Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ustabil og defekte ladere i Falkenberg

Startet av satheesh.net, tirsdag 16. juni 2015, klokken 10:22

« forrige - neste »

satheesh.net

Står ved SC i Falkenberg. Lader 1A er noe ustabil, samt at 2A, 2B og 3A er helt defekte. 1B, 3B, 4A og 4B fungerer som normalt. Dette til orientering hvis noen skal forbi ...

sondell


Joachim@sancon.no

Når det var jobbing på Klett her for litt siden , så var det melding på navigasjonen om det. Vet ikke om det er vanlig men jeg så det på oversikten over superchargere.

Avh

Var  i Falkenberg på mandag og reagerte på antall ladere i bruk. 1A (den første du kommer til tror jeg)  hadde lav amp og var tilnærmet ubrukelig. Tre fire andre stalls var uten ladekabel i det hele tatt :o. Litt vel mange ute av drift dog uten at det bød på problemer.
Tenkte et øyeblikk at den nye ladekabelen skulle testes men da ville det vel vært unødvendig å fjerne den gamle så lenge.
Bør vel fikses dette her til dere som er så heldige å dra på SC-rally-tur til Amsterdam kommer forbi.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

nortrahof

Sitat fra: Avh på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:24
Var  i Falkenberg på mandag og reagerte på antall ladere i bruk. 1A (den første du kommer til tror jeg)  hadde lav amp og var tilnærmet ubrukelig. Tre fire andre stalls var uten ladekabel i det hele tatt :o.

Var kablene kappet eller fjernet?
- Jeg har lenge vært engstelig for at kobbertyver skulle oppdage disse kablene som attpå til er spenningsløse når de ikke er i bruk. Da kan det fort bli problemer med flere SC.
Dette kan fort bli et problem på SC ved at tyver kapper kablene for å ta kobberet. Det er temmelig risikofritt da kablene er spenningsløse, så de risikerer ingen "karamell".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: nortrahof på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:02
Sitat fra: Avh på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:24
Var  i Falkenberg på mandag og reagerte på antall ladere i bruk. 1A (den første du kommer til tror jeg)  hadde lav amp og var tilnærmet ubrukelig. Tre fire andre stalls var uten ladekabel i det hele tatt :o.

Var kablene kappet eller fjernet?
- Jeg har lenge vært engstelig for at kobbertyver skulle oppdage disse kablene som attpå til er spenningsløse når de ikke er i bruk. Da kan det fort bli problemer med flere SC.
Dette kan fort bli et problem på SC ved at tyver kapper kablene for å ta kobberet. Det er temmelig risikofritt da kablene er spenningsløse, så de risikerer ingen "karamell".

Jepp, og tar man med seg 8 slike kabler har man fått 30-40kg kobber, som igjen gir en inntekt på rundt 50-lappen pr. kilo. 1500-2000 kroner altså. Det kan nok lokke enkelte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Avh

Det var desverre slik at jeg ikke så så nøye etter. Men det hang ikke noen stump igjen å slang for å si det slik. Jeg heller til at de ikke var kappet .
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Longice

Huff... får virkelig håpe ikke det med tyveri av kobber blir et problem. :(

Hodetelefoner


fredag

Kanskje Tesla burde lage en sensor som sjekker om kabelen er der, og som utløser en alarm til nærmeste Max / Heimat / Statoil ved siden av superladeren om å jage bort kabeltyvene. Det kan i det minste forhindre at mer enn en ladekabel stjeles av gangen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nortrahof

Jeg kunne tenke meg å sette ledningene under spenning via en motstand som begrenser strømmen til < 25mA når bilen ikke lades. Dette skal ikke være "livsfarlig strøm" (tilsvarende er strømgjerde) men er temmelig ubehagelig for de som prøver å kutte kabelen.
En så lav strøm vil heller ikke lade bilen eller forårsake lysbue ved frakobling.
Selvfølgelig må den også merkes/skiltes deretter!

- Slikt ryktes fort i miljøet - og ladekablene blir ikke stjålet da det finnes andre og enklere mål for tyvene.

Ulempen er dersom Teslaeiere skulle miste ladekabelen i en vanndam under håndtering. Da risikerer man under ugunstige forhold strømgjennomgang.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

pagal

I følge Sigurdi så har Tesla fjernet kablene pga. at isolasjonen har løsnet fra kontakten. For øvrig så har kabelen på søyle 4B i Uddevalla samme sympton
Early CHAdeMO adapter Jæren

Hodetelefoner

Disse gutta kapper uansett hvor mye strøm det er... De tar tog kabler ;)

nortrahof

Sitat fra: KristofferH på søndag 21. juni 2015, klokken 01:50
Disse gutta kapper uansett hvor mye strøm det er... De tar tog kabler ;)

Har aldri hørt at noen har greid å kappe kjøreledningen til jernbanen under full spenning. Det er ca. 17kV og en effekt på ca. 5-10MW. - Noen har prøvd, ja - men det har endt med tragisk utfall for tyvene.

400VDC er jo annerledes. Der kan man beskytte seg med tykke gummihansker dersom det er redusert strøm (og ingen lysbue). Det hele spørs hvor mye teknisk innsikt og utstyr tyvene har? Denne innsikten tror jeg mangelfull for den slags folk?

Jeg jobbet selv for mange år siden på et prosjekt i Østen der vi hadde kilometervis med gummikabel som ble kappet og stjålet hele tiden. Dette var en stor plage som også hindret fremdrift. Da vi gikk bort fra å bruke kontakter men koblet ledningene med krympeverktøy slik at hele kabelen alltid var under spenning, fikk vi redusert tyveriene til null. Folk "prøvde seg" men de ga opp etter første kontakt med strømførende ledning.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA