Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade med 16A Type 2 på semihurtig AC 32A?

Startet av vidarko, fredag 12. juni 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

vidarko

Kan Leaf med kunn 10/16A lader bruke semihurtig uttak AC 32A til å lade 16A? Da med bruk av type 2 til type 1 kabel.
Mvh.
Vidar Bertrand Kongsteien

Nissan Leaf 2014
Mitsubishi Outlander PHEV 2014

Johnny

Tja, det virker alltid med 32A kabel, men ikke alltid med 16A kabel. Avhenger litt av hvordan uttaket er laget.
TMS og eGolf.

3irikur

Oi! Dette var litt skummelt å lese!

Jeg har akkurat bestilt meg en 16A type 2 til type 1 kabel. Var dette et dumt valg? Burde jeg ha valgt 32A kabel til bruk på min Nissan Leaf selv om den bare kan utnytte 16A?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

zbk

Sitat fra: 3irikur på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:49
Oi! Dette var litt skummelt å lese!

Jeg har akkurat bestilt meg en 16A type 2 til type 1 kabel. Var dette et dumt valg? Burde jeg ha valgt 32A kabel til bruk på min Nissan Leaf selv om den bare kan utnytte 16A?

For å være helt sikker på å kunne lade på alle Type2-ladepunkter: Ja, da må man ha 32A-versjonen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

3irikur

Hmm.

Får ledningen i dag, så jeg får nesten bare prøve den på de stedene jeg forventer å ha behov, og se om det går. Virker den ikke så får jeg høre med Elbilhjelpen og se om han er grei nok til å gi meg byttemulighet :)

Gleder meg forøvrig til å kunne lade med mer enn det originalkabelen klarer :P
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Sitat fra: zbk på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:06
Sitat fra: 3irikur på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:49
Oi! Dette var litt skummelt å lese!

Jeg har akkurat bestilt meg en 16A type 2 til type 1 kabel. Var dette et dumt valg? Burde jeg ha valgt 32A kabel til bruk på min Nissan Leaf selv om den bare kan utnytte 16A?

For å være helt sikker på å kunne lade på alle Type2-ladepunkter: Ja, da må man ha 32A-versjonen.
Noen formening om hva som da er vitsen med å ha en 16A ledning (Om det går å benytte en 32A på bil med 3,3 kW lader?)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på fredag 03. juli 2015, klokken 16:16
Sitat fra: zbk på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:06
Sitat fra: 3irikur på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:49
Oi! Dette var litt skummelt å lese!

Jeg har akkurat bestilt meg en 16A type 2 til type 1 kabel. Var dette et dumt valg? Burde jeg ha valgt 32A kabel til bruk på min Nissan Leaf selv om den bare kan utnytte 16A?

For å være helt sikker på å kunne lade på alle Type2-ladepunkter: Ja, da må man ha 32A-versjonen.
Noen formening om hva som da er vitsen med å ha en 16A ledning (Om det går å benytte en 32A på bil med 3,3 kW lader?)

Den er tynnere, lettere og koster anslagsvis 100 kroner mindre...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 16:35
Sitat fra: leafnor på fredag 03. juli 2015, klokken 16:16
Sitat fra: zbk på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:06
Sitat fra: 3irikur på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:49
Oi! Dette var litt skummelt å lese!

Jeg har akkurat bestilt meg en 16A type 2 til type 1 kabel. Var dette et dumt valg? Burde jeg ha valgt 32A kabel til bruk på min Nissan Leaf selv om den bare kan utnytte 16A?

For å være helt sikker på å kunne lade på alle Type2-ladepunkter: Ja, da må man ha 32A-versjonen.
Noen formening om hva som da er vitsen med å ha en 16A ledning (Om det går å benytte en 32A på bil med 3,3 kW lader?)

Den er tynnere, lettere og koster anslagsvis 100 kroner mindre...
Kjekt å vite, da blir det en 32A om jeg skal kjøpe en, selv om jeg for tiden kun har en 3,3kW ladende LEAF.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Johnny

Jeg er av den typen som synes at alt som er for langt er nesten like uhendig som det som er for kort...

I praksis for meg har alle 32A punkter fast kabel, og type 2 kabelen min bruker jeg i parkeringshus og på kjøpesenter. Derfor er det en 16A kabel som er veldig nett og hendig!
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på fredag 03. juli 2015, klokken 18:41
Jeg er av den typen som synes at alt som er for langt er nesten like uhendig som det som er for kort...

I praksis for meg har alle 32A punkter fast kabel, og type 2 kabelen min bruker jeg i parkeringshus og på kjøpesenter. Derfor er det en 16A kabel som er veldig nett og hendig!

Hvor finner du 32A ladepunkter med fast kabel? Jeg har ladet på en god del forskjellige offentlige 32A og 3x32A ladepunkter, alle som en har vært uten fast kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 19:36
Sitat fra: Johnny på fredag 03. juli 2015, klokken 18:41
Jeg er av den typen som synes at alt som er for langt er nesten like uhendig som det som er for kort...

I praksis for meg har alle 32A punkter fast kabel, og type 2 kabelen min bruker jeg i parkeringshus og på kjøpesenter. Derfor er det en 16A kabel som er veldig nett og hendig!

Hvor finner du 32A ladepunkter med fast kabel? Jeg har ladet på en god del forskjellige offentlige 32A og 3x32A ladepunkter, alle som en har vært uten fast kabel.

På denne siden av fjellet ha vi et utvalg av disse stasjonene med Chademo, CCS, og 22kW AC. Utenom det finnes det type 2 punkter i parkeringshus og på kjøpesenter. De er alle 16A, utenom et sted som har 32A så langt jeg vet. Det fungerer med 16A kabel også.
TMS og eGolf.

vidarko

Disse 32 ampers laderene er 400 volt. Hvordan blir det når en bil uten denne laderen (som kunn tar 230 volt/16A) kobles til? Kan man ødelegge noe i bilen?
Mvh.
Vidar Bertrand Kongsteien

Nissan Leaf 2014
Mitsubishi Outlander PHEV 2014

emil

400V er trefase. Har bilen bare enfaselader er det bare L1+N som er koblet opp og bilen får 230V og ingenting kan gå i stykker.

vidarko

Mvh.
Vidar Bertrand Kongsteien

Nissan Leaf 2014
Mitsubishi Outlander PHEV 2014

jkirkebo

Sitat fra: emil på søndag 19. juli 2015, klokken 20:59
400V er trefase. Har bilen bare enfaselader er det bare L1+N som er koblet opp og bilen får 230V og ingenting kan gå i stykker.

Det er korrekt at ingenting kan gå i stykker, men om man har en 16A kabel er det ikke sikkert man får ladet på et 32A ladepunkt, 400V eller ikke. Med en 32A kabel er man sikker på å få ladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA