Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde  (Lest 4744 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11997
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #15 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 12:20 »
Hvis man ikke kjører for fort så lønner det seg å kjøre med takluka åpen og vifta av. Så sant temperaturen er passelig for dette. Har sjekket litt til og fra jobb noen dager nå og det reduserer i alle fall mitt forbruk med ca 7-8%
hvis man kjører med luka tiltet så er det ennå litt å gå på.
Høres helt absurd ut at en vifte skal dra opp forbruket med 8%. Er tross alt ikke en jetmotor i dashen.

Enig at 8% høres mye ut, men er jo ganske kjent at AC på en vanlig bil senker effektiviteten med ca 10%.
På en Tesla brukes jo også samme AC kompressor til nedkjøling av batteripakken så man sparer jo ikke mye med å bare skru av viftene hvis AC kompressoren uansett går for å kjøle batteri og motor ned.

Mythbusers gjorde en test med 2 SUV'er med å ha AC på mot å ha den av og vindu åpent.
De fylte 5 gallon drivstoff på begge og den med vindu åpnet kunne kjøre 24 km lengre enn den med AC på før det var tomt.
Men er ganske vesentlig i den testen av de kjørte SUV og bare hadde en hastighet på 70 km/t.

En annen mer vitenskapelig test utført av SAE i vindtunnel viste at desto mer aerodynamisk bilen er desto mer sannsynlig er det for at det lønner seg å ha på AC istedet for. De kom fram til at en SUV mistet 8% effektivitet med å ha vindu åpent, men en mer aerodynamisk sedan tapte 20% De konkludere med at desto mer aerodynamisk bilen var desto hardere blir den straffet med å ha vindu åpent.
Air condition tok til sammenligning ca 10% effektivitet.
Uansett kom de fram til at de aller fleste biler brukte mindre med å ha AC på enn vindu åpnet så lenge man kjører raskere enn 80 km/t.

http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/hybrid-technology/driving-with-windows-down1.htm


Nå er ikke vindu åpent det samme som takluke åpent, men å ha takluka åpen virker nok helt klart i negativ retning. Men om det er verre å ha AC på vet jeg ikke, og mye mulig tall for en elbil sin ac er helt annerledes enn vanlige biler.
Jeg kan ikke si jeg har merket noe forskjell i forbruk med å ha ac på så lenge man ikke har den på fult.

En ting er 100% sikkert at jeg foretrekker å stå litt lengre å lade enn å sitte og svette i bilen å derfor ha det utrivelig på turen :)

Her skulle vel ikke AC være på uansett? Dvs kun vifte VS takluke.
AC dekker et annet behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1326
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #16 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 12:37 »
Her skulle vel ikke AC være på uansett? Dvs kun vifte VS takluke.
AC dekker et annet behov.

Var sånn jeg også forstod/leste det. Med AC på blir det en ganske meningsløs sammenlikning.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 429
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #17 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 13:25 »
Mitt utgangspunkt var ut i fra at alt står på auto. Har alltid brukt det slik.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

SabreMan

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 436
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #18 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 13:35 »
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Sjøhyene

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1326
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #19 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 14:32 »
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2091
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #20 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 15:26 »
Sett ventilasjon på LO og slå av AC. Da får du vifte og sparer strøm. aC trekker vell typisk 1-2 kW så utgjør litt over tid. 50 psi i dekk utgjør noen prosent.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

SabreMan

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 436
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #21 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 15:26 »
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

RaBalder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1279
  • Oslo, Model S, P85-2014
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #22 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 15:28 »
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Ehhh.....4kWh.... ::)

SabreMan

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 436
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #23 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 15:59 »
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Ehhh.....4kWh.... ::)

Litt under fullt batteri med andre ord. Jeg bare lurte på hvorfor valgte akkurat 81 kWh, siden det virker noe tilfeldig. Hvorfor ikke vise 60 kWh og 70 kWh i stedet?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Sjøhyene

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1326
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #24 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 17:01 »
Litt under fullt batteri med andre ord. Jeg bare lurte på hvorfor valgte akkurat 81 kWh, siden det virker noe tilfeldig. Hvorfor ikke vise 60 kWh og 70 kWh i stedet?
Fordi 81kWh er den kapasisteten som faktisk kan utnyttes av bilen.
De siste 4 er låst av "bricking protection". Så man må regne 81kWh fra 100% til den 0% (der den stopper og dør).
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12494
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #25 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 17:06 »
Eller ca. 75 for noen av oss som ble tilgodesett med en "oppdatering" på sensommeren i fjor :)

sondell

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 435
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #26 på: Mandag 22. Juni 2015, klokken 23:23 »
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?
Lagde noen teoretiske betrakninger her. Basert på 73 KWh og ikke bruk av reserve. Scroll ned for diagram
diagram. Akselerasjon er ikke tatt med. 
http://tesla.sondell.biz/?p=2060

Celter

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #27 på: Tirsdag 23. Juni 2015, klokken 18:34 »
En annen ting som har stor innvirkning på rekkevidden er temperaturen. Høy temperatur gir mindre luftmotstand. Dette har jeg opplevd betyr mer enn jeg trodde.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2299
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #28 på: Tirsdag 23. Juni 2015, klokken 18:52 »
En annen ting som har stor innvirkning på rekkevidden er temperaturen. Høy temperatur gir mindre luftmotstand. Dette har jeg opplevd betyr mer enn jeg trodde.

Man når vel en idealtemperatur et sted rundt 20 grader, blir det mye varmere enn dette (særlig hvis sola skinner) så begynner klimaanlegget å spise mer av rekkevidden for å kjøle ned kupéen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

sondell

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 435
    • Vis profil
Sv: Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
« Svar #29 på: Tirsdag 23. Juni 2015, klokken 19:15 »
En annen ting som har stor innvirkning på rekkevidden er temperaturen. Høy temperatur gir mindre luftmotstand. Dette har jeg opplevd betyr mer enn jeg trodde.
Akkurat det grafene jeg viste til viser ja. For forskjellige temperaturer. Varierte ikke lufttryck men det spiller jo inn på samme måte. Også forklart der.