Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Få tak i OBDLink MX til Canion avlesing

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 16. juni 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

AmocoCadiz

For de som er interessert i å bruke/teste Canion er OBDLink MX fra scantools.net nå  på tilbud i noen dager til $79.
De sendte pakken samme dag, raskt!
Blir forhåpentligvis ikke så ille tollklarering med USPS sending.
Kan bli interessant å få mer batteri info fra bilen.

SUNPWRD

Jeg har Canion og bruker det grønne adapteret rett under det som er avbildet.
Ulempen er at jeg må slette telefonen fra bilen da den bare kan være paret med 1 ting om gangen..
Men kult å ha vært der inne å sett :-)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

AmocoCadiz

Er det forskjell på blutooth dingser og telefoner?
Jeg har lagt inn 2 blutooth telefoner som jeg kan veksle mellom uten å slette.
( men kan kun bruke en av gangen, ja )

Opplever du canion som bra app og gir nyttig info om kjøring og batteri?

bobakka

Jeg har brukt Canion i et halvt år nå etter at jeg overtok en OBD MX sak fra en annen.
Den er fantastisk bra app!!
Du kan bruke den under kjøring for å finne ut hvor langt du kommer..
Den tar vare på mye data man kan bruke til å leke med som batteritemperatur, spenning per individuelt batteri mm. som kan hentes ut i en database å leke seg med.
Jeg "forsker" litt på sammenhengen mellom SoC, batterispenning og mottatt lading (fra eksternt kWh meter).
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

AmocoCadiz

Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juni 2015, klokken 21:33
Jeg har brukt Canion i et halvt år nå etter at jeg overtok en OBD MX sak fra en annen.
Den er fantastisk bra app!!
Du kan bruke den under kjøring for å finne ut hvor langt du kommer..
Den tar vare på mye data man kan bruke til å leke med som batteritemperatur, spenning per individuelt batteri mm. som kan hentes ut i en database å leke seg med.
Jeg "forsker" litt på sammenhengen mellom SoC, batterispenning og mottatt lading (fra eksternt kWh meter).

Veldig interessant! Bra å kunne få mer info under kjøring om batterikapasiteten.
Du må gjerne melde fra hvis du finner ut mere info om batteriet og hvordan det funker ved forskjellige forhold. Særlig interessant å finne ut mer om forhold rundt eldelse og ev. batteritap.

SUNPWRD

Jeg fant en annen mobil i skuffen og bruker nå denne sammen med adapteret - sånn beholder jeg handsfree/musikk adskilt fra dette.

Jeg synes det er utrolig hvor mye info en kan hente ut av dette, fra et brukerperspektiv, enkle opplegget. Wh pr km er kanskje det mest nyttige informasjonen slik jeg ser det. Da kan en svært nøyaktig se forbruket til/fra steder og forskjellen på samme tur ved tørr/våt vei.

Om en har nerdetendenser anbefales dette sterkt!  :D
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

TB

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 16. juni 2015, klokken 18:39
For de som er interessert i å bruke/teste Canion er OBDLink MX fra scantools.net nå  på tilbud i noen dager til $79.
De sendte pakken samme dag, raskt!
Blir forhåpentligvis ikke så ille tollklarering med USPS sending.
Kan bli interessant å få mer batteri info fra bilen.

$79 er grei pris, ca 620 kr. Med $31.50 for frakt, 25% mva og gebyr (ca 100?) blir det ca 1200 kr?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svisj

Jeg ser at den enkleste modellen, OBDLink SX, koster $29,95. Dette gjør at den kommer under tollgrensen. Men kan denne lese av de samme verdiene som MX-utgaven?

Kan disse forresten også brukes til å lese av batteristatus på bl.a. Nissan Leaf?

AmocoCadiz

Sitat fra: TB på fredag 19. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 16. juni 2015, klokken 18:39
For de som er interessert i å bruke/teste Canion er OBDLink MX fra scantools.net nå  på tilbud i noen dager til $79.
De sendte pakken samme dag, raskt!
Blir forhåpentligvis ikke så ille tollklarering med USPS sending.
Kan bli interessant å få mer batteri info fra bilen.

$79 er grei pris, ca 620 kr. Med $31.50 for frakt, 25% mva og gebyr (ca 100?) blir det ca 1200 kr?

Får håpe det, alltid like  (for) spennende med speditørenes gebyrer for tollklarering med o uten påfunne fraktpriser ved kjøp fra utlandet.
Kan melde fra hva sluttprisen blir.
Akkurat nå er pakken i lufta eller på vannet...
Your item departed our USPS facility in LOS ANGELES, CA 90009 on June 17, 2015 at 2:20 am. The item is currently in transit to the destination.

Sitat fra: svisj på fredag 19. juni 2015, klokken 16:21
Jeg ser at den enkleste modellen, OBDLink SX, koster $29,95. Dette gjør at den kommer under tollgrensen. Men kan denne lese av de samme verdiene som MX-utgaven?

Kan disse forresten også brukes til å lese av batteristatus på bl.a. Nissan Leaf?

Regner med at den funker på de fleste  (el) biler med riktig app. Scantool.net  skryter jo av at de har bedre oppløsning på sine OBD enn vanlige ELM 327 utgavene

kaiat

Sitat fra: svisj på fredag 19. juni 2015, klokken 16:21
Jeg ser at den enkleste modellen, OBDLink SX, koster $29,95. Dette gjør at den kommer under tollgrensen. Men kan denne lese av de samme verdiene som MX-utgaven?

Kan disse forresten også brukes til å lese av batteristatus på bl.a. Nissan Leaf?

Den kan vel gjøre det samme, men SX-varianten er da med USB-kabel? Ukjent med Android, men du må vel ha bluetooth?

jkirkebo

Sitat fra: kaiat på fredag 19. juni 2015, klokken 18:18
Sitat fra: svisj på fredag 19. juni 2015, klokken 16:21
Jeg ser at den enkleste modellen, OBDLink SX, koster $29,95. Dette gjør at den kommer under tollgrensen. Men kan denne lese av de samme verdiene som MX-utgaven?

Kan disse forresten også brukes til å lese av batteristatus på bl.a. Nissan Leaf?

Den kan vel gjøre det samme, men SX-varianten er da med USB-kabel? Ukjent med Android, men du må vel ha bluetooth?

Niks, jeg bruker USB-varianten med en Android-tablet. Den må ha støtte for USB Host Mode men det har vel alle nå til dags. Og så trenger man en OTG-kabel, koster 79,- elns. på Claser'n.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

#11
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 19. juni 2015, klokken 16:31
Regner med at den funker på de fleste  (el) biler med riktig app. Scantool.net  skryter jo av at de har bedre oppløsning på sine OBD enn vanlige ELM 327 utgavene
Den store forskjellen er på tradisjonelle ELM 327 og OBDLink variantene som scantool.net leverer er brikkesett (chip set) som finnes inni desse. OBDLink brukar STN1110 brikkesett. Dette brikkesett støtter ELM 327 kommandoene, og i tillegg mange ekstra kommandoer / funksjonar i tillegg.

caniOn bruker det utvida kommandosett, og vil ikkje fungere med standard ELM 327 kommando sett.
STN1110 støtter baud rate mellom 38 bps and 10M bps.
For ELM327 er det støtte for 9600 bps and 500K bps, dvs 0.5M bps.

Vil tippe det er mulig å lage ein tilsvarende app som caniOn med ELM 327 kommandosett, men det er truleg enklare å få ut korrekte data ved bruke STN110 kommandosettet ved at STN brikkesettet kan handtere større del av kommunikasjonen, data vil ikkje "forsvinne" som lett kan skje for ELM 327 pga. mottak og filterer går for tregt.

Det finnes varianter av STN110 og STN1170, der forskjellen er at sistnevnte har støtte for nyere varianter av GM og Ford. Dvs, caniOn skal fungere med begge varianter.

For meir info:
http://bluetoothobd2.com/obdlink-scan-tool-advantages-of-stn1110-over-elm327

https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion
SitatRecommended OBD-II Bluetooth-Adapter:
OBDLink LX Bluetooth or OBDLink MX Bluetooth from scantool.net or STN1170 OBD-II Adapter from ahdesign.us equivalent or better
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Det er tilbud på "OBDLink LX Bluetooth Scan Tool"
Special Price $37.46 - før $49.95   Men, frakta er $38...

https://www.scantool.net
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA