Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RESEBREV - Felles tur til Berlin ifm påtvunget CCS standard i Tyskland.

Startet av satheesh.net, onsdag 17. juni 2015, klokken 10:57

« forrige - neste »

satheesh.net

[Reisebrev fra tråden "Felles Teslatur til Berlin 14-160615 mot påtvunget CCS".]

Hei,
Jeg skal ikke gå i detaljer hvordan alt foregikk, men det hele var veldig allright å være med på.

Vi (Sigurdi, MagnusH og undertegnede, satheesh.net) kjørte etter generalforsamlingen og treffet på Tyrigrava Kro med endelig destinasjon Middelfart i Danmark, for natten. Det gikk ganske greit nedover, vi kjørte direkte fra Tyrigrava til Uddevalla (skippet Solli SC). Ankom etter ca. 8-9 timer like før kl.01.00. Da Middelfart ligger "vegg i vegg" med hotellet Comwell Middelfart var det veldig praktisk å overnatte her. (Ble forresten en etterlengtet sofa med litt god drikke før senga også...)  ;)


Supercharger Køge, Danmark.


Hotell Comwell Middelfart. Fra venstre: Magnus og Sigurd.

Ellers er det lite å si om selve turen gjennom Danmark. Den er kort fortalt, fantastisk. Asfalten er silkemyk, så det kjennes definitivt ut som man svever på skyer i Tesla'n. Hastigheten er også fin og føles helt naturlig.


En av mange flotte broer gjennom Danmark.

Turen gjennom Danmark gikk ganske fort og vi kjørte direkte til Busdorf, Tyskland (skippet SC Rødekro, Danmark).


Supercharger Busdorf, Tyskland.

Vi hadde en avtale å møte Martin Wrobel (og en annen som også het Martin) på FastChargeren i Hamburg, Tesla Service Center. Denne er nå til informasjon åpen 24/7. (Gi et lite vink til vakta i bua, så åpner han/hun portene.)


Fastcharger Hamburg Tesla Service Center, Tyskland.

Vi kjørte alle fire i kolonne til SC Herzsprung, Tyskland og traff flere entusiaster. Det ble også tid for litt mat til sjåførene mens bilene fikk sin mat.


Fra venstre: Martin Wrobel, Martin, Magnus og Sigurd.

På forhånd hadde jeg avtalt å treffe forumets Pagal i Berlin, men overraskelsen var stor da vi traff hverandre allerede på SC her i Herzsprung. (En enda større overraskelse var å se at Terje (!) var et annen kjønn enn forventet.) :)


Supercharger Herzsprung, Tyskland.

Så bar det videre mot Berlin og en rasteplass der vi skulle møte på enda flere tilreisende og reise i felles konvoi til Tesla Service Center i Schoenefeld. Her fikk vi virkelig følelsen av at vi var med på noe stort. Tyskerne er meget dedikerte og viste at de stod sterkt sammen.


Konvoi like utenfor Berlin, der vi ventet på enda flere biler som kom kjørende.

Vi kjørte deretter samlet i konvoi til Tesla Service Center i Schoenefeld, litt utenfor bygrensen Berlin der vi ble mottatt på Gumball-vis. Klappende fremmøtte på begge sider i lang rekke og en konferansier som introduserte bilene fortløpende da vi kjørte "inn" (de så på bilskiltene). Vi fra Norge fikk en ekstra stor applaus da vi ble ropt opp gjennom høyttalerne som tilreisende helt fra Norge. ;D


Mottakelsen var overveldende og høylytt.


Flere tilreisende ankommer og ble jublet ved ankomst.

Etter en stund med "meet and greet", stilte vi samtlige biler opp på rekke (over 100 stk.) og fikk en god del flotte bilder. De hadde også en drone (selvsagt) som tok video ovenfra. ;)


Oppstilte biler sett bakfra.


Oppstilte biler sett forfra.


Elbiler så langt man kunne se.


Lang, lang rekke.

Så var det tid for sosialisering der Tesla selv stod for både mat og drikke! Dette var helt fantastisk! Det ble sent for en god del, men heldigvis var hotellet rett i nærheten. (Vi bodde dog på et annet hotell da det ble noe kluss med reservasjonen.) :)


Fra venstre: Satheesh, Terje (aka Pagal), Sigurd og Magnus.

Dagen etter, altså mandag, var den offisielle dagen med program. Et tettpakket sådan, så dette ble fremskyndet med én time. Da var oppmøte kl.07.30 hos Tesla før felles konvoi til Berlin sentrum, ved Reichstag. WAVE hadde også sin event denne dagen og de startet avreise fra samme plass. Needless to say; det var hektisk i sentrum.


Dagen før hadde vi fått utdelt noen t-skjorter alle sjåførene skulle bruke ifm markeringen.


Rikskansler Angela Merkel sitt kontor.


Foran Reichstag.


Foran Reichstag.


Foran Reichstag. Mangus ned til høyre.


Foran Reichstag. Flere kjente fjes møtte opp, bl.a Rafael de Mestre.


Rikskansler Angela Merkel.

Det ble felles konvoi gjennom byen og så endte vi igjen opp hos Tesla Service Center. Denne gangen var oppmøte noe mindre, men mat og drikke ble igjen sponset av Tesla!  ;)


Samling foran Brandenburger Tor. Magnus konverserer med et ivrig par.


Flott bil i sidespeilet.


Ettermiddagshygge i regi av Tesla.

Etter en vellykket aften, valgte Sigurd og jeg og starte på tilbakeferden. Planen var Rostock og nattbåten til Trelleborg.
Det er ingen hemmelighet at fri fart er moro. Tesla'n oppfører seg forøvrig eksemplarisk i disse hastighetene. ;D


Fri fart.

Ruten tilbake ble Löddeköpinge, Sverige før Uddevalla, Sverige og Solli, Norge. Magnus ble igjen noe lenger da han skulle møte en bekjent, men valgte å kjøre samme kvelden. Han møtte oss derfor på Löddeköpinge da vi ankom noen minutter før han. Vi kjørte derfor sammen derfra igjen. Bra timing! :)

PS! Vi hadde walkie-talkie i bilene, noe som resulterte i en morsom og ikke så kjedelig tur. Anbefales! :D

Jeg har helt sikkert glemt en hel del, men dette var i grove trekk slik turen ble oppfattet av undertegnede. Legg gjerne noen kommentarer igjen. Spør og grav også, kanskje de andre som var med kan supplere med informasjon og andre detaljer. :)

Jeg vil også takke de tyske TFF Forum-deltakerne for deres flotte initiativ og gjestfrihet. Vi følte oss meget godt tatt vare på. En spesiell takk også til Martin Wrobel for mottakelsen og god oppfølging.

Alt i alt en meget vellykket tur og kan anbefales!

Havebigfun

#1
Flott reiseskildring! Takk for at du deler :)
Kjørte dere med 2- eller 3 biler?
Fikk Merkel se alle TMS eller brukte hun en annen utgang?

Muffinman

#2
Takk for en flott skildring! Fillern, nå fikke jeg lyst på tur...

Sitat(En enda større overraskelse var å se at Terje (!) var et annen kjønn enn forventet.) :)
Har ant meg at enkelte lot seg lure av avataren hans, ja. Bildet er vel av en dame ansatt i TM. Jeg håper ikke at noen lar seg lure av min  :D

EDIT: For øvrig kjekt å se noen av ansiktene som skjuler seg bak nick`ene her inne. De ser like hyggelige ut som de framstår på forumet :)

Bonk3rs

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Avh

Flott reisebrev. Lurer mest på samtaler med Teslatyskere vedrørende ladestandard i Tyskland / EU?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

cehauge

Artig lesing, og flotte bileter. Takk for rapport, og at du og dei andre representerte oss frå "elbil-himmelen" Noreg :).
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

satheesh.net

#6
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 17. juni 2015, klokken 11:08
Flott reiseskildring! Takk for at du deler :)
Kjørte dere med 2- eller 3 biler?
Fikk Merkel se alle TMS eller brukte hun en annen utgang?

Vi (Norge) var representert med tre biler, Magnus, Terje (Pagal) og min.
Møte med Merkel foregikk i bygningen ved siden av selve kontoret hennes, kalt Schweizerische Botschaft. Hun fikk nok se alt oppstyret på utsiden ja. ;)

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. juni 2015, klokken 12:21
Takk for en flott skildring! Fillern, nå fikke jeg lyst på tur...

Har ant meg at enkelte lot seg lure av avataren hans, ja. Bildet er vel av en dame ansatt i TM. Jeg håper ikke at noen lar seg lure av min  :D

EDIT: For øvrig kjekt å se noen av ansiktene som skjuler seg bak nick`ene her inne. De ser like hyggelige ut som de framstår på forumet :)

Ja, du sier noe der ...  :)
Forøvrig skulle jeg gjerne ønske at flere delte sitt åsyn her: Våger du å by på deg selv?  ;)

Sitat fra: Avh på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:14
Flott reisebrev. Lurer mest på samtaler med Teslatyskere vedrørende ladestandard i Tyskland / EU?

Det meste av media gjorde dette til en "gladsak". At så mange Tesla og elbiler var samlet på en plass. Budskapet med selve ladestandarden ble overlevert i form av brev til Angela Merkel av den tyske Teslaklubben. Så vi får se hva som skjer ...

Sitat fra: cehauge på torsdag 18. juni 2015, klokken 12:48
Artig lesing, og flotte bileter. Takk for rapport, og at du og dei andre representerte oss frå "elbil-himmelen" Noreg :).

Tro meg; vi fra Norge hadde nesten rockestjerne-status. Det føltes i hvertfall sånn. De var fullt klar over tilstandene i Norge, men var ivrige etter å høre mer detaljer om incentiver, etc.

Takk for positive tilbakemeldinger for reisebrevet også. Det resulterer muligens i flere når folk setter pris på slikt. Takk igjen alle sammen! ;)

sigurdi

Var en super tur og flott skildret satheesh.net

Tok med GoPro, men filmet alt for lite som vanlig.

Skal se om jeg får satt av litt tid til uka og laget en liten film snutt. (Blir kort pga kildematerialet er svært magert)

Gleder meg til neste tur. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

satheesh.net


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA