Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utgifter per måned

Startet av Johnnis, fredag 10. juli 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

Johnnis

Hei  :)

Kjenner noen som sånn halveis vurderer Tesla, men har kanskje ikke råd. Hvor mye må man regne med å bruke per måned totalt? Dersom man tar opp fullt lån + strøm + forsikring osv.. Hvor mye vil det bli per måned?

Elbil fundamentalist

75% bonus ca 11000,- året
Bil 85D ca 800.000,- renter 4% 32.000
Strøm 1500 år
Dekk og service 9.000

Ca 4.500,- pr. mnd.

Så kommer verdifall og avdrag
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Kagex

elbil fundamentalist, du glemte å ta med lånet siden op skriver fullt lån. siden op skriver at de muligens ikke har råd går jeg utifra en brukt Tesla


Årlig
forsirking:  ca                                11 000
strøm:                                           1500-2000
lån 5 år , brukt s85 (500000 :           100 000
4% rente:                                       4000
dekk/service:                                    10 000
årsavgift:                                           435
andre utgifter:                                    5000

sum per mnd:                             ca 11000
     
P29687

jkirkebo

Sitat fra: Johnnis på fredag 10. juli 2015, klokken 13:01
Hei  :)

Kjenner noen som sånn halveis vurderer Tesla, men har kanskje ikke råd. Hvor mye må man regne med å bruke per måned totalt? Dersom man tar opp fullt lån + strøm + forsikring osv.. Hvor mye vil det bli per måned?

Fullt lån? Mener du å låne 100%? De blir dyrt. Jeg lånte 75% og ligger på i underkant av 8500,- pr. måned for avdrag, renter (trukket fra skattefordelen), årsavgift, forsikring, dekk, service og strøm. Kjører da 25-30k i året og kjøpte 5 års service-avtale med bilen. Har 21" felger og regner derfor ca. 40 øre/km i dekk (bytter ett sett vinterdekk og ett sett fordekk sommer samt to sett bakdekk på ca. 70.000km, disse koster til sammen ca. 30.000,-). Bilen kostet 730k ny med serviceavtale og alt annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnnis

Takk for detaljert svar  ;D

Var noe slikt jeg hadde sett for meg. Det vil jo sikkert variere noe avhengig av egenkapital og hvor dyr bil osv. Men da har jeg noe å ta utgangspunkt i.

elektrolux

#5
Er det virkelig ikke rimeligere dekk en kan bruke på Tesla?

Virker som den største enkelt utgiften etter at bilen er nedbetalt er dekk.

På Mercedes Viano bobil som er nesten like stor som Tesla, veier like mye og kjører raskere bruker vi dekk til 1000 kr stk og de varer ca. 40 000 km, altså 10 øre/km mot 40++ øre/km på Tesla
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juli 2015, klokken 12:54
Er det virkelig ikke rimeligere dekk en kan bruke på Tesla?

Virker som den største enkelt utgiften etter at bilen er nedbetalt er dekk.

På Mercedes Viano bobil som er nesten like stor som Tesla, veier like mye og kjører raskere bruker vi dekk til 1000 kr stk og de varer ca. 40 000 km, altså 10 øre/km mot 40++ øre/km på Tesla

Du får Goodyear-dekkene til omtrent den prisen (gjerne ennå litt lavere) og de varer minst såpass lenge. Men om man ønsker å kjøre på 21" blir prisen selvsagt høyere. Det er en avveining den enkelte får ta selv, om man synes det er verdt merkostnaden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lurium

#7
Dekkpris er grunnen til at jeg kjøpte bilen med 19 og kommer til å sannsynligvis velge 20 tommere på sommer.

Pris pr dekk med 21 tommere er dyrt.. 3x.. veldig irriterende pga bilen ser veldig bra ut med 21 og 265 bak :)

elektrolux

Har selv latt være å kjøpe minst 2 biler med dyre dekk. Først en Alpine Renault så en Porsche der selger skrøydet av dekk til 40 000 kr. Mistet umiddelbart interessen for bilen.

På Mercen er det originalt 17" dekk, men bilen kjører bedre med 16" vinterhjul som kostet meg under 4000 kr inkludert sandblåste og pulverlakkerte original felger fra en ML.

På Classic bilene mine har jeg hatt 0 i dekkutgifter siden 2007. Og har fremdeles nok brukte dekk på lager for mange år framover.

Men må si at noen dekk blir glatte før de blir utslitt, og da må en enten kjøre som om det er vinterføre, eller bytte til nyere dekk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. juli 2015, klokken 08:24
Har selv latt være å kjøpe minst 2 biler med dyre dekk. Først en Alpine Renault så en Porsche der selger skrøydet av dekk til 40 000 kr. Mistet umiddelbart interessen for bilen.

På Mercen er det originalt 17" dekk, men bilen kjører bedre med 16" vinterhjul som kostet meg under 4000 kr inkludert sandblåste og pulverlakkerte original felger fra en ML.

På Classic bilene mine har jeg hatt 0 i dekkutgifter siden 2007. Og har fremdeles nok brukte dekk på lager for mange år framover.

Men må si at noen dekk blir glatte før de blir utslitt, og da må en enten kjøre som om det er vinterføre, eller bytte til nyere dekk.

Vi andre får håpe du snart blir tatt i en teknisk kontroll, for du er en fare for alle på veien.

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. juli 2015, klokken 12:54
Er det virkelig ikke rimeligere dekk en kan bruke på Tesla?

Virker som den største enkelt utgiften etter at bilen er nedbetalt er dekk.

På Mercedes Viano bobil som er nesten like stor som Tesla, veier like mye og kjører raskere bruker vi dekk til 1000 kr stk og de varer ca. 40 000 km, altså 10 øre/km mot 40++ øre/km på Tesla
Om pris er virktig velger man Teslas originale 19" pakke. Da koster fire nye dekk ca 5.000,-. Dvs litt dyrere enn du betaler for dekk til din Mercedes. Dette er da Goodyear dekk.

Mine dekk går nok 3,5-4 sesonger før de byttes pga aldring og slitasje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

#11
Sitat fra: ingardj på mandag 13. juli 2015, klokken 08:27
Vi andre får håpe du snart blir tatt i en teknisk kontroll, for du er en fare for alle på veien.

He he. Ventet på et slikt svar.

Statistisk sett ikke. Har 75 % bonus på 8 året hos forsikring selskapet. Avpasser som sagt farten etter kjøretøyets egenskaper enten jeg kjører den nye BMW R1200RS med alt av sikkerhetsutstyr og dekk som kun en gang til nå har vist tegn til å miste grep på en 60 graders varm asfalt her i Marseille eller jeg kjører jentungens 3 hjuler med Kina dekk og konstant angst for å velte eller skli.  ;D

Ellers oppmuntrende at der finnes fornuftig prisene dekk også til Tesla. Med det hopper den opp noen hakk på ønskelisten over framtidig kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kagex på fredag 10. juli 2015, klokken 13:50
elbil fundamentalist, du glemte å ta med lånet siden op skriver fullt lån. siden op skriver at de muligens ikke har råd går jeg utifra en brukt Tesla


Årlig
forsirking:  ca                                11 000
strøm:                                           1500-2000
lån 5 år , brukt s85 (500000 :           100 000
4% rente:                                       4000
dekk/service:                                    10 000
årsavgift:                                           435
andre utgifter:                                    5000

sum per mnd:                             ca 11000
   

Nå får jeg inntrykk av at de potensielle bilkjøperne ikke har bil fra før, og er ca 18 år. Dersom de mot formodning har bil fra før blir jo regnestykket straks lystigere. Da får de jo redusert både drivstoff, årsavgift osv. Bør da tas med i regnestykket. Er og mulig å nedbetale over 8 år hos mange banker...hvis en ikke kan bake inn i evt huslån. Jeg betaler f.eks. 2,25% effektivt fra midten av august til boligkreditt.no for lånet (hvis en har mer enn 4 mill i lån).
Tesla Model Y                         2021-

Kagex

Vel nå skriver han ikke noe om hvor mye han kjører, om han eier bolig. han spør om utgifter. dette var vel bare et eksempel, hvor mye lån og hvor lenge er det vel noe han må prate med hans bank om. jeg skriver ut ifra hva jeg vet da jeg lånte så var det billån da huslånet er nedbetalt, tidligere bil er beholdt pga tilhenger. div bensinutgifter/parkeringsutg/bom må han da vite selv
P29687

dosmont

Hvis huset/leiligheten har steget i verdi, så er det mulig og ordne et fleksilån, dvs et lån med sikkerhet i eiendom med rente på ca den renten som er på huset/leiligheten :)
Det igjen muliggjør å få et billån med gunstigere rente og det forusetter 35% egenkapital og muligheten til nedbetaling på 10år :D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA