Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

spørsmål vedr km vs "full tank"

Startet av Anne Lene Ektvedt, fredag 19. juni 2015, klokken 13:29

« forrige - neste »

Anne Lene Ektvedt

Hei! Heeelt grønn på elbil og fikk forrige uke en eup. Når jeg startet bilen tidligere og tanken er full oppga den rekkevidde på 150 km. Når jeg starter nå står det 143 km og noen ganger mindre selv om tanken er full. Why? I hverdagen er det ikke stress da jeg ikke har altfor lang vei tur/retur jobb men planlegger tur neste uke fra Stokke til Trysil og kjenner godt på rekkevidde angsten. Er km basert på tidligere kjøring oger det tanken jeg bør følge m på? Eller er det noe galt m lading/batteri?

På forhånd takk!

jonrb

Rekkevidde i km er basert på de siste x antall kjørte kilometer. Så har du kjørt litt hardt, eller i kaldt vær forrige tur vil km vise lavere enn om turen var fint kjørt eller uten behov for oppvarming. Tankmåleren viser hvor mye du har igjen og er den du bør se på. Du vil etter hvert få erfaring på hvor langt du kan kjøre for hvert strek på tankmåleren. Ingen ting galt med bil eller batteri altså.

Lykke til med turen til Trysil! Du bør nok regne med lading etter 10-12 mil.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

elektro

#2
Husk at høy hastighet på motorvei spiser batteri, max 100 km/t, gjerne saktere, hvis du vil nå lengst mulig.

Forøvrig kan du regne med å få mange flere svar hvis du stiller samme spørsmål i e-UP eller e-Golf forumet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Anne Lene Ektvedt

Takk for svar!  Regna med at det hadde sammenheng med tidligere kjørt. Er litt slapp på kjørestil all den tid jeg ikke trenger å tenke så mye i det daglige men blir litt mer aktuelt på langtur så det blir spennende. Skal bruke det andre forumet neste gang!

grorudklovnen

Sitat fra: elektro på søndag 21. juni 2015, klokken 07:50
Husk at høy hastighet på motorvei spiser batteri, max 100 km/t, gjerne saktere, hvis du vil nå lengst mulig.
hm 140 km/t+ holder til ca. 70-80 km om sommeren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA