Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer elsykkel

Startet av Olatho, søndag 07. juni 2015, klokken 09:38

« forrige - neste »

Olatho

Testa en elsykkel (dvs. flere forskjellige) for første gang i går, og må si jeg ble positivt overrasket.
Jeg testa bare forskjellige cargo-sykler, ettersom et eventuelt kjøp vil bli blant annet for å kunne transportere Sønnen (på nå snart ett år) rundt omkring på tur.
Men jeg er veldig glad i marka, og er litt usikker på hvor bra disse syklene vil arte seg på skogstur.  Om jeg først skal kjøpe en sånn, så vil jeg jo ha en jeg kan dra på skikkelig tur med.  Skjønner at ingen av dem funker noe særlig på sti og sånt, men som i alle fall klarer seg fint på humpete grusveier, og på overnattingstur noen helger med telt, uten tilgang på ladestrøm. 

Riese & Müller har jo en cargobike som er fulldempa, og som ser ganske interessant ut:
http://en.r-m.de/load/

Men en Trike ser jo også veldig fristende ut, kanskje særlig denne:
http://www.butchersandbicycles.com/

Jeg er dog usikker på hvor godt egna den siste er til skogstur.

Noen erfaringer med noen av disse?
Eventuelt andre alternativer som kan funke både bra til og fra barnehage og jobb, men også altså på litt lengre fisketurer og annet fritidsbruk.

Arne Husby

Jeg ville nok heller hatt en tohjuling med tilhenger på stien, enn en trehjuling. Litt mer smidig med to hjul. Triken er jo for den urbane familien.

Olatho

Ja, jeg tror også to hjul er bedre enn tre i marka.  Men vi er jo først og fremst en urban familie... 8)
Så hovedandelen av turer vil nok bli til og fra barnehage/butikk osv.   Pappapermen er over i sommer, og barnehagen venter fra August, så fra da av blir det jo mest helgeturer ut i skog og mark.

Skal teste  Riese & Müller Load på Storo i neste uke, tenkte jeg. Så får jeg se.  En sånn lang en er jo ikke det mest hendige, men samtidig ser jeg for meg at det er hyggeligere å ha familien i kassa foran enn i henger bak.  Også har man mer kontroll på at alt er bra oppi der.

Men tar fortsattt imot andre tips.

Thomas Parsli

Enten liker man transportsykkel, eller så gjør man det ikke ;)

Jeg synes barnesete og sykkelhenger er lang mer praktisk -og langt billigere.
Med en transportsykkel ville jeg faktisk vurdert å kjøpe en vanlig sykkel i tillegg!

Flere erfaringer på transportsykkel.no enn her, spesielt på transportsykkel ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA