Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang mellom type 2 kabel og type 1 inngang

Startet av 3irikur, onsdag 08. juli 2015, klokken 18:27

« forrige - neste »

3irikur

Hei!


Jeg har en 2014 Nissan Leaf. Jeg har nylig kjøpt en type 2 mode 3 kabel som gjør at jeg kan lade på nye offentlige ladestasjoner.

Like vel ser jeg et "hull" i lademulighetene mine: Ladestasjoner med type 2 kabel, for eksempel VW-forhandlere som har satt opp ladestasjoner med kabel som kan plugges rett i sine modeller.


Finnes det et adapter som gjør at jeg kan sette en sånn kabel inn i min Leaf? For eksempel et adapter mellom type 2 og type 1? Eller type 2/Combo til ChaDeMo?


Regner med at Combo er for mye å forvente, men siden jeg kan bruke type 2 stikk, så ser jeg for meg at det teknisk er mulig å lage et adapter fra ledningen til type 1 også?

Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

emil

Det enkle svaret er nei, det finnes ingen overgang mellom fast kabel med Type2 kontakt og Leaf sin Type1 kontakt. Og visntok ikke tillatt heller.

Type1/Type2 er bare kontakter og signalene laderegulatoren bruker er den samme. Derfor kan en laderegulator/stolpe/veggboks med kun Type2 kontakt lade alle biler med riktig type kabel (Type2-Type2 til Europeiske og Type2-Type1 til Asiatiske).

Når det gjelder CHAdeMO vs Combo/CCS (Type1Combo i USA og Type2Combo i Europa) er datasignalene helt forskjellige og det holder ikke bare med enkel overgang mellom kontakttypene. Siden ekstrakostnaden ved å montere en Combo-kabel på en DC-lader med CHAdeMO (eller motsatt) er så liten vil det nok aldri bli et marked for å lage en overgangsboks mellom Combo og CHAdeMO.

Enkelte steder vil det være laderegulatorer med fast kabel og Type2 kontakt, andre steder fast kabel med Type1 kontakt. Dette vil i hovedsak være private steder ikke ment for offentlig lading og det er dermed egentlig et minimalt problem selv om det for enkelte nok ville vært praktisk.


E_S

Lovlig er det nok ikke, men det er fullt mulig å lage slike kabler du etterspør mellom type 1 og 2 selv med løse deler siden strøm og signaler uansett er de samme.

Combo/CCS vs. Chademo er verre, det er ikke teknisk mulig uten å ha noe elektronikk med i bildet. Selve ladestrømmen/spenningen er den samme, men datakommunikasjonen er helt forskjellig.
:)

3irikur

Var det jeg trodde... Combo var egentlig bare noe jeg slang på i farta fordi det var interessant å høre om  ::)


Ekstra spennende å høre at et sånt adapter ikke er lov! Noen som vet hvorfor? Det er ikke det at jeg så veldig ofte har behov for det, men de få gangene jeg snubler over sånne ladeplasser så hadde det vært gøy å ha muligheten  ;D

Tror ikke jeg skal begi meg ut på å lage denne typen løsning selv, en ting er å knekke sikringer hjemme, men bilen er jeg mer redd for å ødelegge!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Trekkoppbil

Det gjelder vel bare å få en skjøtekabel for type2 med rett kjønn.
Rykter om hva som er lov og ikke, skal man ikke stole på, så lenge det ikke henvises til lovverk.   Hvis du gjøre en sikkerhetsvurdering, og konkluderer med at det er farlig, så finnes det sikkert en generell regel om at det er farlig å gjøre det som er forbudt.

Kjøper man kabel fra en kina-butikk, så kan man gjerne få den skreddersydd som man vil.
Pass på at kabelen er dimensjonert for strømmen bilen kan trekke, for å sikre deg mot at kabelen blir overbelasta. Leafen har en AC-kapasitet på enten 16A eller 32A.  Kjøp gjerne en kabel på 6mm2, så passer den både biler på 16A og biler på 32A.

På ladestolper med hunnkontakt, hvor du plugger i din egen kabel, vil ladestolpen lese av om du har 16A- eller 32A-kabel. Det er en tullete ordning som gjør at du ikke får lada en 16A-bil, med 16A-kabel på enkelte stolper som krever 32A kabel. Dersom ladestolpen derimot har en egen kabel, med han-plugg, så trenger du en egen overgang til J1772  for Leafen, og da antar jeg at ladestolpen ikke leser av om du har 16A eller 32A-kabel på din side, og det kan være grunnen til at enkelte mener det er ulovlig.  Men du klarer vel på egenhånd å passe på at kabelen er dimensjonert bra nok for bilen din, så du ikke kjører 32A over en 16A kabel?

E_S

Jeg ser i hvert fall to alternativer for å lade bil med type 1-kontakt på stasjoner med fast type 2-kontakt.

1. Kabel med type 2 hann til type 2 hann. Denne kobler man mellom egen type 2 -> type 1-kabel og ladestasjonens faste kabel.
2. Kabel med type 2 hann til type 1 hunn. Denne går rett fra fastmontert type 2 til bilen.

Skal du lage noe sånt, så gjør det ordentlig, vanntett og bruk kabel dimensjonert for 32A, for all del. :)
:)

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 09. juli 2015, klokken 00:05
På ladestolper med hunnkontakt, hvor du plugger i din egen kabel, vil ladestolpen lese av om du har 16A- eller 32A-kabel. Det er en tullete ordning som gjør at du ikke får lada en 16A-bil, med 16A-kabel på enkelte stolper som krever 32A kabel.

Hva er tullete med et system som sørger for at man ikke får brukt en 16A kabel til å lade en bil med 32A fra en 32A stolpe?

En evt. skjøtekabel kan ikke motstandskodes, og derfor heller ikke godkjennes siden man ikke får denne sikringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi har slike overganger på lager.

Bygget for å kunne lade Tesla Roadsteren med 1x 63A fra 43 KW ladestasjoner, men selvfølgelig fullt mulig å bruke til alle som trenger type 1 pistol der en kun finner type 2.

Er 20 cm lang og bruker 10mm2 kabel. Pris: 1500 kr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E_S

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. juli 2015, klokken 03:01

Hva er tullete med et system som sørger for at man ikke får brukt en 16A kabel til å lade en bil med 32A fra en 32A stolpe?

En evt. skjøtekabel kan ikke motstandskodes, og derfor heller ikke godkjennes siden man ikke får denne sikringen.

Ideen er vel god, men det som blir "tullete" er når ladestasjoner med 32A ikke aksepterer 16A-kabler i det hele tatt i stedet for å bare begrense til 16A. Hva er egentlig grunnen til dette? Dårlig software i ladestasjonen, eller er det en mer "fornuftig" grunn?
:)

emil

Sitat fra: E_S på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:57
Ideen er vel god, men det som blir "tullete" er når ladestasjoner med 32A ikke aksepterer 16A-kabler i det hele tatt i stedet for å bare begrense til 16A. Hva er egentlig grunnen til dette? Dårlig software i ladestasjonen, eller er det en mer "fornuftig" grunn?

Skal stasjonen lade med både 16A og 32A trenger den egne sikringer og kontaktorer for 16A ladingen. Har den ikke dette er det riktig å ikke åpne opp for lading når det kobles til en 16A kabel.

E_S

Skulle jo tro at i dagens elektroniske samfunn skulle det ikke være noe problem å la begrensningen være en ren software-sak og ikke noe man trenger mekaniske komponenter for å få til..
:)

Johnny

De har laget controll kontaktene så korte i kablene at de ikke når sammen tror jeg. Bare vegg og bilkontaktene har kontakter som er så lange at de får kontakt med kabelen. Type 2 kontakten på bildet må i så fall være modifisert med en pinne fra en bilkontakt. Man ender da opp med en kabel som ikke nødvendigvis er riktig motstandkodet i begge ender.
TMS og eGolf.

3irikur

#12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. juli 2015, klokken 07:17
Vi har slike overganger på lager.

Bygget for å kunne lade Tesla Roadsteren med 1x 63A fra 43 KW ladestasjoner, men selvfølgelig fullt mulig å bruke til alle som trenger type 1 pistol der en kun finner type 2.

Er 20 cm lang og bruker 10mm2 kabel. Pris: 1500 kr
Det høres jo veldig bra ut! Bare så jeg forstår rett: Jeg kan da plugge den ene enden i bilen min, og den andre i en type 2 kabel?

Sitat fra: Sven-E på torsdag 09. juli 2015, klokken 14:05
Det enkleste er vel å bruke en av disse:

Er dette den samme som elektrolux beskrev over?



Forøvrig har jeg bare 16A lader i bilen min, så jeg er ikke så redd for å trekke for mye gjennom ledningen :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Rav4_EV

SitatSkal stasjonen lade med både 16A og 32A trenger den egne sikringer og kontaktorer for 16A ladingen. Har den ikke dette er det riktig å ikke åpne opp for lading når det kobles til en 16A kabel.

Det er ikke vanskelig å lage en ladestasjon som tillater å bruke en kabel kodet for 16A på 32A uttak.
Dette er tatt hånd om på kvalitetsstasjoner som blandt annet Keba.
Det er ingen grunn til egne sikringer og kontaktorer.
En egen strømsensor som overvåker hver fase er det som kreves. Dersom strømmen overstiger kabelens koding går stasjonen i feilmodus og avbryter lading.
Enkelt og elegant fremfor "dirty" løsninger der man kun må benytte egen kabel som minst er kodet for stasjonens maksimum effekt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sitat fra: Sven-E på torsdag 09. juli 2015, klokken 14:05
Det enkleste er vel å bruke en av disse:

Ja, de har riktige lengder og er testet på 63A uten varmgang. Koster som sagt 1500 kr og kan brukes på alle type 1 biler der en kun har tilgang til type 2 pistol.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA