diesel bil. All handel ble foretatt på kjøpesentre uten begrensning i parkeringstid. De tre siste årene med elbil er jeg flere ganger i måneden i sentrum for å handle.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: kodalse på mandag 20. juli 2015, klokken 18:50
Selv var jeg aldri på handel i sentrum da jeg kjørte bensin/Diesel bil. All handel ble foretatt på kjøpesentre uten begrensning i parkeringstid. De tre siste årene med elbil er jeg flere ganger i måneden i sentrum for å handle.
Samme her. Det er to ting som tidligere har skremt oss vekk fra midtbyen: 1) evig leting etter ledig P-plass, og 2) progressivt økende P-avgift, fort en liten formue. Med elbil ble pkt 2 løst, og med i-MiEV løste delvis også pkt 1 seg siden man kan ta plasser som biler med normal bredde ikke kan bruke. Ergo bruker vi midtbyen mye mer nå enn før.

I den andre artikkelen jeg lenket til påstås det at færre biler generelt vil øke handelen i sentrum. Den påstanden fra TØI stiller jeg meg svært tvilende til, i likhet med handelsstanden. Busspassasjerer får nemlig ikke med seg særlig mye på bussen. Det påpekes at bilister utgjør bare en liten gruppe blant handlende i europeiske byer. Og hvorfor det mon tro? De får ikke parkering, og de som får, flås med P-avgifter. Men faktum er jo at bilister kan få med seg mange flere varer enn de som reiser kollektivt. Sånn sett vil handlende elbilister kunne redde midtbyen, og som du kodalse sier så vil stram tidsbegrensning kunne hindre langtidsparkering av ansatte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arnejorg1

#12
Kan vel si det slik at dere sosialister som tror vi skal klare oss uten bilen, kan bare glemme den tankegangen. Bilen har vi hatt i hundre år og i løpet av de neste hundre årene kommer den til å fly. Vi trenger lettvindte løsninger, men vi kan gjøre d miljøvennlig uten å måtte ta bussen. Å ja, det blir for mange biler i sentrum. Derfor er det bare fint at man bygger litt utenom bykjernen. Alle byer vokser jo. Man kan ikke samle alle butikkene på en plass.

Vel. Sporet vel litt av nå. Jeg skjønner at man må ha parkeringsavgift også for elbiler når det blir mange flere av dem, men vi er ikke der enda.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

stefse

Det som er kjipt i Norge er at alle regulerende tiltak skal gjøres med avgifter.
Det er så forutsigbart at det nesten blir kjedelig.
Denne avisen er en av dem som har bemerket seg med negativ elbil-vinkling. Om det kommer av konsensus i redaksjonen, eller at de tror det 'tilfredstiller' kundegruppen best aner jeg ikke.

Egentlig tror jeg denne byens politikere består av for mange aldrende 2.rangs konsensuspolitikere som har sittet med makten litt for lenge. Uten at byens befolkning har stilt for mange krav til dem, føler de sikkert at de gjør en utmerket jobb, og har tenkt å fortsette i samme stil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

emil

Da har jeg vært rundt i midtbyen en gjennomsnittlig arbeidsdag og sett hvor mange elbiler det faktisk er her oppe og skjønner forsåvidt problemstillingen godt. Ser at mange plasser har 5t som makstid, er det sånn at alle løper ut i lunsjen og bytte plass med sidemannen?

Men når det er sagt tok det meg ikke mange minuttene å finne en ledig p-plass ca 200m fra torget i 10-11-tiden så jeg fikk unnagjort formiddagens handel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA