Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjendesheim med elbil mulig ?

Startet av werner, søndag 07. juni 2015, klokken 20:39

« forrige - neste »

werner

Til sommeren hadde jeg lyst til å gå Besseggen. Går det å kjøre opp til Gjendesheim (og komme seg ned igjen) med elbil.
Alternativet er å droppe Besseggen og ta tur i Rondane. Otta Spranget t/r ser ut til å være oppnåelig.
Har ikke Tesla men Leaf.

emil

Kommer jo litt an på hvor i landet du kommer i fra sånn ellers, men både fra hurtiglader på Otta eller Fagernes er det ca 7-8mil hver vei og kanskje akkurat på grensen hva som går tur/retur. Fra Fagernes kan man eventuellt ta et stopp på Beitostølen også med litt saktelading.

Hadde du fått ordnet deg med noe saktelading på Gjendesheim ville det vært problemfritt.

Du kan jo leke deg litt med esimert forbruk her: http://www.jurassictest.ch/GR/

Ikke alltid helt nøyaktig, men gir en viss indikasjon. I tillegg må du jo huske at du sansynligvis må beregne rundt 80-90% på batteriet når du kjører fra hurtiglader og tenke hvor langt ned på batteriet du føler deg trygg på å kjøre for å vite hvor mye du faktisk har tilgjengelig.

werner

På jurassictest ser det ut som om turen kan gå, gitt 100 % batteri ved start og hastighet 45 km/t oppover. Direkte populær blir man ikke med slik kjøring.

Ferry

Det er en type 2 på Beitostølen, http://www.beitostolen.com/ForsideMidtspalte/0002--P-skeaktiviteter-2015/lad-el-bilen-din-p--beitost-len-8120.page
Hvis du har 6,6 kW lader så er det ikke helt håpløst. Det er omtrent en halvmaraton til høyeste punktet på Valdresflya (Ref. Det Norske Fjellmaraton) Det er hurtigladere, type 2 og schuko på Fagernes, Leira og Aurdal. Så hvis du kan starte med nær full bil på Fagernes så er det kun 38 km til Beitostølen. En del høydemeter er det dog. Tilbake fra Gjendesheim er du "redda" når du kommer på toppen av flya. Da er det 500 m høydeforskjell til Beitostølen. Og fra Beitostølen til Fagernes kan du nesten trille.
Det er ikke mer enn drøyt 30 km fra Beitostølen til Gjendesheim, så turen høres ikke helt håpløs ut. Jeg har ikke prøvd selv, men fikk litt lyst til å prøve nå. emil er et råskinn på langtur med Leaf, så du gjør lurt i å lytte til han.

goggo

Gikk Bessegen i september i fjor, kjørte til Gjendesheim med I-Miev da. Overnattet i leilighet på Beitostølen camping, som er elbil vennlige og kan anbefales. Drøssevis av 10A Schuko muligheter der, pluss 16A Schuko og noen blå trefasekontakter ved siden av  avfallskomprimatoren. Hjemover igjen er det nedoverbakke og ingen problemer.

Kjørte også en annen tur forbi der tidligere i fjor sommer.  Da hadde vi brukt hurtigladerne i Gudbrandsdalen oppover til Vågåmo for å være der noen dager. På veien hjem kjørte vi over Valdresflya forbi Gjendesheim til Beitostølen og Fagernes. Ladet en times tid på 16A mens vi spiste is og drakk kaffe på kafeen ved Randsverk. No problem.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke vurderer saktelading som en opsjon innimellom hvis man likevel har fri og ikke må stresse på jobb. Ta med en god bok, og nyt livet :)

Av alle de gangene jeg har spurt pent om å få plugge inn på en bensinstasjon så har jeg bare fått nei en eneste gang, og det var faktisk i Skagen i Danmark forrige uke. Vet ikke hva som skjedde med "det er deilig å være Norsk i Danmark"

HUgo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Sitat fra: Ferry på søndag 07. juni 2015, klokken 23:12
emil er et råskinn på langtur med Leaf, så du gjør lurt i å lytte til han.

Synes egentlig jeg er ganske pinglete siden jeg sjelden legger ut på turer der det ikke er hurtigladere. Da er jeg mer imponert over de som frivillig kjører på strekninger der de må ha et par sakteladestopp på ikke-eksisterende ladeplasser for å komme fram .

Hadde jeg hatt allverdens tid hadde det blitt noen sånne forsøk også, og selv om bikkja er glad for alle ladestopp har fruen noen ganger større ønsker om å komme frem til bestemmelsesstedet mer enn selve kjøreturen. Men turene våre har gitt flere i omgangskretsen vår et nytt syn på elbiler de trodde kun egnet seg for lokalkjøring.

Men målet for denne sommersesongen er:

Arendal-Oslo-Arendal
Arendal-Stavanger-Arendal
Arendal-Bergen-Arendal
Arendal-Trondheim-Arendal

og kanskje en rundtur i Danmark og ned til Tyskland eller vestkysten i Sverige.

goggo

#6
Sitat fra: emil på mandag 08. juni 2015, klokken 07:50
Sitat fra: Ferry på søndag 07. juni 2015, klokken 23:12
emil er et råskinn på langtur med Leaf, så du gjør lurt i å lytte til han.

Men målet for denne sommersesongen er:

Arendal-Oslo-Arendal
Arendal-Stavanger-Arendal
Arendal-Bergen-Arendal
Arendal-Trondheim-Arendal

og kanskje en rundtur i Danmark og ned til Tyskland eller vestkysten i Sverige.

Men du glemte jo en tur der Emil. Trodde du skulle konkurrere meg meg om å være førstemann til å hurtiglade opp Setesdalen og tilbake jeg  ;)

Og så til Werner. Jeg ser du er forholdsvis ny på forumet og ny som elbil eier, så jeg  beklager hvis vi har gått offtopic i din tråd her, men det er sånn det ofte blir på dette forumet   ;)

Når det gjelder din tur til Gjendesheim, så vil jeg bare oppfordre deg på det sterkeste til å gjennomføre den med din Leaf hvis du kan få det til.  Du vil sikkert oppleve som meg, at elbilen på en måte "hører hjemme" på fjellet. Selv er jeg veldig glad i fjellet og i naturen, og for meg så har elbilen hjulpet meg mye til å komme meg ut av sofaen, vekk fra PCen, og opp på fjellet.
Nå har jeg flyttet til Sørlandskysten, og ser fram til å utforske Setesdalen og fjellene i Sørnorge :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

AmocoCadiz

Saktelading på langtur er undervurdert... :)
På denne type turer hvor man ikke skal nå møter eller har deadline kan det være en ide og ufordre seg selv og samfunnets tidspremisser ved å vurdere om en langtur på strekninger hvor det mangler hurtiglading, kan gjennomføres med saktelading hvis det er tilgjenglig.
Har selv øvd litt på dette, ved å måttet ta noen "pauser" på steder hvor hurtigladeren plutselig er ute av drift.
Man kan da enten forbanne ventetiden og være sur på hurtigladeleverandøren og Enova i 1-2 timer eller kanskje gå en tur (sunt) eller endelig få lest i den boken man aldri får tid å lese fordi man er så effektiv hele tiden...samme strategi er jo faktisk ikke umulig på lengre turer hvor hutiglading mangler 1 el 2 steder på veien, men hvor resten av turen går greit. I tilegg har man gjennomført turen med elbil i stedenfor fossilbil.

Kjører nå alltid rundt med ekstra 20m skjøtekabel, adaptere OG noen gode bøker i ladeutstyrskurven.

Leon

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 08. juni 2015, klokken 13:34
Saktelading på langtur er undervurdert... :)

Tiltredes! :)

Har selv hatt et par slike opplevelser. De kan både være avstressende, og en positiv overraskelse, hvis du bare ser mulighetene og ikke problemene! ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

THE

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 08. juni 2015, klokken 13:34
Saktelading på langtur er undervurdert... :)

Lett å si for deg som ikke kjører Zoe... Venter i spenning på levering av Zaptec-kabel. Inntil den er på plass i bilen er saktelading umulig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar


Sitat fra: THE på tirsdag 09. juni 2015, klokken 00:37
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 08. juni 2015, klokken 13:34
Saktelading på langtur er undervurdert... :)

Lett å si for deg som ikke kjører Zoe... Venter i spenning på levering av Zaptec-kabel. Inntil den er på plass i bilen er saktelading umulig.

Vel, da er ikkje heilt umulig. Eg kjøpte Zoe med 3,6 kw og tenkte eg skulle få tak i ein brukt 10 kva transformator og bygge om til langt under de 20 000kr Renault forlanger for 11 kw. Noko som eg klarar med meget god margin. Derfor fekk eg ein 1 fase 230v til 230v trafo på ca 30 kg. Har byggd den om med kontakter både på primær og sekundærsida. Når eg skal på turer utan mulighet for hurtiglader så putter eg trafoen i bilen. Fungerer knirkefritt da! Men for all del, ser fram til at Zaptec skal selgja kladden sin til fornuftig pris!!!!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Sitat fra: Ferry på søndag 07. juni 2015, klokken 23:12
Det er ikke mer enn drøyt 30 km fra Beitostølen til Gjendesheim, så turen høres ikke helt håpløs ut. Jeg har ikke prøvd selv, men fikk litt lyst til å prøve nå.

Prøvde turen i dag! Startet med fullt batteri i Aurdal, ankom Beitostølen med 67% Ladet på type 2 ved Bergo Hotell mens jeg tok en matbit. Dro videre med 81%. På det høyeste punktet på Flya var snittforbruket oppe i 15,4 kWh/100 km. Ved Gjendesheim var det nede i 12,6. Tilbake tikket det jevnt og trutt nedover til 10,1 da jeg ankom Leira og fikk toppet opp litt strøm fra 31% Snittet tilbake i Aurdal endte på 10,4. BMW i3 i Eco pro+ modus. Fulgte trafikk og fartsgrenser. Temperaturer fra 6,5 til 15 grader. (Dårlig sommer!) Overrasket over det lave forbruket på en slik berg og dalbane. Turen på 17,5 mil hadde faktisk gått helt fint uten lading. Snittforbruket tilsier en rekkevidde på 181 km.

TeslaLeaf

Jeg har aldri kjørt Oslo til Gjendesheim før, men i helgen skal jeg og tre venninner dit. Jeg kjører Tesla. Tror dere at jeg klarer med fra Nes til Gjendesheim og tilbake til Nes? Det er 28 km og det burde jo definitivt gå, men jeg vet ikke hvor bratt det er etter Fagernes.

Hva tror dere? Bør jeg lade på Fagernes på veien dit eller tilbake eller er de snille nok til å la meg lade litt på Gjendesheim?
Leaf november 2011
Tesla august 2013

goggo

Nes i Ådal til Gjendesheim og tilbake til Nes i Ådal er vel i underkant av 30 mil og det klarer du sikkert fint med Tesla. Men det er jo best å ha en Type2 kabel eller Chademo adapter i bilen, og da har du tre steder underveis du kan toppe opp litt hvis du føler behov for det.
Leira, Fagernes og Beitostølen har alle Type2 og Chademo - se på hurtigladekartet for detaljer.

Jeg har emailet med Gjende Parkering angående lading av elbil. De har dårlig med strøm der oppe og vil helst unngå det, men i nødsfall så er det mulig å lade med 10 Ampere sier de.

Jeg har selv planer om å gå Besseggen på søndag. Kjører fra Kristiansand med trilling, og baserer meg på å fylle opp på Beitostølen så kjører jeg opp til Gjendesheim og ned igjen uten å måtte lade på fjellet.

Kanskje vi møtes på Besseggen, @TeslaLeaf? :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

aronesen

#14
Gikk besseggen tidligere i år.
Ladet opp på Beitostølen og kjørte videre fra Gjendesheim til Otta.
Hadde heller ikke vært noe problem å kjøre tilbake til Beitostølen.
Kjører Zoe med gammel motor...  8)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA