Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fikk vår Soul EV i dag!

Startet av Stigonom, onsdag 24. juni 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Stigonom

Da har vi hatt en liten test tur på 13,3 mil. Trondheim Surnadal. ladet på orkanger men må lære litt mere om lading skjønner jeg.. prøvde og lade på ett kjøpesenter men der måtte du ha med en annen kabel enn den som fulgte med. Endte med og lade der det kostet skjorta, Fortum eller noe, ble iallefall 149 kr. for noen får prosent. Her må jeg studere litt. No blir det mest innad i byen den kommer til å bli brukt, men fint og kunne ta en liten langtur også.
Bilen som sådan var en fryd og kjøre, likte stero veldig godt, spotify fungerte hele veien. Tilbake turen starta med 100 prosent, når vi var framme stod det 12 prosent, men det var med tre personer og 3 tunge bagger.

Trond.m

#16
Sitat fra: Stigonom på fredag 26. juni 2015, klokken 20:28
Da har vi hatt en liten test tur på 13,3 mil. Trondheim Surnadal. ladet på orkanger men må lære litt mere om lading skjønner jeg.. prøvde og lade på ett kjøpesenter men der måtte du ha med en annen kabel enn den som fulgte med. Endte med og lade der det kostet skjorta, Fortum eller noe, ble iallefall 149 kr. for noen får prosent.
Det høres ikke ut til være Fortum. De tar 2,50 pr. min og da skulle du få en time for den prisen. Det burde vel holde til fullt batteri og vel så det. Uansett er det lite økonomisk å lade helt fullt med hurtigladerer, for ladehastigheten faller betydelig over 80-85 %. Du trenger vel heller ingen ladekabel når du bruker hurtiglader, for da sitter kabelen på ladestasjonen.

Sjekket opp og du har benyttet en lader fra evpower.no. De tar 149 kr pr. lading uten avtale. Avtale fra 199 kr/mnd for inntil 5 ladinger pr.
mnd.

THE

Sitat fra: TM på tirsdag 30. juni 2015, klokken 14:24
Sitat fra: Stigonom på fredag 26. juni 2015, klokken 20:28
Da har vi hatt en liten test tur på 13,3 mil. Trondheim Surnadal. ladet på orkanger men må lære litt mere om lading skjønner jeg.. prøvde og lade på ett kjøpesenter men der måtte du ha med en annen kabel enn den som fulgte med. Endte med og lade der det kostet skjorta, Fortum eller noe, ble iallefall 149 kr. for noen får prosent.
Det høres ikke ut til være Fortum. De tar 2,50 pr. min og da skulle du få en time for den prisen. Det burde vel holde til fullt batteri og vel så det. Uansett er det lite økonomisk å lade helt fullt med hurtigladerer, for ladehastigheten faller betydelig over 80-85 %. Du trenger vel heller ingen ladekabel når du bruker hurtiglader, for da sitter kabelen på ladestasjonen.

I følge hurtigladekartet er det 22kW AC stolpe driftet av Fortum på Amfi Orkanger, det skal i følge informasjon på ladestasjoner.no være gratis. Ellers har EV Power hurtigladestasjon på Orkanger, der koster det å lade, nærmere bestemt 149,- kroner for enkeltlading uten avtale/abonnement.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Stigonom

Sitat fra: TM på tirsdag 30. juni 2015, klokken 14:24
Sitat fra: Stigonom på fredag 26. juni 2015, klokken 20:28
Da har vi hatt en liten test tur på 13,3 mil. Trondheim Surnadal. ladet på orkanger men må lære litt mere om lading skjønner jeg.. prøvde og lade på ett kjøpesenter men der måtte du ha med en annen kabel enn den som fulgte med. Endte med og lade der det kostet skjorta, Fortum eller noe, ble iallefall 149 kr. for noen får prosent.
Det høres ikke ut til være Fortum. De tar 2,50 pr. min og da skulle du få en time for den prisen. Det burde vel holde til fullt batteri og vel så det. Uansett er det lite økonomisk å lade helt fullt med hurtigladerer, for ladehastigheten faller betydelig over 80-85 %. Du trenger vel heller ingen ladekabel når du bruker hurtiglader, for da sitter kabelen på ladestasjonen.

Sjekket opp og du har benyttet en lader fra evpower.no. De tar 149 kr pr. lading uten avtale. Avtale fra 199 kr/mnd for inntil 5 ladinger pr.
mnd.

Joda, stemmer bra det du skriver der. Men det var på "orkanger amfi" jeg prøvde først, der måtte du ha egen kabel med deg, fant så den evpower til 149 som jeg måtte ta , uten avtale og da ble det ikke å så billig! Hvilken kabel er kan det lønne seg og investere i da, tipper det er forsjellige løsninger på forsjellige kjøpesenter f.eks?

emil

Sitat fra: Stigonom på torsdag 02. juli 2015, klokken 10:49
Hvilken kabel er kan det lønne seg og investere i da, tipper det er forsjellige løsninger på forsjellige kjøpesenter f.eks?

En 32A Type2-Type1 kabel er kjekk å ha hvis det er Type2 ladestasjoner (som Fortum AMFI Orkanger).

Eksempel på sånn:
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
http://gronnemil.no/collections/ladekabler/products/oem-mode-3-type-1-32a-1f-240v-5m
http://www.nofuel.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-32a#product

Type2 kontakter er/blir standarden for nye ladekontakter, særlig for alt utover 230V 16A.

Ellers kan også en overgang CEE-Schuko være grei. Da kan man bruke vanlig ladekabel med kladd på sånne steder. Enkelte steder kommer disse opp som alternativ for schuko (bl.a på OSL Gardermoen), i tillegg er de ikke helt uvanlige på f.eks båthavner og campingplasser:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Og til slutt en 20m skjøteledning av god kvalitet:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-2000023206/

Man kan sikkert ha 5-10 andre overganger også, men det over dekker det aller meste man trenger.

Soulbolle

Kabeln du kjøpte kommer fra Tsjekkja hvis jeg tolker det rett (eller fikk du kjøpt den i Norge via en forhandler?). Hvordan var det med moms/toll? Fikk du beregnet prisen uten tsjekkisk moms eller måtte du betale norsk moms i tillegg til den tsjekkiske?

Hilsen fra enda en tålmodig Kia-kunde (bestilt 9/10-2014)

arnejorg1

Gratulerer med bil. Jeg ønsket meg en slik bil, men det ble for lang leveringstid på meg. Du kan jo hilse kona og si at jeg også har lyst på en bil som er like høy som meg selv. :D En ordentlig grom-bil hadde det blitt 8)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Baxrus

Sitat fra: Sele på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:35
9 måneders ventetid står det respekt av.

Når bilen blir behandlet som en baby, så er det jo helt på sin plass ;)

Svein Evensen

Sutring? Synes alle er positive jeg, og skriver med et smil om munnen. Leveringsproblemer skyldes vel for det meste at bilen er populær? Selv kjørte jeg til forhandler, takserte innbyttebilen, og kjørte hjem i en Soul. Svart/rød.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA