Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her dummer han seg ut igjen

Startet av Trønderleaf, fredag 05. juni 2015, klokken 02:53

« forrige - neste »

Trønderleaf

Ett år etter forrige flause så gjør han det igjen:
http://www.an.no/Fjern_all_subsidiering_av_elbil_-5-4-87110.html

Her fra i fjord:
http://www.an.no/bil/article7264621.ece

At det som sivilingeniør går an å være så langt fra fakta er jo morsomt,
begynner å minne om komiske ali under golf krigen  ;D
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

Sele

Jeg lurer da på hvilke tiltak han vil innføre for og få ned den lokale forurensingen som fossilbiler utgjør.

Ferry

Sitat fra: Trønderleaf på fredag 05. juni 2015, klokken 02:53
At det som sivilingeniør går an å være så langt fra fakta er jo morsomt,

Jeg tror ikke vil skal ha overdreven respekt for titler, verken siv.ing, master, bachelor eller annet. Jeg kjenner såpass mange av dem både privat og gjennom jobb, at jeg vet omtrent hvor landet ligger. Det er enorme sprang i kunnskap og ferdighet. Sivilingeniørtittel betinger nok en god andel skoleflinkhet, men utover det kan det være ganske tomt. En skal være forsiktig med å skjære alle over en kam, og det går begge veier.

NegativeElectrode

#3
Heldigvis har disse avisene nå klart å balansere artiklene sine. Skonhoft ser jo ikke like langt som sin egen nese engang. Skulle slike som han fått styre ville absolutt ingenting ha endret seg, fordi endring er alltid mer smertefullt på kort sikt enn status quo.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/06/04/2159/Samferdsel/strides-om-klimafordelene-med-elbil
http://www.dn.no/dagensavis/2015/06/04/2159/Klima/elbil-har-strst-effekt

Målet med den norske elbilpolitikken er en snøballeffekt. I et lite land, med gode økonomiske forutsetninger og god manøvreringsevne, kan vise at elbiler duger og produsentene får en kickstart på produksjon og modellutvalg vil forhåpentligvis de større markedene komme etter.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

arnejorg1

Jeg fatter ikke at en sivilingeniør kan komme med slike usanne og kunnskapsløse påstander. Skulle likt å sett regnestykket hans. Denne mannen må jo regne feil så det synger.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Trønderleaf

Det er noe naturlig som ligger til grunn for disse som nekter å innse fakta og seriøse undersøkelser som viser til at elbilen er veldig mye grønnere enn en vanlig bil.
Det er nok en irritasjon over fordelene som virker urettferdig i sammenheng med useriøse artikler slik som denne Sivilingeniøren skriver.

Når man i utgangspunktet er fiendtlig innstilt til elbiler pga. fordelene f.eks. så er det helt naturlig at man trykker disse useriøse leserbrevene tett til brystet og velger å se på dem som fakta selv om det ikke er noen kilder eller annet til å bevise det.
Vi snakker om all slags folk med forskjellige bakgrunn og utdannelse, og en ting er sikkert, de er ikke dumme.
De vil gjerne tro på det, og styrer unna artikler som forteller det motsatte.

Jeg har selv vært der, jeg var motstander av elbilfordelene tidligere og jeg syntes det var drøyt at politikerne slukte dette rått. Helt til jeg begynte og lese litt mer rundt det med elbiler(Liker jo å tro at jeg er ganske "open minded" selv om det kan ta litt tid noen ganger ;D).
Du skal jo strengt tatt ikke lese lenge før du finner seriøse artikler der det er tatt hensyn til mange faktorer og det uomtvistelig kommer frem at elbilene er mye grønnere. Og igjen så er det aldri noen som har kilder eller fakta som tyder på det motsatte, bare bastante meninger som legges frem som det var fakta.
Det er jo et kompleks tema om man skal ta med alle faktorer på begge sider av saken, men i mine øyne er det liten tvil om at elbilen kommer langt bedre ut, selv i de useriøse tilfellene hvor en tesla sammenliknes med en golf bluemotion eller noe slik.

Jeg savner flere vitenskapelige undersøkelser som legges frem, gjerne av det offentlige, da jeg tipper at hver tredje eller fjerde person i gata er en elbil motstander på helt feil premisser, tipper de fleste av dem kunne fått opp øynene litt med bedre informasjon. Men ikke alle så klart  ::) Jorda er flat ikke sant...
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

peik

Jeg er ikke overbevist om at el-bil er mer miljøvennlig i et livsløpsperspektiv enn en mellomklassebil med økonomisk bensinmotor. Det er så mange måter å regne på og så mange forhold man kan trekke inn at man kan få omtrent det svaret man ønsker. Det gjenstår å se hvor lang levetid el-bilene har. Teknologien går fort fremover når det gjelder batteri og rekkevidde, og sjansen for at biler blir skrotet lenge før de er slitt ut er også stor. Når det gjelder lokale utslipp har nok el-bilene en fordel dersom de erstatter kjøring med bensin- og dieselbiler, men realiteten er vel at de erstatter reiser med sykkel, trikk og tog. Mer biler på veiene er i hvert fall ikke miljøvennlig.

En Tesla med piggdekk, som jeg har sett flere av i Oslo,  er i hvert fall ikke mer miljøvennlig enn en Golf Blue Motion.

Nå har jeg jo kjøpt meg en el-bil til tross for stor skepsis...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

jkirkebo

Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 07:48
Jeg er ikke overbevist om at el-bil er mer miljøvennlig i et livsløpsperspektiv enn en mellomklassebil med økonomisk bensinmotor. Det er så mange måter å regne på og så mange forhold man kan trekke inn at man kan få omtrent det svaret man ønsker. Det gjenstår å se hvor lang levetid el-bilene har. Teknologien går fort fremover når det gjelder batteri og rekkevidde, og sjansen for at biler blir skrotet lenge før de er slitt ut er også stor. Når det gjelder lokale utslipp har nok el-bilene en fordel dersom de erstatter kjøring med bensin- og dieselbiler, men realiteten er vel at de erstatter reiser med sykkel, trikk og tog. Mer biler på veiene er i hvert fall ikke miljøvennlig.

En Tesla med piggdekk, som jeg har sett flere av i Oslo,  er i hvert fall ikke mer miljøvennlig enn en Golf Blue Motion.

Lokalt sett er den det. Svevestøv fra piggdekk er store fraksjoner som stoppes før det når lungene. Det farligste svevestøvet kommer fra forbrenning, diesel/olje/ved. Disse fraksjonene er så små at de følger med helt ned i lungene. Ikke sunne greier. Når jeg sykler opp Fredrikstadbrua f.eks en kald vintermorgen når køen går sakte er det nesten så man utvikler astma av den ene turen. Host. Ingen behagelig opplevelse dessverre.

Piggdekk er ellers et separat problem som det må gjøres tiltak mot uavhengig av type bil. De som kjører piggdekk på en Model S hadde sikkert gjort det på en A6 også, så det har ikke noe med elbil eller ikke å gjøre.

Erfaringer med tidlige elbiler fra 90-tallet viser at de ikke blir skrotet noe tidligere pga. teknologiutvikling. En bil med 40-50km rekkevidde har fortsatt stor bruksverdi for mange.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

peik

Så lenge piggdekkene står på en bil som har sluppet alle avgifter på av miljøhensyn, har det med saken å gjøre.

Og som jeg også skriver, jeg tror også at man har miljøfordeler lokalt i byer.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Electrix

Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 12:00
Så lenge piggdekkene står på en bil som har sluppet alle avgifter på av miljøhensyn, har det med saken å gjøre.

Og som jeg også skriver, jeg tror også at man har miljøfordeler lokalt i byer.
Så lenge de betaler fulle avgifter på piggdekkbruken er det irrelevant om det er en elbil eller eksosbil. Vil man ha mindre piggdekkbruk så må man regulere piggdekkbruken. Vil man ha mindre eksos må man regulere bruken av drivstoff.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 12:00
Så lenge piggdekkene står på en bil som har sluppet alle avgifter på av miljøhensyn, har det med saken å gjøre.

Og som jeg også skriver, jeg tror også at man har miljøfordeler lokalt i byer.

Så du mener at folk som bor slik til at de anser piggdekk som en nødvendighet er pent nødt til å kjøre fossilt også? Eller skal de bare ringe jobben og si "kan dessverre ikke komme på jobb i dag, da elbilen min ikke er skodd for dette føret. Kan kanskje komme en gang i ettermiddag dersom saltebilen har gjort jobben sin."?
Model S 85D

Le

Sitat fra: Electrix på lørdag 06. juni 2015, klokken 12:23
Sitat fra: peik på lørdag 06. juni 2015, klokken 12:00
Så lenge piggdekkene står på en bil som har sluppet alle avgifter på av miljøhensyn, har det med saken å gjøre.

Og som jeg også skriver, jeg tror også at man har miljøfordeler lokalt i byer.
Så lenge de betaler fulle avgifter på piggdekkbruken er det irrelevant om det er en elbil eller eksosbil. Vil man ha mindre piggdekkbruk så må man regulere piggdekkbruken. Vil man ha mindre eksos må man regulere bruken av drivstoff.

Bravo, case closed

peik

Piggdekkavgiften er helt bagatellmessig ift norske engangsavgifter. En Tesla hadde fort kommet opp mot kr 1,5 - 2,0 mill med norske vekt- og hestekraftavgifter. Jeg lurer på hvor man bor hen om man ikke kommer seg til jobb uten piggdekk. Har i årevis kjørt Sør-Norge på kryss og tvers på all slags føre med piggfrie vinterdekk uten problemer.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Rødkleiv

Sitat fra: peik på lørdag 11. juli 2015, klokken 20:05
Piggdekkavgiften er helt bagatellmessig ift norske engangsavgifter. En Tesla hadde fort kommet opp mot kr 1,5 - 2,0 mill med norske vekt- og hestekraftavgifter. Jeg lurer på hvor man bor hen om man ikke kommer seg til jobb uten piggdekk. Har i årevis kjørt Sør-Norge på kryss og tvers på all slags føre med piggfrie vinterdekk uten problemer.

Hey, hey! Er det agurktid på forumet med piggdekkdebatt midt i sommerferien?

Jeg er med:
hvorfor tror du så godt som alle utrykningskjøretøy har piggdekk om vinteren? Piggdekk er sikrest og best når forholdene er verst. Det er et faktum enten man liker piggdekk eller ikke.

Hvis man ikke kan velge å la være å kjøre, er det piggdekk som gjelder. Det har lite å gjøre med hvor man bor.


peik

#14
Nå har jeg ennå til gode å se Tesla eller annen elbil som utrykningskjøretøy. Jeg er ikke uenig i at det går an å kjøre fortere på blank is om man har piggdekk, men til vanlig bruk går det helt greit å helt greit å avpasse farten etter forholdene med piggfrie dekk. Piggdekk er noe svineri som bør forbeholdes utrykningskjøretøyer. Til og med taxisjåfører har funnet ut at piggfrie dekk fungerer...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA