Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulykke med elbil i kollektivfelt

Startet av Lynet, torsdag 29. oktober 2009, klokken 22:10

« forrige - neste »

Lynet

En liten påminnelse om å være obs på hvordan andre oppfører seg i trafikken:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1404704.ece
Det var en Buddy som kom i kollektivfeltet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Hadde selv en incident i kollektivfeltet for et år siden.
På E18 innover mot Oslo i morgenrushet, jeg kjørte ca 70 og køen gikk i 10-20. På Ramstadsletta fant en i køen plutselig ut at han ville kjøre kollektivfelt.  Uten blink eller forvarsel av noe slag kastet han bilen ut av køen. Hadde han bare gitt på skikkelig også så hadde jeg kanskje klart å bremse nok, men vel inne i kollektivfeltet hadde han god tid så jeg skled inn i han bak på stive hjul.

Han fikk hele skylda !  -  jeg var litt redd for at noen skulle komme med "påkjørsel bakfra" eller "skal alltid kunne stoppe på 1/3 av fri oversiktlig veilengde" - men det gikk bra.
Og Elmo fikk bare mindre karosseriskader - heldigvis.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

pilt

Kanskje han fikk hele skylda fordi det skjedde midt i kollektivfeltet, et sted han ikke hadde noe å gjøre? Dommen hadde kanskje blitt annerledes om det hadde skjedd rett ved en avkjøring? Godt det gikk bra med Elmo'en (og deg også, selvfølgelig).
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Griffel

Selv om en er uskyldig er farlig og ergerlig å kollidere. Vi som kjører i kollektivfelt må være ekstra oppmerksomme for å unngå kollisjoner. Trafikkbildet i kollektivfeltet er ulikt det vi ble vandt til som fossilbilister.
Ulykken i Trondheim minner om en annen klassisk situasjon ved en som stopper for fotgjengerfelt fotgjengeren går og blir påkjørt av en som kjører forbi den som stopper. Buddy kjørte sikker i sin fulle rett og uten skyld men kunne kanskje ha ant en farlig situasjon når bilen til foran til venstre stoppet før et kryss. På samme måte som en fotgjenger som ikke stoler blindt på at alle biler stopper kan slippe å bli påkjørt.

På Drammensveien har vi en rekke farlige punkter. Biler som skal kjøre av gjør av og til det adskillig før lovlig.

På Ramstad sletta er det et uvanlig farlig punkt nær Høvik.
Her er det så få som kjører av at vi i kollektivfeltet har eller nesten har glemt at det er en avkjøring og kanskje er mindre årvåkne enn vi er på begge sider av Sandvika. Nær sandvika har jeg mange ganger måttet stå på bremsen med låste hjul for «avkjørere» som legger seg ut 2-3 km før de har lov.

Den lovlige avkjøringsbiten her før Høvik er så kort at de som står nesten stille i kø retning Oslo og venter til den merkede avkjøringen virkelig har et problem når vi elbiler kommer i god fart i kollektivfeltet.

Dette har sikker ikke noe med ditt uhell å gjøre Elmo, og unnskylder selvfølgelig ikke en som uten å se seg for og uten blink plutselig vrenger ut enten en har noe der å gjøre eller ikke.

Så vær ekstra forsiktig nær Høvik, her står det kanskje en stresset bilist stille med luke som vokser foran og laaang kø bak å venter på en liten åpning i kollektiv feltet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Elmo på torsdag 29. oktober 2009, klokken 22:47
Uten blink eller forvarsel av noe slag kastet han bilen ut av køen.
Han fikk hele skylda ! 

Ved feltskifte har man jo vikeplikt uansett, så denne saken var klar. Eneste som er "mer klart" en det trur jeg er ved rygging. Da får du skylda uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#5
Sitat fra: Griffel på fredag 30. oktober 2009, klokken 00:17
Så vær ekstra forsiktig nær Høvik, her står det kanskje en stresset bilist stille med luke som vokser foran og laaang kø bak å venter på en liten åpning i kollektiv feltet.
Han skulle nok av til Høvik der du sier ja, men uhellet skjedde 100m før den "gule bilen".
Det som kanskje er mest farlig er hvis noen skal ut i en havarilumme, men . . . om de bare blinker i god tid og ser seg litt for så skal det jo ikke kunne være så farlig selvom vi kjører 50km/t fortere enn dem.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Laban

Sitat fra: Griffel på fredag 30. oktober 2009, klokken 00:17
Buddy kjørte sikker i sin fulle rett og uten skyld men kunne kanskje ha ant en farlig situasjon når bilen til foran til venstre stoppet før et kryss.
På denne strekningen står køen i venstrefeltet gjerne stille i rushet, så det er ikke lett å se at noen lager en luke for å slippe noen igjennom når man kommer i kollektivfeltet.

Har selv vært nære på sammenstøt i dette krysset, og hadde en real krasj for 3 år siden i et lyskryss på samme veistrekning. Jeg hadde grønt og trafikken sto stille i venstre felt. Ei dame som kom motsatt vei og skulle svinge til ventre ble høfflig sluppet over av de som stod i kø, men hun glemte å sjekke om det var klart i kollektivfeltet. Hadde ikke en sjans til å stoppe.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Det er bra å diskutere slike situasjoner. Demed vi blir mer beviste på farene der ute.

Mener selv at lignende diskusjoner i motorsykkelklubben har bidratt til å holde helsen i behold.

En gang jeg kjørte alene på motorsykkel og oppdaget en traktor med henger forrand meg, tenkte jeg å gi gass og frese forbi i 200... for å lage litt show. Veien var rett mange hundre meter, og der var ingen trafikk utenom oss to.

I stedet tenkte jeg på en som hadde uttalt at traktorer er farlige og impulsive saker. Sakket derfor av på farten i stedet, og gled forbi i 60-70 km/t med hendene på bremsehåndtakene.

Ganske riktig. I det jeg var like bak og på siden av hengeren svingte traktorføreren til venstre og skulle inn på et jordet. Jeg klarte å bråstoppe, og slapp unna med skrekken.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA