Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjoner for ZOE

Startet av overter, fredag 24. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

overter

Helt fersk på elbiler og vurderer en ZOE. Har god kjennskap til elektriske anlegg, men har aldri satt mine bein i en elbil ennå.


Har 3-fas 400V inn i huset, og forstår jeg må legge ny kabel til garasjen med 16A 400V 3fas og trenger ikke trafo, stemmer det?
OG det eneste jeg trenger er en 16A kontakt?
Intet behov for noe form for ladeboks?
For det eneste trafoen gjør er å konvertere anlegget for laderen fra IT til TN system?
Hvis jeg kjøper versjon Intens Easy Charge så trenger jeg bare kjøpe en ladekabel fra veggkontakten til bilen for 11KW? Evt hva koster den?
Er det samme kabel som jeg bruker til 22kw lading (32A)?
Følger det ladekabel med for lading i standard 16A kontakt jeg allerede har i garasjen?

Takknemlig for tilbakemelding!!


2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Einride

Med TN-nett trenger du ikkje transformator, det stemmer. På TN skal Zoe kunne lade med vanlig ladekladd, men dette får du ikkje med når du kjøper ny frå forhandlar. Derimot får du med installasjon av ein 3,6kW Pod Point ladestasjon.

Kabelen som følger med bilen er ein Type 2/Mode 3 kabel som også kan brukast på semi-hurtige ladestasjonar rundt om kring. Det følger ikkje med kabel eller ladekladd med vanlig Schuko.

Dersom du skal lade på 11kW heime må du kjøpe ein ladestasjon, for eksempel noko slikt: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html.

Trond.m

Sitat fra: overter på fredag 24. juli 2015, klokken 00:39Har 3-fas 400V inn i huset, og forstår jeg må legge ny kabel til garasjen med 16A 400V 3fas og trenger ikke trafo, stemmer det?
OG det eneste jeg trenger er en 16A kontakt?
Intet behov for noe form for ladeboks?
For det eneste trafoen gjør er å konvertere anlegget for laderen fra IT til TN system?
Hvis jeg kjøper versjon Intens Easy Charge så trenger jeg bare kjøpe en ladekabel fra veggkontakten til bilen for 11KW? Evt hva koster den?
Er det samme kabel som jeg bruker til 22kw lading (32A)?
Følger det ladekabel med for lading i standard 16A kontakt jeg allerede har i garasjen ?
Med Easy Charge kjøpt gjennom autorisert Renault forhandler såfølger det idag med en PodPoint wallbox pakke. Den består av selve PodPoint wallbox'en samt installasjon av ny 4 mm2 kurs på inntil 15 m inkludert 20A sikringer. De som har IT nett -230 V må i tillegg ha en tranformator, men det trenger ikke du. PodPoint har samme kontakt som 22 kW ladestasjonene så du trenger ikke kjøpe noen ny kabel.
Siden du allerde har en 16A kurs og TN-nett så ville jeg be om å få bytte PodPoint installasjonen til den nye Zaptec ladekabelen. Den koster jo 16.000 + mva, og du kan heller montere en rimeligere ladestasjon på den eksisterende kursen din. Du kan også benytte Zaptec kabelen, og da har du en løsning som virker på alle kontakter. I følge en tidligere pressemelding fra Renault, så skal kunder fra 1.8.2015 kunne velge mellom Zaptec kabel og PodPoint (fast ladestasjon) m/ installasjon. Pressemeldingen ligger fortsatt på nettet, men om det forstsatt gjelder vet jeg ikke.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA