Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Teslanewbie, fredag 17. juli 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

Enigami


[/quote]

Er du så redd for at bensinbilene skal bli avlegs? ;)
[/quote]

Når man ser elbilsalget i Norge så kan man begynne å lure litt snart, men bensinbiler har vært avleggs i Norge siden 2006/2007 da dieselreligionen kom.
Nordmenn er hele tiden opptatt av å spare, spare, spare osv...
Da var det en slags befrielse å komme til Sverige, Danmark, Tyskland og andre land hvor jeg ikke så en eneste elbil. Så jeg er ikke redd foreløpig.

Det jeg er redd for er at alle biler skal bli kjedelige. Nesten alle nye elbiler jeg har prøvd er gode å kjøre, men det stopper der. De er gørr kjedelige. Hvor blir det av bilkjøringen, motorduren som gir gåsehud, mulighet for å slå av antispinn og leke seg på vinterføre, osv... Entusiasmen blir borte dersom elbilene hadde klart å overta. Men det kommer de ikke til å klare.

For noen av bilprodusentene er også entusiaster. Der går det i hybrid. Da kan man velge grom motorlyd eller å kjøre i elbilmodus. Det ønskes velkommen og redder alle bensinbiler til "evig" tid.

Enigami

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:46
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:12
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:25
Joda, jeg ser godt. Ingen Model S å se i over 120-130km/t på min tur.

I Norge har jeg derimot opplevd en i 140.
Da har du ikke sett godt nok.  Jeg lå i lange strekk i 180 pluss i sommer, når det var forsvarlig i forhold til trafikken.

+1

200 var uproblematisk med bilen på noen får korte strekk hvor dette var forsvarlig på autobahn. Svært stabil og behagelig i høye hastigheter.

Det skulle bare mangle. Alle moderne biler skal være stabile i over 200, hvis ikke er de feilkonstruerte.
Hvor ofte må du lade (etter hvor mange mil) når du ligger i 170-250 med en Model S og ofte jager aksellerasjon opp mot toppfart? Min bensinbil har litt liten tank, men jeg fyller ofte ca 50-55 liter. Det betyr hver 45-50 mil ca. Og det tar maks 5 minutter om jeg er treg.

Enigami

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:43
Innlegget ditt var dagens BensinV8. ;D

Du tar ingen høyde for at folk kanskje er på ferie og ikke stresser. Som mange også presiserer er det heller ikke alle som liker å ligge i 200+ på motorveiene. Kanskje man har barn i bilen? Kanskje ens bedre halvdel sitter bak rattet og kjører derfor litt sakter... rettelse; forsvarlig. (Uten å dra alle over en kam selvsagt!) Eller man rett og slett ønsker å slappe av og cruise' pent og behagelig bortover ...

Det er så mange faktorer å ta hensyn til her, at det er nærmest umulig å fastslå at Tesla bilene ikke har noe å gjøre på tyske og/eller andre høyhastighetsmotorveier.

Sist jeg var i Tyskland kjørte de andre Teslaene vi så definitivt ikke i oldemorhastighet. Vi snakker 180+ km/t. ;)

Veldig mange unnskyldninger, for de er garantert ikke redde for batteriet og rekkevidden?! ;);)

1000kwh

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 19:00
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:46
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:12
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:25
Joda, jeg ser godt. Ingen Model S å se i over 120-130km/t på min tur.

I Norge har jeg derimot opplevd en i 140.
Da har du ikke sett godt nok.  Jeg lå i lange strekk i 180 pluss i sommer, når det var forsvarlig i forhold til trafikken.

+1

200 var uproblematisk med bilen på noen får korte strekk hvor dette var forsvarlig på autobahn. Svært stabil og behagelig i høye hastigheter.

Det skulle bare mangle. Alle moderne biler skal være stabile i over 200, hvis ikke er de feilkonstruerte.
Hvor ofte må du lade (etter hvor mange mil) når du ligger i 170-250 med en Model S og ofte jager aksellerasjon opp mot toppfart? Min bensinbil har litt liten tank, men jeg fyller ofte ca 50-55 liter. Det betyr hver 45-50 mil ca. Og det tar maks 5 minutter om jeg er treg.
Hvem er det du prøver å overbevise? Folk har kjøpt elbilene med de begrensningene de har.

Du er litt slitsom med den bensinpraten din. Folk har kjørt bensinbiler i 100 år, det er vi forhåpentligvis snart ferdig med.

Dette er ELBILforum.no.

satheesh.net

#304
Vel, du har rett. Det kan selvsagt være en av årsakene til at folk kjører sakte. Men strekningene der er plastret med Superladere (noe du selv også vet). Sannsynlighetene for at samtlige har rekkeviddeangst er vel heller tvilsomt. ;)

Muffinman

Har møtt folk som tror at batteriet tømmes bare man trår litt på hurrapedalen. "Jeg har aldri sett en Tesla gi på...". Kommentar fra en som kjører fra Hitra til østlandet t/r en gang i uka, og kjører sikkert 50-60k i året med alt. I en 500.000kr Audi.

Jeg lot utsagnet stå ubesvart siden jeg finner det ubehagelig å pirke i gamle fordommer. De koster ham dyrt hver gang han donerer til oljeselskapene. Samtidig koser jeg meg med å kunne hente fram 3-4 ganger så mye kraft når jeg ønsker og fremdeles komme fram dit jeg skal med god margin til en brøkdel av drivstoffkostnaden :)

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:50
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:07
Det er da ikke noe å bekymre seg over. Fremskritt er hyggelig. Bensinbil er like interessant som fasttelefon og stasjonær pc. Fortsatt brukbart til noe, men aldri noe jeg kommer til å kjøpe igjen.

Hehe, du har tydeligvis mistet fullstendig gangsynet.
Ja overgangen fra fossil til Tesla er så enorm at bil aldri blir det samme. Sitter man igjen i fortiden kan man nok fort tro at folk har mistet gangsynet. Men ta det med ro. Jeg var som deg for noen år siden jeg også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Enigami

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juli 2015, klokken 20:19
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:50
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:07
Det er da ikke noe å bekymre seg over. Fremskritt er hyggelig. Bensinbil er like interessant som fasttelefon og stasjonær pc. Fortsatt brukbart til noe, men aldri noe jeg kommer til å kjøpe igjen.

Hehe, du har tydeligvis mistet fullstendig gangsynet.
Ja overgangen fra fossil til Tesla er så enorm at bil aldri blir det samme. Sitter man igjen i fortiden kan man nok fort tro at folk har mistet gangsynet. Men ta det med ro. Jeg var som deg for noen år siden jeg også.

Men jeg har jo vurdert Tesla P85D, prøvekjørt og ikke blitt imponert. Dvs først vurderte jeg P85+. Ja det går som bare helvete med fullt pådrag, og den kjører bra dynamisk sett for å være stor sedan, men det er mye som ikke er bra. Så jeg endte opp med enda en splitter ny og langt tregere bensinbil.
Siden det ble SUV var det kun diesel å få på bruktmarkedet, så da måtte jeg kjøpe ny. Orker ikke kjøre dieselstøy. Her er det kun bensin som gjelder. Så nå har jeg tre nyere ulike bensinbiler. Siste er kjøpt i januar.
Og jeg kan gjerne kjøpe en bil til, men det blir trolig enda en bensinbil. Gjerne en med V12.
Bruksbilen som nå er en premium SUV med bensinmotor blir kanskje byttet til en hybrid-bensin. Helelektrisk er og blir usexy. Lade og kabel osv. Synes det blir å gå ned i standard og baklengs inn i fremtiden i miljøhysteri.

Elbilytelsene i P85d er meget gode, men selv tregere biler er morsommere når det i tillegg er en grom motorlyd mens man gir på. Og rekkeviddeangst er et ikke-tema :)

turbolurbo

2019 TM3P

Enigami



jazzwheel

Og slik ble nok en tråd spammet med off-topic elbil vs bensin diskusjon...

Muffinman

"Spiller ingen rolle om dama er fin eller stygg. Lukter dritt i ræva på alle."

Bensin har oppnådd en grundig avsporing av tråden og er sikkert fornøyd med det, men skal vi ta oss tilbake til topic nå?

SitatP90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

De siste sidene er like interessant som kommentarfeltet under en artikkel som inneholder ordet "Tesla" på Broom.

HåkonE

#313
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:53
Godt skrevet, men det representerer den samme holdningen vi var vitne til da Apple lanserte sin første telefon. Iphone 1 er best i alt, uansett, halleluja! Eller onkel Fridtjof som skryter av "Sport" knappen på din RAV-4.

Det er fint å å være Tesla fan. Jeg er det selv og heier på Elon Musk, selv om jeg også ler av ham til tider.

Jeg er enig med de som skriver at Tesla ikke er en sportsbil. En viktig ting den mangler er presisjon. Det er også hovedgrunnen til at den faller gjennom på bane eller ved ekstremkjøring, i tillegg til effektbegrensingene når den presses. Jeg har hardkjørt Tesla og en entry level Porsche 997 back to back på lukket bane (eide begge i en periode). Når man går fra Porsche til Tesla, kjennes sistnevnte ut som en Avensis. Man sitter høyt, bilen er myk, den gir nesten ingen feedback, og man lurer på om det overhodet er mekanisk forbindelse mellom rattet og fremhjulene. De enkleste Porschene er ikke steinharde i fjæringen, men de har en helt overnaturlig styrefølelse og presisjon som smigrer enhver sjåfør. Tesla gjør at du føler deg som en beruset blåhval med hikke til sammenligning.

Jeg skryter gjerne av Tesla som en familiebil med enorm plass og epokegjørende drivlinje.  Men vær så snill å ikke påstå at det er en sportsbil.

Du quoter mitt innlegg, babler om at du har prøvd Porsche og ber om å vær så snill å ikke påstå at det er en sportsbil.

Jeg ser du kan skrive, men har du lært å lese?

Jeg har til dags dato til gode å se at noen med Tesla påstår at Model S erstatter en 911. Dette er noe gammeldagse bensinhoder påstår de hører hele tiden for å skape argumenter og debatt ut av ingenting.

God sammenligning med iPhone. iPhone revolusjonerte mobilbransjen, men var ikke umiddelbart best på alt.

BTW. Dette trollet som babler om fortreffeligheten til overtunge, overkompliserte og inneffektive eksosmotorer som er avhengig av 10 gir og launch control virker unormalt desperat.

Har det han selv han prøver å overbevise, eller noen andre? 




Enigami

#314
Hei Hankny, det er "trollet".

Jeg bare minner om at de fleste fortsatt ikke er umotivert imponert over elbiler og at det finnes bedre biler der ute. Enda det er avgiftsfritt (og momsfritt!) selges det fortsatt kun ca 15-20% elbiler av totalsalget i Norge. I verden er tallet trolig under 1 %.

Ønsker ikke å spore av noen av trådene, så her er konklusjonen:

Elbiler har blitt mye bedre og det er bra, men det er fortsatt langt igjen. det er bare en ny form for bilhold, som ikke erstatter den gamle, men som er et fint supplement til bykjøring for enkelte.
PS: bensinmotorer har aldri vært mer moderne og utviklingen har absolutt ikke stoppet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA