Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3 spørsmål om hattehylle

Startet av andwin, onsdag 01. juli 2015, klokken 19:55

« forrige - neste »

andwin

Hei alle sammen,

Jeg har tenkt meg nedover til Danmark med en fullstappet P85+ om et par uker og har et noen spørsmål om hattehyllen (det fulgte utrolig nok ikke med bilen) jeg håper dere kan svare på da jeg er i tvil om det er verdt å bruke over 2000 kr på en ny hattehylle fra Tesla.

1. Ligger hattehyllen "løst" oppå, eller sitter den fast når man lukker luka og dermed sikrer lasten fra å bli kastet fremover ved en evt kollisjon/bråstopp. Sønnen min på snart to år sitter bakovervendt med ansiktet rett mot bagasjerommet, så det hadde vært fint å sikre lasten så godt som mulig.

2. Hjelper dette i det hele tatt noe særlig mot støy? Noen som har noen erfaringer med/uten hattehylle og kanskje da spesielt noen som har ekstra brede bakdekk som følger med +-versjonen.

3. Er det noen som har en ekstra hattehylle liggende og har lyst til å selge meg den til en hyggelig pris?

Ellers må jeg takke for et flott forum. Jeg har allerede tilbrakt alt for mange timer her til tross for at jeg bare har vært Tesla-eier i en knapp uke. :)


Mvh

Anders

Ljosdal

Hattehyllen "slides" nedi et spor, så den skal sitte sånn noenlunde fast. Om den tåler en kollisjon vet jeg ikke. Jeg skal også nedover til Frankriket med famile og barn som sitter bakovervendt. Lurte faktisk selv på om jeg skulle ha den med eller ikke, men kom frem til at den blir med. Mest pga. jeg har en eldre P85 med lave nakkestøtter, og jeg kan ikke laste bilen høyere bak uansett.

Ang. støy, så har jeg merket når jeg kjører med de bakovervendte barnesetene helt bak, at bilen støyer en god del mer, men da er jo også platen i gulvet bak borte så det kommer gjerne av det også.

Ellers er det kanskje greit å kunne skjule bagasje på ferie, så jeg tror jeg ville fått tak i en hattehylle   :D
Svart P85 Signature #88

BMW850

Vil tro at det som evt. tar imot ved kollisjon er seteryggene og ikke hattehylla.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Anders Heibø

Siden du har en 2 år gammel tipper jeg noen absolutt skal ha en del poser lett tilgjengelig i bagasjerommet? Setene vil nok stoppe mesteparten av bagasjen, men jeg regner med at hattehyllen hindrer småting i å fyke rundt i bilen.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

andwin

Takk for svar så langt. :)

Ja, regner jo med at seteryggene tar for det meste, men selv en liten "uskyldig" ting blir fort ganske farlig når det kommer i stor fart ved feks en kollisjon, og det kan jo hattehyllen forhåpentligvis hjelpe mot.

Ellers ingen flere som har noen tanker rundt det med støy?


GOS

Sitat fra: andwin på onsdag 01. juli 2015, klokken 21:24
Takk for svar så langt. :)

Ja, regner jo med at seteryggene tar for det meste, men selv en liten "uskyldig" ting blir fort ganske farlig når det kommer i stor fart ved feks en kollisjon, og det kan jo hattehyllen forhåpentligvis hjelpe mot.

Ellers ingen flere som har noen tanker rundt det med støy?

Har ikke målt, men føler det er litt forskjell med hattehyllen borte. (selv med den bunnplaten inne). Det var grunnen til at jeg valgte å bestille med den gang jeg bestilte.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RaBalder

Sitat fra: andwin på onsdag 01. juli 2015, klokken 19:55
:
:
3. Er det noen som har en ekstra hattehylle liggende og har lyst til å selge meg den til en hyggelig pris?
:
:
Om du ikke får tak i noe originalt, så skulle det ikke være noe umulighet å lage en hattehylle av kryssfiner og deretter lime på noe stoff som står i stil til resten av innredningen.

Får man tatt mål av en original hattehylle:

  • 2 flate stykker
  • hengsel mellom dem, eller kanskje bare noe solid stoff i skjøten
  • også litt fikling for å få til spor-låsing i fremkant på sidene

Skal man tippe et par timer... med rett verktøy...  ::)

ctr46

Sitat fra: andwin på onsdag 01. juli 2015, klokken 21:24
Takk for svar så langt. :)

Ja, regner jo med at seteryggene tar for det meste, men selv en liten "uskyldig" ting blir fort ganske farlig når det kommer i stor fart ved feks en kollisjon, og det kan jo hattehyllen forhåpentligvis hjelpe mot.

Ellers ingen flere som har noen tanker rundt det med støy?

Jeg hadde en 2014 P85 før og den kjørte jeg både med og uten hattehylle. Jeg merket at det var mindre dekkstøy når den var montert kontra når den ikke var det. Jeg har ikke målt men hørte tydelig forskjell. Om du pakker bilen full så vil jo bagasjen trolig ta av en del av den støyen som hattehyllen gir, men for å slippe å få ting fykende fremover så ville jeg nok skaffet meg en.

Det er jo en grunn til at den ble standard ikke lenge etter at bilen kom.. Beste må være å få tak i en brukt. Kanskje den kræsja bilen til Øggen hadde vært noe?  :)
.

petersv

Sikkert noen her som ikke bruker sin og vil selge den ;) Legg inn annonse på kjøp/salg-seksjonen.

Tuxedo

Jeg måtte droppe hattehyllen på turen til alpene nå, fordi koffertene stakk akkurat et par centimeter for høyt opp.  Hattehyllen kan kanskje ta av for småting bak ved en kollisjon, men det har jeg uansett ikke bak der.  Koffertene er for store til å komme gjennom åpningen mellom baksetet og taket.  Lydmessig er det faktisk en positiv overraskelse å kjøre uten hattehylle; brummingen ved ca 120 km/t er borte nå, så jeg mistenker at det er en ressonans/vibrering i hatttehyllen.

andwin

Takk for tilbakemeldingene folkens. :)

Da blir det nok kjøp av hattehylle før vi drar nedover, enten brukt hvis noen svarer på annonsen jeg la ut her, eller direkte fra Tesla.

Sjøhyene

Det jeg har erfart med to små unger er at hattehyllen må ut av bilen omtrent annenhver dag. Enten det er for å bruke bakerste seterad eller for å få plass til barnevogner og andre større ting. I praksis ligger den derfor i boden 95% av tiden.
Sikkerhetsmessig tror jeg neppe det har noen betydning, selv med bakovervendte unger. Forutsatt da at du bruker hodet når du laster opp bagasjerommet.

Men enig i at det føles ryddig å ha den på. Tror kanskje ikke jeg hadde giddi å kjøpt den om jeg skulle valgt på nytt i dag, men samtidig klarer jeg ikke helt å selge den heller ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ihlhaug

Jeg har den og ville kjøpt på nytt hadde jeg ikke hatt den. Da om så kun for å hindre innsyn og få mindre støy, noe man klart får.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

fonberg

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 02. juli 2015, klokken 10:24
Jeg har den og ville kjøpt på nytt hadde jeg ikke hatt den. Da om så kun for å hindre innsyn og få mindre støy, noe man klart får.

+1

Synes dessuten den er praktisk til å ha liggende paraply (Trøndersommer) og små pledd oppå.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Parkerer du bilen med bagasjerommet fullt av bagasje på utstilling gjennom bakruta er det ikke sikkert det blir noe kjekt å finne den igjen. Hattehylle er et must hvis man har noe liggende der bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA