Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade hjemme 22kw

Startet av julenissen2k, onsdag 03. juni 2015, klokken 19:42

« forrige - neste »

julenissen2k

Hei,

La meg starte med å si at jeg er ny på forumet, men har benyttet innholdet vel, blant annet som underlag i valg av elbil.
Valget av elbil landet på Zoe, og jeg var nære på å signere idag. Jeg ble litt forvirret av selgers informasjon, og trakk meg derfor i siste liten.

Jeg bygger for tiden nytt hus, og får innlagt én stk 32 A trefase (rød industri) på TN nettet i garasjen. Jeg trodde da jeg kunne kjøpe "alle typer" zoe og få ladet hjemme? Selger vil selge meg toppmodellen som "kun" kan lade 11kw, men jeg har som sagt fått lagt inn 22kw. Jeg har ikke lyst til å betale flere tusen ekstra for en homebox som leverer 11kw mens jeg allerede har 22kw hjemme i garasjen.

Hvordan løser jeg dette? Jeg ser for meg "midterste" modell til 229.000,-
Edit: Er takknemlig for alle bidrag.

asgeirn

Da kan du for eksempel kjøpe en semiportabel 22kW ladestasjon og henge opp, for eksempel en av disse: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html

Du slipper med andre ord unna med en utgift på 7.500 - 8.000 kroner.

Pod Point, som Renault har avtale med, har også 22kW stasjoner, men jeg vet ikke om du kan forhandle deg frem til det?

Ikke er jeg sikker på om du kan forhandle deg frem til en rabatt mot at de leverer uten hjemmelader heller?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

emil

Kjøp 22kW laderegulator fra f.eks elbilhjelpen.no eller andre og velg f.eks en Zoe med Zaptec-kladd og ikke fast ladestasjon hvis de fortsatt selger den kombinasjon.

Joseph Santaniello

Jeg hadde tatt kontakt med PodPoint i UK for å se om det er kun type innførsel som avgjør hva effekt du får. De har nemlig samme datasheet for deres 3, 7, 11, og 22 kW modeller på websiden. Eller ber selger å få innstalatør til å ringe deg.

Som jeg forsto det når min 3,7 (eller er det 3,6?) ble installert (ved å småprate med innstalatør), det kunne brukes også til 11, men jeg har ikke nok strøm hjemme til det.

Mulig siden du har TN, og trenger ikke transformator (som sikkert koster en del), mulig du kan få avslag eller noe.

Trond.m

Sitat fra: asgeirn på onsdag 03. juni 2015, klokken 20:01
Pod Point, som Renault har avtale med, har også 22kW stasjoner, men jeg vet ikke om du kan forhandle deg frem til det?

Ikke er jeg sikker på om du kan forhandle deg frem til en rabatt mot at de leverer uten hjemmelader heller?
Infratek som monterer for Renault får ladestasjonene fra Renault / Fortum. Jeg forsøkte å få oppgradert ladestasjonen fra 3,6 til 11 kw utenom å gå veien om Renault ved å betale mellomlegget i pris. Det gikk ikke, så du kan heller ikke kjøpe en annen Pod-Point modell.  Renault tar nå 20.000 ekstra for 11 kw løsningen, og det er jo altfor mye for de som har 400V anlegg. Løsningen min ble å få Infratek til å montere kabler tilpasset 11/22 kw, og få montert 3,6 kw wallbox. Så kan jeg bytte wallbox senere og selge den gamle på Finn. Tungvin, men mye billigere enn 20.000 som Renault skulle ha.
Løsningen med semiportabel type 2 ladestasjon er jo genial, for da kan du ta den med på langtur. Du får imidlertid ikke rabatt fra Renault ved å ta ut wall-box fra kontrakten.

Trond.m

Sitat fra: Joseph Santaniello på onsdag 03. juni 2015, klokken 20:14
Som jeg forsto det når min 3,7 (eller er det 3,6?) ble installert (ved å småprate med innstalatør), det kunne brukes også til 11, men jeg har ikke nok strøm hjemme til det.
Hvis du har fått 11 kw wall-box, så er det en feil. De leverer en 7 kw versjon for 3.6 kw, men den er omprogrammert til max 3,6. 11 kw pod-point er en annen modell og har du dått den, så har du hatt flaks ved at de har levert feil.

Joseph Santaniello

Sitat fra: TM på onsdag 03. juni 2015, klokken 20:19

Hvis du har fått 11 kw wall-box, så er det en feil. De leverer en 7 kw versjon for 3.6 kw, men den er omprogrammert til max 3,6. 11 kw pod-point er en annen modell og har du dått den, så har du hatt flaks ved at de har levert feil.

Enten jeg misforsto, eller jeg fikk en 11 fordi de ikke hadde flere 3,6 på lager pga dårlig tid før bilen min skulle komme.

Trond.m

Det er lett å finne ut. 3.6 kw versjonen heter SL-3261. Det står et merke på siden med Output = 7 kw 30A

asgeirn

2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Joseph Santaniello

Ja, min står 7 kW. Jeg må ha misforsto, eller han snakket om transformatør.

Mest sansynlig var at jeg ikke hadde nok espresso ennå.

Trond.m

Ser at også Salto har en 22 kw ladeløsning som er portabel. Jeg kjenner ikke til produktet og hvor godt det egner seg til daglig bruk. Fordelen er at den ser ut til å være kompakt og grei å ta med på tur.

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/bærbar-22kw

arnejorg1

"Har du kjørt i grøfta" Står det på den linken ;)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

hsa77

Sitat fra: julenissen2k på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:42
Hei,

La meg starte med å si at jeg er ny på forumet, men har benyttet innholdet vel, blant annet som underlag i valg av elbil.
Valget av elbil landet på Zoe, og jeg var nære på å signere idag. Jeg ble litt forvirret av selgers informasjon, og trakk meg derfor i siste liten.

Jeg bygger for tiden nytt hus, og får innlagt én stk 32 A trefase (rød industri) på TN nettet i garasjen. Jeg trodde da jeg kunne kjøpe "alle typer" zoe og få ladet hjemme? Selger vil selge meg toppmodellen som "kun" kan lade 11kw, men jeg har som sagt fått lagt inn 22kw. Jeg har ikke lyst til å betale flere tusen ekstra for en homebox som leverer 11kw mens jeg allerede har 22kw hjemme i garasjen.

Hvordan løser jeg dette? Jeg ser for meg "midterste" modell til 229.000,-
Edit: Er takknemlig for alle bidrag.
Kjøp den "midterste" som du sier. Av en eller annen grunn får du ikke prisavslag selv om du ikke vil ha wallbox, så du får vurdere om du vil ha en ekstra lader et annet sted (gjesteparkeringsplass, hos naboen, på jobb, hos svigermor) eller så kan du jo prøve å selge podpointen. En semiportabel 22kw ladestasjon med rød industrikontakt kan du kjøpe for 7-8000kr.

Sørg for å få med Zaptec-kladden, selv om du ikke ser for deg å bruke den tror jeg det er vanskelig å selge bilen uten den...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trond.m


emil

Sitat fra: TM på torsdag 04. juni 2015, klokken 19:16
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 04. juni 2015, klokken 17:14
"Har du kjørt i grøfta" Står det på den linken ;)
Det ble visst borte litt av stien:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/bærbar-22kw

æøå i linker blir innimellom litt problematisk når man overlater det til automatikken.

Copypaste av teksten pleier å fungere, ellers kan denne brukes:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/bærbar-22kw

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA