Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av bombrikke og spørsmål om refundering

Startet av auduny, fredag 19. juni 2015, klokken 10:38

« forrige - neste »

aness

Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.

Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.

Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.

petersv

Autopilotbiler har ikke dette feltet, jeg testa å plassere den på høykant med antennen opp (den tynne delen.) Så får vi se om det fungerer, hvis ikke blir det bak snuten som sist.

twinpeaks

Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 10:38
Jeg fant ut, etter å ha passert X antall bomstasjoner i god tro at det var gratis, at det var det jo ikke. Med mindre man faktisk hadde en avtale og bombrikke. Jeg har snakket med Fjelllinjen og de har sendt brikke, samt sagt at jeg kan se bort i fra regningene fra dem. Men hva har folk gjort med bomstasjoner på E18 og venner?

Samtidig er jeg litt usikker på plassering av bombrikken. Bak speilet er det jo to hull jeg lurer på hva er



Jeg lurte akkurat om det samme og kjørte innom Tesla service i Trondheim. Til og med de var svært usikkre hva hullene er for. Jeg har plassert brikken slik at det kan ha påvirkning på det minste hullet (HVIS det skulle være en sensor inn i den), men sjansen er minimal. Er muligens sensor som skille mellom dag og natt og brikken er såpass langt unnå at mengde lyset som kommer inn burde ikke være noe særlig mindre. Nå er det ikke mørkt er om natten for tiden, så jeg finner vel ut til sensommeren om det går. Droppet plassering i Nosecone for å kunne lettere skifte til Bropass for Øresundbroen jmf annen tråd.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Øyvind.h

Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.

Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.

Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elbilertilalle

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.

Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.

Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!

Tror ikke det gjøres manuelt. Tror alt går automatisk ved at skiltene leses med et kamera. Når skiltet ikke kunne leses så kommer kanskje et meneste i bilde.

Høgis

#20
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.

Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.

Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!

De fleste passeringer registreres via skilt nr. At Tesla og noen få andre biler har en frontrute som gjør at brikken ikke registreres gjør vel at denne typen brikke/måte og registrere abonement på ikke er en serlig aktuell måte å registrere passeringer på i fremtiden. For min del syntes jeg det er helt håpløst at folk må plassere brikken på utsiden av cupén, f.eks bak nosecon mm. å pakke den inn i forskjellige vakumpakkeløsninger syntes jeg er helt idiotisk.
Teknologien er kommet såpass langt at dette blit helt latterlig. Tror vel ingen andre enn Tesla folk henger seg opp i dette problemet.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

elbilertilalle

Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 20:58
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.

Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.

Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!

De fleste passeringer registreres via skilt nr. At Tesla og noen få andre biler har en frontrute som gjør at brikken ikke registreres gjør vel at denne typen brikke/måte og registrere abonement på ikke er en serlig aktuell måte å registrere passeringer på i fremtiden. For min del syntes jeg det er helt håpløst at folk må plassere brikken på utsiden av cupén, f.eks bak nosecon mm. å pakke den inn i forskjellige vakumpakkeløsninger syntes jeg er helt idiotisk.
Teknologien er kommet såpass langt at dette blit helt latterlig. Tror vel ingen andre enn Tesla folk henger seg opp i dette problemet.

+1001 ;-)

aness

Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 20. juni 2015, klokken 18:46
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.

Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.

Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!

Tror ikke det gjøres manuelt. Tror alt går automatisk ved at skiltene leses med et kamera. Når skiltet ikke kunne leses så kommer kanskje et meneste i bilde.

Jeg er ganske sikkert på at alle foto sjekkes manuelt, selv om skiltet leses av kamera.

Nå tar det sikkert ikke mange sekundene å verifisere at skiltet stemmer med det kameraet har lest, men når dette må gjøres hver gang noen passerer uten brikke så blir det fort en del tid.

MrBacardi

Hvordan plasserer folket autopassbrikken i biler med autopilothardware? Jeg plasserte brikken rett under sensorene i vinduet bak speilet, men det ser ikke ut til at brikken leses.

Det er et svart område på ruten til høyre for sensorene, er dette ment for autopassbrikker?
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

Brikken kan monteres i bakruta. Det fungerer helt strålende, men dessverre ikke usynlig.

Dag A.

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:43
Hvordan plasserer folket autopassbrikken i biler med autopilothardware? Jeg plasserte brikken rett under sensorene i vinduet bak speilet, men det ser ikke ut til at brikken leses.

Det er et svart område på ruten til høyre for sensorene, er dette ment for autopassbrikker?

Smør brikken godt inn med herdende silikon slik at den blir vanntett, så tapes den fast bak skiltet ("grillen" åpnes gjennom frunk - de viser deg hvordan på Tesla).
Har selv autopilot og brikken min ville ikke la seg lese uansett hvor i frontvinduet jeg plasserte den.  Bomselskapet sa at dette var kjent fra enkelte av Tesla sine modeller (og endel andre biler).

Bak skiltet blir den helt usynlig, og på ingen måte til noen hinder eller sjenanse.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

mogu

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:43
Hvordan plasserer folket autopassbrikken i biler med autopilothardware? Jeg plasserte brikken rett under sensorene i vinduet bak speilet, men det ser ikke ut til at brikken leses.

Det er et svart område på ruten til høyre for sensorene, er dette ment for autopassbrikker?

Jeg teipet brikken fast på innsiden av nosecone, rett bak det teslalogoen er. Dette har fungert strålende hele vinteren, ikke gjort noen modifikasjoner for å sørge for at ikke vann trenger igjennom heller.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

jorkus

Jeg har god erfaring med brikke bak nosecone og satt den der også på min nye bil, men det står igjen en grå plastdings fra brikken til forrige eier på frontruten.. Noen ideer om hvordan jeg skal få den av? Sitter som fjell..
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

GOS

Sitat fra: jorkus på torsdag 03. mars 2016, klokken 11:38
Jeg har god erfaring med brikke bak nosecone og satt den der også på min nye bil, men det står igjen en grå plastdings fra brikken til forrige eier på frontruten.. Noen ideer om hvordan jeg skal få den av? Sitter som fjell..
Varm den opp med hårføner så slipper limen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Ampéreson

Spraymalte min svart, brukte borrelås med dobbelsidig tape til å feste på passasjerside av speil. Ser ut som en original dings til bilen :) Veldig fornøyd. Stilig når noen legger merke til det (til nå kun en); du har du spraymalt autopass brikken din, det er nerdete, liker det. [jeg] seff ;D
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA