Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med fri bruk?

Startet av AmocoCadiz, lørdag 13. juni 2015, klokken 17:21

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Fri bruk av hurtigladere for noen viser seg å kunne være problematisk, spesielt da det oftest bare er et ladepunkt som også kun kan brukes av en ladestandard a gangen. Det har oppstått noen episoder i det siste ang. Zoe's fri bruk av Fortums ladenettverk, da disse eierne ønsker å bruke hurtigladerne til å fylle 100%, enten det er ignorans at fra 99% til 100% gjerne tar en halvtime ekstra, men også kanskje nødvendlighet pga begrensede muligheter å lade utenom TN nettverksladepunkter.

Men for alle andre som bruker hurtigladenettverket for den primære intensjonen, å fylle raskt til 80% for så kjøre ev. videre til neste hurtigladestopp, skaper jo dette en uheldig forsinkelse for mange andre.

Hva blir riktig i slike situasjoner, det undergraver jo muligheten å kjøre lengre med noe tidsmessig forutsigbarhet om 1 eller 2 forran i ladekøen opptar laderen i over en time eller mer hver ?

emil

#1
Nå er det heldigvis de færreste ladestedene jeg kjører på langtur der det kun er én Fortum-lader, men jeg mener at så lenge det er andre hurtigladere på strekningen man skal kjøre så gir man fra seg laderen på ~80% hvis det står andre i kø.

Det er sikkert noe egoisme inn i bildet, en dose latskap, men også mye uvitenhet blant de ladende ute og går. Møter jeg på en Zoe (eller andre) på hurtiglader der de har passert 80% med god margin vil jeg ikke nøle med å ta kontakt og finnet ut hvorfor de fortsatt står og lader. På gratislader har jeg tidligere koblet bort førerløse biler med >90% på telleren.

Men blir det et problemt at Zoe spesiellt står lenge på laderen må man presse Renault/Fortum på å få opp flere 22kW ladepunkter på ladeplassene så Zoe kan stå der og lade og ikke sperre for DC-lading. Eller åpne opp for at AC og DC kan lade samtidig fra ladestasjonene.

jkirkebo

Sitat fra: emil på lørdag 13. juni 2015, klokken 18:37
Nå er det heldigvis de færreste ladestedene jeg kjører på langtur der det kun er én Fortum-lader, men jeg mener at så lenge det er andre hurtigladere på strekningen man skal kjøre så gir man fra seg laderen på ~80% hvis det står andre i kø.

Det er sikkert noe egoisme inn i bildet, en dose latskap, men også mye uvitenhet blant de ladende ute og går. Møter jeg på en Zoe (eller andre) på hurtiglader der de har passert 80% med god margin vil jeg ikke nøle med å ta kontakt og finnet ut hvorfor de fortsatt står og lader. På gratislader har jeg tidligere koblet bort førerløse biler med >90% på telleren.

Men blir det et problemt at Zoe spesiellt står lenge på laderen må man presse Renault/Fortum på å få opp flere 22kW ladepunkter på ladeplassene så Zoe kan stå der og lade og ikke sperre for DC-lading. Eller åpne opp for at AC og DC kan lade samtidig fra ladestasjonene.

Jepp, mangel på 22kW AC kan bli et problem. Jeg lader ofte på Roa eller Dokka, på Dokka er det to hurtigladere men på Roa bare en. Og på den ene kan kun ett uttak benyttes samtidig. Når jeg kobler Teslaen til 43kW uttaket der blir den typisk stående 45-60 minutter, og vi er ikke i nærheten av bilen. Vi er på kroa og spiser eller på butikken og handler. Bilen lader på maks hele tiden og kommer garantert ikke over 80% i løpet av økten. Å gi seg tidligere er ikke noe alternativ da vi må ha nok til å komme oss hjem (ca. 17 mil eller så).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hsa77

Tullinger finnes det blant eiere av alle biler, blir for dumt å si at eiere av det ene merket er bedre/verre enn andre. Jeg ble stående å vente på en Leaf som stod tilkoblet en 22kw stolpe på McD her for leden, DC laderen var ledig, men den var sikkert opptatt da han kom og så gadd han ikke flytte bilen. Men det betyr jo ikke at alle Leaf-eiere er tullinger av den grunn...
Når det gjelder at man bør avslutte ved 80% er jeg ikke enig, 22kW ZOE mister ikke ladefart før langt opp på 90-tallet. Man skal selvfølgelig ikke lade mer på hurtigladere enn man må for å komme frem, dannes det kø må man selvfølgelig vurdere om man kan legge inn et nytt ladestopp og dermed avslutte lading tidligere enn man hadde planlagt. Tilværelsen som elbilist blir bedre om vi viser litt hensyn og bruker litt sunn fornuft!☺
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Leon

Kom til ladestasjonen på Notodden igjen i går, og denne er vanligvis ledig. Denne gangen stod det en i3 der, men med over 70% lading regnet jeg med at ventetida ikke ble så lang, selv om den bare hadde stått i 8 minutter. Koblet meg til, slik at min lading skulle starte automatisk når han koplet seg fra. Kom tilbake en halv time senere, og da ladet han fortsatt, og bilen hans var ladet til 98%...

Slo opp bilnummeret og fant eier, men med tre mobilnummer, tok det litt tid å finne det rette. I mellomtida kom han tilbake, og avsluttet ladingen med sms. Kom vel med en kommentar om at nå var det ikke mulig å dytte mer inn på batteriet, men han var ikke i det snakkesalige hjørnet, så jeg lot det være med det. Ville ikke skape noen sur stemning med hele familien hans tilstede.

Kunne vel kanskje ha nappet ut kontakten hans, men antar at den kanskje var låst i bilen? Var ikke mulig å stoppe ladingen fra laderen uten sms. Antar nødstopp ville være litt drastisk...

Vet ikke hvor lang ladetid du får med sms-lading til 99 kr hos Grønn Kontakt, men tror det var ca 40 minutter igjen...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

AmocoCadiz

Trodde de raske hurtigladene alltid stoppet selv ved 80%, må alltid restarte ny ladesesjon hvis jeg må presse inn mer enn 80% hvis det er for langt til neste hurtiglader, dette gjelder Chademo.
Er Combo og Zoe 43kW annerledes?

Tenker dette gjelder en generell hurtigladeproblemstilling uansett merke, men som oppstår når noen har fått dette inkl med bilen eller kjøpt ubegrenset års hurtigladeabo.

Ser feks at Tesla i USA ønsker å begrense hurtigladebruken da noen med fri bruk har begynt å bruke hurtigladestasjonene som eneste ladeplass.

Og så lenge det ikke er flere ladere på hurtigladestasjonene kan dette bli et vedvarende problem lenge, også fordi mange nye elbil eiere er uvante med premissene ved lading.

emil

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 13. juni 2015, klokken 23:11
Trodde de raske hurtigladene alltid stoppet selv ved 80%, må alltid restarte ny ladesesjon hvis jeg må presse inn mer enn 80% hvis det er for langt til neste hurtiglader, dette gjelder Chademo.
Er Combo og Zoe 43kW annerledes?

43kW AC har jo ikke samme mulighet til å lese batteristatus som DC-ladingen. Når det gjelder stopp på 80% er det vel litt forskjellig. Har hørt noen snakke om at hvis man startet lading på over 50% SOC så ville den fortsette til 100%, men dette var mens lading for det meste var gratis. Kan også være forskjeller mellom SMS/stykkprislading og vanlig minuttsprising.

Min erfaring med et par eldre GrønnKontakt ABB-ladere er at de stopper CHAdeMO lading på 90% uavhengig av hva oppstarts %SOC var, litt kjipt når jeg hadde klippekort og 90% på laderen egentlig ikke var mer enn 75% på bilen.

Men igjen ser man at stykkpris og gratislading gjør at folk lader mer enn de kanskje trenger. Minner meg også om en episode fra Kiwi Lund i Kristiansand mens det fortsatt var 20 gratisminutter i åpningstiden og to ladende diskuterte hvordan de skulle få til flere 20-minuttere etterhverandre ved å bytte lader (to på stedet) og bruke andre mobilabonnement/fortumbrikker. Den gangen gadd ikke jeg å vente, hadde nok batteri til å gjøre unna et par andre ting jeg skulle før jeg kom tilbake til ledig lader litt senere.

hsa77

For min del tror jeg stykkpris er verre enn gratislading. Kjører ofte Hamar Eidsvoll t/r uten lademulighet der jeg parkerer på Eidsvoll. Ved våt veg eller tung høyrefot må jeg lade litt på Minnesund for å komme hjem, her lader jeg gratis på Kiwi, men jeg gidder da ikke stå ett minutt lenger enn det jeg må for å komme hjem uten rekkeviddeangst. Jeg kunne ladet til 100% på Minnesund og da sluppet å lade hjemme, men fritiden min er nå en gang litt mer verdt enn 20kr spart på strømregningen...

Dersom jeg en gang blir nødt til å punge ut 220+kr hos landeveisrøverne i Artic Roads skal jeg pinadø ha full valuta for pengene og lade til 100%!

Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...

Enig i at det er en merkelig prismodell. Om jeg skal stå et sted en times tid pga. at vi skal spise og evt. handle, og trenger en viss mengde strøm, vil det altså lønne seg for meg å skru ned ladehastigheten fra f.eks 22kW til 15kW om jeg bare trenger 15kWh.

Jeg ville foretrukket en litt høyere timepris men fakturert etter faktisk medgått tid. Slik det er nå betalte jeg 47 kroner for 26 minutters lading på 22kW forrige gang og det er 80% over Fortums minuttpris (der Fortum har separate 22kW stolper, ellers koster det mye mer).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hsa77

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juni 2015, klokken 15:28
Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...

Enig i at det er en merkelig prismodell. Om jeg skal stå et sted en times tid pga. at vi skal spise og evt. handle, og trenger en viss mengde strøm, vil det altså lønne seg for meg å skru ned ladehastigheten fra f.eks 22kW til 15kW om jeg bare trenger 15kWh.

Jeg ville foretrukket en litt høyere timepris men fakturert etter faktisk medgått tid. Slik det er nå betalte jeg 47 kroner for 26 minutters lading på 22kW forrige gang og det er 80% over Fortums minuttpris (der Fortum har separate 22kW stolper, ellers koster det mye mer).
Ja de burde gjort som Fortum, 1kr per minutt for 22kw ac. Så får heller de som bare kan lade med 3,6-7kw benytte seg av dc-hurtigladeren!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ferry

Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Jeg kunne ladet til 100% på Minnesund og da sluppet å lade hjemme, men fritiden min er nå en gang litt mer verdt enn 20kr spart på strømregningen...

Dersom jeg en gang blir nødt til å punge ut 220+kr hos landeveisrøverne i Artic Roads skal jeg pinadø ha full valuta for pengene og lade til 100%!

Er ikke fritiden noe verdt lenger hvis du lader hos AR? Det er da uansett kun 20 kr du sparer.

hsa77

Sitat fra: Ferry på søndag 14. juni 2015, klokken 15:55
Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Jeg kunne ladet til 100% på Minnesund og da sluppet å lade hjemme, men fritiden min er nå en gang litt mer verdt enn 20kr spart på strømregningen...

Dersom jeg en gang blir nødt til å punge ut 220+kr hos landeveisrøverne i Artic Roads skal jeg pinadø ha full valuta for pengene og lade til 100%!

Er ikke fritiden noe verdt lenger hvis du lader hos AR? Det er da uansett kun 20 kr du sparer.
Her handler det om prinsipp, ikke fornuft!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ferry

Men du straffer jo kun deg selv, og evt. andre bilister som venter på laderen! AR blåser i om du står der en time eller to.

hsa77

Sitat fra: Ferry på søndag 14. juni 2015, klokken 16:30
Men du straffer jo kun deg selv, og evt. andre bilister som venter på laderen! AR blåser i om du står der en time eller to.
Nå er dette en rimelig hypotetisk problemstilling i og med at jeg aldri har ladet på AR, og heller ikke har tenkt å gjøre det!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

K S

Uff, enkelte elbilister er så kjipe at jeg er overbevist om at de gråter når de sitter på dass. Det samme gjelder endel bobilfolk.
Og jeg er begge deler..... :oheldigvis er jeg villig til både betale for lading av elbil og parkering av bobil ved overnatting....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA