Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptivt understell - erfaringer?

Startet av autofil, tirsdag 23. juni 2015, klokken 14:50

« forrige - neste »

autofil

Hei,

Jeg kjøpte bil med adaptivt understell og er spent på andre som har gjort det samme. Hvilke erfaringer har dere? Det er forskjell på dempere på en GTE med og uten DCC også når man kjører uten GTE innkoblet. Er det noen som har prøvd en GTE med og en ute DCC i E-modus? Store forskjeller?

Jeg kjører ekstremt lite i GTE modus og er veldig usikker når jeg vil nå 1500 kjørte km på bensinmoteren. Det jeg dog merker ift DCC når jeg aktiverer GTE-knappen er at styringen blir stivere. Annet?

Mvh
SMO

oebakkom

DCC har ikke noe med styring å gjøre. Biler uten DCC har også mer styremotstand i GTE-modus.

Jeg klarer ikke helt å tolke det første spørsmålet ditt. Du har prøvd både en GTE med både DCC og uten og funnet ut at du merker forskjell i alle moduser, men du lurer på om det faktisk er en forskjell? Eller mener du at det er fysisk forskjell på dempere (det er det) og lurer på om det er en merkbar forskjell med DCC i "normal"?

Etter det jeg har forstått fra golfgte.no-forumet (http://www.golfgte.no/?topic=16.0) er at DCC går til "normal" i alle andre moduser enn GTE, sånn at jeg tror forskjellen mellom DCC og ikke skal være minimal i alle andre moduser enn GTE.

GTE-modus betyr etter det jeg har skjønt:
Falsk motorlyd
Mer styremotstand
Annet girboksprogram, tidligere girskift ol.
Annen pedalinnstilling, mer aggressiv respons
Sportsmodus hvis DCC

Om du burde kjøre i GTE eller en av de andre hybridmodusene tror jeg kun er en smakssak. Hvis du ellers kjører helt likt tror jeg forbruk vil være nært identisk, men det er lett for at akselerasjoner ol. foregår litt hurtigere i GTE.

autofil

Hei,

Jeg har ikke prøvd GTE uten DCC, og er spent på om det faktisk er en opplevd forskjell? Vet du hva den fysiske forskjellen på dempere faktisk er? Ikke fått gode svar fra Møller. Møller sier at en bil også uten å være i GTE mode vil oppføre seg annerledes med og uten DCC. Blir ikke helt klok på hva jeg har kjøpt;-)

oebakkom

Fysisk er forskjellen at demperen på en bil med DCC har en ventil som elektronisk styres kontinuerlig basert på informasjon fra diverse andre sensorer på bilen. Det gjør at demperkarakteristisken vil variere utifra situasjon mens den er konstant for en bil uten DCC.
Det er en veldig god idé, men det virker som om det er litt delte meninger om hvor merkbart det er i normal modus fordi det vanlige understellet allerede er veldig bra. I teorien skal DCC håndtere alle situasjoner like bra eller bedre i forhold til det vanlige systemet.

Jeg kan synse litt og si at i praksis har du en bil som oppleves stivere i GTE-modus fordi demperene vil jobbe hardere for å motvirke bevegelse med DCC i sport, sekundært en bil som ved enkelte situasjoner kan ha bedre handling og/eller bedre komfort i alle andre moduser. Både store felger og underlag vil nok påvirke dette i positiv retning for DCC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA