Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og batteri temperatur.

Startet av Gliderman, lørdag 27. juni 2015, klokken 13:30

« forrige - neste »

Gliderman

Jeg bruker Leafen en del til Kungälv rett før Gøteborg og er da selvfølgelig helt avhengig av å hurtiglade. Lader fra 50 til 75 i Sarpsborg, fra 20 tiltil 98 i Tanum, fra 50 til 80 i Munkedal (kan sløyfes om jeg letter litt på høyrefoten) og fra bortimot tomt til 80 i Kungälv. Det er også motorvei hele veien.
Sist jeg var nedover var ute temp rundt 10 og jeg endte opp med en batteri temperatur etter siste lading i Kungälv på over 40 gr. C.  Skal nedover igjen til uka og da er jeg spent på hvor varmt batteriet blir. Noen som har erfaring med hyppige hurtigladinger på sommeren?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Sitat fra: Gliderman på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:30
Jeg bruker Leafen en del til Kungälv rett før Gøteborg og er da selvfølgelig helt avhengig av å hurtiglade. Lader fra 50 til 75 i Sarpsborg, fra 20 tiltil 98 i Tanum, fra 50 til 80 i Munkedal (kan sløyfes om jeg letter litt på høyrefoten) og fra bortimot tomt til 80 i Kungälv. Det er også motorvei hele veien.
Sist jeg var nedover var ute temp rundt 10 og jeg endte opp med en batteri temperatur etter siste lading i Kungälv på over 40 gr. C.  Skal nedover igjen til uka og da er jeg spent på hvor varmt batteriet blir. Noen som har erfaring med hyppige hurtigladinger på sommeren?

Var oppe i over 43 grader i går etter hurtiglading nummer 6 og 7. Har vært der et par ganger før både sommerstid og vintertid. Men det er fortsatt et par streker på dash opp til rødmerket område, så jeg bryr meg ikke veldig.

95 mil siden torsdag og 133 mil til nå denne uka og jeg har fortsatt igjen rundt 60-70 mil før uka er over. Elbil er gøy :)

Gliderman

Hei emil og takk for tilbakemeldingen. Det er litt gøy å fortelle at elbilefunker veldig bra på lengre turer enn folk er vant til. Et par ekstra breinstrekk følger med og det er bare bra.
Får se på mandag hvor varmt det blir.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

nr1rayner

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:30
Var oppe i over 43 grader i går etter hurtiglading nummer 6 og 7. Har vært der et par ganger før både sommerstid og vintertid. Men det er fortsatt et par streker på dash opp til rødmerket område, så jeg bryr meg ikke veldig.

95 mil siden torsdag og 133 mil til nå denne uka og jeg har fortsatt igjen rundt 60-70 mil før uka er over. Elbil er gøy :)

Ladingen går vel saktere når du kommer opp i slike temperaturer? Slik at det strengt tatt ikke er noe problem..
Det er da vel sikringer opp og ned i mente i elektronikken for å spare batteripakken..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

#4
Mine høyeste ladehastigheter har jeg registrert i temperaturområde rundt 35 grader. Torsdag var jeg oppe i den temperaturen og fikk 49.1kW fra Garo-laderen foran Sandvika rådhus på det som var den 3. ladingen for turen. Kan sjekke tallene litt senere idag hvis jeg lagret de.

Blir batteriet for varmt regner jeg med at bilen vil begrense ladehastigheten. Ser ellers at jeg sliter med å komme over de 43-44 gradene da 7-10 mils kjøretur etter hurtiglading gjerne tar temperaturen ned til noe mellom 35 og 40 grader.

Edit:
Makstemperatur var 37.8 grader da jeg hadde 49.1kW. Forskjell på max/min tempsensor var 6.4 grader

Olee


emil

#6
48 grader og da kom strek nr 8, men fortsatt to igjen før rødmerkinga.

11 hurtigladinger på en dag gjør sitt...

Edit:
Etter 11.5kWh inn på batteri på 11. hurtiglading endte temperaturen på 49.3 grader på maks med 13.3 grader mellom max/min. Da de 11.5kWh pluss 1.1kWh av de jeg hadde før jeg kom inn på ladeplass var brukt opp på ca 100km kjøring kom jeg hjem med 45.9 grader som makstemperatur og 1.1kWh igjen på batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA