Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Økonomien i dashcam

Startet av epic, tirsdag 23. juni 2015, klokken 22:08

« forrige - neste »

epic

Tenkte jeg kunne starte en ny tråd da dette ikke er teknisk, men mer rundt økonomien;
Lønner dashcam seg?
Mer nøyaktig, hva er sjansen for at man "tjener inn igjen" 3500,- NOK via mindre egenandel eller bonustap fordi man hadde et slikt kamera installert?
Selv har jeg aldri vært utsatt for noe der dashcam kan ha hjulpet meg, på mine 14 år som sjåfør (kjører temmelig ofte), men vurderer sterkt å investere i dette nå - Litt fordi denne bilen er mye dyrere enn mine tidligere biler og litt fordi det er veldig anbefalt i "tesla miljøet" (både her og på facebook gruppene).
Men jeg tar meg altså i å lure på hvor sannsynlig det er at jeg får bruk for kameraet..

Dere må vel ha gjort dere noen refleksjoner rundt dette, hva tenker dere?

sisc1337

Jeg kjører med dashcam. Det er vanskelig å sette en pris på hvor mye mer behagelig kjøreopplevelsen blir med dashcam! Det er alene god nok grunn til at det "lønner" seg for min del!
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

cirys1

Se på det som forsikring, man må ikke ha det på huset men det er ganske greit den ene gangen det kanskje skulle skje noe. 3500 kr for en slik "evighets" forsikring er gitt vekk..

andreasmj

Jeg fikk min 85D 12. mai. Hadde allerede kjøpt dashcam men gikk noen runder med meg selv om jeg virkelig ønsket dette i frontruta. Monterte etter to uker og 14. juni ble jeg rygget inn i mens bilen stod parkert. Eieren av den andre bilen, en godt voksen mann med svært godt inntekt stakk av fra stedet.

Resultat: Hengerfeste inn i bakfangeren min. Det er ikke synlig på avstand, men det er en god bulk samt noen sprekker. Vi får se hva det koster når jeg leverer bilen hos drammen karosseri.

KLP elsket videobeviset og innvilget straks reparasjon av bilen uten tap av bonus eller egenandel. De retter krav videre til hans forsikringsselskap. Politiet henla selvfølgelig saken. Som politibetjenten sa, "Siden vi ikke ser ansiktet til sjåføren henlegger vi på bevisets stilling i stedet for kapasitet". Jeg forsøkte forsåvidt å få tak i fyren også uten hell. Har ikke orket å bruke flere kalorier på det.

For min del har dashcammet betalt seg inn mange ganger allerede og jeg skal ALDRI eie en bil uten dashcam igjen.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Ljosdal

#4
Jeg kjøpte DOD LS460W (basert kun på testvinner TV2hjelper deg egentlig)
Har heldigvis ikke fått bruk for det enda, men en av funksjonene jeg virkelig likte var at det kunne ta video ved bevegelse utenfor bilen. Det jeg IKKE visste, var at denne funksjonen må aktiveres manuelt HVER gang jeg går ut av bilen for at den skal være aktiv! Det er ikke så kjekt.
Jeg kjører min Tesla som en helt normal bil, ikke agressivt eller langt oppi bilen foran, men jeg irriterer meg stadig over folk som legger seg tett oppi hekken min selv om jeg holder fartsgrensen eller ligger notorisk ca 10 over. Jeg savner et kamera bak, mest for når bilen står parkert, men også for å virke litt avskrekkende for biler som skal telle varmetråene i bakruta mi. Jeg gidder liksom ikke å bråbremse heller med en så fin bil, jeg vet det smeller om jeg gjør det i mange tilfeller!
Dere som har kamera bak, har dere samkjørt "kamerapakke" foran og bak, eller er det to separate kamera? Jeg orker ikke (har ikke god peiling helt ærlig) å begynne med å demontere bilen i jakt på konstant strøm osv... Jeg vurdere å kjøpe meg et helt enkelt billig HD kamera å feste i bakruta...??
Veldig leit at ryggekamera ikke kan være et kamera som kunne vært aktivt når bilen står i park... Hvor mye strøm kan det trekke liksom?
Litt tilbake til tråden, så er jeg sikker på at dersom noe skjer, vil forsikringselskapet være meget interessert i videobevis, og jeg vil tro at jeg har god sjangse til å bli en god kunde om mitt kamera kan bevise og unngå en evt. skylddeling til fordel for forsikringsselskapet mitt.. Men det gjenstår jo å se :-)
Svart P85 Signature #88

Foleson

Etter et år bestilte jeg kamera på mandag. Utløsende årsak var at min kollegas Model S som sto parkert ved siden av min hadde blitt påkjørt og fått nummerskilt revet av. Heldigvis hadde nosecone gitt etter og det var ingen større skader, men det er jo bare flaks. Selvsagt hadde vedkommende stukket av. Det kunne like godt vært min bil og ti minutter etter at vi oppdaget det var kamera kjøpt inn.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

tkjoerlaug

Jeg har vurdert det til at jeg heller kommer til å gå for Tryg bilforsikring (som blir ca 3500kr dyrere enn billigste alternativ, tilsvarende et dashcam.) Da får jeg dekket parkeringskader uten bonustap, men slipper å "ta kampen" mot eventuelle syndere selv.

HåkonE

3500,-?  :o

Jeg betalte 750,- inklusiv med 64GB Sandisk minnekort.

Da et superanonymt og 100% stabilt dashcamera av velkjent merke med bedre bildekvalitet enn kameraet som pushes på forumet her til flere tusen, og trekker omtrent halvparten av strømmen til konkurrentene.

Kameraet kan enkelt klipses av og brukes som et actioncamera ved behov. 

En ulykke der noen stikker av (eller herverk) koster 8000,- i egenandel + mange års bonustap ($$$). I tillegg bidrar slike saker til å øke forsikringsprisen på Tesla for alle eiere.

På toppen av det så ville det være ekstremt irriterende å ikke feste kakkerlakken på film om noe slikt først skulle skje.

Dashcam er en "no-brainer" i mitt hode....

Knatten

Hei Haknys.

Hvilket Dashcam bruker du??

Knatten

ihlhaug

For meg var det iaf veldig greit å ha det. Fikk som mange vet ripet opp bilen min av en eldre mann med nøkkel og litt for mye misunnelse. Kameraet filmet han og man fikk identifistert han. Jeg ringte vedkommende og fikk tatt opp samtaler som jeg også har sendt til politiet og forsikringsselskapet. Hittil har forsikringen sagt at de kjører regress mot personen og det vil ikke bli noen utgifter eller bonustap for meg. Bilen er nå lakkert på nytt og ser igjen fin ut. Politiet på sin side har ikke kommet med noe mer informasjon.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Duzzy

Vi ser jo stadig videoer av ulykker eller andre ting i media som er filmet med dashcam. Så hvis man vil så kan man sikkert selge videoklipp til "tusentipet"  og tjene noen kroner for å finansiere kameraet...
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

cairnz

Det er kun økonomisk forsvarlig når det kan gi en økonomisk gevinst, ved f.eks. bevis av uskyld i en situasjon. Det samme gjelder jo forsikring. De er (dog nødvendige) helt uøkonomisk hvis man kjører hele livet uten skader. Det er først når man bruker de at det kan være økonomisk forsvarlig.

For meg er dashcam en betryggende "feature" med tanke på at så lenge jeg holder meg innenfor lovverket, så er jeg "clean" og kan bevise det. Fører nok også til at noen kanskje ikke tar like store sjanser i trafikken, om de har kamera som filmer egen oppførsel.
Elbilist

BMW850

Om det "lønner" seg har selvfølgelig veldig mye å si med om du bor i Oslo eller Porsgrunn f.eks. Jeg fartes sjelden i byen og har dermed ikke følt noe spesielt behov. Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg kjøpt det på dagen!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

dosmont

Lønner det seg å ha forsikring på bilen?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øggen

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA