Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11 kW lademuligheter; Egenskaper på vinterføre

Startet av KjetilK, onsdag 10. juni 2015, klokken 00:16

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 21:03
OK, så den lille hemmeligheten her er at når Renault reklamerer med at hjemmelader er med i prisen, så er det snakk om at 11 kW-laderen bare følger med toppmodellen, til 250000, og at man dermed i praksis betaler 20000 for hurtigladeren?

Jepp, eneste fordelen er at hvis du har IT-nett hjemme får du med transformator til 400V TN uten at det koster noe mer. Så man kan tenke at alle som kjøper toppmodellen er med på å betale for trafo til de som trenger det.

(alle som trenger trafo for 3.6kW utgaven får jo dette også med på kjøpet uten at det koster ekstra, men 3.6kW trafo er nok en del rimeligere enn 11kW utgaven)

AmocoCadiz

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 20:54
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. juni 2015, klokken 17:33
Jeg forsto lite av den store betydelsen av hurtiglading ved kjøp av elbil, nå er det mitt viktigste aspekt.

Interessant! Hvordan oppsto dette behovet?

Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å se for meg dette behovet de neste fem åra iallfall... 
Vi har tre små barn og vi bor sånn til at vi nok alltid kommer til å ha to biler. Hvis hele familien skal på langtur vil den lille bilen være uaktuell, tror jeg... Det er bare hvis jeg og/eller kona skal på et eller annet alene at det vil være aktuelt å kjøre langt. I løpet av siste sju år kan jeg telle på en hånd antall ganger den lille bilen har kjørt turer på over 15 mil. Og den store fossilbilen overlever fram til at vi må ha tre foroverseter i baksetet, i løpet av de neste 3 årene håper jeg det har kommet en egnet erstatter for den. Jeg satser på å kjøre noe flere langturer med elbilen (jeg har noen kolleger i Gøteborg jeg ikke har besøkt ennå, f.eks) enn jeg har gjort med dagens lille fossilbil, men lange turer med barn har jeg vanskelig for å se for meg. Og selv med barn har vi ikke kommet særlig mye mer enn 15 mil (som f.eks. kan være avstanden til Hamar, Nesbyen, Stathelle eller Strømstad) før barna vil ut...
Ganske enkelt fordi Nr2 bilen raskt tar over mer og mer av Nr1 bilens oppgaver.
Etter du blir vant til å kjøre 2000-tallets miljøvennlige transportmiddel er det skikkelig nedtur å kjøre med fossil museumsteknologi....

Og med små barn kommer du nok lenger med elbil pga hyppig hurtiglading, barn vil jo likevel pause ofte og strategisk nok er mange hurtigladere på Kjøpesentere og McDonalds ( pass på vekta  :)   )

Rødkleiv

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juni 2015, klokken 17:52

Å lade en Zoe 0-80% tar neppe mer enn 50 minutter på 22kW, mens å lade en Leaf 0-80% på DC tar minst 40 minutter. Ikke all verdens forskjell altså.

Om jeg kunne velge mellom DC eller 22kW AC på en ny Leaf, som jeg skulle ha som eneste bil, hadde jeg valgt 22kW AC.

Det blir litt dumt å finne på tall for å få frem et slags poeng.
Nissan oppgir 30 minutter ladetid fra 0-80% for Leaf (nissan.no)
Hvor du har 50 minutter fra vet ikke jeg, men i denne testen blir det oppgitt 1 time (http://www.hegnar.no/motor/artikkel533077.ece).

Gratulerer forresten med å være den eneste (?) i verden som foretrekker saktelading fremfor hurtiglading. Jeg sliter med å forstå hvorfor du ville valgt det, men du har sikkert dine grunner.


emil

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:20
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juni 2015, klokken 17:52
Om jeg kunne velge mellom DC eller 22kW AC på en ny Leaf, som jeg skulle ha som eneste bil, hadde jeg valgt 22kW AC.

Gratulerer forresten med å være den eneste (?) i verden som foretrekker saktelading fremfor hurtiglading. Jeg sliter med å forstå hvorfor du ville valgt det, men du har sikkert dine grunner.

Nå er jo 22kW semihurtig og jeg kan forsåvidt godt forså valget. Folk har forskjellige kjøre og ladebehov, i tillegg til at det er forskjellig hva slags type ladestasjoner som er utbygget rund i landet. Skulle gjerne hatt 22kW på Leafen, men pr idag er det egentlig ingen steder jeg kan bruke det hvor jeg ikke får fyllt opp enten raskere med CHAdeMO eller at jeg uansett står lenge nok til at 3.3kW holder.

Nå skulle jeg egentlig ikke kuppe tråden og spore av enda mer, men for meg er det denne prioriteringen på lademuligheter hvis jeg skal kjøpe ny elbil nå:

1: Garantert problemfri lading fra schuko/cee på 16A. Allerede her faller Zoe fra for min del uansett hvor mange kvaliteter den  ellers har.
2: CHAdeMO hurtiglading. Eneste raskere enn schuko som er tilgjengelig innen et par mil fra der jeg bor.

Sammen med mine behov for bl.a rekkevidde og plass, samt behovet for app for å kunne starte lading og klima, sitter jeg da kun igjen med Leaf som mulig bil og det er det jeg kjører idag.

Når det er sagt, og jeg kjører langturer med god hurtigladekning, har jeg som oftest avsluttet hurtigladingen lenge før jeg går under 22kW i ladeeffekt.

Rødkleiv

Sitat fra: emil på torsdag 11. juni 2015, klokken 00:09
Nå er jo 22kW semihurtig og jeg kan forsåvidt godt forså valget. Folk har forskjellige kjøre og ladebehov, i tillegg til at det er forskjellig hva slags type ladestasjoner som er utbygget rund i landet.

Tilbudet av ladestasjoner er selvfølgelig et godt poeng. I østlandsområdet er langt mellom 22 kw AC ladere i forhold til ChadeMo/Combo og så vidt jeg kan se på ladekartene så er 22kw AC den minst utbredte over resten av landet også.

Det er vel en grunn til at Renault omtrent er alene om å ikke tilby hurtiglading.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:20
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juni 2015, klokken 17:52

Å lade en Zoe 0-80% tar neppe mer enn 50 minutter på 22kW, mens å lade en Leaf 0-80% på DC tar minst 40 minutter. Ikke all verdens forskjell altså.

Om jeg kunne velge mellom DC eller 22kW AC på en ny Leaf, som jeg skulle ha som eneste bil, hadde jeg valgt 22kW AC.

Det blir litt dumt å finne på tall for å få frem et slags poeng.
Nissan oppgir 30 minutter ladetid fra 0-80% for Leaf (nissan.no)
Hvor du har 50 minutter fra vet ikke jeg, men i denne testen blir det oppgitt 1 time (http://www.hegnar.no/motor/artikkel533077.ece).

Gratulerer forresten med å være den eneste (?) i verden som foretrekker saktelading fremfor hurtiglading. Jeg sliter med å forstå hvorfor du ville valgt det, men du har sikkert dine grunner.

Det er mulig det tar 30 minutter under helt optimale forhold, dvs. 6 streker  batteritemperatur osv. I praksis tar det en god del mer tid i Norge, jeg har til tider brukt godt over en time på å lade opp til ~80%. Som regel endte jeg opp med et gjennomsnitt godt under 30kW, altså ikke langt fra det 22kW AC ville gitt. Legg så til det faktum at mange CHAdeMO-ladere må restartes hvert kvarter, stopper automatisk på 80% og til tider er ganske ustabile, så virker 22kW AC med ubegrenset ladetid og et større antall mer stabile ladere ganske forlokkende. I tillegg er de som regel mye rimeligere å lade på.

Det viser seg jo også at jeg nå, med Tesla, bruker 22kW AC langt oftere enn SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 11. juni 2015, klokken 08:51
Sitat fra: emil på torsdag 11. juni 2015, klokken 00:09
Nå er jo 22kW semihurtig og jeg kan forsåvidt godt forså valget. Folk har forskjellige kjøre og ladebehov, i tillegg til at det er forskjellig hva slags type ladestasjoner som er utbygget rund i landet.

Tilbudet av ladestasjoner er selvfølgelig et godt poeng. I østlandsområdet er langt mellom 22 kw AC ladere i forhold til ChadeMo/Combo og så vidt jeg kan se på ladekartene så er 22kw AC den minst utbredte over resten av landet også.

Du må regne med 43kW AC også. Da er plutselig AC lading det som er mest utbredt. Men 22kW er også ganske utbredt her. I Sarpsborg kommune alene er det minst 12 stk. 22kW uttak, det er vel omtrent like mange som det finnes CHAdeMO i hele Østfold...

I Nord-Norge er også 22kW mest utbredt, pga. eRoute71 og TOCN-laderne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 21:03OK, så den lille hemmeligheten her er at når Renault reklamerer med at hjemmelader er med i prisen, så er det snakk om at 11 kW-laderen bare følger med toppmodellen, til 250000, og at man dermed i praksis betaler 20000 for hurtigladeren?

No seier dei jo berre at ladeboks er inkludert, noko det vel er. Og det er bra, ladeboks er veldig praktisk, og nokså dyrt å montere.

Derimot er det jo høgst tvilsomt å skyte av at "standard ladetid" heime er 100 minutt, medan "standard ladetid" på t.d. Kiaen er 9 - 13 timar. Med 32a ladeboks ladar vi frå 30% - 100% på ca. 3 timar. 0 - 100 er vel estimert til 5 timar.

Ein kan jo ikkje kalle ekstrautstyr til 20 000 for "standard" på Zoe, og berre grunnutstyr på dei andre. Vi betalte under 20 000 for boks og montering.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

hsa77

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 21:03
Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 10:47
Med riktig kabel får du ladet disse bilene fra en 11kW Type2 kontakt, men siden det er svakeste ledd i kjeden (laderegulator-ladekabel-lader i bilen) som bestemmer ladehastighet får du bare 3.3-3.6kW fra denne kontakten. Disse bilene vil i prinsippet se en 230V 16A ladekontakt siden de kun kan utnytte en av 400V sine tre faser.

OK! Kjenner at det er litt nedtur, ja...

Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 10:47
Ender du opp med Zoe og har 400V klart i garasjen vil det være mye lurere å kjøpe 11kW laderegulator/veggboks fra andre enn Renault og heller velge en av de to rimeligere utgavene. Alle Zoe kan lade på opp til 22kW AC.

OK, så den lille hemmeligheten her er at når Renault reklamerer med at hjemmelader er med i prisen, så er det snakk om at 11 kW-laderen bare følger med toppmodellen, til 250000, og at man dermed i praksis betaler 20000 for hurtigladeren?
ZOE selges i to utstyrsversjoner Life og Intense. Intense fås  som "easycharge" med 3.6kw hjemmelader eller "supercharge" med 11kw hjemmelader. Bilen er nøyaktig den samme om du velger "easycharge" eller "supercharge", så du betaler da altså 20.000 kr ekstra for raskere hjemmelader. Dersom du har IT nett hjemme trenger du uansett en kraftig skilletrafo for å få 11kw, da er det ikke mye å spare på å ordne med lader selv. Dersom du har TN nett med 3 fase 400V i sikringsskapet er det mulig å spare noen kroner på å ordne lader selv...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

KjetilK

OK, takk for alle svar, folkens!

Det jeg skjønner av tråden er at jeg trygt kan utsette kjøpet til høsten, siden Renaults "ladeboks inkludert" ikke er så veldig spennende for oss med TN og sånn at jeg kan sette meg enda bedre inn i ting mens jeg er i pappaperm, og at jeg faktisk bør se om vi kan klare å stappe hele familien på 5 inn i bilen, ettersom den da kan ta alt utenom langturer med masse pakk fra fossilbilen. Dessuten hadde det jo vært fint om noen kom med en AWD i klassen.

Jeg skal ikke se meg blind på ladekapasitet hjemme, det er klart Zoe skiller seg ut ved å kunne lades raskt hjemme, men ikke ute, relativt sett, og jeg må tenke nøye på om dette er noe vi vil.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

emil

Erfaringen når det gjelder Zoe er at det nesten alltid er et eller annet tilbud som gir 20-25.000kr i "rabatt" på bilen.

Bruk tiden på å prøve alle biler godt, og kanskje annonserer Nissan en oppgradert Leaf med større batteripakke når vi kommer utover høsten.


hsa77

Det eneste som er et absolutt "må ha" ved kjøp av ZOE er Zaptec kladden som gjør det mulig å lade fra vanlig stikkontakt(shuko) på IT nett. Selv om du ikke ser for deg at du trenger den kommer det en dag hvor bilen skal selges...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

KjetilK

Sånn for å definitivt avslutte tråden: Nå er jeg en lykkelig eier av en Zoe. Fikk et bra tilbud på en bruktbil som var registrert for to uker siden og kun kjørt 80 km, så da slo jeg til på den. Jeg fant ut at den kritiske parameteren for om vi får stappet inn to voksne og tre barn, er avstanden mellom ISOfix-festene bak i bilen (altså, på høyre og venstre side). På våre eksisterende fossilbiler (Subaru Outback og Hyundai Getz) er denne avstanden henholdsvis 44 og 41 cm, mens på 2015-utgavene av LEAF og Zoe 40 og 42 cm. Så vi brukte en del tid på å se om vi klarer å stappe hele kostebinderiet inn i Zoe-en, og det skal gå! 

Liker det jeg har opplevd i løpet av dagen!
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA