Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil for Drammen - Oslo?

Startet av kristians, mandag 08. juni 2015, klokken 10:39

« forrige - neste »

RunarBT

Eg pendler konnerud-oslo.

Kjører en tesla p85. Ladet til ca. 80% og kan da kjøre to tur/retur uten å spare på strømmen.

Synes det må være såpass for komforten, og ha margin til å kjøre å hente unger om det skulle oppstå noke uforutsett.  8)

K S

Sitat fra: RunarBT på søndag 20. september 2015, klokken 12:32
Eg pendler konnerud-oslo.

Kjører en tesla p85. Ladet til ca. 80% og kan da kjøre to tur/retur uten å spare på strømmen.

Synes det må være såpass for komforten, og ha margin til å kjøre å hente unger om det skulle oppstå noke uforutsett.  8)

Flott hvis en ønsker og har råd til å bruke to tre ganger så mye penger på bil, og ønsker en svær bil i forhold til en bil av fornuftig størrelse(de fleste som kjører til jobb har kun følge av matpakken).

kristians

Takk igjen for alle svar!

Tror jeg heller mot en 2016 Leaf Tekna. Noe spesielt jeg må tenke på før jeg evt. bestiller en Leaf?

Gliderman

Ta med 6,6kW lader. Er flott på alle 32A type 2 bokser som popper opp.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 22. september 2015, klokken 12:51
Ta med 6,6kW lader. Er flott på alle 32A type 2 bokser som popper opp.

Mvh
Svein Erik

Da må det være mye bedre å velge en bil som kan utnytte 32A type2 og lade AV22kw,
fremfor å velge en som kun lader 6,6kw (dvs 6,6 kw bruker tre ganger så lang tid)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kodalse

Sitat fra: v-i-c på torsdag 24. september 2015, klokken 14:22
Sitat fra: Gliderman på tirsdag 22. september 2015, klokken 12:51
Ta med 6,6kW lader. Er flott på alle 32A type 2 bokser som popper opp.

Mvh
Svein Erik

Da må det være mye bedre å velge en bil som kan utnytte 32A type2 og lade AV22kw,
fremfor å velge en som kun lader 6,6kw (dvs 6,6 kw bruker tre ganger så lang tid)

Etter at kjøperen hadde vurdert frem og tilbake ulike modeller hvilken del var det vanskelig å forstå?
"Tror jeg heller mot en 2016 Leaf Tekna. Noe spesielt jeg må tenke på før jeg evt. bestiller en Leaf?"
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Panduck

Sitat fra: v-i-c på torsdag 24. september 2015, klokken 14:22
Da må det være mye bedre å velge en bil som kan utnytte 32A type2 og lade AV22kw,
fremfor å velge en som kun lader 6,6kw (dvs 6,6 kw bruker tre ganger så lang tid)

Nå er det jo slik at denne "kun 6.6kW bilen" også kan dra inn 50kW fra et stadig økende antall lokasjoner, så da kan man jo si at det er dumt å skaffe seg en bil som er begrenset til maks 22kW. 30kWh 2016 LEAF'en vil ha et batteri som gjør den enda mer egnet til lengre turer, og da er mulighet til 50kW lading vesentlig.

turfsurf

Sitat fra: Panduck på torsdag 24. september 2015, klokken 14:45
Nå er det jo slik at denne "kun 6.6kW bilen" også kan dra inn 50kW fra et stadig økende antall lokasjoner, så da kan man jo si at det er dumt å skaffe seg en bil som er begrenset til maks 22kW. 30kWh 2016 LEAF'en vil ha et batteri som gjør den enda mer egnet til lengre turer, og da er mulighet til 50kW lading vesentlig.

Kan jo ikke gjøre det, da vil joe ZOE fremstå som et dårligere valg. Never mind at Leaf allerede har blitt valgt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kristians

Jeg har bestemt meg for Leaf ja... :)
I utgangspunktet ikke den bilen jeg hadde mest lyst på, men med det nye batteriet var det et relativt enkelt valg for meg. Der jeg med i3/Golf tidvis ville ligget i grenseland mtp rekkevidde håper jeg at nye Leaf vil ta meg dit jeg skal med behagelige marginer.

Så får jeg heller kjøpe BMW om noen år... ;)

v-i-c

Sitat fra: kristians på torsdag 24. september 2015, klokken 18:18
Jeg har bestemt meg for Leaf ja... :)
I utgangspunktet ikke den bilen jeg hadde mest lyst på, men med det nye batteriet var det et relativt enkelt valg for meg. Der jeg med i3/Golf tidvis ville ligget i grenseland mtp rekkevidde håper jeg at nye Leaf vil ta meg dit jeg skal med behagelige marginer.

Så får jeg heller kjøpe BMW om noen år... ;)

Håper at du kan få et enfase 32A stikk på din normal ladeplass og at du tar med best mulig AC ladehastighet i din nye bil når du bestiller.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

PokerFjes

Sitat fra: kristians på torsdag 24. september 2015, klokken 18:18
Jeg har bestemt meg for Leaf ja... :)
I utgangspunktet ikke den bilen jeg hadde mest lyst på, men med det nye batteriet var det et relativt enkelt valg for meg. Der jeg med i3/Golf tidvis ville ligget i grenseland mtp rekkevidde håper jeg at nye Leaf vil ta meg dit jeg skal med behagelige marginer.

Så får jeg heller kjøpe BMW om noen år... ;)
En ting du kan tenke på, uansett hvilken bil du kjøper - er å få montert eberspächer eller webasto.
De som har slikt melder om sydentemperaturer i kupeen på de kaldeste vinterdagene.
Første gang jeg hørte om dette lurte jeg på om noen hadde røyka sokkene sine, men det er faktisk ganske genialt. Det koster nok 20-25k å få noe slikt installert, men den rekkevidden man da ikke mister vinterstid kan man ikke få kjøpt i form av batterikapasitet.
En annen ting - hvordan parkerer du? Innendørs parkering hjemme og/eller på jobb vil være utelukkende positivt for batterikapasiteten.

Eberspächer i e-Golf: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19937.0.html
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

K S

Sitat fra: PokerFjes på fredag 25. september 2015, klokken 09:44
Sitat fra: kristians på torsdag 24. september 2015, klokken 18:18
Jeg har bestemt meg for Leaf ja... :)
I utgangspunktet ikke den bilen jeg hadde mest lyst på, men med det nye batteriet var det et relativt enkelt valg for meg. Der jeg med i3/Golf tidvis ville ligget i grenseland mtp rekkevidde håper jeg at nye Leaf vil ta meg dit jeg skal med behagelige marginer.

Så får jeg heller kjøpe BMW om noen år... ;)
En ting du kan tenke på, uansett hvilken bil du kjøper - er å få montert eberspächer eller webasto.
De som har slikt melder om sydentemperaturer i kupeen på de kaldeste vinterdagene.
Første gang jeg hørte om dette lurte jeg på om noen hadde røyka sokkene sine, men det er faktisk ganske genialt. Det koster nok 20-25k å få noe slikt installert, men den rekkevidden man da ikke mister vinterstid kan man ikke få kjøpt i form av batterikapasitet.
En annen ting - hvordan parkerer du? Innendørs parkering hjemme og/eller på jobb vil være utelukkende positivt for batterikapasiteten.

Eberspächer i e-Golf: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19937.0.html

Da er ikke bilen en nullutslippsbil lenger....har en bil med velfungerende varmepumpe så trekker ikke den så mange kilometer av rekkevidden, og en har det varmt og godt, med null utslipp.

PokerFjes

Sitat fra: K S på fredag 25. september 2015, klokken 14:38
Sitat fra: PokerFjes på fredag 25. september 2015, klokken 09:44
Sitat fra: kristians på torsdag 24. september 2015, klokken 18:18
Jeg har bestemt meg for Leaf ja... :)
I utgangspunktet ikke den bilen jeg hadde mest lyst på, men med det nye batteriet var det et relativt enkelt valg for meg. Der jeg med i3/Golf tidvis ville ligget i grenseland mtp rekkevidde håper jeg at nye Leaf vil ta meg dit jeg skal med behagelige marginer.

Så får jeg heller kjøpe BMW om noen år... ;)
En ting du kan tenke på, uansett hvilken bil du kjøper - er å få montert eberspächer eller webasto.
De som har slikt melder om sydentemperaturer i kupeen på de kaldeste vinterdagene.
Første gang jeg hørte om dette lurte jeg på om noen hadde røyka sokkene sine, men det er faktisk ganske genialt. Det koster nok 20-25k å få noe slikt installert, men den rekkevidden man da ikke mister vinterstid kan man ikke få kjøpt i form av batterikapasitet.
En annen ting - hvordan parkerer du? Innendørs parkering hjemme og/eller på jobb vil være utelukkende positivt for batterikapasiteten.

Eberspächer i e-Golf: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19937.0.html

Da er ikke bilen en nullutslippsbil lenger....har en bil med velfungerende varmepumpe så trekker ikke den så mange kilometer av rekkevidden, og en har det varmt og godt, med null utslipp.
Nå har ikke trådstarter sagt noe om at han prinsipielt skal ha en nullutslippsbil, så dette er vel et sidespor. Jeg kom bare med et forslag som er høyst reelt selv om du har andre prinsipper eller prioriteringer...

Jeg har ikke kjørt elbil på vinteren enda så jeg skal ikke være veldig påståelig. Noe av det jeg leste mest om før jeg kjøpte elbil var hvor mye rekkevidde varmeapparatet stjeler på vinterstid, VP eller ikke.
Jeg har kjørt bilen min i temperaturer ned mot null grader og det påvirket rekkevidden merkbart.

Jeg er ingen miljøfantast, men jeg er mer opptatt av bilens totale miljøregnskap enn jeg er av å kunne skryte av å ha en nullutslippsbil. Hvis jeg kan få 20-30km lenger rekkevidde på vinteren ved å brenne 0,5l diesel per time er det høyst akseptabelt i et vugge til grav-perspektiv.
Jeg skjønner at nullutslipp betyr noe i de store byene, men jeg tror en dieselbrenners bidrag til forurensning er neglisjerbar selv i storbyen - så lenge den blir brukt riktig.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

kristians

#58
Sitat fra: PokerFjes på fredag 25. september 2015, klokken 09:44
Sitat fra: kristians på torsdag 24. september 2015, klokken 18:18
Jeg har bestemt meg for Leaf ja... :)
I utgangspunktet ikke den bilen jeg hadde mest lyst på, men med det nye batteriet var det et relativt enkelt valg for meg. Der jeg med i3/Golf tidvis ville ligget i grenseland mtp rekkevidde håper jeg at nye Leaf vil ta meg dit jeg skal med behagelige marginer.

Så får jeg heller kjøpe BMW om noen år... ;)
En ting du kan tenke på, uansett hvilken bil du kjøper - er å få montert eberspächer eller webasto.
De som har slikt melder om sydentemperaturer i kupeen på de kaldeste vinterdagene.
Første gang jeg hørte om dette lurte jeg på om noen hadde røyka sokkene sine, men det er faktisk ganske genialt. Det koster nok 20-25k å få noe slikt installert, men den rekkevidden man da ikke mister vinterstid kan man ikke få kjøpt i form av batterikapasitet.
En annen ting - hvordan parkerer du? Innendørs parkering hjemme og/eller på jobb vil være utelukkende positivt for batterikapasiteten.

Eberspächer i e-Golf: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19937.0.html

Det høres veldig interessant ut! Nå får jeg vel uansett varmepumpe "gratis" med Leaf, så jeg kan evt. se om jeg behøver det. Skal som nevnt ikke kjøre veldig langt, men sliter med alvorlig rekkeviddeangst ;)

Parkerer innendørs hjemme og i hovedsak innendørs på jobb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA