Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fikk støt under lading

Startet av Dag A., onsdag 24. juni 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

Dag A.

Da er sommeren kommet, iallefall for noen dager for oss helt syd i landet.
Sammen med sommeren kommer late dager på hytta med lading av Teslaen.
Antrekket er shorts og barfot.

Har kun en 16A kurs som deles med endel annet tilgjengelig for lading så bilen ble innstilt til 8A lading. 
Ikke sprekt men det gir nok km når bilen stort sett står.

For at "laderen", klumpen på ladekabelen,  ikke skulle ligge på bakken under lading så la jeg en murstein under bilen som  den kunne ligge på.
Og det var ved plassering av denne mursteinen at armen kom i kontakt med den forkrommede delen helt nederst bak på bilen.

Kjente da en kraftig kribling i armen og trodde først at det var en skarp metallkant som skar mot armen.
Prøvde på nytt og  kjente det samme igjen.
Skjønte da at det måtte ha en sammenheng mellom ladingen og de bare føttene på lett fuktig gressplen.

Undrer litt på at jordfeilbryteren på kursen ikke falt ut.

Noen som har opplevd noe liknende ??
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Øyvind.h

Gjetter på at det ikke er jord/fungerende jord i stikket du lader fra?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dag A.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:29
Gjetter på at det ikke er jord/fungerende jord i stikket du lader fra?

Stikket er jordet og hele anlegget er under 12 måneder gammelt så jorden skal være i orden.

Men hvorfor er en del av karosseriet strømførende ??
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

krl

Dette høres ikke helt bra ut; kan du få en billig elsjekk via forsikringsselskapet ditt og/eller fagforening? Antageligvis har du spenning mellom lokalt jordpotensiale i bakken og jord i stikkontakten.

Ipadjove

Husk at feil på jordingen kan være hos en nabo. Har opplevd det selv i andre sammenhenger, 2 ganger på forskjellige steder..... Har du et multimeter? Mål spenningen mellom jord og de 2 fasene.

RaBalder

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:34
:
Mål spenningen mellom jord og de 2 fasene.

Og hva mener du han skal forvente å kunne måle?
Hva er rett og hva er galt?

cirys1

Sitat fra: RaBalder på torsdag 25. juni 2015, klokken 07:25
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:34
:
Mål spenningen mellom jord og de 2 fasene.

Og hva mener du han skal forvente å kunne måle?
Hva er rett og hva er galt?

Ca 130V er riktig ved et 230V anlegg, en stor forskyvning til en av sidene tyder på feil.. :)

Muffinman

Sitat fra: cirys1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:02
Sitat fra: RaBalder på torsdag 25. juni 2015, klokken 07:25
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:34
:
Mål spenningen mellom jord og de 2 fasene.

Og hva mener du han skal forvente å kunne måle?
Hva er rett og hva er galt?

Ca 130V er riktig ved et 230V anlegg, en stor forskyvning til en av sidene tyder på feil.. :)
Ikke hvis du måler på et TN-nett.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:09
Ca 130V er riktig ved et 230V anlegg, en stor forskyvning til en av sidene tyder på feil.. :)
Ikke hvis du måler på et TN-nett.[/quote]

Det er få innlegg som provoserer meg mer enn slike, absolutt ingenting har blitt tilført, du ser at jeg skriver 230V anlegg men det værste er at du ikke gidder og skrive noe om hva det skal være(det som etterspurt), bare det det ikke er   :o

Visst du har TN anlegg så skal du ha mellom fas og N 230V, fas og jord 230V, N og fas 0V

Knatten

Du skriver helt til slutt "N og fas 0V" men du mener sikkert "N og jord 0V"

Knatten

Muffinman

#10
Sitat fra: cirys1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:29
Det er få innlegg som provoserer meg mer enn slike, absolutt ingenting har blitt tilført, du ser at jeg skriver 230V anlegg men det værste er at du ikke gidder og skrive noe om hva det skal være(det som etterspurt), bare det det ikke er   :o
Visst du har TN anlegg så skal du ha mellom fas og N 230V, fas og jord 230V, N og fas 0V
Trådstarter skriver ikke om han har IT eller TN-nett. Dermed kan han like godt ha TN-nett hvor enfase i form av Lx + N er ført inn i hytta, som et IT-nett hvor 230v tas ut mellom faseledere. Du skriver "230V anlegg". Det er ikke alle som vet hva de har, ei heller forskjellen.

Det du skrev er upresist, jeg kom med en utfyllende opplysning. Det forundrer meg at det går an å la seg provosere over det.

رجل غريب

AndreS

jeg syns ikke det der var spesielt utfyllende, ei heller en avslutning av en post på persisk/arabisk
I3 i bestilling

nortrahof

#12
Sitat fra: Dag A. på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:32
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:29
Gjetter på at det ikke er jord/fungerende jord i stikket du lader fra?

Stikket er jordet og hele anlegget er under 12 måneder gammelt så jorden skal være i orden.

Men hvorfor er en del av karosseriet strømførende ??

Det er ikke sikkert at om anlegget er nytt, så er jordledningen OK!
Mange forlenger kurser til nye punkt uten å måle jordresistans. Jordledninger kan ha løsnet eller være feilkoblet.

Det du burde gjøre, er å måle fra et jordpunkt nær eller i kontakten og til det sentrale jordingspunkt på huset. Det kan enten være en nedgravd kobberledning utenfor grunnmur - eller om du har kobberledning inn til huset, så kan det være et jordingsboss før stoppekran. Der skal det være tilnærmet 0 VAC - eller du kan måle resistans som bør ligge < 1 ohm (da måleledninger også har resistans). - Jo lavere, desto bedre!

Jeg har sett at noen faktisk har demontert slike jordingsboss da de synes disse er "lite dekorative" uten å være klar over konsekvens. Da fjerner de i prinsippet den sikkerhet som jordet kontakt gir!

Elbiler skal ha en funksjon i "ladekladden" som måler at jordledning er god før den tillater lading. Det er en av hensiktene med "ladekladden" - foruten å begrense strømmen til det opplegg huset tåler.
Dessverre sjekkes ikke jordforbindelsen i huset, bare mellom bilen og ladekladden.

Glemte å si at jordfeilsvern løser ut på 30mA. - Er det dårlig jord frem til det sentrale jordingspunkt i huset, så virker ikke jordfeilsvernet, selv om det løser ut på testknappen (da legges en motstand mellom ene fasen og jord men om denne mangler eller er dårlig så løser vernet ut men man er ikke sikret).
Elbiler skal ha metalldeler som er jordet under lading.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cirys1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:58
Det du skrev er upresist, jeg kom med en utfyllende opplysning. Det forundrer meg at det går an å la seg provosere over det.

Hva er utfyllende med "Ikke hvis du måler på et TN-nett."??

Det blir spurt etter hva man kan forvente og måle og dette svaret skal hjelpe...  ::)

Visst man ikke vet hva som forveneste skal da man vite hva et TN nett er?

"Dermed kan han like godt ha TN-nett hvor enfase i form av Lx + N er ført inn i hytta, som et IT-nett hvor 230v tas ut mellom faseledere"
Hva mener du her? "Hørtes" ut som en helt merkverdig løsning...  :o
Så da fordeles hele hytta på en fas og N??

Leif1

Ei hytte kan godt forsynes av en fase + N ja.
Det bruker imidlertid å stå på skapet hvilket strømsystem som er brukt.
Blått skilt for 230V IT og rødt skilt for 400V TN.
Er det ei gammel hytte, evt i et gammelt fordelingssystem er det gjerne 230V IT.


Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA