Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mosseveien - Ulvøya

Startet av Lynvingen, torsdag 18. juni 2015, klokken 09:39

« forrige - neste »

Lynvingen

Hva skjer med fosilister når de nærmer seg flettingen utenfor Ulvøya? Må nesten daglig krangle meg inn, hadde trodd det var etablert forståelse for annenhver-bil og normal fletting nå? Opplever daglig at det ofres både bil og helse for å dobble opp med en annen fossilist. Humørløst!
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Caspar

Jeg har kjørt Mosseveien inn i 4 år med elbil og det er ikke min erfaring. Jeg synes det er et større problem at elbilene starter og legge seg inn 40-50 meter før innsnevringen og da ender vi opp med fletting 3 steder. Det kan derfor hende at den fosilbilen som er irritert på deg ved enden av bussfelet allerede har flettet inn 3 biler fra bussfeltet. Her bør elbilene skjerpe seg og kjøre helt til innsnevringen og flette på ett sted.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynvingen

Det er jeg helt enig i. Fletting burde bli en obligatorisk del av kjøreopplæring, folk prøver å være smidige ved å flette der det er åpning...og ender opp med å skape mindre flyt. Det er til og med de som lar seg provosere at man kjører flettefeltet helt ut. Fullstendig misforstått.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Kunne ikke sagt det bedre selv Lynvingen. +1
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

thawi

Sitat fra: Lynvingen på mandag 22. juni 2015, klokken 10:22
Det er jeg helt enig i. Fletting burde bli en obligatorisk del av kjøreopplæring, folk prøver å være smidige ved å flette der det er åpning...og ender opp med å skape mindre flyt. Det er til og med de som lar seg provosere at man kjører flettefeltet helt ut. Fullstendig misforstått.
Er ikke meningen med flettefeltene at man skal bruke tiden i flettefeltet til å skape en luke og flette? Jeg kan ha forståelse for folk som blir irriterte av at noen kjører full fart til enden for så å presse seg inn. Jeg forstår det slik at når man begynner å nærme seg slutten av flettefeltet, så anpasser man farten til farten i feltet man skal flette inn i. Slik får bilene som allerede er i feltet muligheten til å gradvis justere farten for å lage en luke stor nok til å slippe inn en til. Hvis man i en køsituasjon kjører vesentlig fortere en feltet man skal flette inn i helt frem til der feltet man er i fysisk slutter får ikke bilene man skal flette med tid til å justere og lage luke, og må da stoppe helt opp for å slippe en inn.

Sitat fra: Caspar på søndag 21. juni 2015, klokken 00:32
Jeg synes det er et større problem at elbilene starter og legge seg inn 40-50 meter før innsnevringen og da ender vi opp med fletting 3 steder.
Helt enig, og dette er ikke et problem kun for elbilister i kollektivfeltet. Samme problem stort sett overalt hvor en har enten fletting av felt eller påkjøringsfelt når det er treg trafikk eller kø.

Nå har jeg ikke kjørt mosseveien i kollektivfeltet og lagt merke til skiltingen, er det gjensidig vikeplikt eller har biler og busser som kommer fra kollektivfeltet vikeplikt?

Elmo

Sitat fra: thawi på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:23
Er ikke meningen med flettefeltene at man skal bruke tiden i flettefeltet til å skape en luke og flette? Jeg kan ha forståelse for folk som blir irriterte av at noen kjører full fart til enden for så å presse seg inn.
Selvfølgelig ikke bra om folk i det "tomme" feltet kjører veldig fort til enden av køen.
Men fletting skal være glidelås. Alle vet vel at det ikke går an å lukke en glidelås noe annet sted enn i enden, og da må de som kommer i feltet uten kø stå på litt for å komme til enden i tide.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

thawi

Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. juni 2015, klokken 21:16
Alle vet vel at det ikke går an å lukke en glidelås noe annet sted enn i enden, og da må de som kommer i feltet uten kø stå på litt for å komme til enden i tide.

Det skal nok vise seg vanskelig å lukke en glidlås der begge kantene holder ulik hastighet og.

Jeg er helt enig i at man skal kjøre feltene til enden, men mener man må anpasse farten før man kommer til enden av feltet eller påkjøringsfeltet. Da får biler som allerede befinner seg i feltet man skal flette inn i mulighet til å justere farten og gradvis lage en luke uten å stoppe helt opp. Om man ikke gjør det får man situasjoner hvor feltet man skal flette inn i må stoppe helt opp for å lage luke til den som står og venter i enden av feltet.

Øyvind.h

Sitat fra: thawi på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. juni 2015, klokken 21:16
Alle vet vel at det ikke går an å lukke en glidelås noe annet sted enn i enden, og da må de som kommer i feltet uten kø stå på litt for å komme til enden i tide.

Det skal nok vise seg vanskelig å lukke en glidlås der begge kantene holder ulik hastighet og.

Jeg er helt enig i at man skal kjøre feltene til enden, men mener man må anpasse farten før man kommer til enden av feltet eller påkjøringsfeltet. Da får biler som allerede befinner seg i feltet man skal flette inn i mulighet til å justere farten og gradvis lage en luke uten å stoppe helt opp. Om man ikke gjør det får man situasjoner hvor feltet man skal flette inn i må stoppe helt opp for å lage luke til den som står og venter i enden av feltet.
Helt enig.

Stopp og start er uendelig tidkrevende sammenlignet med jevn flyt. Ergo bør man søke å flette et sted hvor køen beholder flyten fremfor å presse seg inn et sted hvor det medfører at flyten stopper.

Det er slik trafikk fungerer. Små forstyrrelser skaper store konsekvenser, og full stans er desidert verst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

Ja, så konklusjonen er GLIDELÅS.

Begge felt må fylle på, men avpasse farten de siste 20-30 meterene, og så flette helt i enden.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mr.Zero

Har kjørt Mosseveien i snaue tre år og har aldri hatt noen problemer ved Ulvøya retning syd. Nordover derimot, er det ikke noe fletteskilt - og da hender det at noen fossilister skal kjekke seg litt ved å tette luka til bilen foran. Vel, jeg lar de jo bare gjøre det, for etter bomstasjonen er jeg jo forbi like vel.  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

spigney

Hvis du ser hvordan det er skiltet på stedet, så er det kanskje ikke så rart om endel forventer at du overholder din vikeplikt.
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

Elmo

Ja det er jo den rake motsetningen av et fletteskilt
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: spigney på onsdag 15. juli 2015, klokken 16:28
Hvis du ser hvordan det er skiltet på stedet, så er det kanskje ikke så rart om endel forventer at du overholder din vikeplikt.
Men samtidig er man nødt til å flette. Det skjønner du vel?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

spigney

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. juli 2015, klokken 07:24
Sitat fra: spigney på onsdag 15. juli 2015, klokken 16:28
Hvis du ser hvordan det er skiltet på stedet, så er det kanskje ikke så rart om endel forventer at du overholder din vikeplikt.
Men samtidig er man nødt til å flette. Det skjønner du vel?

Så så... Det er ikke jeg som ikke skjønner. Jeg påpeker bare at skiltingen på stedet kan gi noen "alibi" for å ikke slippe frem elbilen.
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

Øyvind.h

Sitat fra: spigney på torsdag 16. juli 2015, klokken 07:42
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. juli 2015, klokken 07:24
Sitat fra: spigney på onsdag 15. juli 2015, klokken 16:28
Hvis du ser hvordan det er skiltet på stedet, så er det kanskje ikke så rart om endel forventer at du overholder din vikeplikt.
Men samtidig er man nødt til å flette. Det skjønner du vel?

Så så... Det er ikke jeg som ikke skjønner. Jeg påpeker bare at skiltingen på stedet kan gi noen "alibi" for å ikke slippe frem elbilen.
Ja du påpeker at man kan være drittsekk og slippe unna med det istedenfor å flette som normale mennesker. Ditt innlegg virket som du forsvarte det de gjorde. Beklager om jeg misforstod.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA