Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny TMS, ladeopplegg hjemme

Startet av Achilles, torsdag 02. juli 2015, klokken 22:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Achilles på lørdag 04. juli 2015, klokken 17:08
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. juli 2015, klokken 13:54

Jeg selger en 11kW 3x16A 400V ladestasjon med 4.7m fast Type 2 kabel for 4100,-


Høres ut som en virkelig bra løsning  :) Takk for bra innspill!

1) Er det kjapt og enkelt å skifte innstillingene mellom lading til Tesla´n og Egolfen?

2) Er det en semiportabel ladestasjon som jeg kan koble i 400V stikk uten bruk for elektrikker?

1. Det er ingen innstillinger å endre på. Plug-and-play.

2. 50cm tilførselskabel med rødt 16A støpsel koster 250,- ekstra. Da kan du lovlig montere den selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Achilles

Tusen takk for gode innspill.
Får bilen om én mnd, så første opgave blir å få ordnet ny kurs/uttak for 400V, så får vi ta ladestasjon etterpå =)
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

Helidoc

Kjøpte en eGolf i april og ble så fornøyd at den store diesel-SUVen nå blir erstattet med en Tesla :-) Vi får vår 85D i september. Har nå en ladeboks fra Elbilhjelpen (16A 1fas på egen kurs) med type2 til eGolfen.
Ønsker en fast ladekabel til den nye Teslaen så jeg slipper å pakke opp/ned originalkabel hele tiden. Gjerne  over 6 meter så jeg kan lade både når bilen står inne og ute. Elektrikeren sier han kan legge opp en ny kurs / kontakt med 32A 1fas (6mm2 kabel fra huset) like ved ladeporten på bilen i garasjen. 400V har vi ikke med mindre jeg graver opp hele hagen til naboen..
Hva bør jeg gjøre ? En boks fra Kirkebø, bare uttaket og en ekstra kabel fra Tesla, andre tips ?
Ønsker også muligheten til at eGolfen og Teslaen kan bytte garasjeplass selv om det er én 16A og én 32A kurs.
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

E_S

Hadde gått for Kirkebø-boksen. Definitivt mest for pengene. Både e-Golfen og Teslaen kan bruke begge to uten noe mer "om og men", det er plug'n play. :) Den kan vel også leveres med lengre kabel enn standard, men da tar det litt lengre tid såvidt jeg vet. :)

:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 16:40
Hadde gått for Kirkebø-boksen. Definitivt mest for pengene. Både e-Golfen og Teslaen kan bruke begge to uten noe mer "om og men", det er plug'n play. :) Den kan vel også leveres med lengre kabel enn standard, men da tar det litt lengre tid såvidt jeg vet. :)

For å si det pent, ja. Standard er 4.7 meter. Kan levere i prinsippet så lang som man ønsker, men frakt og fortolling er alt for dyrt til å bestille bare én kabel. Jeg må derfor ta den sammen med bestilling av andre kabler, og da tar det fort 1-3 måneder ekstra...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eip

Sitat fra: flux på fredag 03. juli 2015, klokken 10:10
Sitat fra: Achilles på fredag 03. juli 2015, klokken 07:56
Takk for tilbakemeldingene =)

1) Hvis jeg går for 400 V 32 A er jeg da avhengig av å kjøpe en 400 V ladeboks?
Nei, ikke for å lade Tesla, du kan bruke en overgang fra 32A til 16A 400V kontakt.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html

Dersom du vil lade feks en egolf og Tesla samtidig på samme 32A kurs, bør du  installere en ladeboks med 2 uttak.

Dersom du har dobbellader i Tesla kan du med 32A/400 ladeboks lade med 22kw på den.


Sitat fra: Achilles på fredag 03. juli 2015, klokken 07:56
2) Er alle kontaktene standard (vet at de er forskjellige avhengig av A), eller finnes det flere varianter av feks 400V 16A ?
De kontaktene 16A og 32A for 3 fase 400V er standard.

Hvis han først skal legge inn 400V 32A hvorfor lange en overgang til 16amp. Blir litt feil.
Her har du 2 valg som jeg ser det.

11kw Rød stikk 400V16A + umc
22kw Rød stikk 400v32A + kirkebo ladeboks (det er ikke mulig å få 22kw uten ladeboks)

Og få elektriker til å montere opp "deres egen" type 2 ladeboks er dyrt...
VIN: 509XX PD

Tromic

Godtfolk, kort innpå fra meg også. Har kjøpt meg bil og familiens bilpark er nå helelektrisk! (Imiev 2011, S85 2013). Spørsmålet er hvordan jeg kan utnytte det jeg har av strøm i garasjen best mulig på lavbudsjett. Jeg har to kurser ut dit i dag: en 16 amp og en 10 amp. I dag lader jeg Mieven på 16 amp med schuko og har gjort det i fire år uten å merkbar trøbbel. Men jeg har nå lest meg opp på hva folk mener om dette, og forstår dette ikke ee uproblematisk i lengden.

Soørsmålet er hvordan jeg nå da skal gjøre det: Legge opp til "blå kontakt" på 16 amp kursen eller er ikke det noe poeng? Og hva må jeg evt gjøre for å få mer fart i den kursen og hva vil slikt koste? Mieven ser jeg for meg å fortsatt lade på schuko på 10 amp kursen.

Ekstra info hvis relevant: har dobbeltlader, kan lade minst en av bilene på dagtid på jobb om nødvendig, men vil gjerne slippe å være avhengig av dette på daglig basis.
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

Eip

Kommer vel helt ann hvor mye du skal kjøre pr dag med Teslaen.
For folk flest er ladebehovet noe overdrevet , og klarer seg med 16Amp kurs , dette vil også være det mest økonomiske. Bytt ut shukoen med 230v 32A og bruk blåkontakten til Tesla og juster strøm trekket til 16Amp.
Iallefall den mest økonomiske løsningen
VIN: 509XX PD

Tromic

Sitat fra: Eip på tirsdag 14. juli 2015, klokken 19:39
Kommer vel helt ann hvor mye du skal kjøre pr dag med Teslaen.
For folk flest er ladebehovet noe overdrevet , og klarer seg med 16Amp kurs , dette vil også være det mest økonomiske. Bytt ut shukoen med 230v 32A og bruk blåkontakten til Tesla og juster strøm trekket til 16Amp.
Iallefall den mest økonomiske løsningen
Det var dette jeg også tenkte meg kunne være en ide. Men nå ser jeg at det kan være slik at jeg kun kan lade på en 16 amp kurs med ladekladden jeg har til I Mieven. Hva gjør jeg da? Kjøpe ny ladekladd eller mulig å legge opp både industrikontakt og schuko på 16 amp kursen og ikke lade samtidig?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

Rav4_EV

SitatI dag lader jeg Mieven på 16 amp med schuko og har gjort det i fire år uten å merkbar trøbbel.

Miev lader ikke 16A. Den stopper på 13-14A (3000W)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Tromic

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 14. juli 2015, klokken 20:31
SitatI dag lader jeg Mieven på 16 amp med schuko og har gjort det i fire år uten å merkbar trøbbel.

Miev lader ikke 16A. Den stopper på 13-14A (3000W)
Stemmer sikkert. Men det står 16 amp på kladden og hvis jeg putter den på en 10 amp kurs går vel sikringen?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

Djo

Hva er beste og billigst ladeopplegg hjemme for min del, TMS med enkellader og 230 volt strømnett og sikringsskap med 56a hovedsikring på vegg i garasje. Jeg bruker 16 amp vanlig stikk idag som normalt holder for meg i 95% av min bruk - men tenker det hadde vart kjekt med 32A uttak alternativt 16A/400 v- men transformator blir vel en veldig dyr løsning?
Blå industrikontakt 32/ 230 er vel ikke lov?
Porsche Taycan CT4, 2022
Tesla Model Y LR, Black/Black, 2023
Audi e-tron 50 advanced sport, 2020 (solgt)
Tesla Model 3, LR AWD, Black/Black, 2019 (solgt)
Tesla Model S85, AP1, midnight Silver (solgt)

Kristian O

Sitat fra: Djo på tirsdag 18. august 2015, klokken 07:21

Blå industrikontakt 32/ 230 er vel ikke lov?

Joda, og det høres veldig greit ut i ditt tilfelle  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Djo

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 18. august 2015, klokken 07:43
Sitat fra: Djo på tirsdag 18. august 2015, klokken 07:21

Blå industrikontakt 32/ 230 er vel ikke lov?

Joda, og det høres veldig greit ut i ditt tilfelle  :)

Ok - mente jeg hadde lest at det kommet noen nye foreskrifter fra 1 jan 2015 - hva må til av utstyr/skydd, dvs automatsikring med jordfeilbryter + selve kontakten? Forslag på elektriker i Bærum/oslo som utfører dette til en grei penge?
Porsche Taycan CT4, 2022
Tesla Model Y LR, Black/Black, 2023
Audi e-tron 50 advanced sport, 2020 (solgt)
Tesla Model 3, LR AWD, Black/Black, 2019 (solgt)
Tesla Model S85, AP1, midnight Silver (solgt)

solarmax

Jeg fikk og vite at en må søke Hafslund om å oppgradere sikringsskapet mitt fra 2x16 til 2x32. Det har tatt et par mnd da de måtte ha en del info om anlegget.. Men jeg fikk en OK pris på selve jobben... 8.700. Fant karen på Mittanbud. Har kjøpt Ladestasjon fra Kirkebo
I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA