Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Teslanewbie, fredag 17. juli 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

Guybrush

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:23

Hvorfor fjerne den beste motoren som har blitt laget, nemlig bensinmotoren, for å erstatte den?

De fleste er vel enige om at det vil ta slutt på olje en gang...

Espen Hugaas Andersen

#331
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 00:1222,6% er under 1/4 av det totale nybilsalget i Norge, selv med avgiftsfritak og momsfritak (de andre har ekstreme avgifter) og fortsatt velger 77,4 % å kjøpe andre biler enn elbil. Altså skal det virkelig godt gjøres å snu Norge til elbil. Hadde jeg fått en gratis hadde jeg tatt den i mot, men ikke brukt den så mye.
Jeg synes elbil er positivt, spesielt for byluften. Bare jeg slipper å kjøre det selv så ofte. Er glad for st mange andre har andre preferanser.
Salget av elbiler vil fortsette å øke. Noe sånt som 20% i år, 50% om 5 år, 80% om 10 år, 100% om 15 år.

Ettersom det kommer flere langtrekkende elbiler til ok priser vil denne utviklingen foregå selv når man trapper ned insentivene. Da vil jeg nevne 3. generasjon Tesla, først og fremst. Den vil ha virkelig rekkevidde trolig mellom 320 og 500 km. Vil trolig kunne lades 0-50% på 15 minutter på et ladenettverk som dekker hele europa. Pris fra 250k kroner med avgiftsfritak og 310k med mva. 0-100 på trolig rundt 5-6 sekunder med grunnmodelen og trolig rundt 2,8 sekunder med toppmodellen. Den vil komme som både crossover og sedan/hatchback, og vil så klart kunne ha AWD, hengerfeste, osv.

Når denne bilen kommer til Norge i slutten av 2017, så vil enhver tanke om at fossilbilene kanskje vil klare å overleve falle på sin egen urimelighet.
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 00:12I tillegg er det viktig at elbilfolket våkner opp fra dvale og ser at det finnes en fremtid med drivstoff også. Hybridene er nok fremtiden, og så lenge elbiler selger ca 1% i Europa tar det latterlig lang tid for lille Norge å gjøre om verden til elbilverden.
Ladehybridene vil være et godt alternativ i en overgangsperioden. Men elbilene vil bli billigere enn ladehybridene da de slipper kostnadene ved å ha to drivlinjer. Og ladehybridene har som regel mye dårligere plass enn en elbil vil kunne ha. Og så klart vil man fortsatt bruke noe penger på dyrt drivstoff, selv om man kanskje kjører 80% elektrisk.

De som har ladehybrid kan fort også snakke om rekkeviddeforlenger-angst. Altså de engster seg for at den bråkete, vibrerende, forurensende bensinmotoren skal slå seg på, og ødelegge kjøreopplevelsen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:23Og den ladekabelen må kunne erstattes av trådløse systemer og kortes ned på tid. I tillegg må driftsikkerheten opp og rekkeviddeangsten bort.
1. Trådløs lading er tull. Virkningsgraden er ganske dårlig, så det er dyrere med trådløs lading, ikke minst også fordi utstyret for trådløs lading koster ganske mye. Så er det begrenset overføringskapasitet, de systemene som det kjøres forsøk med er ~6,6 kW, der en vanlig plugg i garasjen kan gi ut 22 kW. I tillegg må man også parkere veldig nøyaktig på samme sted hver gang. Alt dette for å spare noen sekunder i uka? Det gir ingen mening.

2. Driftssikkerheten for Model S er helt OK. Utifra statistikken er den vel ca gjennomsnittlig. Så klart er det bedre om denne blir god og ikke bare akseptabel, men Tesla jobber med at drivlinjen skal vare "million miles", så dette vil nok bedre seg.

3. Rekkeviddeangst finnes nesten ikke lengre. Der man har rekkeviddeangst er der man er usikker på om man når neste hurtiglader, og med økende rekkevidde og økende antall superladestasjoner, så blir dette en mindre og mindre utfordring. I dag kan nok 99,99% av kjøringen til en gjennomsnittlig bileier utføres uten rekkeviddeangst.
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:23Jeg kjøper elbil i tillegg til bensinbilene dersom 75% av Europa eier det. Det er minst 50 år til om det noen gang kommer til å skje. Bare se hva de europeiske bilprodusentene satser på og ikke satser på. De lager hver sin elbil litt "for moroskyld" for å vise at de kan hvis de vil. Deretter satser de på bensinhybrider i alle bilsegmentene. For det er fremtiden.
Det skjer nok betydelig raskere enn du tror. Teknologiskifter går enormt tregt, helt til man kommer opp til et vippepunkt, så går det med rasende fart. Jeg tror vi er på 75% elbiler i europa om kanskje 20-25 år. Utfordringen er batteriproduksjonskapasiteten. Verden trenger 200 stk batterifabrikker på størrelse med den som Tesla bygger for å produsere 100 millioner elbiler/år. Disse fabrikkene vil ta tid å få bygget. (Det faktiske antallet vil nok bli en del lavere, da man år for år vil få til å produsere mer batterier per fabrikk. Men 50 batterifabrikker er ikke urimelig.)

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:23Hvorfor fjerne den beste motoren som har blitt laget, nemlig bensinmotoren, for å erstatte den? Mye bedre å kombinere ny teknologi med bensinmotoren. Da blir det underverker. Biler som Porsche 918, Ferrari LaFerrari og nye Paganien viser jo at det er fantastisk å være bensinmotorentusiast også i fremtiden. Det er bare Norge som skal være så annerledes og storinnføre elbiler. Hybridbilene bør få samme fordelene.
Ladehybridene har ganske store insentiver i Norge, så det er neppe veldig aktuelt å øke disse betydelig. De betaler nesten ikke engangsavgift. Det er mer aktuelt å trappe ned insentivene for elbiler til et nivå der de er mer på linje med insentivene for ladehybridene, som er en prosess som vil starte 1. januar 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. juli 2015, klokken 11:06
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:23Og den ladekabelen må kunne erstattes av trådløse systemer og kortes ned på tid. I tillegg må driftsikkerheten opp og rekkeviddeangsten bort.
1. Trådløs lading er tull. Virkningsgraden er ganske dårlig, så det er dyrere med trådløs lading, ikke minst også fordi utstyret for trådløs lading koster ganske mye. Så er det begrenset overføringskapasitet, de systemene som det kjøres forsøk med er ~6,6 kW, der en vanlig plugg i garasjen kan gi ut 22 kW. I tillegg må man også parkere veldig nøyaktig på samme sted hver gang. Alt dette for å spare noen sekunder i uka? Det gir ingen mening.


Og det er heller ikkje trådlaus fylling på bensin / diesel, så eg skjønner ikkje heilt dette "kravet".
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Teslanewbie

Elbil because :

FNs ferske tall tilsier at verdens befolkning vil stige fra 7,3 milliarder i dag til 9,7 milliarder i 2050, og til 11,2 milliarder innen 2100. Alle tallene er justert opp fra tidligere estimater.

Brorparten av befolkningsveksten vil skje i utviklingsområder, spesielt i Afrika, ifølge rapporten som har fått navnet World Population Prospects.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Å snakke om bensin fremfor diesel er som å skryte av blu-ray fremfor hd-DVD. Sorry. Streaming har allerede gjort begge deler utdatert, selv om ikke alle i hele verden har rask nok nettlinje hjemme pt :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

VL

Mulig dette er besvart i en av de 23 sidene... MEN, er det kun på P85 og P85D det vil være muligheter for å oppgradere batteripakken? Eller vil dette kunne gjøres på en vanlig S85 også?  :o :) Ser hvert fall man kan bygge bilen hos Tesla som S90. Uten P og firehjulsdrift.  :D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Dennis

Bare P85D som kan oppgraderes til Ludicrous.

Oppgradering av batteripakke av eksisterende biler er det lite info på men koster uansett mer enn det smaker nå. Regn med 120-150 000 for å bytte pakke.

Teslanewbie

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 31. juli 2015, klokken 15:57
Bare P85D som kan oppgraderes til Ludicrous.

Oppgradering av batteripakke av eksisterende biler er det lite info på men koster uansett mer enn det smaker nå. Regn med 120-150 000 for å bytte pakke.

90kwh pakke tilbys bare nye biler fra fabrikk .. Går ikke å etterbestille ihvertfall ikke til en fornuftige pris...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Er noen som har fått oppgradert fra 60 til 85, så er nok mulig. Men ja koster mer en det smaker :) Som Elon skrev anbefaler han å vente med å bytte pakker da de regner med en 5% økning av kapasitet hvert år.

Og betale oppimot 150-200 000 for 5 kwh mer er galskap :) Å betale 150 000 for et 100 kwh batteri om noen år er en mye bedre deal ;)

evole

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Angående topic: jeg synes fortsatt prisingen av 5kWh oppgradering er i dyreste laget. Men ser at den matcher med overgangen fra 70 til 85. Opprinnelig var prisen for å gå fra 60 til 85 ca 60.000,- NOK.
Denne 5kWh oppgraderingen tjener nok Tesla godt på.
Oppgradering fra 70 kWt til 85 kWt koster 75.400 kroner, ca. 5.030 kr per kWt.
Oppgradering fra 85 kWt til 90 kWt koster 21.800 kroner, 4.360 kr per kWt.

Jeg hadde klart foretrukket 90/90D fremfor 85/85D.

Øyvind.h

Sitat fra: evole på fredag 31. juli 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Angående topic: jeg synes fortsatt prisingen av 5kWh oppgradering er i dyreste laget. Men ser at den matcher med overgangen fra 70 til 85. Opprinnelig var prisen for å gå fra 60 til 85 ca 60.000,- NOK.
Denne 5kWh oppgraderingen tjener nok Tesla godt på.
Oppgradering fra 70 kWt til 85 kWt koster 75.400 kroner, ca. 5.030 kr per kWt.
Oppgradering fra 85 kWt til 90 kWt koster 21.800 kroner, 4.360 kr per kWt.

Jeg hadde klart foretrukket 90/90D fremfor 85/85D.
Oppgradering koster altså ca det dobbelte av hva 60-85 kostet ved lansering.
Jeg vurderer nok 90kWh til min X. Men usikker på om jeg hadde valgt det til S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

evole

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. juli 2015, klokken 16:29
Sitat fra: evole på fredag 31. juli 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Angående topic: jeg synes fortsatt prisingen av 5kWh oppgradering er i dyreste laget. Men ser at den matcher med overgangen fra 70 til 85. Opprinnelig var prisen for å gå fra 60 til 85 ca 60.000,- NOK.
Denne 5kWh oppgraderingen tjener nok Tesla godt på.
Oppgradering fra 70 kWt til 85 kWt koster 75.400 kroner, ca. 5.030 kr per kWt.
Oppgradering fra 85 kWt til 90 kWt koster 21.800 kroner, 4.360 kr per kWt.

Jeg hadde klart foretrukket 90/90D fremfor 85/85D.
Oppgradering koster altså ca det dobbelte av hva 60-85 kostet ved lansering.
Jeg vurderer nok 90kWh til min X. Men usikker på om jeg hadde valgt det til S.
Historiske priser på utgåtte modeller er lite relevant for hvilke batterivalg som er gunstigst nå.

70/70D er økonomisk mest fornuftig for Model S i mine øyne, både generelt og ut fra mitt eget kjøremønster. 85/85D ville vært sistevalget mitt.

VL

Takk for svar :-)

Om jeg ikke går for 85/90D nå, så får det heller bli oppdatering til en eventuell 100 når det kommer. Da vil det heller rettferdiggjøre litt av prisen :-)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Øyvind.h

Sitat fra: evole på fredag 31. juli 2015, klokken 16:43
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. juli 2015, klokken 16:29
Sitat fra: evole på fredag 31. juli 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Angående topic: jeg synes fortsatt prisingen av 5kWh oppgradering er i dyreste laget. Men ser at den matcher med overgangen fra 70 til 85. Opprinnelig var prisen for å gå fra 60 til 85 ca 60.000,- NOK.
Denne 5kWh oppgraderingen tjener nok Tesla godt på.
Oppgradering fra 70 kWt til 85 kWt koster 75.400 kroner, ca. 5.030 kr per kWt.
Oppgradering fra 85 kWt til 90 kWt koster 21.800 kroner, 4.360 kr per kWt.

Jeg hadde klart foretrukket 90/90D fremfor 85/85D.
Oppgradering koster altså ca det dobbelte av hva 60-85 kostet ved lansering.
Jeg vurderer nok 90kWh til min X. Men usikker på om jeg hadde valgt det til S.
Historiske priser på utgåtte modeller er lite relevant for hvilke batterivalg som er gunstigst nå.

70/70D er økonomisk mest fornuftig for Model S i mine øyne, både generelt og ut fra mitt eget kjøremønster. 85/85D ville vært sistevalget mitt.
Poenget er at prisingen har gått i feil retning. For meg er S85 perfekt. S70 har for kort rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA