Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-UP som pendlerbil, 45 km hver vei

Startet av hstad, torsdag 02. juli 2015, klokken 09:08

« forrige - neste »

hstad

Etter å ha kjørt godt over 20 000 i året de siste 15 åra med fossilbil har eg no gått til innkjøp av ein VW E-UP!. planen er å bruke denne som pendlerbil til og fra jobb året rundt. Bur på Dokka og pendler til Raufoss hver dag. dette innebærer ca 45 km ein veg. verst om morgenen, da eg har ca 1 mil med oppoverbakke å gjøre unna. lader per nå kun på jobb, hvilket tilsier at eg kjører minimum 90 km mellom hver lading. I tillegg til pendlinga blir det ofte litt småkjøring på ettermiddag og kveld som tærer på kapasiteten.
etter 2 uker er status "so far, so good". Har vært farlig nær å gå tom om morgenen eit par ganger etter mye kveldskjøring.
Det som blir spennende er hvordan det vil gå til vinteren, når temperaturen kryper under 20 minus.

Kommer til å holde denne oppdatert etterhvert som tida går, håper det er av interesse for noen.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

hstad

Car-net:
Har fungert stort sett smertefritt inntil de to siste dagene. nå har eg problemer med å få kontakt med bilen innimellom... me får sjå om det ordner seg.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

hstad

Kan også legge til at etter 843 kjørte kilometer er snittforbruket 14,5 kWh pr 100 km. antar at dette er ganske normalt, all kjøring har ikkje vært snill kjøring nå i begynnelsen :-X
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Elmo

14,5 kWh pr 100 km på denne tiden av året er ganske høyt syns jeg. 10 er vel mere normalt.
Men at det er morsomt å kjøre litt lite snilt i starten kan vel kanskje få skylden for minst 2 ekstra  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hstad

Hei Elmo, takk for tilbakemelding:) ser at snittet til jobb, med 1 mil oppoverbakke inkludert ligger på godt over 15. Skal følge litt med samt begynne å kjøre meir økonomisk så får eg sjå om det går ned. Moro med elbil ihvertfall:)
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Elmo

#5
Det er klart at konstant oppoverbakke drar mere.  Prøv for moro skyld å kjøre samme i eco+
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hstad

Da er mesteparten av ferien unnagjort, hvor det meste er gjort i elbil(bortsett fra ein lengre tur i dieselbilen). Unngått det meste av ladeangsten, men den kommer og går:) spesielt framtredende over fjelloverganger:). Ved hurtiglading på Fagernes prata eg med ein teslaeier som ikkje fikk ladet(offline lader). Ikkje hadde han brikke heller, så det så svart ut for han inntil eg lot han få låne brikka mi.
Han var ikkje klar over at ny elbil ga gratis medlemskap i elbilforeningen, selv om dette var hans andre Tesla. Så da er spørsmålet: når eg kjøpte min bil lå eska fra elbilforeningen i bilen, får man ikkje med denne når man kjøper ny Tesla??
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

hstad

Ellers er status over 1900 km så langt, men med all småkjøringa ligg snittforbruket over 14 kWh/100
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

turfsurf

Sitat fra: hstad på torsdag 30. juli 2015, klokken 16:48
Så da er spørsmålet: når eg kjøpte min bil lå eska fra elbilforeningen i bilen, får man ikkje med denne når man kjøper ny Tesla??

Lå ihvertfall i min. Tror det var en periode de surret med det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hstad

Da prøvde eg meg på langtur i helga, fra Vang i Valdres til Dokka, uten lading. 12 mil, så i utgangspunktet greit, men eg var veldig skeptisk til 400 høydemeter over Tonsåsen.
Uansett så var det ingen grunn til bekymring, runda toppen av tonsåsen med plenty igjen på batteriet, og derifra var det kun nedoverbakke. ankom Dokka med 5 mil estimert rekkevidde igjen og ein erfaring rikere.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

hstad

Dags for oppdatering, kulda har så smått begynt å sige oppover dalføret til Dokka. kjører for det meste til og fra jobb med forvarmet bil, og da bruker eg ganske nøyaktig halve batteriet til jobb, litt mindre tilbake. i dag tidlig var det rundt 0 grader heime, og forvarming hadde ikkje startet!?. stilte inn kupevarme på 24 grader når eg startet kjøreturen, lå stort sett litt over fartsgrensa heile vegen til jobb brukte nesten 3/4 av batteriet. kjørte nok meir aggressivt i dag enn normalt. ser for meg at når gradestokken kryper ned mot -20 kommer eg med litt snillere kjørestil fortsatt til å komme meg fint til jobb. men, Time will show.

rundet 6800 kilometer nå, still going strong. ingen problemer med bilen så langt.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

elektrolux

Får du ikke ladet på jobben?

Litt unødvendig å stresse batteriet daglig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hstad

Joda, får ladet på jobben så eg er ikkje veldig bekymra. einaste spørsmålet er om 45 km inkludert 1 mil med oppoverbakke til jobb blir for mykje med 20 minusgrader ute.
Når du nevner å stresse batteriet. eg lader to ganger pr dag fra ca halvt til fullt. eine ladingen skjer om kveld natt og skjer på 10A, den andre er når eg er på jobb og skjer på 16A. er dette uheldig for batteriet?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Rav4_EV

Ingenting av dette som er negativt for batteriet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hstad

Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA