Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Motors: Masteroppgave

Startet av Justine, torsdag 04. juni 2015, klokken 01:49

« forrige - neste »

Justine

Tesla-venner,

Håper alt er vel med alle sammen.
Mitt navn er Justine og jobbet tidligere for Tesla i 2013-2014. Det har vært en sannelig glede å være en av de første ansatte til Tesla i oppstartsfasen og spesielt av å ha dere med under hele reisen.

Jeg husker godt når vi satt i Maidenhead kontoret (utenfor London) og tok imot den enorme interessen fra dere pr telefonen og mail. Vi har vært overveldet over deres entusiasme for Tesla. Dere var med å bygge selskapet. Og ja, jeg savner å jobbe for og med Tesla :)

Jeg skriver for tiden min masteroppgave med temaet, " Building a Disruptive Corporation ", hvor jeg ønsker å bruke Tesla som min case study. Hovedoppgaven skal bygge på " Disruptive Innovation Theory" til Harvards professor Clayton Christensen. Som en del av oppgaven ønsker jeg å bringe frem hva DERE, selve Tesla-familien  mener om Tesla fenomenet gjennom en qualitative undersøkelse som er på ca 5-10min. Jeg håper inderlig på at dere har mulighet å hjelpe meg ved å svare undersøkelsen her:

https://no.surveymonkey.com/s/G65QGHH

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen,

Justine
@JustineJavelosa (Twitter)
http://no.linkedin.com/pub/justine-javelosa/50/4a5/a13

(NOTE: This is an independent study and is unbiased from any associated companies)

Øyvind.h

#1
Spennende :)
Etter mitt syn viser Tesla at Clayton Christensens teorier ikke alltid fungerer så bra, noe man også ser gjennom eksemplene han trekker frem i Innovators dilemma, Innovators solution mm. Fokuset er på low end, mens Model S går rett inn i high end. En kan riktignok fokusere på "bra nok" ved å fokusere på batteriet (stort nok til å dekke de flestes forbruk, med ladetid rask nok til å dekke de fleste behov), men Tesla er mer enn bare batteri.
En annen innfallsvinkel er nettsalget og kampen mot franchise-forhandlernettet. Det er en spennende kamp man ikke trodde skulle være aktuell i 2012-2015....

Trekk paralleller til hvordan Audi A8, S-klasse etc. er ledestjerner og drømmebilene til de som kjøper de rimeligere modellene. Designtrekk og innfasing av avanserte funksjoner inn i de rimeligere modellene gir kjøperen opplevelse av å ta eierskap i toppmodeller og merket, selv om de kjører biler langt ned på modellstigen. Spennende psykologi :)

Kanskje dra inn Kim og Mauborgnes Blue ocean strategy for å vise hvordan man skaper bilentusiaster ut av mennesker som ikke brydde seg om bil? Og ikke minst - TNS gallups undersøkelse (og CRs amerikanske) som viser at Teslas eiere er i en helt egen liga ift. tilfredshet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Justine

Hei Øyvind,

Takk for din tilbakemelding! Det betyr mye for utformingen av oppgaven.
Du og en annen Tesla Model S eier har anbefalt meg om å se på Blue Ocean Strategy. Coincidence eller et fellestrekk på hvordan Tesla supportere som oss tenker? :)

Helt enig i det du sier om at Tesla har skapt en "extended eller en forward looking version " av Christensens teorier.

Igjen, takk for hjelpen så langt. Jeg kommer nok til å spørre dere om andre spørsmål etterhvert som jeg kommer lenger med oppgaven.

Takk,
Justine



Øyvind.h

Bare hyggelig!
En god masteroppgave er godt teoretisk forankret. En meget god masteroppgave utfordrer teoriene og stiller de viktige spørsmålene ved etablerte sannheter :)

Grunnen til at BOS anbefales er fordi den trigger en forståelse for viktigheten ved å distansere seg fra konkurrentene. Mens Christensen fokuserer på å underlevere for å nå nye marked, fokuserer Kim og Mauborgne på viktigheten ved å gjøre eksisterende marked irrelevant.

For Tesla treffer dette meget bra. Ja det er en bil, men den gjør det resterende markedet irrelevant. Og dette oppnår de ikke bare gjennom elektromotor og batteri, men blant annet også gjennom Superchargere og fastpris nettsalg.

Spennende å høre hvordan arbeidet med oppgaven går fremover. I starten av 2013 forsøkte jeg å få en gruppe master-studenter inn på fabrikkbesøk, men da var det litt armer og bein på fabrikken. Så det ble dessverre intet besøk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Justine

Hei alle sammen,

Tusentakk for all hjelpen hittil! Jeg setter utrolig stor pris på at dere tok tid til å svare på undersøkelsen. Det er 84 av dere som har svart og jeg vil gjerne dele hva trenden var. https://no.surveymonkey.com/s/G65QGHH

1.)Which top three factors/ reasons do you think contributed to the company's success today?How?
-   Elon Musk som Chairman and CEO nevnt flest ganger.
-   Tesla Community og tilhørighet, Making a difference, Charging Infrastructure og Tesla ansatte

2.)Who is Tesla's biggest competitor?
-   Nissan, BMW, Chinese manufacturers , Conservatives with Stetson hats, Volkswagen Group, Google

3.)If rumors are true about an acquisition of Tesla. Which company do you think is the most reasonable or fit to manage Tesla? The news about Google's interest was already made public.
-   Apple, Toyota, Daimler

4.)What is your prediction about Tesla's stockprice before the end of year 2015? How much in USD ? Where will the company be in 2020?
Stock Price: 250-300, split in the future, questions of acquisition

Tusentakk for all hjelpen så langt. Innleveringen skal være i midten av september.

Ønsker dere en riktig god sommer!

Vi snakkes snart  :)

Med vennlig hilsen,

Justine
@JustineJavelosa (Twitter)
http://no.linkedin.com/pub/justine-javelosa/50/4a5/a13

Cowboystrekk

Apple er vell de eneste som har brukt samme strategi. Gått inn med dyre produkter og skapt en hype. Etterhvert har de gradvis tilbydd flere rimeligere produkter men er allikevel i premiumsegmentet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA