Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betjening af gearvælger (indbygget sikkerhed ?)

Startet av jensjacob, tirsdag 14. juli 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

jensjacob

Hej
Nu hvor næsten alt i en elbil er elektrisk og softwarekontrolleret, er der så nogle elektroniske sikkerhedssystemer i forbindelse med gearvælgeren ?

Jeg spørger fordi jeg sommetider sætter den gamle MB190e i D inden den er helt færdig med at bakke hvorved den bremser og ændrer kørselsretning lidt mere friskt og uden jeg selv behøver at betjene bremsen. Jeg ved at jeg skal være forsigtig med det da der vel ikke er nogle sikkerhedssystemer i den forbindelse.

Men hvordan er det med e-Golfen ? Jeg prøvede lidt det samme i en demo e-Golf og havde forventet at den ikke reagerede fysisk men kom med nogle advarsler om at man ikke kan skifte til D mens man bakker - men det gjorde den ikke. Det virkede som om motoren straks tog fat på at køre fremad og jeg oplevede lidt det samme som med Mercedesen. Hvis man ikke tænker sig om, så kan det jo potentielt gå meget galt.

Hvis man ved et uheld kommer til at sætte i et gear der går i modsat retning af aktuel køreretning, overbelaster man så nogle udgangstrin i konverteren hvor det før havde været tandhjul ?

Mvh. Jacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA