Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulyd fra transformator / hjemmelader?

Startet av AmocoCadiz, fredag 12. juni 2015, klokken 10:16

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Lurer på om hjemmeladeløsningen med trafo for IT til TN for Zoe lager ulyd eller hørbare høyfrekventlyder eller brumming? Har familimedlemmer som er veldig sensitive på "elektroniske" støylyder og som lett plages av det.
Og hvis det er slike trafo lyder og den monteres på murvegg ( er dette det vanlige med veggmontering av trafo ved sikringsskapet?) , fortplanter seg slike lyder i hele huset?
Har også sett tråd her om at det kan være ulyder ved lading ved bilen, oppleves det slik fortsatt også med ny 240km utgave?

morten69

Hei!

Kan ikke svare for trafo for jeg har 400V nett, men jeg har ny type bil og den lager også høyfrekvent lyd når den lader. For meg ikke plagsomt må stå i nærheten av bilen for å høre det.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Har 11kW lading, og det er litt brumming fra trafo på tomgang. Jeg har min i kjelleren, og hører trafo når jeg går forbi den. Når trafo belastes øker lydnivået en del. Du bør nok ikke sette trafo vegg i vegg med et soverom. Min trafo står direkte på murgolv, og er kun festet til en murvegg for å støtte den. Det er ingen vibrasjoner i trafoen, og ingen lyd som forplanter seg i veggen. Jeg ville nok sette trafo i et teknisk rom eller i garasje, og passe på at den ikke plasseres på vegg mot beboelsesrom om du setter den i boligen.

Har hørt at det er folk som har problemer med forplantning når trafo monteres på trevegg.

Når det gjelder høyfrekvent lyd fra Zoe under lading, så kan nok det være plagsomt hvis man er sensitiv på "elektroniske" støylyder. min 210 km utgave (gamle versjonen) piper ganske så irriterende under lading. Jeg vet ikke om problemet gjelder/er like stort på 240 km utgaven da den har helt ny lader.

Hadde vært interessant å sammenligne ny og gammel versjon under lading.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"


Joseph Santaniello

#4
Jeg har 3,6 kW lader med trafo inne i skapet fordi jeg ikke har garasje. Huset er 150 år gammel og selvsagt laget av tre. Trafo lager en brummelyden som forplanter seg og man kan høre fra god avstand. Det er ganske lav frekvens og dermed ikke plagsomt til meg, barne mine (som hører nok en god del bedre enn meg) heller ikke kattene lar seg forstyrre. Selve bilen lager en litt mer høytonet lyd under ladning. Dette er med ny 240 model.

Om du befinner deg i nærheten av Verdens Ende på Tjøme i Vestfold, du er velkommen til å stikk innom for å høre selv.


AmocoCadiz

Takk for svar og info.
Det virker som det er snakk om 2 lydmessige problemstillinger ved lading av Zoe, brumming/lavfrekvente lyder fra trafo  som avhengig av plassering kan fortplante seg uvenntet i huset

og høyfrekvent /pipelyd ved lading av bilen.

Ang. levering/montering av trafo, var det åpning/forståelse fra montør om mulighet for plassering av trafo på mer velegnet sted i huset selv om det innebærer noen ekstra meter ledningstrekk, eller blir ev. dette umiddelbart ekstrakostnad?

Hvis trafo brummer kontinuerlig uavhengig av lading, har den støpsel el avpå knapp slik at den kan skrus av manuelt hvis behov?

Joseph Santaniello

Riktig: 2 type lyder. Trafo lav-tonet brumm, bilen, høytonet pip. Trafo kan settes opp med brytter mellom sikringskap og trafo antar jeg for ektstra kostnad. Eller du kan bruk sikkringsbrytter i skapet om det er lett tilgjenglig for å koble bort trafo. Disse 15m som er inkludert i prisen er 15m av kabel, ikke avstand. None meter brukes opp i forbindelse med sikringskap til trafo, og trafo til videre liten sikringskap, så ut til ladepunkt. Så du kan få den plasert hvor du vil, men inne fordi den tåle rikke fukt. Min ligger på gulvet (fordi det er delvis midlertidlig fram til jeg bygger garasje til høst) og det gjør at det resonere mer enn nødvendig tror jeg. Om det var festet til veggen kansje mindre brum. Eller kansje bar ei veggen, hvem vet. Ekstra meter av kabling var 150,-/m + mva tror jeg. Installatør var veldig grei, men de er nøye med målebånd...

THE

Du kan få plassert trafo på et hensiktsmessig sted hvis du betaler for evt. ekstra meter med kabel. Hvis det blir lange kabelstrekk kan det også være at du må ha større tverrsnitt på kablene, noe som også blir en merkostnad. Uansett ville jeg tatt den kostnaden for å slippe støy fra trafo, det blir en relativt liten engangskostnad. Tror ulempen er større hvis du skal irritere deg over lyd/støy fra trafo.

Trafoen har ikke bryter. Det er vel også anbefalt at trafo skal stå på hele tiden, fikk i alle fall det rådet fra elektrikeren som monterte hos meg. På facebookgruppa for Zoe var det en som hadde fått montert opp egen bryter for å slå av trafo, så det er mulig.

Lyden fra bilen er høyfrekvent, og det betyr også at den er retningsbestemt. Du hører lyden godt når du står foran bilen, men bak bilen er lyden mye lavere. Når jeg parkerer bilen utenfor huset for lading står den mer eller mindre rett utenfor soveromsvinduene mine, med fronten mot vinduet (vinduene er ca 2 m over bakkenivå). Med åpent vindu hører jeg lyden godt når jeg står i rommet. Når jeg legger meg ned er lyden så godt som ikke hørbar. Lyd fra trafo er lavfrekvent, og vil forplante seg i alle retninger.

Lurt å plassere veggboks på et sted du normalt ikke oppholder deg. Dumt å plassere den f.eks. ved veranda/uteplass eller rett utenfor soveromsvindu. Eventuelt kan hjelpe godt hvis du parkerer bilen med fronten vekk fra vinduet når du lader, men da trenger du sannsynligvis en lengre type2 kabel enn den som følger med bilen..   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AmocoCadiz

#8
Fint å få utfyllende svar fra reelle ZOE ladeinstallasjons opplegg, takk for det.

Lurer på om det å kunne skru av trafo når den ikke brukes har noen reell grunn, man skrur jo av og på all mulig elektronikk idag uten problem?

Problemet er at vi bor i rekkehus bygget på 50-tallet, mur i første og delvis andre etasje, tre i tredie etasje. Dårlig isolering, hører naboenes aktiviteter godt spesiellt på kvelden/natten.
Sikringsskap er i midterste etasje, soverom rett over...
Siden det er rekkehus med en del meter til fellesparkeringen, blir bilene stående utenfor naboen sin del, hvordan han takler/hører høyfrekvente lyder  blir enda et usikkerhetsmoment.....

Fikk sett litt på tidligere innlegg om dette tema, støy og vibrasjoner i gammelt hus virker å være vansklig å unngå.

Synd, synes det er mye sympatisk og bra med Zoe,
men er veldig usikker på ladeløsninger og konsekvenser av trafoinstallasjon for denne bilen.

Føler Norske Renault er utydelige på disse vesentlige problemstillingene, kunne ønske at de tok grep angående ladeproblemstillingen i Norge.
Var f.eks. veldig intressert i tilbudet som skulle gjelde til august om 5 års lading hos Fortum og inkludert Zapteckabel levert i høst ,
men nå er info om dette tilbudet plutselig helt fjernet fra websidene til Renault


morten69

Hva med kanskje spørre forhandler om man kan få bilen levert med den zaptec kabelen istenfor vegglader. Jeg trengte ikke zaptec kabel når jeg bestilte så jeg fikk byttet den bort og fikk vinterhjul og metallic lakk istenfor. Verdi på dette var 17000.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Joseph Santaniello

Ja, trafo kan høres godt i gammelt hus. I rekkehus jeg hadde nok ikke anbefalte det før du få høre det selv og kan vurdere hvordan å kunne tilpasse det hos deg.

ZOE

Nå er det vel ikke bekreftet hvor fort Zaptec kabelen vil lade enda, men om den er 10A så er jo det ganske mye tregere enn 16A som podpoint lader...

Jeg måtte få flyttet trafo fra loft til under kjellertrapp. Det er mulig å høre den inne i huset (den står på metall hylleknekter på veggen). Men det er bare like innenfor og ovenfor. Der er vi aldri.  Forestår at du tar deg en tur og hører på en :-)

Forøvrig har jeg fått satt bryter på min, ettersom tomgangslasten er rundt 150W så bruker jeg mer penger på tomgangskjøring enn lading uten bryter.


asgeirn

Har du fått målt tomgangslasten?

Jeg fikk beskjed om at det var 500W på min 11kW, men jeg målte 5W på måleren når alle de andre kursene var slått av.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

emil

Sitat fra: ZOE på søndag 14. juni 2015, klokken 08:33
Nå er det vel ikke bekreftet hvor fort Zaptec kabelen vil lade enda, men om den er 10A så er jo det ganske mye tregere enn 16A som podpoint lader...

Noen rykter skal ha det til å være 14A på Zaptec kladden, men siden den kommer med schuko og siden Zoe ikke kan justere ladehastighet fra bilen har jeg spekulert i om den kommer som en variabel 8/14A kladd som krever greenup kontakt (eller "magnettriks") for å lade med 14A. Hvis nå nye Zoe også er mer effektiv på lav effekt enfaselading enn gamle Zoe vil jeg nok tro at Zaptec kladd på 14A vil lade nye Zoe på nivå med 3.6kW PodPoint.

jkirkebo

#14
Sitat fra: asgeirn på søndag 14. juni 2015, klokken 09:02
Har du fått målt tomgangslasten?

Jeg fikk beskjed om at det var 500W på min 11kW, men jeg målte 5W på måleren når alle de andre kursene var slått av.

500W er neppe tomgangstap men heller tapet når trafoen belastes 100%. Det stemmer bra med en effektivitet på i området 95%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA