Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innstillinger for lengst mulig rekkevidde

Startet av Jejl, mandag 22. juni 2015, klokken 00:04

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 22. juni 2015, klokken 10:24
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. juni 2015, klokken 08:20
Sitat fra: mj på mandag 22. juni 2015, klokken 08:11
Hvis man ikke kjører for fort så lønner det seg å kjøre med takluka åpen og vifta av. Så sant temperaturen er passelig for dette. Har sjekket litt til og fra jobb noen dager nå og det reduserer i alle fall mitt forbruk med ca 7-8%
hvis man kjører med luka tiltet så er det ennå litt å gå på.
Høres helt absurd ut at en vifte skal dra opp forbruket med 8%. Er tross alt ikke en jetmotor i dashen.

Enig at 8% høres mye ut, men er jo ganske kjent at AC på en vanlig bil senker effektiviteten med ca 10%.
På en Tesla brukes jo også samme AC kompressor til nedkjøling av batteripakken så man sparer jo ikke mye med å bare skru av viftene hvis AC kompressoren uansett går for å kjøle batteri og motor ned.

Mythbusers gjorde en test med 2 SUV'er med å ha AC på mot å ha den av og vindu åpent.
De fylte 5 gallon drivstoff på begge og den med vindu åpnet kunne kjøre 24 km lengre enn den med AC på før det var tomt.
Men er ganske vesentlig i den testen av de kjørte SUV og bare hadde en hastighet på 70 km/t.

En annen mer vitenskapelig test utført av SAE i vindtunnel viste at desto mer aerodynamisk bilen er desto mer sannsynlig er det for at det lønner seg å ha på AC istedet for. De kom fram til at en SUV mistet 8% effektivitet med å ha vindu åpent, men en mer aerodynamisk sedan tapte 20% De konkludere med at desto mer aerodynamisk bilen var desto hardere blir den straffet med å ha vindu åpent.
Air condition tok til sammenligning ca 10% effektivitet.
Uansett kom de fram til at de aller fleste biler brukte mindre med å ha AC på enn vindu åpnet så lenge man kjører raskere enn 80 km/t.

http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/hybrid-technology/driving-with-windows-down1.htm


Nå er ikke vindu åpent det samme som takluke åpent, men å ha takluka åpen virker nok helt klart i negativ retning. Men om det er verre å ha AC på vet jeg ikke, og mye mulig tall for en elbil sin ac er helt annerledes enn vanlige biler.
Jeg kan ikke si jeg har merket noe forskjell i forbruk med å ha ac på så lenge man ikke har den på fult.

En ting er 100% sikkert at jeg foretrekker å stå litt lengre å lade enn å sitte og svette i bilen å derfor ha det utrivelig på turen :)

Her skulle vel ikke AC være på uansett? Dvs kun vifte VS takluke.
AC dekker et annet behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. juni 2015, klokken 12:20
Her skulle vel ikke AC være på uansett? Dvs kun vifte VS takluke.
AC dekker et annet behov.

Var sånn jeg også forstod/leste det. Med AC på blir det en ganske meningsløs sammenlikning.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

mj

Mitt utgangspunkt var ut i fra at alt står på auto. Har alltid brukt det slik.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

SabreMan

Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Sjøhyene

Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Sett ventilasjon på LO og slå av AC. Da får du vifte og sparer strøm. aC trekker vell typisk 1-2 kW så utgjør litt over tid. 50 psi i dekk utgjør noen prosent.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

SabreMan

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 22. juni 2015, klokken 14:32
Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

RaBalder

Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 15:26
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 22. juni 2015, klokken 14:32
Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Ehhh.....4kWh.... ::)

SabreMan

Sitat fra: RaBalder på mandag 22. juni 2015, klokken 15:28
Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 15:26
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 22. juni 2015, klokken 14:32
Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Ehhh.....4kWh.... ::)

Litt under fullt batteri med andre ord. Jeg bare lurte på hvorfor valgte akkurat 81 kWh, siden det virker noe tilfeldig. Hvorfor ikke vise 60 kWh og 70 kWh i stedet?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Sjøhyene

Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 15:59
Litt under fullt batteri med andre ord. Jeg bare lurte på hvorfor valgte akkurat 81 kWh, siden det virker noe tilfeldig. Hvorfor ikke vise 60 kWh og 70 kWh i stedet?
Fordi 81kWh er den kapasisteten som faktisk kan utnyttes av bilen.
De siste 4 er låst av "bricking protection". Så man må regne 81kWh fra 100% til den 0% (der den stopper og dør).
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Eller ca. 75 for noen av oss som ble tilgodesett med en "oppdatering" på sensommeren i fjor :)

sondell

Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?
Lagde noen teoretiske betrakninger her. Basert på 73 KWh og ikke bruk av reserve. Scroll ned for diagram
diagram. Akselerasjon er ikke tatt med. 
http://tesla.sondell.biz/?p=2060

Celter

En annen ting som har stor innvirkning på rekkevidden er temperaturen. Høy temperatur gir mindre luftmotstand. Dette har jeg opplevd betyr mer enn jeg trodde.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

fonberg

Sitat fra: Celter på tirsdag 23. juni 2015, klokken 18:34
En annen ting som har stor innvirkning på rekkevidden er temperaturen. Høy temperatur gir mindre luftmotstand. Dette har jeg opplevd betyr mer enn jeg trodde.

Man når vel en idealtemperatur et sted rundt 20 grader, blir det mye varmere enn dette (særlig hvis sola skinner) så begynner klimaanlegget å spise mer av rekkevidden for å kjøle ned kupéen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

sondell

Sitat fra: Celter på tirsdag 23. juni 2015, klokken 18:34
En annen ting som har stor innvirkning på rekkevidden er temperaturen. Høy temperatur gir mindre luftmotstand. Dette har jeg opplevd betyr mer enn jeg trodde.
Akkurat det grafene jeg viste til viser ja. For forskjellige temperaturer. Varierte ikke lufttryck men det spiller jo inn på samme måte. Også forklart der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA