Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med fri bruk?

Startet av AmocoCadiz, lørdag 13. juni 2015, klokken 17:21

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Mippen på onsdag 17. juni 2015, klokken 09:37
Hurtigladeren trenger ikke å vite SOC for å ta betalt pr kw. Laderen vet hvor mye strøm man har ladet. Etter 80 % dropper også hastigheten. Det burde være mulig å ha et betalingssystem som senser når hastigheten dropper for å så aktivere betaling for tid helt til kabelen er plugget ut.

Hastigheten dropper avhengig av temperatur, %SOC, batteriets tilstand og andre faktorer. Det er heller ikke sånn at hastigheten dropper plutselig på 80%, hos meg går ladingen jevnt nedover i en lang periode. De fleste hurtigladere (jeg også til vanlig) stopper hurtigladingen lenge før Leafen mener den har fått 80%. Å sette en fast grense for hvor betalingsmodellens skal endres på en gitt gjettet %SOC blir bare helt feil i mine øyne.

Det høyeste jeg noen gang har hurtigladet Leafen er til ca 78%. Måtte starte ladingen en gang nummer to etter at laderen mente at nå var det nok. Sto denne gangen alene på laderen og trengte alt jeg kunne for å komme meg videre

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på onsdag 17. juni 2015, klokken 09:37
22kw er strengt tatt ikke hurtiglading som CCS og CHAdeMO. Enig at der bør det være betaling for tid. Det bør lønne seg å ha en bil som kan lade raskest mulig på slike stasjoner.

Enig ang. 22kW AC. Men for 43kW AC synes jeg det burde være mulig å betale for bare 22kW, f.eks ved å velge dette på displayet slik at hurtigladeren begrenser til 22kW. Grunnen er at det er ytterst få biler som kan lade med 43kW AC i forhold til 22kW AC (og færre blir det), og de fleste ladestedene med 43kW AC har ikke separate 22kW stolper tilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2015, klokken 11:39
Sitat fra: Mippen på onsdag 17. juni 2015, klokken 09:37
22kw er strengt tatt ikke hurtiglading som CCS og CHAdeMO. Enig at der bør det være betaling for tid. Det bør lønne seg å ha en bil som kan lade raskest mulig på slike stasjoner.

Enig ang. 22kW AC. Men for 43kW AC synes jeg det burde være mulig å betale for bare 22kW, f.eks ved å velge dette på displayet slik at hurtigladeren begrenser til 22kW. Grunnen er at det er ytterst få biler som kan lade med 43kW AC i forhold til 22kW AC (og færre blir det), og de fleste ladestedene med 43kW AC har ikke separate 22kW stolper tilgjengelig.

Fremdeles kan vel flertallet av dagens NYE elbiler bare lade på 3,6 kW AC, blant annet alle VW, så da er det vel like urimelig at de/vi skal betale 50-60 kr per time for å kunne kjøre et par mil til...

Nå kjenner jeg problemet med å okkupere laderen over lang tid fra DC-laderne, og jeg kan jo for så vidt forstå den frustrasjonen, men det er jo samtidig mange av AC-laderne jeg aldri har sett i bruk. Da virker det ganske urimelig å måtte lete rundt i byen etter en stikkontakt, når DC-laderen er i ustand, og det står flere ledige 22 kW AC-lader rett ved siden av...

Så ut fra min, og flertallet av dagens elbilers situasjon, liker jeg Grønn Kontakts prispolitikk på AC-lading bedre enn Fortums 1 kr per minutt. Men enhver er vel seg selv nærmest...  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Olatho

Jeg mener deter ekstremt idiotisk av elbilprodusentene å ikke legge til rette for mer enn 3,7 kW AC-lading.
Greit nok at det er dette mange har i kontakten hjemme (230 V, 16 A, enfas), men det er jo bare et gyldig argument om du har "uendelig" med rekkevidde og alltid bare lader over natta hjemme.
Uten å ha listepriser foran meg er det litt vanskelig å si hva slags økte kostnader det hadde gitt per bil, å i alle fall gå opp til en 11 kW.
Men her er det jo bare kjøperne av elbiler med så lite gjennomtenkt ladeopplegg som kan snakke med sitt bilmerke og få dem til å skjønne at det der ikke er særlig smart i lengden.

Gnilre

Jeg har fremdeles et klippekort fra Grønn kontakt med 7 av 10 gjenværende klipp, men jeg har allerede registrert meg på både Fortum og Grønn kontakt slik at jeg heretter vil bruke minuttpris. Og 2,50 kr/minutt er akseptabelt. Jeg kjører en Kia Soul EV som stopper ladingen ved 83%, og jeg har registrert at det går en del saktere med DC-ladingen fra 70 %. Men med klippekortet lader jeg opp til 83% selv om jeg strengt tatt kanskje ikke har behov for det, og kan risikere å blokkere for andre, selv om det hittil ikke har skjedd.

Men sist jeg ladet stod det en Leaf der og jeg fulgte med fra ca 70 til 90 % lading på den uten at ladingen stoppet automatisk. Mot slutten var ladingen nede i ca 5 kW, altså 10% av kapasiteten. Er det ikke mulig å sette opp DC-laderne slik at de kutter ut ved noen og 80% ? Kan jo kanskje gjøres ved at ladingen stopper opp når effekten synker under for eksempel 10 kW. Skal noen da ha mer inn på batteriet får de stille seg bakerst i ladekøen igjen etter mitt syn.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

pudderjagar

Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. juni 2015, klokken 21:58
Jeg har fremdeles et klippekort fra Grønn kontakt med 7 av 10 gjenværende klipp, men jeg har allerede registrert meg på både Fortum og Grønn kontakt slik at jeg heretter vil bruke minuttpris. Og 2,50 kr/minutt er akseptabelt. Jeg kjører en Kia Soul EV som stopper ladingen ved 83%, og jeg har registrert at det går en del saktere med DC-ladingen fra 70 %. Men med klippekortet lader jeg opp til 83% selv om jeg strengt tatt kanskje ikke har behov for det, og kan risikere å blokkere for andre, selv om det hittil ikke har skjedd.

Men sist jeg ladet stod det en Leaf der og jeg fulgte med fra ca 70 til 90 % lading på den uten at ladingen stoppet automatisk. Mot slutten var ladingen nede i ca 5 kW, altså 10% av kapasiteten. Er det ikke mulig å sette opp DC-laderne slik at de kutter ut ved noen og 80% ? Kan jo kanskje gjøres ved at ladingen stopper opp når effekten synker under for eksempel 10 kW. Skal noen da ha mer inn på batteriet får de stille seg bakerst i ladekøen igjen etter mitt syn.

Kva med dei som må ha meir for å kome seg fram. Skal dei vente i mange timer bakerst i køen? Synest ikkje da er rettferdigt heller. Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Gnilre

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:49
Kva med dei som må ha meir for å kome seg fram. Skal dei vente i mange timer bakerst i køen? Synest ikkje da er rettferdigt heller. Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!
Jeg ser folk som sitter i sin plugg-in hybrid og venter på å lade batteriet med 10A når det er gratis. Og hvis de har betalt for en lading på en hurtiglader og det er samme pris om de lader i 10 minutt det de trenger eller i en time til 100 % vil noen velge å stå der en time. Vi er individualistiske nordmenn, blottet for køkultur; hjelper ikke noe at vi liksom er miljøbevisste og kjører elbil.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Olatho

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:49
Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!

Det er jo ganske mange som plugger inn og så stikker for å gjøre noe annet.  Det er jo den store fordelen med elbil.  Da er det fort gjort å bruke en time eller to i stedet for bare den havltimen man trenger å lade. 

hsa77

Sitat fra: Olatho på torsdag 18. juni 2015, klokken 19:45
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:49
Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!

Det er jo ganske mange som plugger inn og så stikker for å gjøre noe annet.  Det er jo den store fordelen med elbil.  Da er det fort gjort å bruke en time eller to i stedet for bare den havltimen man trenger å lade.
Og derfor er minuttprising på lading det eneste fornuftige, da vil de fleste frigjøre ladeplassen så fort de kan. Snakker da ikke om lading med inntil 3,7kw, som må sees på som parkeringsplass med lademulighet, ikke som en ladestasjon.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Brosmen

Bare en liten tanke fra en som er ny og uerfaren (bil i bestilling, forventet levering om halvannen til to uker). Hva med en prismodell som var for DC = pris pr. kw til 80%, deretter kw+tid. For AC = pris pr. kw for en gitt tid (basert på tilgjengelig effekt), deretter kw+tid.
At prisen går opp etter en viss mengde lading på DC eller tid på AC, burde det være et incentiv for at folk ikke opptar plassen lenger enn nødvendig.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

sølv-pilen

Hurtiglading Nissane Leaf mars 2015

Minuttprising            Kw prising (for eksempel 2 kr kwh)      
38m   kr 95,00      16,1 kWh   kr 32,20
20m   kr 50,00      8,4 kWh   kr 16,80
25m   kr 62,50      9,4 kWh   kr 18,80
48m   kr 120,00      4,7 kWh   kr 9,40
27m   kr 67,50      5,9 kWh   kr 11,80
25m   kr 62,50      10,4 kWh   kr 20,80
13m   kr 32,50      7,2 kWh   kr 14,40
60m   kr 150,00      10,3 kWh   kr 20,60
26m   kr 65,00      1,6 kWh   kr 3,20
25m   kr 62,50      10,8 kWh   kr 21,60
22m   kr 55,00      10,2 kWh   kr 20,40
19m   kr 47,50      4,7 kWh   kr 9,40
28m   kr 70,00      7,3 kWh   kr 14,60
14m   kr 35,00      5,6 kWh   kr 11,20
34m   kr 85,00      12,7 kWh   kr 25,40
26m   kr 65,00      11,9 kWh   kr 23,80
14m   kr 35,00      3 kWh   kr 6,00
33m   kr 82,50      11,2 kWh   kr 22,40
31m   kr 77,50      11,1 kWh   kr 22,20
9m   kr 22,50      4,9 kWh   kr 9,80
15m   kr 37,50      6,5 kWh   kr 13,00
32m   kr 80,00      12,1 kWh   kr 24,20
20m   kr 50,00      8,1 kWh   kr 16,20
7m   kr 17,50      2,4 kWh   kr 4,80
35m   kr 87,50      13,6 kWh   kr 27,20
16m   kr 40,00      8 kWh   kr 16,00
22m   kr 55,00      9,5 kWh   kr 19,00
                  
Sum:      kr 1 710,00      Sum:      kr 455,20
-----------------------------------------------------------
Her er hva forskjellen egentlig er i forhold til minutt prising og kwh prising. jeg bare lurer... Hvem ønsker å gå over til elektrisk når kostnadene er mer enn 3 ganger større dersom man blir avhengig av en bensinpumpe andre steder en hjemme.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

K S

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:47
Hurtiglading Nissane Leaf mars 2015

Minuttprising            Kw prising (for eksempel 2 kr kwh)      
38m   kr 95,00      16,1 kWh   kr 32,20
20m   kr 50,00      8,4 kWh   kr 16,80
25m   kr 62,50      9,4 kWh   kr 18,80
48m   kr 120,00      4,7 kWh   kr 9,40
27m   kr 67,50      5,9 kWh   kr 11,80
25m   kr 62,50      10,4 kWh   kr 20,80
13m   kr 32,50      7,2 kWh   kr 14,40
60m   kr 150,00      10,3 kWh   kr 20,60
26m   kr 65,00      1,6 kWh   kr 3,20
25m   kr 62,50      10,8 kWh   kr 21,60
22m   kr 55,00      10,2 kWh   kr 20,40
19m   kr 47,50      4,7 kWh   kr 9,40
28m   kr 70,00      7,3 kWh   kr 14,60
14m   kr 35,00      5,6 kWh   kr 11,20
34m   kr 85,00      12,7 kWh   kr 25,40
26m   kr 65,00      11,9 kWh   kr 23,80
14m   kr 35,00      3 kWh   kr 6,00
33m   kr 82,50      11,2 kWh   kr 22,40
31m   kr 77,50      11,1 kWh   kr 22,20
9m   kr 22,50      4,9 kWh   kr 9,80
15m   kr 37,50      6,5 kWh   kr 13,00
32m   kr 80,00      12,1 kWh   kr 24,20
20m   kr 50,00      8,1 kWh   kr 16,20
7m   kr 17,50      2,4 kWh   kr 4,80
35m   kr 87,50      13,6 kWh   kr 27,20
16m   kr 40,00      8 kWh   kr 16,00
22m   kr 55,00      9,5 kWh   kr 19,00
                  
Sum:      kr 1 710,00      Sum:      kr 455,20
-----------------------------------------------------------
Her er hva forskjellen egentlig er i forhold til minutt prising og kwh prising. jeg bare lurer... Hvem ønsker å gå over til elektrisk når kostnadene er mer enn 3 ganger større dersom man blir avhengig av en bensinpumpe andre steder en hjemme.

Hvem vil sette opp og drifte hurtiglader for at du skal få lade med 50 kW for 2 kr per kWt?
Drøm i vei!

Flesteparten har eller vil kunne ordne mulighet for å lade hjemme, hurtiglading er mer unntaket enn regelen.

sølv-pilen

Sitat fra: K S på onsdag 24. juni 2015, klokken 15:27
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:47
Hurtiglading Nissane Leaf mars 2015

Minuttprising            Kw prising (for eksempel 2 kr kwh)      
38m   kr 95,00      16,1 kWh   kr 32,20
20m   kr 50,00      8,4 kWh   kr 16,80
25m   kr 62,50      9,4 kWh   kr 18,80
48m   kr 120,00      4,7 kWh   kr 9,40
27m   kr 67,50      5,9 kWh   kr 11,80
25m   kr 62,50      10,4 kWh   kr 20,80
13m   kr 32,50      7,2 kWh   kr 14,40
60m   kr 150,00      10,3 kWh   kr 20,60
26m   kr 65,00      1,6 kWh   kr 3,20
25m   kr 62,50      10,8 kWh   kr 21,60
22m   kr 55,00      10,2 kWh   kr 20,40
19m   kr 47,50      4,7 kWh   kr 9,40
28m   kr 70,00      7,3 kWh   kr 14,60
14m   kr 35,00      5,6 kWh   kr 11,20
34m   kr 85,00      12,7 kWh   kr 25,40
26m   kr 65,00      11,9 kWh   kr 23,80
14m   kr 35,00      3 kWh   kr 6,00
33m   kr 82,50      11,2 kWh   kr 22,40
31m   kr 77,50      11,1 kWh   kr 22,20
9m   kr 22,50      4,9 kWh   kr 9,80
15m   kr 37,50      6,5 kWh   kr 13,00
32m   kr 80,00      12,1 kWh   kr 24,20
20m   kr 50,00      8,1 kWh   kr 16,20
7m   kr 17,50      2,4 kWh   kr 4,80
35m   kr 87,50      13,6 kWh   kr 27,20
16m   kr 40,00      8 kWh   kr 16,00
22m   kr 55,00      9,5 kWh   kr 19,00
                  
Sum:      kr 1 710,00      Sum:      kr 455,20
-----------------------------------------------------------
Her er hva forskjellen egentlig er i forhold til minutt prising og kwh prising. jeg bare lurer... Hvem ønsker å gå over til elektrisk når kostnadene er mer enn 3 ganger større dersom man blir avhengig av en bensinpumpe andre steder en hjemme.

Hvem vil sette opp og drifte hurtiglader for at du skal få lade med 50 kW for 2 kr per kWt?
Drøm i vei!

Flesteparten har eller vil kunne ordne mulighet for å lade hjemme, hurtiglading er mer unntaket enn regelen.
Jeg presiserer det åpenbare. Om du lader to ganger i året så er det heller ingen som kommer med hurtiglader for ditt bruk. Ingen trenger å drømme, tallene og bruken står i ditt sitat. Mulig du finner 7,5 kr for kWh som en god deal, men jeg tror ikke det er representativt. Forøvrig kan bare bilen lades hjemme når den ER hjemme.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

OlavEmil

Du presiserar det openbare, som er at 2kr per kWh er heilt urealistisk. Diskusjonen minuttpris vs kWhpris må jo vere basert på at prisen per kWh er den same ved normale tilhøve.

Argumentet for kWhpris er at kunden ikkje skal tape på at ladaren ikkje klarar å levere full effekt, t.d. ved låg temperatur (på den andre sida, skal seljar straffast for at bilen ikkje klarar å trekkje full effekt, når driftskostnaden på ein ladestasjon ligg heilt andre stader enn i den leverte straumen?). Det er meiningslaust å argumentere med at prisen ved normale forhold vil vere ein femtedel ved kWhpris. Det vil jo i så fall seie at dei som driftar stasjonane heilt utan vidare skal akseptere eit tap i inntekten på 80%, fordi du meiner at kWhpris på 2kr/kWh er det einaste rette alternativet til ein minuttpris på 2,50.

Sjeldan har uttrykket "drøm i vei" passa betre.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Leon

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 15:44
Jeg presiserer det åpenbare. Om du lader to ganger i året så er det heller ingen som kommer med hurtiglader for ditt bruk. Ingen trenger å drømme, tallene og bruken står i ditt sitat. Mulig du finner 7,5 kr for kWh som en god deal, men jeg tror ikke det er representativt. Forøvrig kan bare bilen lades hjemme når den ER hjemme.

Hvis du holder deg til lading under 70% er det godt mulig å få en en kWt-pris på 4-5 kr.

Eksempel fra sist søndag: 11,5 kWt, fra 27,5-80,5% på 21 minutter: 21*2,50 kr / 11,5 kWt = 4,56 kr / kWt
                                            9,1 kWt, fra 29,2-70,8% på 16 minutter: 16*2,50 kr /   9,1 kWt = 4,40 kr / kWt

Fram til 50% batterilading opplever jeg for øvrig at hurtigladerne gir 40-45 kW, det vil si en kWt-pris på mellom 3,40 og 3,75 kr.

Turen var på 285 km, og jeg brukte totalt 110 kr på hurtiglading, pluss 15 kr på å lade batteriet opp igjen hjemme. Tror du skulle slite litt med å klare det med en fossilbil, selv uten bompenger! På kortere turer blir regnestykket enda bedre! :)

På vinterstid må du regne ca 50% lengre hurtiglading. Mer hvis det er svinkaldt.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA