Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Teslanewbie, fredag 17. juli 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

BMW850

#345
BensinV8: "Grunnen til at jeg ikke avslører mine biler er det flere grunner til, men den grunnen som kan nevnes er at ingen her inne har interesse for bensinbiler likevel, så hvorfor ville man vite det og spore av tråden?"

Det var da en bastant påstand  ::) Så du lever nok i villfarelse der. Har i mange år hatt en strøken V12er og den absolutt verdt å ta vare på. Nydelig bil og nydelig å kjøre. Flere her inne som har hatt gromme biler før.  Etter at jeg kjøpte min P85 har jeg ikke helt den samme entusiasmen kan du si. Fortsatt vil jeg ta vare på den men den kjennes veeeldig utdatert ut nå. Står mer og mer klart for meg at en epoke snart er over. Men for all del, moro å ta en tur av og til. Lyden er nydelig men jeg klarer meg godt uten. For meg er kjøreegenskapene desidert det viktigste og der er det lite som kan sammenlignes med Tesla :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Speeder

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. juli 2015, klokken 17:20
Sitat fra: evole på fredag 31. juli 2015, klokken 16:43
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. juli 2015, klokken 16:29
Sitat fra: evole på fredag 31. juli 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Angående topic: jeg synes fortsatt prisingen av 5kWh oppgradering er i dyreste laget. Men ser at den matcher med overgangen fra 70 til 85. Opprinnelig var prisen for å gå fra 60 til 85 ca 60.000,- NOK.
Denne 5kWh oppgraderingen tjener nok Tesla godt på.
Oppgradering fra 70 kWt til 85 kWt koster 75.400 kroner, ca. 5.030 kr per kWt.
Oppgradering fra 85 kWt til 90 kWt koster 21.800 kroner, 4.360 kr per kWt.

Jeg hadde klart foretrukket 90/90D fremfor 85/85D.
Oppgradering koster altså ca det dobbelte av hva 60-85 kostet ved lansering.
Jeg vurderer nok 90kWh til min X. Men usikker på om jeg hadde valgt det til S.
Historiske priser på utgåtte modeller er lite relevant for hvilke batterivalg som er gunstigst nå.

70/70D er økonomisk mest fornuftig for Model S i mine øyne, både generelt og ut fra mitt eget kjøremønster. 85/85D ville vært sistevalget mitt.
Poenget er at prisingen har gått i feil retning. For meg er S85 perfekt. S70 har for kort rekkevidde.
tok du høyde for dollarkursen når 'prisingen har gått i feil retning'?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

jkirkebo

Sitat fra: evole på fredag 31. juli 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Angående topic: jeg synes fortsatt prisingen av 5kWh oppgradering er i dyreste laget. Men ser at den matcher med overgangen fra 70 til 85. Opprinnelig var prisen for å gå fra 60 til 85 ca 60.000,- NOK.
Denne 5kWh oppgraderingen tjener nok Tesla godt på.
Oppgradering fra 70 kWt til 85 kWt koster 75.400 kroner, ca. 5.030 kr per kWt.
Oppgradering fra 85 kWt til 90 kWt koster 21.800 kroner, 4.360 kr per kWt.

Jeg hadde klart foretrukket 90/90D fremfor 85/85D.

Enig, slik som prisingen er nå ville jeg enten kjøpt S70 eller S90 om jeg skulle byttet. Hadde ikke vurdert S85.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Enigami

Sitat fra: BMW850 på fredag 31. juli 2015, klokken 18:48
BensinV8: "Grunnen til at jeg ikke avslører mine biler er det flere grunner til, men den grunnen som kan nevnes er at ingen her inne har interesse for bensinbiler likevel, så hvorfor ville man vite det og spore av tråden?"

Det var da en bastant påstand  ::) Så du lever nok i villfarelse der. Har i mange år hatt en strøken V12er og den absolutt verdt å ta vare på. Nydelig bil og nydelig å kjøre. Flere her inne som har hatt gromme biler før.  Etter at jeg kjøpte min P85 har jeg ikke helt den samme entusiasmen kan du si. Fortsatt vil jeg ta vare på den men den kjennes veeeldig utdatert ut nå. Står mer og mer klart for meg at en epoke snart er over. Men for all del, moro å ta en tur av og til. Lyden er nydelig men jeg klarer meg godt uten. For meg er kjøreegenskapene desidert det viktigste og der er det lite som kan sammenlignes med Tesla :)

Du sammenligner stadig med en eldgammel BMW 850. I seg selv en veldig god bil, men den er jo veldig utdatert på alle måter. Ikke kjører den spesielt godt heller, og gjorde strengt tatt ikke det da den var ny heller, sammenlignet med andre lignende biler.
Du har rett i at en 850 er grom og verdt å ta vare på, og du har rett i at en 850 er utdatert i forhold til en Tesla. Men du har feil i at det er lite som kan sammenlignes med Tesla Model S på kjøreegenskaper, og det er mange som kjører mye bedre også.
Du må sammenligne moderne bensinbiler mot moderne elbiler. Hvis ikke må du sammenligne BMW 850 mot datidens elbiler. Og det er kanskje bare Think.

Dagens elbiler er noe helt annet. Og uansett hvor grom en 850 er så er dagens GT-biler vanvittig mye bedre, spesielt de som går på bensin.

Enigami

Sitat fra: Guybrush på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:26
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:23

Hvorfor fjerne den beste motoren som har blitt laget, nemlig bensinmotoren, for å erstatte den?

De fleste er vel enige om at det vil ta slutt på olje en gang...

Men det er det sannsynligvis flere hundre år til. Og da er det fint å ha ok elbiler dersom oljen faktisk tar slutt.
Men det er tullete å utsette seg for elbil når man fint kan kjøre herlige bensinbiler.
Det beste er å kombinere begge deler. Ta vare på god teknologi, både elbiler og bensinmotorer som sammen kan lage de beste løsningene. Å avskrive bensinmotor som så gammeldags og "førkrigs" blir veldig fjollete i alle sammenhenger. Mulig mange har kommet fra dieselbiler. Det er noe helt annet enn bensinbiler.

Teslanewbie

In the article, author Max Fawcett argues that the Model S could be one of the "most dangerous" cars ever made--in terms of its impact on the oil industry.

That's because, by his reckoning, the Tesla sedan has managed to do something that no other electric car has done: "become an object of desire."
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

NegativeElectrode

Begeistringen i markedssegmentet fordi som trenger raskere aks enn fritt fall kommer nok ikke til å avta med det første ;)
http://www.teslarati.com/first-reactions-to-the-tesla-p90d-with-ludicrous-mode/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA