Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vibrasjoner i ratt

Startet av Ove Alset, tirsdag 30. juni 2015, klokken 19:04

« forrige - neste »

Dennis

#15
Har ikke noe vibrasjoner på min P85D.
Er noen av de som er produsert desember/januar som har problemer med noe foringer/motorfeste, samt stikk akslinger foran som kanskje er årsaken?
Har også vært noen hvor en skru på navet ikke sitter helt inne, slik at felgen ikke sitter helt rett innpå, det kan jo også være en årsak.

Skal jo uansett ikke være vanskelig å finne ut av det.

Edit: la vet bulletin for motorfeste foran som jeg tipper er årsaken.


Rossifan46

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på torsdag 02. juli 2015, klokken 17:06
Jeg har samme problem på min P85D. Jeg kjenner vibrasjonen allerede i fra meget lave hastigheter, men den er verst i hastigheter mellom 40-70 km/t. Vibrasjonen skaper også en plagsom resonans, som jeg oppfatter som mere plagsom en hjulstøyen. I motorvei hastigheter, er det ikke følbart eller hørbart. Men det har nok med høyere svingning i resonans og vibrasjon å gjøre. Håper virkelig at Tesla snart har en løsning på dette problemet. Det har ingenting med hjul å gjøre, hadde problemet på vinterhjul også. Problemet ligger på venstre side i front, du hører det ikke når du sitter i passasjer sete, kun i fra førersete. Min bil ble levert 24/2-15.
Jeg har 100% samme symptomer som du opplever. Men jeg har standard 85 des/14. Problemet var mer merkbart med vinterhjulene enn med sommerhjulene, begge originale 19". Nå har bilen gått 12.000 km uten bedring, har hatt den til sjekk hos Tesla Skøyen tre ganger uten forbedring. Det er byttet skiver alle fire hjul og hjullager begge foran, til intet hell.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Dennis

Er ikke lane assist vibrasjonen dere merker da? ;D Den kan jo til tider være litt ivrig på dårlige Norske veier, skrudde det av ganske tidlig på min.

Lassie

Hehe, det er ikke lane-assisten, den skrudde jeg også av tidlig.
Den kjennes ikke bare i rattet, men også gjennom føttene fra gulvet.
Og den er svakere, faktisk sånn at feks kona ikke har merket det
Model X 75D bekr. 15.08.17 (lev.tid 14-28. nov)
Model S 85D, mars 2015
E-Golf, nov 2014
Model S 85, nov 2013

Bjørn Tore Vibeto

Kan bekrefte det, har ingenting med laneassist å gjøre. Det er ikke lett å sette fingeren på hva det kan være. Men det høres ut som en aksling, som går med litt for lite smøring. Jeg syntes at det har forverret seg den siste tiden, men det kan muligens henge sammen med det varmere været.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Naphoc

Opplever samme problemet her med P85D. Svak during i ratt, samt en ulyd noe alá hva som kommer av dårlig vei - sett bort ifra at den også er tilstede på kliss ny asfalt.

Er rimelig sikker på at det ikke er brukerfeil det er snakk om, da den er testet back-to-back med en eldre P85. Den er til sammenligning skummelt stille på ny asfalt! Lane assist ble også skrudd av første dagen.

erot

En ørliten ubalanse i et forhjul kan gi vibrasjoner i fart over 90-100. Som andre har nevnt kan lodd falle av, men etter hvert som dekkene blir slitt ned kan vektbalansen endre seg ørlite også. Ofte er dette nok til at hjul kan begynne å vibrere litt i høy fart før de er halvslitte. Har opplevd dette på flere biler før. De kan balanseres opp igjen. Kanskje jeg misset ut på noe før i tråden, men om dekkene er brukt en stund og dette ikke er prøvd så ville jeg begynt der.

Ove Alset

Jeg var kanskje ikke klar nok når jeg sa at Tesla Norge var kjent med dette problemet. De hadde da også utelukket at dette var kast i bremseskivene, ubalanse i hjul, lane assist, og ander ting man først mistenker. Dette er en ny sak som også er rapportert fra andre land og gjelder tilsynelatende kun 4-hjulstrekkerne.

TRM

#23
Sitat fra: Ove Alset på lørdag 04. juli 2015, klokken 17:28
Jeg var kanskje ikke klar nok når jeg sa at Tesla Norge var kjent med dette problemet. De hadde da også utelukket at dette var kast i bremseskivene, ubalanse i hjul, lane assist, og ander ting man først mistenker. Dette er en ny sak som også er rapportert fra andre land og gjelder tilsynelatende kun 4-hjulstrekkerne.
Jeg har lett vibrasjon i ratt, men også såvidt merkbar vibrasjon i bil. Samt en lav resonanslyd.
S85D utlevert i går.

Noen som har funnet årsaken til dette?

Fenomenet er mest merkbart i 90-110. Men er også tilstede ved andre hastigheter.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

aness

Sitat fra: TRM på fredag 09. oktober 2015, klokken 22:43
Jeg har lett vibrasjon i ratt, men også såvidt merkbar vibrasjon i bil. Samt en lav resonanslyd.
S85D utlevert i går.

Noen som har funnet årsaken til dette?

Fenomenet er mest merkbart i 90-110. Men er også tilstede ved andre hastigheter.

Det oppstår vel ikke tilfeldigvis når du kommer litt for nær stripene langs veien?

I så fall anbefaler jeg å kikke etter "lane assist" I manualen  ;)

TRM

Sitat fra: aness på lørdag 10. oktober 2015, klokken 22:01
Sitat fra: TRM på fredag 09. oktober 2015, klokken 22:43
Jeg har lett vibrasjon i ratt, men også såvidt merkbar vibrasjon i bil. Samt en lav resonanslyd.
S85D utlevert i går.

Noen som har funnet årsaken til dette?

Fenomenet er mest merkbart i 90-110. Men er også tilstede ved andre hastigheter.

Det oppstår vel ikke tilfeldigvis når du kommer litt for nær stripene langs veien?

I så fall anbefaler jeg å kikke etter "lane assist" I manualen  ;)
Nei, det har dessverre ingenting med den funksjonen å gjøre. Håper på hjulstilling eller avbalansering. Har ikke tid eller lyst til avansert feilsøking. Aller minst på en speller ny bil.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Ove Alset

Er det noen som har hørt om det er funnet en løsning på vibrasjoner/resonans i rattet?

Jeg har prøvd meg på 2 emailer til Tesla, men i kjent stil er det radiosilence fra det holdet.


eldanz

Sitat fra: Ove Alset på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:17
Er det noen som har hørt om det er funnet en løsning på vibrasjoner/resonans i rattet?

Jeg har prøvd meg på 2 emailer til Tesla, men i kjent stil er det radiosilence fra det holdet.

Jeg har dette når jeg kjører på litt knudrette asfalt. Dekkenes vibrasjon mot asfalten går tydelig gjennom hjuloppheng etc. til rattet. Årsaken til at vibrasjonen overføres ligger vel i konstruksjonen; pakninger, foringer som ikke demper vibrasjoner.

Har ikke fått noen forklaringer fra Tesla.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

dosmont

Synes å mene at den vibrasjon/resonans, er noe jeg har erfart.
Men det er bare når jeg har kjørt med vinterdekk. Så jeg har funnet meg tilrette med det.
Og jeg har en følelse av at det er piggene som gjør det.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

rsomby

Sitat fra: rossifan46 på torsdag 02. juli 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på torsdag 02. juli 2015, klokken 17:06
Jeg har samme problem på min P85D. Jeg kjenner vibrasjonen allerede i fra meget lave hastigheter, men den er verst i hastigheter mellom 40-70 km/t. Vibrasjonen skaper også en plagsom resonans, som jeg oppfatter som mere plagsom en hjulstøyen. I motorvei hastigheter, er det ikke følbart eller hørbart. Men det har nok med høyere svingning i resonans og vibrasjon å gjøre. Håper virkelig at Tesla snart har en løsning på dette problemet. Det har ingenting med hjul å gjøre, hadde problemet på vinterhjul også. Problemet ligger på venstre side i front, du hører det ikke når du sitter i passasjer sete, kun i fra førersete. Min bil ble levert 24/2-15.
Jeg har 100% samme symptomer som du opplever. Men jeg har standard 85 des/14. Problemet var mer merkbart med vinterhjulene enn med sommerhjulene, begge originale 19". Nå har bilen gått 12.000 km uten bedring, har hatt den til sjekk hos Tesla Skøyen tre ganger uten forbedring. Det er byttet skiver alle fire hjul og hjullager begge foran, til intet hell.

Jeg opplever det samme på vinterhjul. Om sommeren kjører jeg med 21" orginale og det er ingen virbrasjoner noe sted, helt perfekt. Om vinteret bytter jeg over på 19" med R2 dekk og opplever vibrasjoner rundt 50kmt +-10kmt og spesielt verre på enkeltstrekninger eller underlag. Spesielt ett strekke jeg kjører hver dag oppleves det som skikkelig plagsomt. Men jeg har aldri pushet dette skikkelig på tesla da jeg har uorginale 19" på vinter og regner med de som vanlig vil avslå alt kategorisk som feil skyldt uorginale felger. Jeg har uansett en plan om å låne ett sett med orginale felger og dekk for å teste om det er tilsvarende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA