Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ZOE puster Tesla i nakken.

Startet av ZZooee, torsdag 25. juni 2015, klokken 01:53

« forrige - neste »

Einride

Spansken min er litt rusten (les: ikkje-eksisterande), så vanskelig ut i frå Google Translate å tolke heilt kva dei meiner.

Meinar dei at eksisterande Zoe (og sikkert andre bilar i ZE-serien til Renault) vil få muligheten for oppgradering av batteripakke? Eller er det berre at nyare generasjonar av dei bilane vil få 30-40% lenger rekkevidde innan 2020?

Sistnevnte er vel ingen sensasjonell nyhet? Dei aller fleste produsentar av elbil i dag har vel ein langsiktig plan som involverer større batteri og lenger rekkevidde på seinare modellar.

40% større kapasitet i forhold til dagens Zoe vil berre bety omlag 30 kW tilgjengelig kapasitet (faktisk kapasitet blir vel rundt 33-34 kW). Det er jo framleis langt unna eksisterande Tesla modellar, og i 2020 er nok Tesla sine batteripakkar blitt større også.

emil

Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

kos

Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:01
Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

Og det batteriet kommer fra Nissan til å koste mer enn bilen. Man får ikke noe gratis der.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:01
Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

Og det batteriet kommer fra Nissan til å koste mer enn bilen. Man får ikke noe gratis der.

Og dette har du selvfølgelig fra sikre kilder?

hsa77

Dersom Renault, eller Nissan for den sakens skyld, kommer til å tilby å bytte ut en gammel batteripakke mot en ny med vesentlig økt kapasitet kommer det nok til å bli til en ganske høy pris. De er jo klar over at alternativet for mange er å bytte ut hele bilen, de er vel interessert i å tjene penger, så da må nok prisen på nytt batteri bli deretter... Men jeg blir ikke lei meg om jeg tar feil her!☺
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kos

Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:40
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:01
Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

Og det batteriet kommer fra Nissan til å koste mer enn bilen. Man får ikke noe gratis der.

Og dette har du selvfølgelig fra sikre kilder?


Nå var det hvis ordet du brukte og da har vel ikke jeg større krav til hvis ordet enn andre som bruker ordet.
Men så har jeg ikke sett noe annet enn at Nissan har ingen andre ordninger enn en bil og at store deler av Nissan flåten har en rekkevidde om vinteren på 6 - 8 mil. Blir ikke rare bilen om man bytter til dobbelt så stort batteri.

Og for deg så kjører jeg Nissan på jobben -  så her har jeg førstehånds informasjon.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:40
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:40
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:40
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:40
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:01
Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

Og det batteriet kommer fra Nissan til å koste mer enn bilen. Man får ikke noe gratis der.

Og dette har du selvfølgelig fra sikre kilder?


Nå var det hvis ordet du brukte og da har vel ikke jeg større krav til hvis ordet enn andre som bruker ordet.
Men så har jeg ikke sett noe annet enn at Nissan har ingen andre ordninger enn en bil og at store deler av Nissan flåten har en rekkevidde om vinteren på 6 - 8 mil. Blir ikke rare bilen om man bytter til dobbelt så stort batteri.

Og for deg så kjører jeg Nissan på jobben -  så her har jeg førstehånds informasjon.
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:01
Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

Og det batteriet kommer fra Nissan til å koste mer enn bilen. Man får ikke noe gratis der.

Og dette har du selvfølgelig fra sikre kilder?


Nå var det hvis ordet du brukte og da har vel ikke jeg større krav til hvis ordet enn andre som bruker ordet.
Men så har jeg ikke sett noe annet enn at Nissan har ingen andre ordninger enn en bil og at store deler av Nissan flåten har en rekkevidde om vinteren på 6 - 8 mil. Blir ikke rare bilen om man bytter til dobbelt så stort batteri.

Og for deg så kjører jeg Nissan på jobben -  så her har jeg førstehånds informasjon.

Så når du sier at batteriet kommer til å koste mer enn bilen hva mener du egentlig der?

Jeg vil gjette på at en Leaf med 30kWh batteripakke til høsten vil koste det samme som dagens Leaf. Dagens batteripakke koster det jo ca 40-50.000kr å bytte, langt under prisen på nybil.

Når det gjelder rekkevidde på Leaf skjønner et at du har et personlig behov for å rakke ned på alle andre bilmerker, men de kjørelengdene vinterstid du skisserer er det absolutte dårligste jeg har fått til uten å virkelig gå inn for å bruke strøm. Og da er det snakk om motorvei med 10cm snø og motvind.

Ellers må du jobbe med setningene dine så det faktisk er mulig å forstå hva du mener, hvis ikke kan folk tro at du bare er ute etter å trolle.

kos

Sitat fra: emil på fredag 26. juni 2015, klokken 08:57
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:40
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:40
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:40
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:40
Sitat fra: kos på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:01
Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

Og det batteriet kommer fra Nissan til å koste mer enn bilen. Man får ikke noe gratis der.

Og dette har du selvfølgelig fra sikre kilder?


Nå var det hvis ordet du brukte og da har vel ikke jeg større krav til hvis ordet enn andre som bruker ordet.
Men så har jeg ikke sett noe annet enn at Nissan har ingen andre ordninger enn en bil og at store deler av Nissan flåten har en rekkevidde om vinteren på 6 - 8 mil. Blir ikke rare bilen om man bytter til dobbelt så stort batteri.

Og for deg så kjører jeg Nissan på jobben -  så her har jeg førstehånds informasjon.
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:01
Ser heller ikke at det er noe nytt i den artikkelen som ikke kan overføres til de andre elbilprodusentene. Hvis nå Nissan kommer med 30kWh batteri til ellers uforandret Leaf til høsten så er de allerede nå 25% opp i kapasitet innen samme volum

Og det batteriet kommer fra Nissan til å koste mer enn bilen. Man får ikke noe gratis der.

Og dette har du selvfølgelig fra sikre kilder?


Nå var det hvis ordet du brukte og da har vel ikke jeg større krav til hvis ordet enn andre som bruker ordet.
Men så har jeg ikke sett noe annet enn at Nissan har ingen andre ordninger enn en bil og at store deler av Nissan flåten har en rekkevidde om vinteren på 6 - 8 mil. Blir ikke rare bilen om man bytter til dobbelt så stort batteri.

Og for deg så kjører jeg Nissan på jobben -  så her har jeg førstehånds informasjon.

Så når du sier at batteriet kommer til å koste mer enn bilen hva mener du egentlig der?

Jeg vil gjette på at en Leaf med 30kWh batteripakke til høsten vil koste det samme som dagens Leaf. Dagens batteripakke koster det jo ca 40-50.000kr å bytte, langt under prisen på nybil.

Når det gjelder rekkevidde på Leaf skjønner et at du har et personlig behov for å rakke ned på alle andre bilmerker, men de kjørelengdene vinterstid du skisserer er det absolutte dårligste jeg har fått til uten å virkelig gå inn for å bruke strøm. Og da er det snakk om motorvei med 10cm snø og motvind.

Ellers må du jobbe med setningene dine så det faktisk er mulig å forstå hva du mener, hvis ikke kan folk tro at du bare er ute etter å trolle.

Nå har vel du verdensmesterskap i å rakke ned på Zoe så der stiller jeg langt bak i bilhater klassen.

Men som du sikkert har oppdaget - Nissan har ingen goder med bilsalget og med mine opplysninger i bilbransjen så er nok ikke batteriet kompatibel med din bil eller noen av de eldre modellene. Hvem lager en bedre modell og samtidig lar de gamle bli oppdatert - ikke noe salgsfremmende tiltak. Så du kan se langt etter den oppdateringen.

Sterke signaler fra Nissan er at det kommer en ny modell. Alt annet vil være å gi konkurrentene alt annet en konkurranse. Samtidig vil batteriet i gamle Nissan biler ikke ha så stor virkningsgrad at det har noen hensikt å skifte batteri - bilene har allerede en utdatert teknologi som ikke er vitsi å holde live i etter at nye modeller kommer til. Etter markedet for 1. generasjons elbiler med rekkevidde under 10 mil kommer til å hompe å gå til de blir skrotet.

emil

Sitat fra: kos på lørdag 27. juni 2015, klokken 03:19
Nå har vel du verdensmesterskap i å rakke ned på Zoe så der stiller jeg langt bak i bilhater klassen.

Det er en forskjell på å rakke ned på et bilmerke/modell med usanneheter og å informere om svakheter (ladeutfordringer på Zoe) ved enkelte bilmodeller.

kos

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:20
Sitat fra: kos på lørdag 27. juni 2015, klokken 03:19
Nå har vel du verdensmesterskap i å rakke ned på Zoe så der stiller jeg langt bak i bilhater klassen.

Det er en forskjell på å rakke ned på et bilmerke/modell med usanneheter og å informere om svakheter (ladeutfordringer på Zoe) ved enkelte bilmodeller.


Du eier ikke en Zoe og har derfor ingen informasjon om hvordan det er å eie en. Flere - svært mange har opplyst det om at lade problemet på Zoe er blåst opp. Som din Nissan er Zoe en bil med kort rekkevidde , selv om Zoe går like langt i dag som en oppdatert Nissan med 30 kwh batteri vil få.

Disse bilene er laget for å kjøre små strekninger over kort tid. Du har fortalt at du kjører på langtur med Nissan, men det er kun for spesielle grupper. Disse bilene er pendler biler og ikke noe annet. Til det formålet er Zoe langt bedre enn en Nissan , faktisk en ener i dagens bilmarked. Med AC  - billig lading kontra hurtiglading / halv pris. Forskjellen fra en bil med 30 % rest på batteriet fra 22 - 43 er ubetydelig. 11 kw lading hjemme gjør at bilen får et helt annet bruksområde enn en som må lade i 8 timer.

Ladeproblemer på elbiler er stort sett brukerfeil og jordingsfeil. Noe som de fleste bilene sliter med da flere oppdager at de har jordfeil eller feil på anlegget først når de kjøper elbil.

Nå er det slik at min arbeidsplass har 7 elbiler og jeg har 2. Tipper at det er ikke så mange i dette landet som disponerer så mange og så forskjellige elbiler. Så jeg har faktisk en praktisk erfaring med elbiler som gjør at jeg våger å påstå at mye av det som kommer frem på disse sidene om Zoe er tull. Faktisk en fordel og ikke en bakdel. Ladesystemet er genialt. Teslaen lader alt  - og jeg har ladere til alt og min erfaring er at tesla sitt ladesystem er desidert i egen klasse både i bilen og på ladestasjonene. det er eneste combo ladere jeg ikke har adapter til. Men ser at hjemme lader med 11 kw er et stort pluss som Nissan ikke kan nytte seg av - og før du bestemt proklamerer side opp og side ned at dette er dritt, så vil jeg påstå at du har ikke peiling på hva du snakker om. Kun ute etter å fortelle at det systemet som står i bilen din er fortreffelig og alt annet er svindel og bedrag.

Jeg vil påstå at en bil som Nissan og Renault er Renaulten en langt bedre bruks bil med hjemme lading en Nissan.
Samtidig så er det ikke jeg med Zoe som har problemer verken å parkere  - eller lade. Biler med det bruksområdet og 2 timer lading hjemme så kan du bare glemme hele ladeproblematikken og parkeringsproblematikken. Ja  - jeg kjører ekstremt mye bil og mitt bilhold hadde vært 100 % dyrere med en Nissan. Men så kjører jeg bil mye og det samme gjør husstanden noe som betyr at jeg kan ikke stå å lade bilen stort sett utenfor huset på en 16 amper sikring. Til det bruker jeg bilene for mye.



ZZooee

#11
Jeg har hatt et 30 talls biller.
Over 90% av verkstedsarbeidet har jeg gjort selv. Inklusive overhaling av motor.
Jeg har garasjen full av vertøy og bokyllen full av teknisk litteratur.

Når vi valgte El-bil ligger det altså et stort erfaringsgrunnlag bak valget. Og vi brukte lang tid på prosessen.
Vi prøvekjørte BMW - Leaf - e-Golf og ZOE. Jeg laget er skjema med karraktergivning på forskjellige løsninger og vi diskuterte for og imot i et par uker før valget kom.

Det ble ZOE og etter 15.000 km har hun (for selvsagt er det en henne) ikke skuffet oss ett sekund.
Jeg liker ikke stilen med å rakke ned på andres valg, men kan vel avsløre at vi har vår lille private lek når vi ser andre EL- biler som går omtrent slik. "Hahaha hihihi en .... så sier vi navnet. Men det er en intern greie.

Hyggelig at folk er fornøyd med sitt valg uansett. Leaf it or not.  ;D
El-bil eiere bør støtte hverandre, og skal det knuffes litt er det greit. Men det bør være i en munter vennlig tone.

kos

Sitat fra: ZZooee på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:06
Jeg har hatt et 30 talls biller.
Over 90% av verkstedsarbeidet har jeg gjort selv. Inklusive overhaling av motor.
Jeg har garasjen full av vertøy og bokyllen full av teknisk litteratur.

Når vi valgte El-bil ligger det altså et stort erfaringsgrunnlag bak valget. Og vi brukte lang tid på prosessen.
Vi prøvekjørte BMW - Leaf - e-Golf og ZOE. Jeg laget er skjema med karraktergivning på forskjellige løsninger og vi diskuterte for og imot i et par uker før valget kom.

Det ble ZOE og etter 15.000 km har hun (for selvsagt er det en henne) ikke skuffet oss ett sekund.
Jeg liker ikke stilen med å rakke ned på andres valg, men kan vel avsløre at vi har vår lille private lek når vi ser andre EL- biler som går omtrent slik. "Hahaha hihihi en .... så sier vi navnet. Men det er en intern greie.

Hyggelig at folk er fornøyd med sitt valg uansett. Leaf it or not.  ;D
El-bil eiere bør støtte hverandre, og skal det knuffes litt er det greit. Men det bør være i en munter vennlig tone.
Hei
Jeg kjører flere elbiler. Og eier både tesla og zoe. Jeg har eid mange biler og den lille dama har blitt familien sitt første valg i det daglige. Og da har vi også en tesla. Ingen dårlig bil det.

Men den fransk dama sitt bruksområde og fleksibel bruksområde er en lykke å kjøre og eie.
Lykke til med din.  Vår bare blir mer og mer populær.

Urs4_2008

Jeg kan skrive under på det samme: jeg og fruen er meget fornøyde med Zoe - det er den bilen som brukes mest i familien. Jeg har heller aldri hatt noen utfordringer med lading (hatt den i ca 7 mnd pt). Jeg har en kompis med Zoe - de er også strålende fornøyde og opplever for første gang i sin bilholdshistorie å være entusiastiske til bil. Jeg hadde antakelig vært like fornøyd med en Leaf, eUP og I3 også, bortsett fra at den økonomiske inngangsbilletten er større (og I3 og eUP er fysisk mindre).
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

asgeirn

Når jeg sitter her og venter på å få min levert er det veldig hyggelig å høre om alle som er fornøyde med bilen!  ;D
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA