Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader anbefales?

Startet av Exi, mandag 29. juni 2015, klokken 11:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 21:29
Ja, presiserte at det var til elbil.

Men han hang seg veldig opp i det at jeg har 400V anlegg inn til huset.

Er disse Type2 kablene enten 1-fas eller 3-fas på 16A?

Ser for meg denne fra Ratio, kan monteres på vegg samtidig som den er enkel og ta med seg?
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A

Jeg skal bare be elektriker om 16A kurs med 1-fase CEE kombistikk, eller er det noe jeg ikke skjønner?

Type 2 får du både i 1-fase og 3-fase ja. Til eGolf har du ikke behov for 3-fase utgave.
Kombistikk er ikke godkjent på ny ladekurs sikret med 16A. Trenger du å bruke schuko på kursen innimellom, sett opp et rent CEE stikk og bruk en adapter fra CEE til schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Exi

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 21:29
Ja, presiserte at det var til elbil.

Men han hang seg veldig opp i det at jeg har 400V anlegg inn til huset.

Er disse Type2 kablene enten 1-fas eller 3-fas på 16A?

Ser for meg denne fra Ratio, kan monteres på vegg samtidig som den er enkel og ta med seg?
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A

Jeg skal bare be elektriker om 16A kurs med 1-fase CEE kombistikk, eller er det noe jeg ikke skjønner?

Type 2 får du både i 1-fase og 3-fase ja. Til eGolf har du ikke behov for 3-fase utgave.
Kombistikk er ikke godkjent på ny ladekurs sikret med 16A. Trenger du å bruke schuko på kursen innimellom, sett opp et rent CEE stikk og bruk en adapter fra CEE til schuko.

Så den løsningen avbildet på side 2 er ikke godkjent? (se bilde vedlagt)

For var denne løsningen jeg også så for meg...


jkirkebo

Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 23:55
Så den løsningen avbildet på side 2 er ikke godkjent? (se bilde vedlagt)

For var denne løsningen jeg også så for meg...

Det stemmer, ingen schuko tillatt på nye 16A kurser til lading. Men det er fullt lovlig å benytte en adapter i etterkant. Det er også logisk, da evt. varmgang i en adapter normalt vil få mye mindre konsekvens enn varmgang i en kontakt skrudd fast på en trevegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Exi

#33
Ok, takk.

Så da skal jeg be elektriker om; 16A 1-fas med CEE-stikk, enkelt og greit?

Mener at jeg har lest noe om krav til en annen type sikring/jordfeilbryter?

jkirkebo

Sitat fra: Exi på tirsdag 07. juli 2015, klokken 09:05
Ok, takk.

Så da skal jeg be elektriker om; 16A 1-fas med CEE-stikk, enkelt og greit?

Mener at jeg har lest noe om krav til en annen type sikring/jordfeilbryter?

Jepp, 16A 1-fase blått CEE støpsel om du vil ha 16A sikring. Og Type B jordfeilbryter. Enkelte leverandører er svinedyre på disse, men de kan også skaffes noenlunde rimelig. Jeg selger de for 1200,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

4Matic Fanatic

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 01:14
Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 23:55
Så den løsningen avbildet på side 2 er ikke godkjent? (se bilde vedlagt)

For var denne løsningen jeg også så for meg...

Det stemmer, ingen schuko tillatt på nye 16A kurser til lading. Men det er fullt lovlig å benytte en adapter i etterkant. Det er også logisk, da evt. varmgang i en adapter normalt vil få mye mindre konsekvens enn varmgang i en kontakt skrudd fast på en trevegg.
Men hva var problemet med den avbildede løsningen da? At det også er et schuko-uttak på kontakten? Ladingen går jo over CEE-uttaket her...?

jkirkebo

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 07. juli 2015, klokken 12:25
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 01:14
Sitat fra: Exi på mandag 06. juli 2015, klokken 23:55
Så den løsningen avbildet på side 2 er ikke godkjent? (se bilde vedlagt)

For var denne løsningen jeg også så for meg...

Det stemmer, ingen schuko tillatt på nye 16A kurser til lading. Men det er fullt lovlig å benytte en adapter i etterkant. Det er også logisk, da evt. varmgang i en adapter normalt vil få mye mindre konsekvens enn varmgang i en kontakt skrudd fast på en trevegg.
Men hva var problemet med den avbildede løsningen da? At det også er et schuko-uttak på kontakten? Ladingen går jo over CEE-uttaket her...?

Muligens litt gråsone men jeg tror det er utenfor. Dessuten skal det kun være ett uttak på nye ladekurser, slik at man ikke kan koble på annet utstyr på samme kurs samtidig som lading pågår.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Smygel

Bruk ladestasjon, mode3, ved belastning fra 11A og oppover. På schuko aldri mer en 10A. Ref nek400 2014

Jeg monterte min ladestasjon i dag, Garo hjemmelader. (Ja jeg er elektriker) får min eGolf på onsdag.

jantegolf

Har fått installert 16A kurs til garasjen med jordfeilvern type B i sikringsskapet med blå CEE kontakt i garasjen. Elektrikeren tilbød et rådyret jordfeilvern typeB til over 4000,-, men han godtok til slutt at jeg selv skaffet et vern fra Chint til ca.1200,-
Valget stod mellom Elbilhjelpens Ratio boks 3128N eller Volvo-kabelen 31407096. Jeg synes førstnevnte virket
noe stor og klumpete i forhold til Mennekeskabelen fra Volvo.
Jeg gikk for Volvokabelen som er 8 meter lang og som rekker fint ut til bilens ladekontakten når bilen står med fronten mot garasjeporten. Kan justeres i trinn fra 6,8,10,13 og 16A. Virker meget solid. Betalte 4205,- fra Bilia På Ski.

Lefsegokk

Jeg ønsker meg noe ala det GreenBeHH har. Lei av å drasse stikkontaktkabelen inn og ut av bagasjerommet. Problemet er at jeg er like god på elektrisk sjargong som et spedbarn er på kjemiske forbindelser.

Jeg har en utestikkontakt nå. All elektronikk ble lagt i år da huset er nytt. Kan jeg bare be en elektriker om å fikse en sånn blå gærning på veggen? Så bruker jeg den andre kabelen som jeg nesten aldri har brukt? Det står i sikringsskapet mitt at dette uttaket har 15A sikring.

Rio

Sitat fra: Lefsegokk på søndag 04. oktober 2015, klokken 19:32
Jeg ønsker meg noe ala det GreenBeHH har. Lei av å drasse stikkontaktkabelen inn og ut av bagasjerommet. Problemet er at jeg er like god på elektrisk sjargong som et spedbarn er på kjemiske forbindelser.

Jeg har en utestikkontakt nå. All elektronikk ble lagt i år da huset er nytt. Kan jeg bare be en elektriker om å fikse en sånn blå gærning på veggen? Så bruker jeg den andre kabelen som jeg nesten aldri har brukt? Det står i sikringsskapet mitt at dette uttaket har 15A sikring.

Jeg antar at du med "blå gærning" mener en 16 A CEE industrikontakt, og ikke en litt frynset høyrepolitiker? ;)

Det er et bra tiltak, men den andre kabelen din (den uten ladekladd) er "Type 2 til Type 2", og altså ikke den rette.

Du vil fremdeles trenge en kabel med ladekladd, men med CEE-kontakt, og opptil 15 A. (Med mindre du kan overbevise elektrikeren din om å oppgradere kursen til 16 A.)





Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 12:28
Det stemmer, ingen schuko tillatt på nye 16A kurser til lading. Men det er fullt lovlig å benytte en adapter i etterkant. Det er også logisk, da evt. varmgang i en adapter normalt vil få mye mindre konsekvens enn varmgang i en kontakt skrudd fast på en trevegg.
Men hva var problemet med den avbildede løsningen da? At det også er et schuko-uttak på kontakten? Ladingen går jo over CEE-uttaket her...?
[/quote]

Muligens litt gråsone men jeg tror det er utenfor. Dessuten skal det kun være ett uttak på nye ladekurser, slik at man ikke kan koble på annet utstyr på samme kurs samtidig som lading pågår.
[/quote]

Absolutt gråsone på nye kurser for lading av Elbil, men fullt innenfor på eksisterende kurser. Uansett vil original ladekladd begrense til 10A så helt innenfor slik sett.

Noen elektrikere godtar den og monterer, mens andre vil ikke.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jacooobs'n

Noen som bruker efill lader?
Gunstig priset og pen finish
2015 Pacific Blue e-Golf med VP på 18"
2011 Mercedes GL 350 Bluetec
1996 Nissan Skyline GTR

np

Jeg valgte http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak. Ikke den billigste, men veldig fornøyd. (Man kan plugge andre ledninger inn i den om besøkende har en annen connector og den kan gi opp til 11kWh når jeg måtte bytte til en annen el.bil...)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

jantegolf

Jeg har kjøpt en 8 meters Volvo ladekabel med CEE stikk (Vovo delenr. 31407096, produsert av Mennekes i Tyskland.
Ladestrømmen kan justeres i trinn 6,8,10,13 og 16A. Spørsmålet er om man bør ta ut CEE stikkontakten på garasjeveggen hver gang ladingen er ferdig, eller om man kan la den stå tilkoblet hele tiden. Hvis den står tilkoblet kontinuerlig, vil det være mer "skadelig" for ladekladdens elektronikk og levetid enn om den ikke står tilkoblet strømnettet hele tiden? CEE- kontakten vil jo også utsettes for større slitasje hvis man skal ta den ut for hver gang man har ladet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA