Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?

Startet av Rødkleiv, torsdag 02. juli 2015, klokken 09:47

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 10. juli 2015, klokken 08:33
... hastighet ble målt på speedometer (mistenker feilvisning på 9-10 km/t). Liten trafikk så hastigheten var jevn

Kan anbefale GPS-basert speedometer på mobiltelefonen for å gi mer nøyaktig måling. Forresten er det merkelig at ikke bilen selv kan bruke GPS for å kalibrere speedometeret.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 10. juli 2015, klokken 18:09
Forresten er det merkelig at ikke bilen selv kan bruke GPS for å kalibrere speedometeret.

Er nok lovverk som er i utakt med teknologien. Reglene krever feilvisning på speedometer og fører til at jeg blant mange kun bruker GPS hastighet.

Er blitt så gale at jeg mange ganger rett og slett glemmer ut at der er et speedometer en kan bruke f.eks i tunneler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Brorson

kjørt 10 mil på svensk asfalt med snitthastighet på 90km i helgen
og over 1/2 kvar med Rav4 EV.

Strøm Tycoon

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 02. juli 2015, klokken 09:59
Min erfaring er at Mercedes B klasse klarer seg bra på motorvei (ca 20-21 kwh/100km). Zoe sluker strøm på motorvei, og Kiaen kan jo umulig ha aerodynamikken til å ha et bra forbruk i høy fart.

Kjører daglig på E6 med en Kia Soul Ev. Hastigheten ligger i området 95-105km/t med enkelte spurter forbi lastebiler. Snittforbruket ligger nå på sommeren i området 15-15.5kWh/100km, og øker til 18-19kWh/100km på vinteren.

Strøm Tycoon

Sitat fra: moby666 på fredag 03. juli 2015, klokken 09:01
Her er mine erfaringer med lengder Soul klarer i forskjellige hastigheter i disse dager (altså tørt 15-20 grader)

60 km/t - 22 mil
80 km/t - 20 mil
90 km/t - 17,5 mil
100 km/t - 15 mil
110 km/t - 12,5 mil
120 km/t -10 mil

* Hastigheten er målt på speedometeret, og feilmarginen på speedometeret er kanskje 5-8 km/t

Varmeapperat/ac er veldig effektivt på Soul, så det er hastighet som dreper rekkeviddden.

Stemmer bra dette, testet i dag til jobb (liten distanse ved Son som gikk i 70-80km/t).

100km/t på cc, ca. 82km av total kjørelengde på 88km
Varme på, 18grader, drivers only
ECO mode
Utetemperatur 11c
Oppgitt forbruk 16.1kWh/100km

Startet med 100% SOC, vel framme i Oslo, 46% SOC. Skulle gi en maksimal rekkevidde på omkring 16mil.

bruisepristine

i-MiEV 2013
MG4 2023

tomrh

Sitat fra: bruisepristine på onsdag 23. september 2015, klokken 20:13
Med gassen i bånn, i3 vs leaf tekna vs eup;

http://dbtv.no/4403102496001
At de har nøyaktig 100 km restkapasitet. Hvilken idioti??!!  ::) GOM er jo avhengig av hvordan de er kjørt FØR testen, ikke godt å si hvor mye kapasitet de egentlig starter med her. Så resultatet er jo totalt ubrukelig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kent

Men er nok uansett ikke veldig feil med tanke på forholdet rekkevidde med Max hastighet. Hadde de kjørt i samme hastighet, istedenfor full pupp så hadde nok resultatet vært litt forskjellig.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

AppleKnocker

Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:42
Sitat fra: bruisepristine på onsdag 23. september 2015, klokken 20:13
Med gassen i bånn, i3 vs leaf tekna vs eup;

http://dbtv.no/4403102496001
At de har nøyaktig 100 km restkapasitet. Hvilken idioti??!!  ::) GOM er jo avhengig av hvordan de er kjørt FØR testen, ikke godt å si hvor mye kapasitet de egentlig starter med her. Så resultatet er jo totalt ubrukelig.

Tror vel at formålet med dette var å få oss til å le. Noe de klarte :-)
For øvrig ubrukelig som du ganske riktig påpeker!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PokerFjes

#39
Jeg synes utgangspunktet for ideen er ganske god, men gjennomføringen bærer preg av mangel på kunnskap og/eller interesse for elbil.
Jeg skjønner at det hadde tatt unødvendig mye tid, men testen burde vært gjennomført med fulladet batteri.
De burde også som Kent påpekte, kjørt en test hvor de prøvde å holde en gitt hastighet, f.eks ved å kjøre så pent de kunne men holde en snitthastighet på 75km/t (eller høyere hvis mulig).

Kanskje vi skulle ta initiativ til en real-life test her på elbilforum? Jeg tror ikke lommebøkene våre har lyst til å leie Rudskogen eller Vålerbanen en dag, så det må evt. bli etter landeveien. Vi kan organisere noen som kan kjøre fossilbrennere og ta ansvar for å taue bilene fra posisjonene hvor de stopper.
Hvis vi har behov er det sikkert også mulig å ordne slik at vi har en bil med tralle tilgjengelig også.

Test1: Motorveihastigheter - Starte i Oslo sentrum, kjøre nordover E6 til det stopper :). Ifølge Greenrace, er det i3 som må gi tapt først ca ved Tangen mens Soul, Leaf, Zoe og Golf bør klare seg til rundt Hamar. MB electric klarer seg kanskje til Mjøsbrua.

Test2: Kupert og variert terreng med mange høydemeter - Starte i Kongsberg, kjøre via Bolkesjø, Rjukan, Gaustaråen, Tuddal og Notodden tilbake til Kongsberg.
Ifølge Greenrace, vil i3 holde til Heddal, mens MB B-serie med range extender kan potensielt klare seg tilbake til Kongsberg og helt til Hokksund.

For begge tester kan det være smart å bli enige om en målsetning på gjennomsnittsfart. Evt så kan denne revurderes underveis. Alternativt kan man kjøre på rekke og rad, evt i flere puljer hvis det er flere biler.
Strekningene er vurdert ut fra terreng og ønsket testing, samt at det er greit å være i nærheten av noen hurtigladere når man går tom.

Når vinteren kommer kan vi ta motorveitesten på nytt, men ulempen er at vi da havner litt i ingenmannsland mtp ladere. Kanskje noen har forslag til en bedre testrute for motorveitesten.
Vad tycks? Noen som har tid og lyst til å være med?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PokerFjes

2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bromm

Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:42
Sitat fra: bruisepristine på onsdag 23. september 2015, klokken 20:13
Med gassen i bånn, i3 vs leaf tekna vs eup;

http://dbtv.no/4403102496001
At de har nøyaktig 100 km restkapasitet. Hvilken idioti??!!  ::) GOM er jo avhengig av hvordan de er kjørt FØR testen, ikke godt å si hvor mye kapasitet de egentlig starter med her. Så resultatet er jo totalt ubrukelig.
Den "testen" handlet om hvem som "kom lengst på FULL gass" !?! Man trenger ikke akkurat være mattematiker for å forstå at dette er ganske komisk å bruke som grunnlag for alt som har med sammenligning av rekkevidde på elbiler. Altså, BMW i3 har en motor på 125 kW og da burde den jaggu tape mot e-UP som har 60 kW og så godt som samme størrelse på batteriet. Hvorfor Leaf ikke er i nærheten av BMW i3 med 80 kW motor og STØRRE batteri, er derimot en stor gåte, og kan ikke forklares med noe annet enn at han som kjørte i3 sannsynligvis er en "wimp". Han sa jo det selv, han i Leafen, at han lå jaggu ikke langt bak i3en - det stemmer dårlig med virkeligheten for å si det sånn ;D ;D ;D ;D

PokerFjes

Sitat fra: bromm på mandag 28. september 2015, klokken 15:41
Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:42
Sitat fra: bruisepristine på onsdag 23. september 2015, klokken 20:13
Med gassen i bånn, i3 vs leaf tekna vs eup;

http://dbtv.no/4403102496001
At de har nøyaktig 100 km restkapasitet. Hvilken idioti??!!  ::) GOM er jo avhengig av hvordan de er kjørt FØR testen, ikke godt å si hvor mye kapasitet de egentlig starter med her. Så resultatet er jo totalt ubrukelig.
Den "testen" handlet om hvem som "kom lengst på FULL gass" !?! Man trenger ikke akkurat være mattematiker for å forstå at dette er ganske komisk å bruke som grunnlag for alt som har med sammenligning av rekkevidde på elbiler. Altså, BMW i3 har en motor på 125 kW og da burde den jaggu tape mot e-UP som har 60 kW og så godt som samme størrelse på batteriet. Hvorfor Leaf ikke er i nærheten av BMW i3 med 80 kW motor og STØRRE batteri, er derimot en stor gåte, og kan ikke forklares med noe annet enn at han som kjørte i3 sannsynligvis er en "wimp". Han sa jo det selv, han i Leafen, at han lå jaggu ikke langt bak i3en - det stemmer dårlig med virkeligheten for å si det sånn ;D ;D ;D ;D

Jeg synes også det var rart at i3'en ikke virket raskere i testen, men at i3 akser kjappere betyr bare at den med samme batterikapasitet kommer til målet raskere. Så er det dette med luftmotstand og effektivitet da - hvis i3'en kjører mer på ufordelaktige hastigheter fordi den kan - da blir den tatt igjen av en bil med tilsvarende batteripakke som kjører jevnere.
Hvis to biler med lik aerodynamikk, vekt og batteripakke konkurrerer - er vinneren på rekkevidde den som kjører i 70km/t kontra den som gunner på til 110 så ofte den kan.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bromm

Konklusjonen til de som deltok i testen sier jo sitt - de sier at Elbil er det reneste tøv på slutten  ??? ...og disse journalistene er altså ansatt i Autofil - stakkars gjeng ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA