Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svalest lagring foran eller bak?

Startet av erot, torsdag 25. juni 2015, klokken 08:43

« forrige - neste »

erot

Er det noen som har erfaring med dette? Vi kommer til å samle opp en del lagringsvin i bilen ila ferien som IKKE liker høye og svingende temperaturer (og det blir ganske lenge). Det klarer jeg ikke å unngå selvsagt, men lurer på hvor det er minst ille, frunk eller bunnrommet i bagasjerom, evt med litt baggasje oppå.

Rekker ikke å teste dette selv før vi reiser siden solen har forlatt oss igjen i Bergen.

HelectriC

Sitat fra: erot på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:43
Er det noen som har erfaring med dette? Vi kommer til å samle opp en del lagringsvin i bilen ila ferien som IKKE liker høye og svingende temperaturer (og det blir ganske lenge). Det klarer jeg ikke å unngå selvsagt, men lurer på hvor det er minst ille, frunk eller bunnrommet i bagasjerom, evt med litt baggasje oppå.

Rekker ikke å teste dette selv før vi reiser siden solen har forlatt oss igjen i Bergen.

så lenge du kjører og har AC igang, så går jeg ut fra att temp i trunk er vesentlig lavere enn i frunk der det ikke er noen luftutskiftning og solen varmer på mer og mer hele dag. når bilen står parkert vil jeg tro det er samme, fordi du har mer luft i bilen som må varmes opp en i frunk. Setter du taket i "vent", så får du ihvert fall in lit luft i kupeen.
ioniq 5

cairnz

Forskjellen er at du kan påvirke temperaturen i bagasjen mer enn du kan i frunken. Stikk på biltema og kjøp to digitale termometre, legg ett foran og ett bak, så kan du sjekke etter en tid (uansett hvor du er) hva min og maks-temp er.

Jeg ville nok trodd at bagasjen er bedre, da du kan enklere justere (påvirke) den. Frunken er tett og blir nok sikkert ganske varm under solsteken.. men, termometer gir deg svaret :)
Elbilist

erot

Takk for svar. Da blir det laveste punktet i bilen vinkjeller  ;D

Nuvolari

Du får også trådløse termometere. Da kan du monitorere temp i trunk og frunk live fra førersete samt maks/min selvsagt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

dosmont

Prøv å pakke inn flaskene i klær eller mere egnet isolasjon.
Da får dere bedre løst det med svingninger av temperatur. Når det gjelder plassering, så hvis dere har 4wd så styr unna frunken.
Grunn til det er at motorene er ved begge lagringsplassene og avgir litt varme ved kjøring. Mulig det er mikroskopiske påvirkninger av temperatur :)
Det er et fint prosjekt og finne ut av, for den som måtte ønske det, fint om resultatet blir postet her da:)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Sjøhyene

Kommer an på utetemperaturen. Jeg ville gjettet på at tippepunktet ligger på litt over 15C. Er det kaldere enn det så er det frunken som holder seg best. Varmere så er nok trunken det trygge valget.
Har selv erfart at frunken holder temperaturen stabilt ganske lavt selv med sol. Panseret reflekterer nok varme bra.
Så om det du plasserer der har kjøleskap temperatur så er frunken et bra valg, så sant det ikke er veldig varmt. Ved 20C+ er aircondition alltid god å ha.

Dette er da uten frontmotor. Antar at den gir fra seg litt varme ved frunken ja som blir nevnt over her.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

BMW850

Jeg har alltid tenkt at i frunken med Tesla frunk veske er det kjøligste stedet. Ihvertfall for oss uten D. Husk på at kupéen og trunk konstant blir oppvarmet via vindusflatene. Men det er klart du skal lagre over relativt lang tid da KAN det stille seg annerledes.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

HelectriC

Sitat fra: BMW850 på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:27
Jeg har alltid tenkt at i frunken med Tesla frunk veske er det kjøligste stedet. Ihvertfall for oss uten D. Husk på at kupéen og trunk konstant blir oppvarmet via vindusflatene. Men det er klart du skal lagre over relativt lang tid da KAN det stille seg annerledes.

panser og lukket rom er nok vesentlig mer utsatt for oppvarming vil jeg tro.
ioniq 5

Sjøhyene

Sitat fra: HelectriC på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:26
panser og lukket rom er nok vesentlig mer utsatt for oppvarming vil jeg tro.

Ikke enn et rom med vindu nei. Panseret reflefterer varme fra sola og rommet er ganske bra isolert. Så noe som er kaldt holder seg kaldt veldig lenge. Mye lenger enn inne i kupeen, så lenge temperaturen er under 15C.

Ved temp på rundt 0 eller litt lavere er det egentlig som et perfekt kjøleskap. Har testet dette mange ganger nå og plasserer alltid mat i frunken når vi skal på langtur.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kjellan

Hei

Med lufttemperturer i Europa opp mot 30 grader, som der er no,  så er vel ingen plasser "kjølige" i TMS. 

Ville nok ikkje kjøpe den dyraste vinen dersom det er så varmt.

8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Muffinman

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 25. juni 2015, klokken 14:52
Ved temp på rundt 0 eller litt lavere er det egentlig som et perfekt kjøleskap. Har testet dette mange ganger nå og plasserer alltid mat i frunken når vi skal på langtur.
Jepp, fungerer genialt. Har selv fraktet et beist av en kalkun i frunken over 36 mil :)

HelectriC

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 25. juni 2015, klokken 14:52
Sitat fra: HelectriC på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:26
panser og lukket rom er nok vesentlig mer utsatt for oppvarming vil jeg tro.

Ikke enn et rom med vindu nei. Panseret reflefterer varme fra sola og rommet er ganske bra isolert. Så noe som er kaldt holder seg kaldt veldig lenge. Mye lenger enn inne i kupeen, så lenge temperaturen er under 15C.

Ved temp på rundt 0 eller litt lavere er det egentlig som et perfekt kjøleskap. Har testet dette mange ganger nå og plasserer alltid mat i frunken når vi skal på langtur.

det vil neppe være 0 grader i sommer i Europa! inne i bilen er AC for det meste igang. Om man sammenligner konstant lukket frunk med kupeen som under deler av dagen har AC, så vil jeg tro det totalt sett blir varmere i frunken. Hvor skal varmen ta veien i frunken? ingen vei ut. Og hvor i kupeen? gjennom ventilasjonssystemet/takluke/åpne vinduer. Snakker vi om en parkert bil over lang tid, så tror jeg det blir ganske lik temperatur i frunk og kupe.
ioniq 5

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. juni 2015, klokken 17:08
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 25. juni 2015, klokken 14:52
Ved temp på rundt 0 eller litt lavere er det egentlig som et perfekt kjøleskap. Har testet dette mange ganger nå og plasserer alltid mat i frunken når vi skal på langtur.
Jepp, fungerer genialt. Har selv fraktet et beist av en kalkun i frunken over 36 mil :)
Levende eller? :D :D

Muffinman

Ikke når vi kom fram  ;D

Dau, men med Tesla-glis...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA