Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Teslanewbie, fredag 17. juli 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

HåkonE

#270
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:50
M5 gjør 0-200 på 11.7 sekunder og 1/4 mila på 11,9 sek.
Litt artig at du sier at den blir frakjørt, en P85D er kjapp  rett fram mens biler som M5 og RS6 klarer svinger

Jeg har kjørt M5, X6M, og E92. Den eneste som jeg opplever tar svingene bedre er E92. De andre har langt høyere tyngdepunkt enn Tesla, og det merkes. Vekten på Tesla merkes også, men den er lettkjørt fordi vekten ligger i bunn. Ja, M & Co går fortere på bane, men det er fordi de ikke reduserer effekten etter en tid.

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:50i tillegg det ser man av tider rundt sløyfa der P85D har tider rundt en Ford focus mens de andre har rundetider på ca et minutt bedre.
Selv en X6 knuste P85D på bane, en stor SUV som både veier mer har høyere tyngdepunkt og mindre hk.

Du høres ut som disse trollene på Broom som leser teori og gnåler ustanselig om tider på baner de selv aldri kjører på med sine små dieselmotorer.

For det første kjører ikke folk flest på bane. Det de er opptatt av er kjøreopplevelse og ytelser utenfor bane. Der er Model S overlegen. Høres ikke ut som du har kjørt på bane en gang. Jeg har aldri sett noen (utenom TV-show og tester) som tar en ny M5 ut på bane og kjører så hardt. Å kjøre så hardt uten bur og forsikring er fullstendig galskap (for å ikke snakke om prisen på bilen). Nå kan du på Nurburgring leie en ekte banebil som er langt bedre enn M5 til bruket (sikkerhet og ytelser), uten å tenke på forsikring og skader. Hva ville du seriøst valgt hvis du skulle jage rundetider der?

Å ta en kosetur for å få klistremerket er noe helt annet, men det er jo en helt annen debatt.

For folk flest (dvs. de som ikke kjører på baner med jevne mellomrom), så vil de nok ha det like morro med Tesla som med M5 (Mindre M-biler er nok hakket mer morsom) og oppnå lignende tider. Det å snakke om rundetider, og det å faktisk sitte i en bil i 200 rundt en krapp sving med kun tett skog på hver side er 2 forskjellige ting. Bommer du på linjen i en standardbil i den farten, så ringer kirkeklokkene neste. 

Og nei, Model S er ikke egnet som flyttebil heller.

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:50men å påstå at en Tesla kjører ifra en BMW M5 er tøv, den har bitte litt bedre akselerasjon, men langt ifra svingegenskapene og kontinuerlig kraft som BMW leverer.

Kontinuerlig kraft ja, svingeegenskaper nei.

Du må slutte å lese deg blind på datablad. Selv på databladet blir M5 realt frakjørt innenfor norske fartsgrenser (spesielt opp til 60 der den blir dominert), men den virkelige forskjellen er i praksis. Hadde du prøvd M5 hadde du forstått dette, men praksisen kan overføres til hvilken som helst eksosbil.

Det handler nemlig om reaksjonsevne. For i det virkelige liv så står du ikke stille på startstreken og tenker på korrekt prosedyre for launch control. Og på gata er du kanskje allerede i fart, og må gjøre en kickdown. Da begynner bilen å gire for å finne korrekt gir/turtall slik at den får noe som helst mulighet til å komme av flekken. Det tar tid. På Tesla er du allerede avgårde som følge av det umiddelbare momentet som alltid er tilgjengelig.

Og derfor har en del amerikanerne stått i kø for å bytte ut sine nyere M5 med Tesla.....etter prøvekjøring naturligvis. De som driver med banekjøring har dedikerte biler til det bruket. Det får du billig, også i Norge.  ;)

N00b

Herlig skrevet Haknys.
Perfekt oppsummert, fra en som kjører på bane....hvert 4 år

weld77

Personlig synest jeg man er passe nedsnødd om man tar en bil som veier 2.2 tonn, har plass til syv passasjerer + litt bagasje (eller 5 passasjerer + veldig masse bagasje), som har kun ett gir og er klassifisert som "Luxury sedan" (luxury kan dog muligens diskuteres) og drar frem hvordan den gjør det på bane.

Folk som faktisk kjører på bane har forhåpentligvis vett nok til å anskaffe seg en bil som er egnet til det formål. For en bil som skal brukes på offentlig vei - og i all hovedsak norske varianter av sorten - og i stor grad også som eneste bil i en famile så er baneytelse og dets like spektakulært irrelevant.

Teslanewbie

Sitat fra: weld77 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 20:19
Lurer på hvorfor folk som skal akse fra 100-200 hyppig etter hverandre kjøper elbil i form sv TMS.

Tesla model s er ikke, var ikke tenkt som og vil aldri bli en sportsbil.

Ikke i Norge men hvis du skall følge flyten på autobahn så er det i perioder slik kjøring i venstre filen ja.. og det var dette jeg tenkte på .. for kjøring i Norge har dette ikke relevans .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

weld77

Om man har behov for bil som følger flyten på Autobahn så må man nesten kjøpe en bil som er egnet til formålet. Tesla er først og fremst en amerikansk bil, og i USA er det vel stort sett rundt 120-130 km/t som er fartsgrensen på motorveiene.

Jeg har hatt lappen i 20 år og eid bil i nesten 10 av de. På den tiden har jeg vært på Autobahn en gang, og det var for nesten 20 år siden.

Andre kan selvsagt ha helt andre behov, men det fremstår som underlig å disse en bil basert på noe den aldri var tiltenkt. Om jeg kjøper en liten, nett sportsbil så forventer jeg ikke at den egner seg til å frakte hele familen med ski og alt vinterpakket på fjellet en dag det er dårlig brøytet.

Bil bør kjøpes basert på behov og ønsket bruksområde, evt subsidiært få riktig status om det er viktig eller en følelse om man er opptatt av slikt.

Igjen: Jeg mistenker at en del har kjøpt TMS P85D og trodd de har kjøpt en slags sportsbil fordi den har mange hestekrefter og unnagjør 0-100 raskere enn det aller meste som er innenfor rekkevidde rent økonomisk.

turfsurf

Sitat fra: weld77 på onsdag 29. juli 2015, klokken 10:25
Om man har behov for bil som følger flyten på Autobahn så må man nesten kjøpe en bil som er egnet til formålet.

Har nettopp kjørt T/R gjennom Tyskland på Autobahn, med en marsjfart på 160. Hyppige nedbremsinger og akselerasjoner, og perioder i 200+ ble det også. Opplevde ikke på noe tidspunkt å få effektbegrensinger. Dette med 85D. Vil påstå at det er helt greit på Autobahn, selv om andre vil hevde at de må kunne ligge i 250 i time etter time.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lurium

Haknys post var spot on!! Burde vært obligatorisk lesning :)

mr.rs4

Noen som har sett denne?
http://www.tv2.no/v/938826/

Noen plasser kjører Tesla forbi Porsche, MB og BMW'e.
Og holder og ganske så godt på en BMW M3 og, synes jeg da.

Jeg synes Tesla er en komfor bil, som er meget rask. Tar med 5 voksne og bagasje og er likevel rask, noe Ferrari og Porsche ikke gjør.

Har selv erfaring med BMW M5 E61(orginal motor), godt trimmet Audi RS4(ca 540hk+ motor) som var lite kone vennlig og altfor lite komfor, og Nissan 300zx(med ca 490hk på hjul). Alle er bra til sitt bruk, men tror Tesla er best for mitt bruk, med komfort og de "sportslig" egenskapene Tesla har.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Muffinman

Den var vel diskutert i "norske medier"-tråden. I artikkelen som diskuteres der ligger ytterligere en link til en som kjører noe under 9 minutter også (mener det var en P85D).

mr.rs4

Og hva er gode tider til Porsche, MB, BMW'er  og andre tilsvarende Tesla biler(bare i bensin utgave)?

Kan vel se 3-4 andre biler som har under 9min, som er tilsvarende Tesla størrelse, i lengde og vekt.

Se link her
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

#280
Finsk test av P85D mot RS7. P85D tapet i alt av ytelse. Har ikke funnet noen tester på 0-100 gjort i magasiner med proft måleutstyr på riktig måte som er i nærheten av 3.3 sek. Videoen til bjørn viser det samme at den klarte det på 3.6 sek. Det er langt unna 3.3 sek i denne ligaen.
Tesla sa også at P85D var den raskeste 4 dørs sedan på 0-100 men det er jo bullshit som også mange andre tester har vist.

m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vertailu-bensamoottorin-totuuden-hetki-audi-rs7-vs-tesla-model-s-p85d/5242636

Enigami

#281
Sitat fra: weld77 på onsdag 29. juli 2015, klokken 10:25
Om man har behov for bil som følger flyten på Autobahn så må man nesten kjøpe en bil som er egnet til formålet. Tesla er først og fremst en amerikansk bil, og i USA er det vel stort sett rundt 120-130 km/t som er fartsgrensen på motorveiene.

Jeg har hatt lappen i 20 år og eid bil i nesten 10 av de. På den tiden har jeg vært på Autobahn en gang, og det var for nesten 20 år siden.

Andre kan selvsagt ha helt andre behov, men det fremstår som underlig å disse en bil basert på noe den aldri var tiltenkt. Om jeg kjøper en liten, nett sportsbil så forventer jeg ikke at den egner seg til å frakte hele familen med ski og alt vinterpakket på fjellet en dag det er dårlig brøytet.

Bil bør kjøpes basert på behov og ønsket bruksområde, evt subsidiært få riktig status om det er viktig eller en følelse om man er opptatt av slikt.

Igjen: Jeg mistenker at en del har kjøpt TMS P85D og trodd de har kjøpt en slags sportsbil fordi den har mange hestekrefter og unnagjør 0-100 raskere enn det aller meste som er innenfor rekkevidde rent økonomisk.

Jeg var akkurat på tur i Danmark og Tyskland og lå i 160-180 på marsjfart. Forbruk 1,2 liter bensin pr mil. Hører ikke motoren når den i slik hastighet er under 3.000rpm.
Tok igjen kanskje 10 stk Tesla, de aller fleste var norskregistrerte. De lå sammen med bobilene, campingvogner og vogntog i høyre fil i 100-120km/t.

Det hadde jeg ikke orket, altså å kjøre elbil for å spare noen små tusenlapper i bensin og måtte kjøre så planlagt/sparsomt.
Var forøvrig godt oppe i over 260 og slik kjøring tømmer også en bensintank fortere, men ikke verre enn at jeg fylte 4 ganger (ca 200 liter) på 180-190 mil. Siden bensin er billigere i utlandet ble det ca 2500-2800kr i bensin.

Riktig som folk sier, man må kjøpe bil til sitt bruk og behov. Model S så rimelig malplassert ut på Autobahn og danske motorveier.

Så ingen Model S i Tyskland, det var litt tja... "Befriende" kanskje? ;)

Elbil passer fint som ... Elbil. Altså en bil man har for elbilbruk ved siden av den øvrige bilparken som går på bensin. Behovstilpasning.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13Jeg var akkurat på tur i Danmark og Tyskland og lå i 160-180 på marsjfart. Forbruk 1,2 liter bensin pr mil. Hører ikke motoren når den i slik hastighet er under 3.000rpm.
Tok igjen kanskje 10 stk Tesla, de aller fleste var norskregistrerte. De lå sammen med bobilene, campingvogner og vogntog i høyre fil i 100-120km/t.
Åpenbart vil du ikke se de Model S som ligger i samme felt som deg og beveger seg med samme fart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Enigami

Joda, jeg ser godt. Ingen Model S å se i over 120-130km/t på min tur.

I Norge har jeg derimot opplevd en i 140.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:25
Joda, jeg ser godt. Ingen Model S å se i over 120-130km/t på min tur.
Tror virkelig ikke at du kan se milevis langs veien i hver retning.

Du har kontroll kanskje på en kilometer i hver retning, altså om det er en strekning på 100 km og Teslaene kjører med samme fart og retning, med 2 km mellomrom, så kan det være 50 Teslaer på den strekningen som du ikke ser og som holder samme fart som deg.

Hvis du har lyst til å få statistikk på hvor fort Teslaer kjører så må du observere de fra et stasjonært punkt langs veien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA