Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil denne leaf-en funke til pendling vinterstid?

Startet av Lentaro, tirsdag 16. juni 2015, klokken 18:18

« forrige - neste »

Lentaro

Har sett på denne leaf-en her som er kjøpt ny hos forhandler som selger, men bilen er UTEN varmepumpe etc på batteriet, som vil ifølge selger gi 3 mil mindre.
Jeg skal kjøre 4,2 mil en vei, med mulighet for lading på skolen. Total 8,4 mil. Mitt dilemma er hvordan dette vil gå på vinteren hvis jeg ikke får ladet på skolen?
Ruta jeg skal kjøre er minst 21 km på motorvei (100/110 km/t) eller 30 km på motorvei. (Rygge til Sollikrysset eller Rygge til avkjøring før Sandesunsbrua for de som er lokalkjent).

Samt er det noe mer jeg bør presse selger å slenge med i salget, type kabler etc?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60660749&searchclickthrough=true
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

Powerflux

Ja det vil fungere men du vil ha svært lite å gå på i forhold til uforutsette hendelser. På de kaldeste dagene må du nok belage deg på varme fra ratt&sete for å unngå å bruk av varmekolben som suger MYE strøm!

Jeg har 51 km hver vei til jobb med 60% motorvei samt en krevende tunnel(Oslofjordtunnelen) og det går IKKE tur/retur uten lading på kalde dager med dårlig brøyting/slaps/mye regnvann i vegbanen.
Jeg lader alltid på jobb så for min del er dette uproblematisk men hvis lading på jobb/skole ikke fungerer kan det fort bli hjertet i halsen enkelte dager :-[

Tviler vel også på at det er en ACENTA siden det er en 1. gen bil :P
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 16. juni 2015, klokken 22:52
Tviler vel også på at det er en ACENTA siden det er en 1. gen bil :P

Heller ikke første gang Brennes Auto annonserer førstegenerasjonsbiler som "Acenta". Her er det jo snakk om en 2012 modell så det bør ikke være noen tvil, men for biler fra 2013 blir det mer forvirrende.

Lentaro

Jeg blir helt forvirra av det virrvarret her av forskjellige Leaf-er. Hva nøyaktig ble jeg se etterfor å klare denne ruta hele året?
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

fws

I utgangspunktet burde det gå greit å kjøre denne strekningen hvis man tar et par forhåndsregler. Hvis du bruker batteriet til å varme opp bilen når den er kald, vil du bruke mye strøm. Så forhåndsvarming om vinteren hjelper mye. Det som generelt dreper rekkevidden er rullemotstand, hastighet og oppvarming av kupe. Man merker stor forskjell på våt og tørr veibane. Farten har også en del og si, men spesielt på vått føre (med vinterdekk).
Jeg vil tro det kanskje er et noen dager i løpet av vinteren som kan være problematiske. Men hvis du får ladet 1-2 timer skulle det gå greit.
Du vil kunne få noen kilometer ekstra med en 2. gen. Leaf. Så jeg ville strukket meg litt for å få det.

Ellers skal det komme ny Leaf snart med merkbart bedre rekkvidde.

Nissan Leaf 2018

Lentaro

Fikk tak i en 2013 leaf med varmepumpe til 160 000 nå. :)
Da må jeg bare planlegge hvordan jeg skal klare å kjøre fra Trondheim til Rygge  :o ;D
2015 VW E-golf - Solgt

2014 Tesla Model S 85

Reservert Tesla Model 3

leafnor

Sitat fra: Lentaro på onsdag 17. juni 2015, klokken 17:48
Fikk tak i en 2013 leaf med varmepumpe til 160 000 nå. :)
Da må jeg bare planlegge hvordan jeg skal klare å kjøre fra Trondheim til Rygge  :o ;D
Etter hva jeg forstår åpner Ishavsveien (Arctic Road) hurtigladere på Fagerhaug, Hjerkinn og Dombås om ca to uker.
Om du kan vente til da så kjører du greit over dovrefjell.
Kjøre normalt til Berkåk, eller i sakte fart til Fagerhaug. Hurtiglade på en av de til 100%. Så klatrer du sakte fra Berkåk, eller i normal fart fra Fagerhaug opp til Hjerkinn. Hurtiglader til 80%, men kanksje til 100 i og med "ny bil". Kjører til Ringebu via Fiolldal, og lader det. Du kommer deg da til Lillehammer, og da er "skogen" av hurtigladere forran deg frem til Rygge.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA