Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristatusrapport fra Nissan

Startet av emil, fredag 03. juli 2015, klokken 11:03

« forrige - neste »

emil

Da har jeg fått somla meg inn til Nissan for å få tatt en "offisiell" rapport på batteristatusen. Det har vært litt snakk om at batteriinformasjonsarket man får etter service knapt er verd papiret det er printet på og her er mine data og så får folk tolke resultatene som de vil.

Litt om meg og min bil (for de som ikke har fulgt med på alle postene mine tidligere). Leaf SL førstegangsregistrert i USA (Virginia) i juli 2012. Kom til Norge sommeren etter og den fikk norske skilter og eier (meg) i august 2013 med 13.300km på tellerverket. Jeg er så idiot at jeg kjøper elbil uten å ha parkering eller lademulighet hjemme så jeg er avhengig av offentlige ladeplasser, lading på jobb og hurtiglading for å få dagene til å gå opp. Kjøpte tidlig Charge-Amps 16A ladekabel, samt OBDII-Blåtann dongle og LeafSpy på mobilen. Snart 60.000km totalt og da 46.000km med meg i førersetet. Lader primært til 100% siden jeg aldri vet når jeg får ladet neste gang og i all hovedsak på 16A for å oppta ladeplass kortest mulig tid (ja jeg flytter bilen når fulladet hvis jeg har anledning). Er heller ikke redd for å kjøre godt under Low Battery Warning og har fått opp skilpadde et par ganger. Alt i alt et godt stykke unna det som er anbefalt.

Jeg er heller ikke redd for å kjøre langturer med bilen, og nå når det har kommet masse hurtigladere på E18 og E39 mellom Oslo og Stavanger har det lett for å bli noen turer der. Et sted mellom 130 og 140 hurtigladinger første halvår 2015 og 220 hurtigladinger totalt. Bare i uke 26/2015 kjørte jeg over 2100km og hadde rundt 25 hurtigladinger. Men når jeg hurtiglader på langtur lader jeg heller lite og ofte enn mye og sjelden hvis det passer med laderene langs veien.

Fra LeafSpy vet jeg egenltig det meste om batteriet og statusen der. Batteriet hadde allerede ca 10% tap i kapasitet da jeg fikk bilen og har på 46.000km pådratt seg ca 5% til. Har i praksis 18kWh tilgjengelig for bruk når bilen er fulladet og med pen kjøring har jeg 14-15 mil greit innen rekkevidde.


Så over til batterirapporten fra Nissan.

Full score på alt bortsett fra hypping hurtiglading som gir 4 av 5 stjerner. Alt i alt er jeg ganske overrasket over at jeg skulle få så god score på alle punktene.

Så min konklusjon er vel egentlig at full score ikke nødvendigvis er et perfekt batteri eller perfekte lade/bruksvaner.

(82 tallet på "tankmåleren" er så vidt jeg vet bare et standard bilde for alle rapporter uavhengig av bilens stauts på noe som helst)

Ellers må jeg bare takke Nissan i Arendal for god service, hyggelige mennesker og rapporten som ikke kostet meg noe som helst.

RuneW

Det er vel ingen som har fått noe annet enn full score på den Nissan-testen (med unntak av antall hurtigladinger, som egentlig ikke sier noen ting om tilstanden til batteriet) så hva den er verdt er jo et åpent spørsmål...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Olofm

Hentet min fra service etter en annen som ikke hadde full score på alle områder. Husker ikke eksakt hvilket område, men grunnen var at han ofte hadde koblet til lader til tross for at batteriet var neste fullt. Det var tydeligvis ikke helt heldig og "topplade" hele tiden.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: Olofm på fredag 03. juli 2015, klokken 14:24
Hentet min fra service etter en annen som ikke hadde full score på alle områder. Husker ikke eksakt hvilket område, men grunnen var at han ofte hadde koblet til lader til tross for at batteriet var neste fullt. Det var tydeligvis ikke helt heldig og "topplade" hele tiden.

Det var kanskje punktet "Hyppig opplading når batteristatusen allerede er høy"?
Vi fikk ikke full scrore på den heller, uten at jeg bryr meg nevneverdig da topplading er regnet som helt ok.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafnor

Likt resultat som min 2012 hadde for halvt år tilbake (ca 65000km), dvs 4 stjerner på hyppig bruk av hurtiglader, og topp på de andre.
Litt vanskelig å tolke, for bilen hadde da bare gjort 2 hurtigladinger i sin levetid!
Nå har den gjort 3.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Sitat fra: leafnor på fredag 03. juli 2015, klokken 16:12
Litt vanskelig å tolke, for bilen hadde da bare gjort 2 hurtigladinger i sin levetid!
Nå har den gjort 3.
Du må da skjønne at du ikke kan hurtiglade så ofte ;)

Min er 2 år og 1 mnd, 52000 på telleren og har 70 hurtigladinger bak seg. Lader til 100% 7 av 10 ganger men svært skjelden klattlading på høy SOC.
Fikk full score på alle punkter for 1 mnd. siden!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

AlfRamberg

fikk 4 stjerner på scervise rapporten på min leaf i mai da hadde den gått ca 60000km med 1000 l1/l2 ladinger og 450 hurtig ladinger men fikk full score på øverste rad som skal vise batteri Soh..
Nissan Leaf 2013 109500 01.07.2016

LeafSwe

Sitat fra: AlfRamberg på onsdag 05. august 2015, klokken 21:38
fikk full score på øverste rad som skal vise batteri Soh..

Then you have 85% or more battery capacity left
3P+
3SR+

AlfRamberg

#8
Har per i dag 92-93% soh og da er bilen rullet 76k km i følge leaf spy
Nissan Leaf 2013 109500 01.07.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA