Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her dummer han seg ut igjen

Startet av Trønderleaf, fredag 05. juni 2015, klokken 02:53

« forrige - neste »

tomrh

Fakta: NAF test 2014
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/slik-tester-vi-dekkene/

Brems på glatt is: De 7 første plassene er piggdekk
Aksellerasjon på glatt is: De 10 første er piggdekk.
Bremsing på snø: De 5 første er piggdekk

Ingen tvil om hva som er sikrest på nevnte underlag.

Men hovedveiene saltes, og som regel er det sørpe og vann. Der er piggdekkene dårligst, og nordiske piggfrie er også elendige. Vurderer derfor sterkt kontinentale piggfrie neste gang vi skal nye (de nye Nokian WR D4).

Valg av vinterdekk kan ikke generaliseres.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


Amoss

Sitat fra: peik på lørdag 11. juli 2015, klokken 20:05
Har i årevis kjørt Sør-Norge på kryss og tvers på all slags føre med piggfrie vinterdekk uten problemer.

Så lenge man stort sett kjører på hovedveiene/de mest trafikkerte veiene så har du helt sikkert rett. Bor man "litt utafor", og kjører en del på mindre trafikkerte veier - som blir lavere prioritert av veivesenet - så opplever man lett at det kan bli mange dager i sesongen hvor man er sjanseløse uten - dersom man skal kjøre fortere enn man kan gå :p

Ikke bare bor jeg "litt utafor", men mitt kjøremønster er tydeligvis litt på tvers av der "alle andre" kjører, så det blir mange mil på slike lavt prioriterte småveier.
Model S 85D

Helge

Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 07:48Jeg er ikke overbevist om at el-bil er mer miljøvennlig i et livsløpsperspektiv enn en mellomklassebil med økonomisk bensinmotor.
Man må ikke bare tenke CO2-utslipp og du husker jo i alle fall fordelen med null eksosrør i byene. Men det er flere viktige miljøfordeler med elbil der de tre største nok er:
1. Ikke noe eksosrør (mht luftforurensning inne i byene)
2. Mindre CO2 utslipp, i hvert fall i Norge
3. Vesentlig bedre virkningsgrad = mindre energisløsing (også det i hvert fall i Norge)

En liter diesel inneholder ca 10 kWh med energi... så kan man regne ut hvor mye energi man bruker på bykjøring samt på landeveiskjøring ved å sjekke drivstofforbruk pr mil. Da får man gjerne er svar på fra ca 5 kWh til 10 kWh på dieselbiler og med store bensinbiler kan man jo komme helt opp i 15 kWh og mer på bykjøring. Det er stor forskjell på å sløse bort 5 til 15 kWh per mil i forhold til typisk 1,5 til 2 på elbil. (Joda du klarer å få Tesla over 2,5...).

Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 07:48Det gjenstår å se hvor lang levetid el-bilene har. Teknologien går fort fremover når det gjelder batteri og rekkevidde, og sjansen for at biler blir skrotet lenge før de er slitt ut er også stor.
Tja... vi har en Peugeot 106 electric som nå er 17 år(!) gammel og en Saxo electrique som er 12 år gammel  :)

Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 07:48Når det gjelder lokale utslipp har nok el-bilene en fordel dersom de erstatter kjøring med bensin- og dieselbiler, men realiteten er vel at de erstatter reiser med sykkel, trikk og tog.
De undersøkelser som faktisk er gjort på dette... både av Asplan Viak, elbilforeningen, og NAF viser vel at de aller fleste som begynner å kjøre elbil erstatter først og fremst kjøring med diesel- og/eller bensinbil. Litt "lekkasje" er det dessverre fra sykkel, kollektivtrafikk etc, men det er lite i forhold til fra "fossile biler". Det var vel Asplan Viak sin undersøkelse som antydet størst lekkasje og da var det 17 % fra sykkel, kollektivtr. etc mens det om jeg ikke husker feil var hele 83 % fra eksosrørbiler.

Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 07:48Nå har jeg jo kjøpt meg en el-bil til tross for stor skepsis...
Så bra!  8)
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

sn0le

Har laget en PDF som jeg anbefaler alle å lese og dele til evt elbilmotstandere som måtte finne på å nevne denne karen. :)
https://drive.google.com/file/d/0B4Dx_9jE1xJZRnUxNDM4T1BBMFU/view?usp=sharing&pli=1
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TorC

Sitat fra: sn0le på torsdag 23. juli 2015, klokken 20:30
Har laget en PDF som jeg anbefaler alle å lese og dele til evt elbilmotstandere som måtte finne på å nevne denne karen. :)
https://drive.google.com/file/d/0B4Dx_9jE1xJZRnUxNDM4T1BBMFU/view?usp=sharing&pli=1

Godt arbeid! Jeg mistenker imidlertid at det er perler for svin... De som bruker Dagfinns argumenter har som regel store hull i sin utdannelse. Jeg snakket med en 6. klassing her om dagen, og selv hun forstod at det kreves mer energi å flytte "1 kg fjær" enn "1 kg bly". Hun hadde hørt (den usanne historien) om han som slapp kuler av ulik størrelse, men lik vekt fra det skjeve tårn i Pisa. Hun hadde et veldig smart forklaring på hvordan man oppnår maksimal hastighet avhengig av vekt.

Enten har det skjedd mye i vårt skoleverk siden Dagfinn gikk på skole, eller så gikk han glipp av mesteparten av barneskolen...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trønderleaf

Sitat fra: sn0le på torsdag 23. juli 2015, klokken 20:30
Har laget en PDF som jeg anbefaler alle å lese og dele til evt elbilmotstandere som måtte finne på å nevne denne karen. :)
https://drive.google.com/file/d/0B4Dx_9jE1xJZRnUxNDM4T1BBMFU/view?usp=sharing&pli=1

Veldig bra skrevet, slike presentasjoner med litt regning satt opp skikkelig og lett forståelig kan kanskje omvende noen stae elbilmotstandere som baserer seg på "fakta" fra slike som Dagfinn! Denne skal jeg dele når jeg ser troll som spyr ut løse påstander!
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

sn0le

Har i alle fall brukt eksempler fra idretten som illustrerer at det ikke kun er vekt som bestemmer energibruken.
Mest fordi jeg har regnet med at de som leser den PDF'en
vil ha varierende grad av forståelse for fysikk.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TKL

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi får gjentatt påstanden om at en marginal øking i elforbruket i Norge fører til en økning i CO2 utslippet i et eller annet sted i Europa. Dette er en seiglivet myte som dessverre ser ut til å leve i beste velgående også blant mennesker som burde ha kompetanse og utdannelse til å forstå at dette ikke kan være tilfelle.

Strukturen og kapasiteten i vårt nett for utveksling av el-energi med utlandet innebærer at om marginal endring faktisk fører til at energien hentes fra utlandet, så er det enten fra svensk energiproduksjon med lav CO2-andel, eller fra dansk overskudd av vind-energi. Men i de aller fleste tilfeller tas en marginal økning i elforbruk i Norge fra en margianl økning av produksjone fra et norsk vannkraftverk.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

Elmo

Sitat fra: Trønderleaf på torsdag 23. juli 2015, klokken 22:17
Veldig bra skrevet, slike presentasjoner med litt regning satt opp skikkelig og lett forståelig kan kanskje omvende noen stae elbilmotstandere som baserer seg på "fakta" fra slike som Dagfinn! Denne skal jeg dele når jeg ser troll som spyr ut løse påstander!

+1
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pepeminus

Sitat fra: sn0le på torsdag 23. juli 2015, klokken 20:30
Har laget en PDF som jeg anbefaler alle å lese og dele til evt elbilmotstandere som måtte finne på å nevne denne karen. :)
https://drive.google.com/file/d/0B4Dx_9jE1xJZRnUxNDM4T1BBMFU/view?usp=sharing&pli=1

Bra skrevet!
Nå er ikke jeg utdannet i noe større grad, men om man tar med utslippa fra strømproduksjonen skal vel utslippa fra raffinering av drivstoff/smøreoljer med?
For å ikke snakke om destruksjon av partikkelfilter, oljefilter, dieselfilter ol?
Eller er jeg på bærtur?

stefse

Sitat fra: TKL på fredag 24. juli 2015, klokken 12:58
Jeg vet ikke hvor mange ganger vi får gjentatt påstanden om at en marginal øking i elforbruket i Norge fører til en økning i CO2 utslippet i et eller annet sted i Europa. Dette er en seiglivet myte som dessverre ser ut til å leve i beste velgående også blant mennesker som burde ha kompetanse og utdannelse til å forstå at dette ikke kan være tilfelle.

Strukturen og kapasiteten i vårt nett for utveksling av el-energi med utlandet innebærer at om marginal endring faktisk fører til at energien hentes fra utlandet, så er det enten fra svensk energiproduksjon med lav CO2-andel, eller fra dansk overskudd av vind-energi. Men i de aller fleste tilfeller tas en marginal økning i elforbruk i Norge fra en margianl økning av produksjone fra et norsk vannkraftverk.
Hvis man ser på øyeblikksmarginalforbruket så er det kraftverket som på det aktuelle tidspunktet har oppgaven å være regulerkraft sin oppgave å skaffe til veie den ekstra kraften som trengs, evt. å bremse produksjonen for ikke  at nettet skal gå i overspeed. I Norge vil den jobben alltid gjøres av et vannkraftverk. Slik kraft står for relativt små volumer. Planlegging av forbruk og produksjon gjøres dagen i forveien, og normalt treffer de ganske bra slik at regulerkraftverket bare trenger små pådragsendringer for å klare å holde frekvensen stabilt på 50 Hz. Slik foregår det rent fysisk.

I den virtuelle verden har kraftforbruket du registrerer i din strømmåler ført til et finansielt oppgjør lenge etter at kraften er produsert.  Hvis abonnentene til det kraftverket som du kjøper strøm fra har brukt mer eller mindre strøm enn det de har produsert i samme periode, vil det bli foretatt en clearing mot Nordpool som gjør at kraftverket får tilbakebetalt penger for den strømmen de har produsert for mye inn på nettet, ift. til det abbonentene faktisk har brukt. Motsatt fall at de må kompensere for lite produsert kraft i forhold til det abbonentene har konsumert. Selvsagt skal disse oppgjørene flyte over til fakturaen til den enkelte kunde, men (midlertidig)overfakturering og forskuddsfakturering har vært utbredt, og muligens overproduksjon også, for da kan de forrente pengene fra begge sider. Derfor er det om å få flest mulig nye kunder inn, for da kan de rapportere inn mer produksjon, gjerne ta godt i, og sitte en stund på pengene fra både kunde og clearinganstalt.

Et firma tok den sågar helt til å gå konkurs med masse forskuddsfakturerte strømkunder på limpinnen. Tror firmaet het Vitel, jeg var selv kunde der i begynnelsen, til forhåndsbetalingen tok helt av og jeg fikk byttet i tide. Dette var i 2010 synes jeg å huske. Tok veldig lang tid for kundene å få pengene tilbake, om de i det hele tatt fikk det. Var snakk om flere 10 talls millioner som 'gikk tapt'.

Beklager avsporingen fra temaet :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

GOLF-raider

Vår gamle debatant Anders Skonhoft har våknet opp fra vinterdvalen. Idag hadde han et flaterende innlegg i Adresseavisen.
Til forskjell fra tidligere innlegg så har han ingen tittel lenger.
Kanskje han er vingeklipt?   ;D
https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2020/01/28/Elbilen-klimaet-og-fordeling-20925396.ece
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

TorC

Facinerende innlegg av Skonhoft!

Her er elbil (og da Tesla spesielt) den store satan, og bilen generelt den lille satan.

Hvis verden skal gå til helvete så skal iallefall de som forurenser minst betale like mye som de som forurenser mest, fordi de er alle forurensende svin. Iallefall når Skonhoft ikke får samme fordelene som de som forurenser minst selv om han forurenser mest.... 

Logikken er er altså at røykere bør få samme avgiftsbesparelse som ikke-røykere får ved å ikke røyke, siden det er urettferdig at røykere betaler mer avgift for å dekke de utgiftene man påfører samfunnet, og at samfunnet ønsker å redusere tobakksbruken. 





2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA