Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Lygren

Sitat fra: Wattson på mandag 02. november 2015, klokken 14:17
Utrolig godt fornøyd med v7.0, bilen er blitt sååå mye bedre på det meste, bortsett fra:
a) Varmeapparatet: Fryser på føttene og beina, mye dugg på front- og siderutene - så på med "oppvarmet frontrute knappen" og duggen forsvinner, men kommer igjen etter en stund.
b) Noe rart skjer på Sandviksbroen (retning Oslo, like etter skiltet med kollektivfelt).  Med AP på kastet den seg plutselig kraftig over til høyre side for en ukes tid tilbake. I går på akkurat samme sted slo den plutselig på AP helt av seg selv.

Lurer på hva årsaken kan være, muligens stråling fra kabler eller annet?

På sandviksbrua har det for min del vært en god korrelanse mellom lav sol rett i kamera og AP-hardware som registrerer de merkeligste fenomener og dermed setter bilen både i full stopp, mot høyre og mot venstre...

Wattson

Takk for svar Lygren,
godt å høre at dette ikke bare gjelder min bil.  Nå er det jo beta som gjelder - og siden det gjelder fler er det vel bare å håpe at en oppgradering kommer snart?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Pecees

Noen betraktninger etter en uke med 7.0/AP, inkl. Oslo-Gøteborg t/r., med S60.

- Imponert! Ryddig og forbedret interface etter min mening, særlig på liten skjerm.
- Velfungerende Beta AP - fryktet at denne Beta'en skulle være like gjennomtenkt som da vi skulle kvitte oss med rekkeviddeangst... Skjønner hvor oppdateringen drøyde og drøyde...
- Har fått 3 mil ekstra på "typical"...!
- Synes varmeapparatet funker bedre - raskere oppvarming på pre-condition...
- Og, selvsagt: Bruk AP bare med skille mot motgående trafikk. Idiotisk å "teste" på noe annet.
- Tilnærmet feilfri AP (inkl. filskifter) Oslo-Gøteborg t/r: veldig behagelig. Glapp to ganger (lengre nyasfaltert område) uten at det var noe krise, samt reduserte hastigheten på det nye 4-felts strekket på E6 i Sverige hvor Navi ikke var oppdatert.

Totalt en følelse av et kvantesprang mot fremtiden!

En svakhet: Fikk etter omlegging til vinterdekk feil på TMPS. Denne feilmeldingen (til en ikke kritisk feil) la seg nederst (som med pre 7.0?) nederst på midten av liten skjerm og kunne ikke fjernes av andre enn service-personell ved retting... Veldig irriterende (hadde holdt med utropstegn på stor skjerm) og kom i konflikt med AP meldinger... Fikk eksellent service på dagen på Grorud, men noe som må løses på annen måte...
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

amiga

Opplever som en del andre at ladeluken ble vrang igjen i 7 og har kjent sviddlukt av og til.
85d levert 29.4.15

Undertegnede

Sitat fra: amiga på mandag 02. november 2015, klokken 18:28
Opplever som en del andre at ladeluken ble vrang igjen i 7 og har kjent sviddlukt av og til.

+1 (+varmeapparatet lever sitt eget liv med kalde soner og generelt lavere temp som de fleste andre også påpeker)

Er heldigvis ikke frysen av meg  ;) AP veier opp for alt  :D Det er jo så tøft  ;D

cirys1

Sitat fra: amiga på mandag 02. november 2015, klokken 18:28
Opplever som en del andre at ladeluken ble vrang igjen i 7 og har kjent sviddlukt av og til.
Har ikke merket noe til sviddlukt men ladeluken har blitt vanskelig ja, har aldri hatt problemer med den tidligere. Varmeapparet lever litt sitt eget liv, som mange har uttalt allerede så fungerer det veldig bra på forvarming, men dårlig ved vanlig oppvarming, gjerne ha det 4-5 grader over komfortemp.

frosken

#951
Jeg har notert meg en liten merkverdighet. Om jeg forvarmer bilen til den viser interiørtemperatur på f.eks. 21 grader, manuelt slår av forvarmingen og deretter umiddelbart på igjen viser den plutselig 15-16 grader.

Kan tyde på at temperaturfølingen ikke er helt patent i v7.0.

Edit: Testet nå. Ble ikke like stor forskjell som jeg har sett noen ganger tidligere, men temperaturen falt øyensynlig med 3,7˚C på omtrent ett minutt.






Bjørn

Sitat fra: frosken på mandag 02. november 2015, klokken 19:50
Jeg har notert meg en liten merkverdighet. Om jeg forvarmer bilen til den viser interiørtemperatur på f.eks. 21 grader, manuelt slår av forvarmingen og deretter umiddelbart på igjen viser den plutselig 15-16 grader.

Kan tyde på at temperaturfølingen ikke er helt patent i v7.0.

Edit: Testet nå. Ble ikke like stor forskjell som jeg har sett noen ganger tidligere, men temperaturen falt øyensynlig med 3,7˚C på omtrent ett minutt.







Virker nesten som om dem har brukt en tempføler som sitter rett ved utblåsen på varmekanalene, hvis en slik finnes..
Generelt har dem tatt ett veldig velfungerende varmeapparat og tuklet det til å bli helt elendig..!  >:(
kjørte en 40 mils tur i dag, i +5-8' .. m vifta på "auto" er det jo helt ubrukelig.. da går den på 1-2 i hastighet.. og de kommer såvidt en slapp (men glovarm) fis ut av lurene..
Regner med dete er "effektiviseringen" mindre volum luft, men høyere temp på lufta som kommer ut.. sikkert flott på regnearket men ubrukelig i virkeligheten!
setter man vifta på man. og 4-6 funker det sånn høvelig på 24-25' men den jevne temperaturen som var så bra før, er helt borte, og erstattet med stadige kuldegufs..
jeg hater disse oppdateringene.. Og ja, jeg har pre. AP bil..

Torpedo Ted

Definitivt noe humbug med innvendig temperatursensor i v7. Jeg synes den viser mistenksomt høye verdier. Når bilen har stått ubrukt i 12 timer i 7,5 grader ute, virker det mystisk at temperaturen inne er fortsatt er 14 grader.

Jeg tror innvendig temperaturføler leser for høy temperatur. Derfor vil den heller ikke varme korrekt, siden den tror den har nådd ønsket temperatur, og starter kjøling for å opprettholde "ønsket" temperatur.

Bjørn

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 02. november 2015, klokken 23:37
Definitivt noe humbug med innvendig temperatursensor i v7. Jeg synes den viser mistenksomt høye verdier. Når bilen har stått ubrukt i 12 timer i 7,5 grader ute, virker det mystisk at temperaturen inne er fortsatt er 14 grader.

Jeg tror innvendig temperaturføler leser for høy temperatur. Derfor vil den heller ikke varme korrekt, siden den tror den har nådd ønsket temperatur, og starter kjøling for å opprettholde "ønsket" temperatur.
Ja det fenomenet har jeg og lagt merke til.. Men har ladet hver gang jeg har sett dette, og derfor tenkt at dette er spillvarme fra laderen under baksetet..
Dette avgir faktisk nok varme til å heve cupetempen flere grader..

Martinius

Kan noen videresende dette til Tesla HVAC ingeniørteamet?

ºC = (ºF - 32) / 1.8000

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på mandag 02. november 2015, klokken 23:50
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 02. november 2015, klokken 23:37
Definitivt noe humbug med innvendig temperatursensor i v7. Jeg synes den viser mistenksomt høye verdier. Når bilen har stått ubrukt i 12 timer i 7,5 grader ute, virker det mystisk at temperaturen inne er fortsatt er 14 grader.

Jeg tror innvendig temperaturføler leser for høy temperatur. Derfor vil den heller ikke varme korrekt, siden den tror den har nådd ønsket temperatur, og starter kjøling for å opprettholde "ønsket" temperatur.
Ja det fenomenet har jeg og lagt merke til.. Men har ladet hver gang jeg har sett dette, og derfor tenkt at dette er spillvarme fra laderen under baksetet..
Dette avgir faktisk nok varme til å heve cupetempen flere grader..
Snodig, min bil har også stått over 12 timer i natt med 9 grader ute + vind, og holder tilsynelatende 14 grader i kupeen. Helt urørt, ingen lading. Før kunne temperaturen ligge 1-2 grader over utetemperaturen under slike forhold. Riktig replikk fra Tesla nå er "Shit, we f***ked up again", ikke "works as designed". For en gjeng nisser.

ctr46

Ble oppringt av Tesla idag ang drop-in timen jeg skulle ha på torsdag ang problemer med varmeanlegget etter 7.0 oppdatering. Fikk beskjed om at det fungerer litt annerledes og at for å løse dette måtte man sette høyere temp. Forklarte at det ikke hjalp mot kuldesoner og at den jevne varmen er borte.
Status er at de finner ikke noe galt ved å lese feilkoder og dermed ingen vits å komme inn. De var visstnok klar over at andre også har problemer. De på service kunne ikke gjøre noe som helst da dette måtte løses av ingeniøravdelingen.
Tidsperspektiv på en fiks er fullstendig uvisst og det var ikke noe å gjøre med det. Jeg skulle ta kontant om det ble bedre/verre..
Merker jeg blir ganske frustrert over at de har tatt noe som fungerte helt utmerket og fullstendig grøftekjørt det! Og nå kommer vinteren om kort tid.
Dersom de ikke fikser dette asap tipper jeg vi må gå sammen og klage til Forbrukerrådet eller lignende. Dette går rett og slett ikke an!
Jeg håper alle som har det minste problem med varmeanlegget sitt ringer Tesla og informerer så vi får fortgang!!
.

mogu

Jeg merker klart at det er en veldig annerledes styring på klimaanlegget nå enn tidligere, har luktet litt svidd til tider, og jeg har satt opp tempen 1 grad i forhold til tidligere. Merker også at det blåser litt kaldere i perioder uten at det er noen spesifikk grunn til det. Men alt i alt vil jeg si at klimaanlegget nå er mye likere det andre biler er, tidligere var det valget mellom iskaldt og glovarmt.

Generelt har jeg lite forståelse for dramatikken som det gis uttrykk for i forrige post. Sett nå opp temperaturen litt, eller endre vifteinnstillingen. Det er virkelig ikke SÅ dramatisk som det det gis uttrykk for. Iogmed at så mange har vært flinke å sagt ifra om de uheldige effektene som har kommet vil jeg tippe de vil fikse det innen rimelig tid.

Skulle det være noen som mener jeg er helt på bærtur vil jeg utfordre de til å ta med seg et digitalt termometer i bilen under kjøring og vise at temperaturen er på jordet. Jeg tipper de vil få seg en overraskelse.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

krl

For min del, så fungerer klimaanlegget nå så dårlig at jeg parkerer bilen utenfor verkstedet og ber om lånebil så snart temperaturen faller under 0 grader.

Det fungerer ikke å kjøre 3-4 timer i strekk med null varme på beina. Da får jeg heller bite i det sure eplet og ta toget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA