Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mono eller stereoanlegg i Model S?

Startet av Wilier, onsdag 17. juni 2015, klokken 13:05

« forrige - neste »

Wilier

Jeg synes at lyden fra stereoanlegget mitt (lydpakke, mars 2014) har et veldig dårlig stereo-perspektiv. Når jeg sjekker har jeg ikke mellomtone/diskant i dørhøytalere foran, kun bass som i en subwoofer. Bakdører har fulltonehøytalere. Er det slik på alle bilene. Hvis det skal være slik, har det alltid vært slik?
Jeg mener at lyden var bedre før. 
S60, Sandnes

Trustno1

Sitat fra: Wilier på onsdag 17. juni 2015, klokken 13:05
Jeg synes at lyden fra stereoanlegget mitt (lydpakke, mars 2014) har et veldig dårlig stereo-perspektiv. Når jeg sjekker har jeg ikke mellomtone/diskant i dørhøytalere foran, kun bass som i en subwoofer. Bakdører har fulltonehøytalere. Er det slik på alle bilene. Hvis det skal være slik, har det alltid vært slik?
Jeg mener at lyden var bedre før.

Høytalerene i dørene fremme når du har lydpakke er midbasser, ikke mellomtoner. Det er derfor riktig at de ikke skal gi høyfrekvente toner. Årsaken til dette er at man ønsker å få lydbildet mest mulig flyttet opp slik at lydbildet er fremfor deg, ikke nedenfor. Siden man har mellomtoner i dashbordet så er det ikke lengre nødvendig med disse frekvensene i fra dørene.

Hva som er "bedre" lyd er forholdsvis subjektivt, men de fleste som er over snittet interessert i hifi vil nok si at lyd er mest mulig korrekt når den kommer fremfor deg(se for deg en konsertscene). Derfor har jeg valgt å fade vekk lyden bakfra helt og kun benytte fronthøytalerne. Dette gir det beste lydbildet etter min mening.

laumb

Skru av Dolby-delen.
knappen øverst nest til høyre, så nederst i menyen.
Se om det hjelper.

Sveinung1954

Merkelig. I min er stereoperspektivet noe av det som imponerer meg mest. Spesielt merkbart når jeg hører på klassisk orkestermusikk. En kan virkelig høre hvor i salen de ulike instrumentgruppene sitter, både i bredde og dybde.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

eDooku

Jeg er også veldig imponert over stereoperspektivet i lydpakken, både med og uten Dolby påslått. Det kan selvsagt også variere litt med hva man hører på. Det er jo veldig stor forskjell i stereolyden fra 70-tallet og frem til i dag, f.eks, og det vil merkes veldig i lydpakken.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

espen1976

Sitat fra: Wilier på onsdag 17. juni 2015, klokken 13:05
Jeg synes at lyden fra stereoanlegget mitt (lydpakke, mars 2014) har et veldig dårlig stereo-perspektiv. Når jeg sjekker har jeg ikke mellomtone/diskant i dørhøytalere foran, kun bass som i en subwoofer. Bakdører har fulltonehøytalere. Er det slik på alle bilene. Hvis det skal være slik, har det alltid vært slik?
Jeg mener at lyden var bedre før.

Dette er en klassiker. Ofte er det slik pga diskantene er sprengt. Du eller noen andre som har kjørt bilen har sprengt dem, og nå låter det dårlig.
Prøv å juster på bass og diskant i dolby menyen for å se om det er tilfellet...

tSla

Nå har også stereoanlegget blitt "tunet" ved software/firmware oppdateringer ved minst to tilfeller. Da jeg fikk utlevert bilen i 2013 hadde jeg bra lyd, men var plaget av skurring/blafrelyd ved lave frekvenser. En oppdatering (husker ikke hvilken) fikset på dette problemet, men jeg synest da lydbildet forandret seg til det dårligere, til tross for at blafrelyden forsvann. Jeg ble så etter hvert tilvendt den "nye" lyden, og så kom det nok en justering av lydbildet (denne oppdateringen er ikke så veldig gammel, tror den kom i vår en gang). Merket at bassen spesielt forandret seg, og det hørest ut som at det ikke spiller liiike høyt som før. Men men.. Mange subjektive meninger og preferanser ute å går, men det kan være dette trådstarter har plukket opp også ?
Tesla Model S P85+

Brede

Er det forresten flere som synes Dolby har blitt bedre med senere oppdateringer?

I 2013 var Dolby stort sett dårligere på det meste av musikk (min mening) og jeg skrudde det av for godt frem til for et par dager siden.
Nå synes jeg det faktisk låter bra/bedre med Dolby på mye musikk og er veldig i tvil om det er best med eller uten..

turbolurbo

Jeg ble også overrasket over lyden med Dolby på for noen dager siden. Jeg har hatt det avskrudd på begge mine Model S siden dag en. Prøvde med musikkfiler med bra kvalitet, og ble litt i tvil om hva jeg liker best. Tidligere var det ikke noe tvil om at Dolby av var best i mine ører.
2019 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA