Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å bruke Leafen på ferie fra Lier til Malung i Sverige, bør jeg droppe det?

Startet av Smasher, mandag 06. juli 2015, klokken 19:42

« forrige - neste »

Smasher

Hei!

Vuderer og bruke bilen på ferie langtur til sverige for meg og fruen
turen Lier til Malung i  Sverige ca 300 km

Bør jeg vurdere det? eller ta fosilbilen, og bruke mange hundre kr bare i bommpenger?
noen tips til vordan planlegge lading?
noen andre meninger?

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

3irikur

Fruen og jeg skal til Munkfors med 2014 Leaf nå til helgen, det er jo ikke helt den samme ruten, og det er ikke jeg som planlegger den, men om du ønsker så kan jeg poste litt erfaringer etterpå?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

emil

300km er jo småtterier for en Leaf så lenge hurtigladere er på plass, men hvis vi snakker via Kongsvinger og E16 østover kan det se dårlig ut hvis man ikke er klar for noen timer saktelading på veien.

Hurtigladekartet: http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Litt mer internasjonalt ladekart: http://www.uppladdning.nu/
Fortum sine i Norden: http://map.chargedrive.com/

Jeg sier selv ca 10 mil som maks mellom hver hurtiglader for fornuftig tidsbruk og demping av rekkeviddeangst.

Smasher

Sitat fra: 3irikur på mandag 06. juli 2015, klokken 19:57
Fruen og jeg skal til Munkfors med 2014 Leaf nå til helgen, det er jo ikke helt den samme ruten, og det er ikke jeg som planlegger den, men om du ønsker så kan jeg poste litt erfaringer etterpå?

Erfaringer hadde vært topp :-)

Smasher

ja, ser det ikke er en eneste hurtiglader mellom kongsvinger og Malung. Stopp på 2-3 timer for ladning på 10A i torsby er ikke så aktuelt da det går for mye tid.

Trekkoppbil

Du kan lade på:
Kiwi Drøbak
Nygårdskrysset
Statoil Askim
Ørje
Mc Donald Töcksfors. Rettelse: Töcksfors er nede, og venter på deler. Ørje glemte jeg å nevne.
Arvika
OKQ8 Sunnemo

Det siste hoppet blir drøyt på ca 115 km, så her bør du vurdere saktelading underveis, eller lading til 100% og svært økonomisk kjøring, litt avhengig av kapasiteten på batteriet ditt.

10A lading er greit over natta, men det er ikke noe å dra med på tur. 16A er et minimum. Tenk hvis en hurtiglader ikke virker.

Der det er tett med hurtigladere, og man kun trenger å lade opp til 50-60%, så kan det holde med 5-20 minutters ladinger. Der man trenger 100% lading, kan det være like greit med 16A-lading på slutten, og da kan det fort gå en time.

Penga man sparer på el-bil, kan man bruke til å kjøpe seg en behagelig middag, mens man lader. På småstopp kan man gå småturer og se ulike steder.

Å kjøre el-bil er behagelig på en sån tur, hvis man har interresse av det, og man nyter turen med mange stopp og man har ferie, og man er innstillt på å bruke dagen, og man tar det med godt humør, om det dukker opp uforutsette hendelser som defekte ladere, og man kjenner bilen godt, og man har kartleser som følger med på Leaf spy pro og gjenværende kjørelengde, og man følger med på hvor mange km man rekker pr kWt, og man kjenner bilen og veit hvordan man skal kjøre økonomisk. I motorveifart blir rekkevidda kraftig redusert, og ofte kan man spare mye ladetid på å kjøre økonomisk. Av og til er det lurt å ikke kjøre fortere enn 80 i førstegir. Og noen flere gir har du ikke. I nødsfall kan det være behov for å kjøre enda saktere, eller bak en trailer.

emil

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 09. juli 2015, klokken 01:17
Du kan lade på:
Kiwi Drøbak
Nygårdskrysset
Statoil Askim
Mc Donald Töcksfors
Arvika
OKQ8 Sunnemo

Det siste hoppet blir drøyt på ca 115 km, så her bør du vurdere saktelading underveis, eller lading til 100% og svært økonomisk kjøring, litt avhengig av kapasiteten på batteriet ditt.

10A lading er greit over natta, men det er ikke noe å dra med på tur. 16A er et minimum. Tenk hvis en hurtiglader ikke virker.

Med lading i Askim, Töksfors, Arvika og Sunnemo blir det fort 2t lading hvis man skal toppe opp Sunnemo-ladingen med litt saktelading. Så kommer 6-7 mils omvei som gir en time ekstrra der også.

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 09. juli 2015, klokken 01:17
Å kjøre el-bil er behagelig på en sån tur, hvis man har interresse av det, og man nyter turen med mange stopp og man har ferie, og man er innstillt på å bruke dagen, og man tar det med godt humør, om det dukker opp uforutsette hendelser som defekte ladere, og man kjenner bilen godt, og man har kartleser som følger med på Leaf spy pro og gjenværende kjørelengde, og man følger med på hvor mange km man rekker pr kWt, og man kjenner bilen og veit hvordan man skal kjøre økonomisk. I motorveifart blir rekkevidda kraftig redusert, og ofte kan man spare mye ladetid på å kjøre økonomisk. Av og til er det lurt å ikke kjøre fortere enn 80 i førstegir. Og noen flere gir har du ikke. I nødsfall kan det være behov for å kjøre enda saktere, eller bak en trailer.

Ser man på turen som en del av ferien er elbil veldig fint. Da kan man gjerne ta omveier og bruke hele dagen på turen. Hvis det bare en transportetappe for å komme fortest mulig frem vil nok en fossilbil være bedre i dette tilfellet. Hvis man i tillegg må legge en del tusenlapper i ekstra ladeutstyr (16A schukokabel + Type2-Type1 kabel) kun for turen vil det jo forsåvidt bli billigere med fossilen også.

Jeg har selv ved flere anledninger problemfritt tatt dagsturer på 60-75 mil uten at hverken bilen eller kroppen min har klaget nevneverdig. Da også inkludert noen sakteladingsstopp.

Leon

Til info så hurtigladeren på Mc Donald Töcksfors i ustand for tiden - jfr ladekartene!
Beste alternativ er vel å lade på Fortums ladestasjon på Ørje, ca 12 km før.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Thomas Parsli

Sitat fra: Leon på torsdag 09. juli 2015, klokken 14:48
Til info så hurtigladeren på Mc Donald Töcksfors i ustand for tiden - jfr ladekartene!
Beste alternativ er vel å lade på Fortums ladestasjon på Ørje, ca 12 km før.

Da ville jeg kjørt via Kongsvinger:

Lier-Berger (Hurtiglader, Fortum)
Berger-Kongsvinger (Hurtiglader, Grønn Kontakt)
Kongsvinger-Torsby (Treglading)
Torsby-Malung

Estimerer 30min lading på Berger, 45 minutter på Kongsvinger og mange timer i Torsby.
Hvis ikke Torsby er et koselig sted ville jeg kjørt fossilbilen...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

3irikur

Nå har vi kjørt turen Oslo - Munkfors!

I utgangspunktet hadde vi planlagt å stoppe på Töcksfors, men som nevnt:

Sitat fra: Leon på torsdag 09. juli 2015, klokken 14:48
Til info så hurtigladeren på Mc Donald Töcksfors i ustand for tiden - jfr ladekartene!
Beste alternativ er vel å lade på Fortums ladestasjon på Ørje, ca 12 km før.

Ørje fungerte helt fint! :) Vi stoppet for å handle Töcksfors Shoppingsenter, og fikk litt lading der. Det er mange type 2 bokser med mulighet for 32A, men boksene krever kabler som er kodet for 32A og nektet med vår kabel som er kodet for 16A. Vi regner med å kjøre denne turen ganske mye, så vi satser på å bytte til en kabel som er kodet for 32A.

Neste stasjon var ved OKQ8 Arvika. Den fungerte fint, men ingen av de ansatte hadde brukt den før, så jeg måtte lære dem forskjellen på Combo og ChaDeMo. Forøvrig veldig god service og stemning! :) Så vidt jeg forstår skal OKQ8 satse hardt på å lage ladestasjoner de neste årene, så her er det bare å følge med! Det kostet 80kr for en halvtime lading. Etterhvert skal de gå over til en prismodell med mulighet til å lade 15min også, men per i dag hadde de bare 30min av gangen.


Til slutt endte vi opp i en koselig Sommarstuga i Sverige, hele turen tok ca. 5 timer (Inkludert shopping)!

Det var ikke akkurat den samme turen, men litt erfaringer med å kjøre i Sverige :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Smasher

Takk for fin tilbakemelding, Spørs om vi ikke må ta EL bilen neste gang vi skal på tur til Søtabror
Gøy og høre at det er kjeder som sattser på ladepunkter der :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA