Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Roadtrip Oslo - Kristansand

Startet av julenissen2k, lørdag 13. juni 2015, klokken 15:40

« forrige - neste »

julenissen2k

Noen som har erfaringer med å kjøre Oslo til Kristiansand samt hvordan man bør legge opp ladingen?


emil

Har aldri kjørt Zoe på den strekningen, men du har følgende ladeplasser å velge mellom etter Drammen av det jeg kommer på i farta:

Kiwi Kleivbrottet Holmestrand (43kW)
Flykafeen Tønsberg (22kW)
Kiwi Moveien Sandefjord (43kW)
Kiwi Heistad (43kW)
Lasses Rugtvedt (43kW)
Kiwi Sørlandsparken (43kW)

Så kommer GrønnKontakt:

Brokelandsheia (22kW)
Lillesand (22kW)

Andre:
Statoil Telemarksporten (43kW)
Salto/E-route 71 Lillesand (22kW)
UiA Grimstad (22kW)

Så kommer det jo litt an på hvordan du kjører og været når du kjører. Skal du kun holde deg til Fortum-ladere kan Rugtvedt-Sørlandsparken bli litt i lengste laget.

Når jeg kjører Leafen fra Oslo til Arendal nå i normalt sommervær tar jeg Oslo-Sandefjord som første strekning. Lader nok der til å komme til Lasses og tilsvarende der og på Brokelandsheia så jeg kommer hjem med passe tomt batteri.

Ville nok kanskje ladet godt på Brokelandsheia og så tatt turen videre til Kristiansand uten ladestopp.

julenissen2k

Sitat fra: emil på lørdag 13. juni 2015, klokken 16:17
Har aldri kjørt Zoe på den strekningen, men du har følgende ladeplasser å velge mellom etter Drammen av det jeg kommer på i farta:

Kiwi Kleivbrottet Holmestrand (43kW)
Flykafeen Tønsberg (22kW)
Kiwi Moveien Sandefjord (43kW)
Kiwi Heistad (43kW)
Lasses Rugtvedt (43kW)
Kiwi Sørlandsparken (43kW)

Så kommer GrønnKontakt:

Brokelandsheia (22kW)
Lillesand (22kW)

Andre:
Statoil Telemarksporten (43kW)
Salto/E-route 71 Lillesand (22kW)
UiA Grimstad (22kW)

Så kommer det jo litt an på hvordan du kjører og været når du kjører. Skal du kun holde deg til Fortum-ladere kan Rugtvedt-Sørlandsparken bli litt i lengste laget.

Når jeg kjører Leafen fra Oslo til Arendal nå i normalt sommervær tar jeg Oslo-Sandefjord som første strekning. Lader nok der til å komme til Lasses og tilsvarende der og på Brokelandsheia så jeg kommer hjem med passe tomt batteri.

Ville nok kanskje ladet godt på Brokelandsheia og så tatt turen videre til Kristiansand uten ladestopp.

Takk for ditt utfyllende svar! Jeg ser for meg som du sier å ta første stopp på lasses for deretter stoppe på brokelandsheia. Det burde holde helt hjem fra brokelandsheia, hvis ikke kan jeg alltids stoppe i lillesand (v/e18 texaco)..

hsa77

Er ladepunktene på UiA Grimstad åpne for alle? På nettsidene til Universitetet kan det se ut som om de er i et parkeringshus som er forbeholdt ansatte og studenter.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Og så har vel Grønn kontakt straks en ny ladestasjon ved Kragerø.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 22:00
Er ladepunktene på UiA Grimstad åpne for alle? På nettsidene til Universitetet kan det se ut som om de er i et parkeringshus som er forbeholdt ansatte og studenter.

Det har vært litt fram og tilbake på de. Brukte de litt i starten, da var det RFID (student/ansatt) kort som skulle til. Etterhvert var det vistnok EasyPark App.

Men det er ladekontakter på to steder. Det ene er parkeringsplassen rett foran hovedinngangen, den er forbeholdt UiA sine egne biler. Inne i p-huset har det derimot vært vanlig automatbetaling for parkering uten noe spesiellt krav om tilhørighet. Er riktignok ca et år siden jeg var der sist.

McDonalds i Grimstad står jo også på Renault/Fortum planen for utbygging av 22kW ladeplasser, og den ligger bedre til med tanke på E18, men det er vel fortsatt utsikkert når den kommer.

Sitat fra: julenissen2k på søndag 14. juni 2015, klokken 21:13
Takk for ditt utfyllende svar! Jeg ser for meg som du sier å ta første stopp på lasses for deretter stoppe på brokelandsheia. Det burde holde helt hjem fra brokelandsheia, hvis ikke kan jeg alltids stoppe i lillesand (v/e18 texaco)..

Sjekk bare ut først hvordan starte lading på disse kontaktene på YX Lillesand er. Aner ikke om de er åpne eller krever RFID/avtale.

jabj

Jeg kjørte Grimstad-Oslo t/r i helga med min ZOE R240. Kjørte stort sett med ECO knappen inne med cruise satt til 96 km/t på motorvei (uten AC, bare vanlig 2 hakk på vifta) Har også 17" hjul som kjent trekker 6.4% mer strøm enn 16". På hjemturen fra Oslo stoppet jeg på Kiwi ved Holmestrand ladet til 85% (har ikke tålmodighet til å vente på de siste 15%, det tar jo en evighet...), kjørte derfra til Lasses ved Brevik, da hadde batteri sunket til 25%, ladet deretter igjen opp til 85%, så kjørte jeg til Grimstad via en liten tur ned til Hisøy for å hente en person, og ved ankomst Grimstad hadde jeg 8% igjen på batteriet. Utetemperatur under kjøringen var 18-19 grader og vi var 2 personer i bilen. Dukket forresten opp ny Fortum lader ved Kiwi Nedenes (200m fra E18) i forrige uke og den var grei å ha som backup på vei hjem fra Oslo. Neste helg blir det Sverige tur via Danmark for min ZOE (fikk låne TN Schuko til type 2 kabel fra Motorforum i Kristiansand idag, etter at bilen ble omprogrammert pga 22kw ladefeilen som ble oppdaget i forrige uke for alle R240 modeller...)
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

emil

Sitat fra: jabj på mandag 22. juni 2015, klokken 14:12
Dukket forresten opp ny Fortum lader ved Kiwi Nedenes (200m fra E18) i forrige uke og den var grei å ha som backup på vei hjem fra Oslo.

Har i lang tid sagt at Kiwi Nedenes er perfekt sted for hurtiglader, bare litt synd at det kun ble enkel lader. Første hurtige/semihurtige AC-mulighet i Arendalsområdet.

hsa77

Sitat fra: jabj på mandag 22. juni 2015, klokken 14:12
Jeg kjørte Grimstad-Oslo t/r i helga med min ZOE R240. Kjørte stort sett med ECO knappen inne med cruise satt til 96 km/t på motorvei (uten AC, bare vanlig 2 hakk på vifta) Har også 17" hjul som kjent trekker 6.4% mer strøm enn 16". På hjemturen fra Oslo stoppet jeg på Kiwi ved Holmestrand ladet til 85% (har ikke tålmodighet til å vente på de siste 15%, det tar jo en evighet...), kjørte derfra til Lasses ved Brevik, da hadde batteri sunket til 25%, ladet deretter igjen opp til 85%, så kjørte jeg til Grimstad via en liten tur ned til Hisøy for å hente en person, og ved ankomst Grimstad hadde jeg 8% igjen på batteriet. Utetemperatur under kjøringen var 18-19 grader og vi var 2 personer i bilen. Dukket forresten opp ny Fortum lader ved Kiwi Nedenes (200m fra E18) i forrige uke og den var grei å ha som backup på vei hjem fra Oslo. Neste helg blir det Sverige tur via Danmark for min ZOE (fikk låne TN Schuko til type 2 kabel fra Motorforum i Kristiansand idag, etter at bilen ble omprogrammert pga 22kw ladefeilen som ble oppdaget i forrige uke for alle R240 modeller...)
Hvilken ladefeil er det du snakker om?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: emil på mandag 22. juni 2015, klokken 14:41
Sitat fra: jabj på mandag 22. juni 2015, klokken 14:12
Dukket forresten opp ny Fortum lader ved Kiwi Nedenes (200m fra E18) i forrige uke og den var grei å ha som backup på vei hjem fra Oslo.

Har i lang tid sagt at Kiwi Nedenes er perfekt sted for hurtiglader, bare litt synd at det kun ble enkel lader. Første hurtige/semihurtige AC-mulighet i Arendalsområdet.
Da begynner Fortum-dekningen på E18 å bli ganske god. Det er litt langt fra Nedenes til Stathelle, så vi får håpe på en ladestasjon til her. Ingen McD på strekningen, men Kiwi både i Tvedestrand og Søndeled. Tvedestrand er for langt fra E18 og kronglete å kjøre til/fra. Søndeled ligger nesten midt i mellom, kanskje også litt langt fra E18, men det er ikke lange omvegen å kjøre gamlevegen. Så jeg stemmer for Søndeled som neste Fortum ladestasjon langs E18!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jabj

Ladefeilen er helt nyoppdaget, Motorforum fikk ny software i dag, og jeg var den 6 bilen de hadde omprogrammert. Feilen var at 22kw lading kunne lage feil på bil og ekstern lader. Hørtes ut som samtlige R240 modeller måtte inn for software oppdatering (tok ca 1 time). Ingen nye R240 blir utlevert før de er blitt oppdatert.
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

hsa77

Oida! Står og lader på 22kw mens jeg skriver dette!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Einride

Sitat fra: jabj på mandag 22. juni 2015, klokken 23:22
Ladefeilen er helt nyoppdaget, Motorforum fikk ny software i dag, og jeg var den 6 bilen de hadde omprogrammert. Feilen var at 22kw lading kunne lage feil på bil og ekstern lader. Hørtes ut som samtlige R240 modeller måtte inn for software oppdatering (tok ca 1 time). Ingen nye R240 blir utlevert før de er blitt oppdatert.

Eg leverte bilen min inn i går nettopp på grunn av ladeproblemer...

Du er sikker på at det var ein oppdatering som kom i går? Eg fekk bilen utlevert på fredag forrige veke. Skulle egentlig fått den på onsdag eller torsdag forrige veke, men den vart forsinka pga problemer med ein software-oppdatering (dei fekk ikkje kontakt med Renault sine serverar for sjølve oppdateringa, visst nok). Og den oppdateringen måtte dei legge inn før bilen vart utlevert fekk eg beskjed om.

hsa77

Sitat fra: Einride på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:50
Sitat fra: jabj på mandag 22. juni 2015, klokken 23:22
Ladefeilen er helt nyoppdaget, Motorforum fikk ny software i dag, og jeg var den 6 bilen de hadde omprogrammert. Feilen var at 22kw lading kunne lage feil på bil og ekstern lader. Hørtes ut som samtlige R240 modeller måtte inn for software oppdatering (tok ca 1 time). Ingen nye R240 blir utlevert før de er blitt oppdatert.

Eg leverte bilen min inn i går nettopp på grunn av ladeproblemer...

Du er sikker på at det var ein oppdatering som kom i går? Eg fekk bilen utlevert på fredag forrige veke. Skulle egentlig fått den på onsdag eller torsdag forrige veke, men den vart forsinka pga problemer med ein software-oppdatering (dei fekk ikkje kontakt med Renault sine serverar for sjølve oppdateringa, visst nok). Og den oppdateringen måtte dei legge inn før bilen vart utlevert fekk eg beskjed om.
Da ser det kanskje ut som jeg har vært heldig,  har ladet min R240 mange ganger på 22kw... Bilen er nå inne på Motorforum Hamar for oppdatering. Ringte i dag tidlig og de tok imot bilen med en gang, bra service  :)(selv om det beste hadde vært at jeg hadde fått en feilfri bil...)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jabj

Oppdateringen kom fredag i forrige uke, men ikke alle forhandlerene var klare før mandag. Jeg ladet 5-6 ganger på 22kw før oppdateringen, men ingen skade var oppdaget på min bil (ref. analyseprogrammet som kjøres før oppdateringen)
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA