Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med 10 amp lading

Startet av arnejorg1, tirsdag 23. juni 2015, klokken 02:55

« forrige - neste »

arnejorg1

Jeg kunne få med bilen hvis jeg ville det. Jeg trodde ikke det fulgte med noen shuko kabel, men jeg tenkte hjemmeladeren ville bli montert fort, så jeg hentet bilen. Da jeg åpnet bagasjerommet oppdaget jeg at det var med allikevel, så jeg ringte selger for å høre om de hadde lagt ved for mange kabler. Han sa at shuko kabelen følger med, men at det slett ikke var sikkert at kabelen fungerte. Så jeg fikk info om at det kunne bli problemer, men den fungerte altså i en til 2 uker. Kjønner ikke hvorfor det plutselig ble problemer.

Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo, så jeg får vel bare være tålmodig. Bare en smule frustrerende og ikke kunne bruke bilen når man er avhengig av bil. jeg kommer meg ikke til nærmeste hurtigladestasjon med den strømmen jeg har nå.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Trond.m

#16
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:09
De tilbyr 10 års garanti på batteriet. Det hjelper jo litt det
Jeg antar at denne "garantien" har de kjøpt fra et forsikringsselskap. Hvis jeg var deg ville jeg sjekke betingelsene for denne garantien og hvordan du skal få dekket en eventuell skade dersom forhandleren ikke skulle finnes om 8-10 år. Det er jo et nokså sannsyning senario at en frittstående forretning opphører eller får nye eiere. Dersom det er butikken som skal dekke dette i framtiden uten at de har en forsikring eller bankgaranti tror jeg ikke de har lov til å markedsføre dette som en garanti. Selv om du selv ikke trenger denne garantien tror jeg det vil være et verdifullt dokument den dagen du selger bilen.

Speeder

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:57
Jeg kunne få med bilen hvis jeg ville det. Jeg trodde ikke det fulgte med noen shuko kabel, men jeg tenkte hjemmeladeren ville bli montert fort, så jeg hentet bilen. Da jeg åpnet bagasjerommet oppdaget jeg at det var med allikevel, så jeg ringte selger for å høre om de hadde lagt ved for mange kabler. Han sa at shuko kabelen følger med, men at det slett ikke var sikkert at kabelen fungerte. Så jeg fikk info om at det kunne bli problemer, men den fungerte altså i en til 2 uker. Kjønner ikke hvorfor det plutselig ble problemer.

Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo, så jeg får vel bare være tålmodig. Bare en smule frustrerende og ikke kunne bruke bilen når man er avhengig av bil. jeg kommer meg ikke til nærmeste hurtigladestasjon med den strømmen jeg har nå.

Interresant, du ladet altså i 2 uker på IT nett med standard shucko ladekladd?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

emil

Sitat fra: Speeder på fredag 26. juni 2015, klokken 08:20
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:57
Jeg kunne få med bilen hvis jeg ville det. Jeg trodde ikke det fulgte med noen shuko kabel, men jeg tenkte hjemmeladeren ville bli montert fort, så jeg hentet bilen. Da jeg åpnet bagasjerommet oppdaget jeg at det var med allikevel, så jeg ringte selger for å høre om de hadde lagt ved for mange kabler. Han sa at shuko kabelen følger med, men at det slett ikke var sikkert at kabelen fungerte. Så jeg fikk info om at det kunne bli problemer, men den fungerte altså i en til 2 uker. Kjønner ikke hvorfor det plutselig ble problemer.

Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo, så jeg får vel bare være tålmodig. Bare en smule frustrerende og ikke kunne bruke bilen når man er avhengig av bil. jeg kommer meg ikke til nærmeste hurtigladestasjon med den strømmen jeg har nå.

Interresant, du ladet altså i 2 uker på IT nett med standard shucko ladekladd?

Vil tippe at han er en av de "heldige" som har TN-nett hjemme. Men selv TN-nett er ikke garanti for at man får ladet med vanlig kladd siden det kan være støy eller jordfeil innenfor hva strømnettet godtar, men som bilen ikke liker.

Speeder

Sitat fra: emil på fredag 26. juni 2015, klokken 08:59
Sitat fra: Speeder på fredag 26. juni 2015, klokken 08:20
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:57
Jeg kunne få med bilen hvis jeg ville det. Jeg trodde ikke det fulgte med noen shuko kabel, men jeg tenkte hjemmeladeren ville bli montert fort, så jeg hentet bilen. Da jeg åpnet bagasjerommet oppdaget jeg at det var med allikevel, så jeg ringte selger for å høre om de hadde lagt ved for mange kabler. Han sa at shuko kabelen følger med, men at det slett ikke var sikkert at kabelen fungerte. Så jeg fikk info om at det kunne bli problemer, men den fungerte altså i en til 2 uker. Kjønner ikke hvorfor det plutselig ble problemer.

Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo, så jeg får vel bare være tålmodig. Bare en smule frustrerende og ikke kunne bruke bilen når man er avhengig av bil. jeg kommer meg ikke til nærmeste hurtigladestasjon med den strømmen jeg har nå.

Interresant, du ladet altså i 2 uker på IT nett med standard shucko ladekladd?

Vil tippe at han er en av de "heldige" som har TN-nett hjemme. Men selv TN-nett er ikke garanti for at man får ladet med vanlig kladd siden det kan være støy eller jordfeil innenfor hva strømnettet godtar, men som bilen ikke liker.
Hvorfor skulle da: "Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo,"
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

jkirkebo

Sitat fra: Speeder på fredag 26. juni 2015, klokken 11:39
Sitat fra: emil på fredag 26. juni 2015, klokken 08:59
Sitat fra: Speeder på fredag 26. juni 2015, klokken 08:20
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:57
Jeg kunne få med bilen hvis jeg ville det. Jeg trodde ikke det fulgte med noen shuko kabel, men jeg tenkte hjemmeladeren ville bli montert fort, så jeg hentet bilen. Da jeg åpnet bagasjerommet oppdaget jeg at det var med allikevel, så jeg ringte selger for å høre om de hadde lagt ved for mange kabler. Han sa at shuko kabelen følger med, men at det slett ikke var sikkert at kabelen fungerte. Så jeg fikk info om at det kunne bli problemer, men den fungerte altså i en til 2 uker. Kjønner ikke hvorfor det plutselig ble problemer.

Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo, så jeg får vel bare være tålmodig. Bare en smule frustrerende og ikke kunne bruke bilen når man er avhengig av bil. jeg kommer meg ikke til nærmeste hurtigladestasjon med den strømmen jeg har nå.

Interresant, du ladet altså i 2 uker på IT nett med standard shucko ladekladd?

Vil tippe at han er en av de "heldige" som har TN-nett hjemme. Men selv TN-nett er ikke garanti for at man får ladet med vanlig kladd siden det kan være støy eller jordfeil innenfor hva strømnettet godtar, men som bilen ikke liker.
Hvorfor skulle da: "Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo,"

Min teori er at det har vært en massiv jordfeil i området slik at den ene fasen lå til jord. Da bør Zoe lade fint med vanlig schuko-kladd. Men når jordfeilen ble reparert var det slutt på moroa ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Speeder

Burde ikke det gi for høy motstand i sløyfa L-PE til att Zoe ladet? Selv med full jordfeil?
Den sliter jo til og med på enkelte TN punkter.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ladov

Er det ikke nettopp jordfeil som lar en Zoe lade på IT-nett? Det er vel uansett enkelt å finne ut hva du har med et voltmeter, bare mål spenning mellom fase og jord. Det er ca 'halvparten av 230' fra jord til begge fasene på IT-nett. På TN er det vel enten full spenning eller 0V...
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

arnejorg1

Sitat fra: Speeder på fredag 26. juni 2015, klokken 08:20
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:57
Jeg kunne få med bilen hvis jeg ville det. Jeg trodde ikke det fulgte med noen shuko kabel, men jeg tenkte hjemmeladeren ville bli montert fort, så jeg hentet bilen. Da jeg åpnet bagasjerommet oppdaget jeg at det var med allikevel, så jeg ringte selger for å høre om de hadde lagt ved for mange kabler. Han sa at shuko kabelen følger med, men at det slett ikke var sikkert at kabelen fungerte. Så jeg fikk info om at det kunne bli problemer, men den fungerte altså i en til 2 uker. Kjønner ikke hvorfor det plutselig ble problemer.

Folkene som skal sette opp hjemmelader venter på en trafo, så jeg får vel bare være tålmodig. Bare en smule frustrerende og ikke kunne bruke bilen når man er avhengig av bil. jeg kommer meg ikke til nærmeste hurtigladestasjon med den strømmen jeg har nå.

Interresant, du ladet altså i 2 uker på IT nett med standard shucko ladekladd?

nå vet jeg ikke om jeg har IT eller TN nett. Men jo, jeg ladet vel i ca 2 uker før det var stopp. Det har tatt sin tid, men får montert hjemmelader i morgen Mandag. Fungerer ikke ladingen da, ringer jeg rett til selger.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

arnejorg1

Da var iallefall ladestasjon montert og bilen lader. Selger sa det var toppmodellen og da skal det følge med 11kw lader. Det er ikke det jeg har fått, men nå gidder jeg ikke krangle mere. Jeg skal være enig med meg selv i at jeg skulle handlet hos Renault Norge og la det være med det.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

THE

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 06. juli 2015, klokken 11:33
Da var iallefall ladestasjon montert og bilen lader. Selger sa det var toppmodellen og da skal det følge med 11kw lader. Det er ikke det jeg har fått, men nå gidder jeg ikke krangle mere. Jeg skal være enig med meg selv i at jeg skulle handlet hos Renault Norge og la det være med det.

Toppmodellen av Zoe heter Intens, og leveres med 3,6kW veggboks som standard. Som tillegg kan man velge Supercharge (11kW veggboks), det koster 20000,- kroner i tillegg til Intens (når du kjøper gjennom Renaultforhandler/RBI). Hvis det står i kontrakten din at du har kjøpt Intens Supercharge bør du kreve å få 11kW veggboks, eventuelt avslag i pris. Leverandør må da bytte ut både trafo og veggboks.

Hvis det står i kontrakten at du har kjøpt en Intens Easycharge, så har fått det du skal ha.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

I annonsene på finn.no står det bare "Toppmodellen Renault Zoe Intens" og "For rask lading med hjemmelader kreves tilgang på TN strømnett 400V"

Så ingenting feil der sånn sett.

arnejorg1

Sitat fra: THE på mandag 06. juli 2015, klokken 12:59
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 06. juli 2015, klokken 11:33
Da var iallefall ladestasjon montert og bilen lader. Selger sa det var toppmodellen og da skal det følge med 11kw lader. Det er ikke det jeg har fått, men nå gidder jeg ikke krangle mere. Jeg skal være enig med meg selv i at jeg skulle handlet hos Renault Norge og la det være med det.

Toppmodellen av Zoe heter Intens, og leveres med 3,6kW veggboks som standard. Som tillegg kan man velge Supercharge (11kW veggboks), det koster 20000,- kroner i tillegg til Intens (når du kjøper gjennom Renaultforhandler/RBI). Hvis det står i kontrakten din at du har kjøpt Intens Supercharge bør du kreve å få 11kW veggboks, eventuelt avslag i pris. Leverandør må da bytte ut både trafo og veggboks.

Hvis det står i kontrakten at du har kjøpt en Intens Easycharge, så har fått det du skal ha.

Må se nermere på det, men antagelig står det nok bare intens i kontrakten, siden dere sier at det er toppmodellen. Jeg misforstod nok litt der, trodde faktisk at toppmodellen var intens supercharge. Toppmodellen intens koster en tusenlapp mindre hos carpoint enn hos Renault Norge, men hos renault får man i tillegg med vinterhjul og 1 års lade avtale hos fortum. Så kan man vrake en bil å få 25k i avslag. Så jeg hadde fått mer for pengene hvis jeg hadde handlet hos Renault
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

tobben61

Er det noen som har erfaring med Salto ladere fra "vanlig" støpsel til Zoe? http://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/portabel-ladestasjon-type-2 De reklamerer med at denne skal fungere med Zoe. Har ikke noe info om prisen for denne, noen som vet?
Synes det er i overkant med prisen for Zaptec laderen :-\ 

Venter for tiden på min nye Zoe, men de har problemer med en lademodul i bilen...

bjaolsen

Regner med at Salto vil ha samme problem som andre (vanlige) kladder på Zoe, det vil si kun lading på TN nett (ca.33% av norske nettet, hovedsaklig nyere anlegg og sørvestlandet).

Har i tillegg lest på div. utenlandske forum at en må sette i støpselet "rett vei" for at lading skal virke. (Teknisk : L1 og N må "treffe riktig")

En ting til, Zoe har visst nok en jordstrøm på nesten 30mA, tripper noen hurtigladere samt kladden som følger med e-Up.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA